Kirjoittaja Aihe: LED vilkut  (Luettu 5178 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
LED vilkut
« : Toukokuu 02, 2018, 07:58:29 ap »
Tervehdys, Louis : lla on tarjolla LED running ligth turn singnal tuote / tilaus no 10035327, onko tuo heti asennusvalmis , vai vaikuttaako muuhun sähköiseen toimintaan esim. jos laittaa vain etuvilkuiksi, toimiiko takavilkut normaalisti ?
www.louis.eu/artikel/gazzini-led-running-ligth-turn-signal . linkki ei taida toimia.
 
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LED vilkut
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2018, 09:14:48 ap »
Jos toiset vilkut ovat hehkulangalla niin siinä rinnalla toimii ledivilkutkin.
Jos kaikki vaihtaa tarvitaan vastukset vilkkuihin jotka simuloivat hehkulankaa.
Toinen vaihtoehto on ostaa muutaman euron hintainen elektroninen rele joka toimii ilman sähköistä kuormaakin eli vastusta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LED vilkut
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2018, 09:57:39 ap »
Se etuvastus vilkulle maksaa muutamasta eurosta ylöspäin. Tuossa myynti-ilmoituksessa ei suoraan sanota, että toimiiko, mutta tehon tarve oli 1,4w, eli tarvii vastuksen kaveriksi. Tai tuon elektronisen vilkkureleen.

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=vilkkurele
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LED vilkut
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2018, 10:29:04 ap »
Väittäisin kuitenkin, kuten ymmärsin että vain toinen vilkkupari muutetaan ledeiksi, että se toinen, hehkulankapolttimopari tuottaa riittävän vastuksen. Itselläni on sillä tavoin eräässä pyörässäni. Edessä ledit, takana hehkulangat. Eli silloin ei tarvitse tehdä välttämättä mitään muutoksia.

Mutta tuo TTT:n ehdotus on kieltämättä varmin tapa ja voi koska tahansa muuttaa sen toisenkin parin ledeiksi.
Jos vilkkureleesi on kaksinapainen niin silloin ledeihin vastukset mutta jos on kolminapainen niin sitten tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/481886/Vilkkurele-LED-vilkut-12V-30W-3-nap-PL

TioPepe

  • Viestejä: 15
Vs: LED vilkut
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2018, 11:55:43 ap »
Katselin Nevada -07 kytkentäkaavaa, enkä löytänyt vilkkurelettä ollenkaan. Piuhat menee instrumenttipaneeliin (43), mutta "jäljet" loppuu siihen. Hoitaako ECU vilkkureleen hommat, jos näin, luulisi LED vilkkujen onnistuvan pelkällä vilkkujen vaihdolla. Onko jollain tietoa?

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: LED vilkut
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2018, 12:11:48 ip »
Kuten MM arveli, ajatuksena on vaihtaa Titaniumiin nuo LED- running vilkut eteen, seuraava kysymys, vaikuttaako mitään kun vilkkujen merkkivalot ovat jo LED-tyyppisiä, näkyvät paremmin auringon paisteessa   ?
Titaniumin kuski

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: LED vilkut
« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2018, 15:14:56 ip »
Katselin Nevada -07 kytkentäkaavaa, enkä löytänyt vilkkurelettä ollenkaan. Piuhat menee instrumenttipaneeliin (43), mutta "jäljet" loppuu siihen. Hoitaako ECU vilkkureleen hommat, jos näin, luulisi LED vilkkujen onnistuvan pelkällä vilkkujen vaihdolla. Onko jollain tietoa?

Ei ole vm 07 Nevadaa, mutta on vm 11 Nevadan Anni. Samoin kytkentäkaavion jäljet päättyvät instrumenttipaneliin.

Kun vilkku on vilkkumassa ei kuulu naksutusta mistään. Kun lampun irrottaa pois, kiihtyy vilkutustahti kaksinkertaiseksi, merkiksi kuskille palaneesta lampusta.

Tekipä sen tahdin sitten rele tai transistori, ja olipa se transistori sitten siellä tai täällä, se kuitenkin reagoi lamppujen olemassaoloon. Sähkö ei tiedä: mikä sitä sähköä syö kunhan vaan syö.

Lamppu on 10 W 12 V. Se edustaa vastusta, joka tekee tehoa 12 voltilla 10 wattia, nimellisesti. Kun generaattori kuitenkin tekee n. 15 V, lamppu silloin edustaa vastusta 18 ohmia. Ja kun se, ollessaan joku muu kuin lamppu, ei tee valoa vaan lämpöä, sitä syntyy 12,5 W. Valittaessa sellainen vastus (18 ohm 12, 5W) se tulisi käymään tehonsa ylärajalla. Valitsemme siis varmuuskertoimen 2 ja vastuksen 18 ohm 25 W(*). Sen kytket perseenlämmittimeksi sopivaan paikkaan ledivalojen kytkennän rinnalle.

Myös ledvalot ottavat virtaa. Sen määrää en tiedä. Paketin päältä voinee sen lukea. Jos sen haluaa ottaa huomioon, asia tehdää kirkhofin lain mukaan: kun virrat haarautuvat niiden summa on sama kuin virta ennen haarautumista, eli piste ei pullistu. LEDlampun virta siis vähennetään kokonaisvirran osasta 0.9 A ja vastus lasketaan uudelleen sen osan virralla. Se taas tehdään ohminlain mukaan: R=U/I ja teho U*I ja teho kerrotaan varmuuskertoimella ainakin 2. Jännitteenä U käytettään 15 V arvoa.

Jos (led)valo sammuu syystä tai toisesta, siitä ei muutoksen jälkeen sitten tule ilmoitusta vilkkutahdin kiihtymisen muodossa. Jos ledivaloilla haluttiin säästää generaattori/akkutehoa/energiaa se etu näintehden menetetään.

EDIT: (*) Täytyy siis huomata ero: vastuksessa syntyvä teho ja vastuksen suurin tehonkesto, jolla se ei vielä pala karrelle. Vaikka tehonkesto olisi mikä tahansa, siinä häviää tehoa wattimäärä, joka on virran ja jännitteen tulo. Virta puolestaan riippuu vastusarvosta, ohmimäärästä, ja jännitteestä, volttimäärästä. Ledilampun ottaman virran voinee mitata amppeerimittarilla ja jännitelähteellä, vaikkapa pyörän tai auton akulla moottorin käydessä. Virtamittari kyteketään sarjaan jännitelähteen ja mitattavan kuorman väliin.

(Kirjoitan usein tarpeettoman seikkaperäisesti, koska näitä juttuja lukevat niin monet; muutkin kuin ne, jotka jo osaavat.)
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: LED vilkut
« Vastaus #7 : Toukokuu 02, 2018, 17:02:06 ip »
Noita vilkkukikottimia voi kukin askarrella ihan itsekin. Esim. yksinkertainen FET-oskillaattori tai monimutkaisempi multivibraattori tms. Voihan sitä tietenkin tehdä erilaisia vastuskytkentöjä, mutta helpoin ja yleensä halvin vaihtoehto on ostaa led-vilkuille tarkoitettu elektroninen vilkku"rele". Kun niitä tehdään ihan tehtaissa valmiiksi ja myydään jopa julkisesti tiskin yli. Ja omatekoisissa vastuskytkennöissä on aina se väärintekemisen / vikaantumisen mahdollisuus.

Se vanha perinteinen rele on kovin yksinkertainen: Releessä on kielikontakti, joka lämpiää ja taipuu virran kulkiessa läpi - katkaisee virran - jäähtyy ja oikenee takas - kytkee virran ja lämpiää ja...
Hehkulankapolttimoiden virta riittää lämmittämiseen, mutta ledien pienempi virta ei.

Tuolla FET´illä joskus tehtiin mm.portaattomia lasinpyyhkijöiden käyttöjä. Valmiita kun ei ollut kaupoissa. Veli Hajakenttä tietää missä opinahjossa...



GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: LED vilkut
« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2018, 17:27:26 ip »
Yksinkertainen tapa on tietennii ostaa suoraan vanhoihin lampunkantoihin sopivat led-polttimot. Tilasin pari vuotta sitten niitä ebay:sta 10 kpl @ 6,5 euroa postikuluineen. Tai oikeastaan lähettivät 20 kpl, mutten palauttanut ylimääräisiä.
Väittivät valotehona vastaavan 20 W hehkua, ja voivat lähelle päästäkin.
Vielä yksi GT, kiitos.

TioPepe

  • Viestejä: 15
Vs: LED vilkut
« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2018, 09:31:16 ap »
Kokeilin LED lamppua -07 Nevadan vilkussa, vilkkunopeus kasvoi, eli vaatii etuvastuksen.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: LED vilkut
« Vastaus #10 : Toukokuu 03, 2018, 14:19:11 ip »
Lainaus
vaatii etuvastuksen

Ei etuvastusta vaan rinnakkaisvastus koko led-lampun kytkennän rinnalle sen + ja - liittimien väliin. Ei väliä, vaikka olisi johtimissa jossain releriman lähettyvillä, kunhan ovat rinnalla, ei sarjassa. Etuvastukset led-lampuilla yleensä jo on. (Ne tarvitaan koska led toimii vain muutaman voltin jännitteellä, väristä riippuen 2-3 V, mutta se on jo toinen juttu.) Näitä keinokuormia kun on 4 kpl niin tekisin relerimaan vapaaseen paikkaan niille alumiinitelineen, jossa mukavasti jäähtyvät. (Muistaakseni siellä on vapaa paikka jollekin jälkiasennusreleelle, ehkä hätävilkkureleelle.)

Kaupasta tosiaan saa vilkkureleitä, jopa hienoja elektronisia ja äänettömiä, Joissakin on kaiutinliittimet naksutuskaiutinta varten. (Onkohan autoissa pakollinen se kuuluva naksutus?) Eivät ole hinnan kiroissakaan.

Jos tehdään yksinkertaisesti (KISS) voi olla tämä keinokuorma ja laitteen oma pätkytin yksinkertaisin ratkaisu. Jos laitetaan uusi rele, täytyy sitten muuttaa johdotustakin aika paljon. Tosin... 50 W hukkatehoa on aika paljon. Jos itse tekisin tuon muutoksen, muuttaisin instrumenttipaneelissa olevan vilkuttajan kytkentää. En kylläkään ole koskaan edes kurkistanut koko paneelia sisäpuolelle. Täytyy myös pitää mahdollisuus palauttaa pyörä "tehdasasetuksille", jos vaikka joskus museorekisteriin...
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LED vilkut
« Vastaus #11 : Toukokuu 03, 2018, 14:21:16 ip »
Eikö se suoraan relekantaan painettava tuoreempi vilkkurele olisi kuitenkin se helpoin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: LED vilkut
« Vastaus #12 : Toukokuu 04, 2018, 10:58:39 ap »
Eikö se suoraan relekantaan painettava tuoreempi vilkkurele olisi kuitenkin se helpoin..

Olisi helpoin, jos sellainen olisi, siis rele ja sille kanta. Ainakaan mitään sähkömekaanista relettä ei ole vaan piirilevylle instrumenttipaneelin sisään, muun elektoniikan ohelle rakennettu elektroninen "vilkkurele". Näin oletan, onko joku purkanut instrumenttipaneelin? Ainakaan sieltä ei vähääkään kuulu naksutusta. Kytkentä lienee tarkoituksella tehty lampun palamisen havainnoivaksi, ehkä turvallisuusnormi. En ala purkaa instrumenttikoteloa (minulle riittää hehkulamputkin), mutta tällaiset piirit on RC periaatteella tehtyjä jollain ajastimella (tuttujen kesken 555) ihan yksinkertaisesti. Kun hehkulamppujen vastus R muuttuu suuremmiksi led-lampuiksi on myös kondensaattoria C muutettava, niin että aikavakio R*C palautuu halutuksi rytmiksi. Sitten myös se palaneen polttimon (led) huomiointi toimii taas tarkoitetulla tavalla. Tarvitaan vaan hiukan osaamista. Ajastinpiirin päältä katsotaan tyyppi. Alldatasta katsotaan piirin ulkoiset RC aikavakiokomponentit ja niiden pinninumerot ja arvot. Pintaliitoskomponenttien vaihtamiseen tarvitaan ehkä vakaampi käsi kuin minulla.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LED vilkut
« Vastaus #13 : Toukokuu 04, 2018, 11:19:14 ap »
On aika ihme juttu, jos on rakennettu digitaalisen ecuun tms kuorman haistava vilkutin. Samalla vaivalla olisi kuitenkin ilmeisesti löytänyt tiensä puolijohteilla varustettu rele.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: LED vilkut
« Vastaus #14 : Toukokuu 04, 2018, 16:27:01 ip »
On aika ihme juttu, jos on rakennettu digitaalisen ecuun tms kuorman haistava vilkutin. Samalla vaivalla olisi kuitenkin ilmeisesti löytänyt tiensä puolijohteilla varustettu rele.

Voihan se ihme juttukin olla, mutta toisaalta se lienee hintakysymys. Piirilevy on siellä instrumenttipaneelissa joka tapauksessa ja siihen muutama komponentti lisää on muutaman sentin juttu. Pelkkä releen kanta on jo kalliimpi. Johdot menevät siis instrumenttipaneeliin mittariston väliin, ei ecuun. Kytkentäkaavio näyttää asian ja on näköjään siltä osin sama -07 ja -11 Nevada malleissa.

Kuorman haistava vilkutin voi myös olla ihme juttu. Toisaalta – se on kaikkein yksinkertaisin tehdä elektronisesti, voisin ulkomuistista piirtää sen, kuten kaimani jo totesi. Kuorma on osa RC piiriä ja haistaa siis palaneen lampun ihan maagisesti. Aivan samoin se toimii kuin naksuttavalla mallilla, mutta sellainen olisi kalliimpi.
Sentire la forza!
Terv: Timo