Kirjoittaja Aihe: Päästönormit kiristyvät  (Luettu 7173 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Päästönormit kiristyvät
« : Huhtikuu 19, 2018, 21:11:21 ip »
Pyörien tuleva Euro5 vastaa pääosiltaan autojen Euro6-tasoa. Lisäksi moottoripyörien päästötestausmenetelmä vastaa paremmin todellista käyttöä.

Lainaus Smoton sivulta:
Lainaus
Euro 5 -normin tavoitteena on tehdä moottoripyörät puhtaimmiksi ajoneuvoiksi Euroopan liikenteessä. Isot valmistajat totesivat että Euro 5 pystytään saavuttamaan vuoteen 2020 mennessä, suurimmat muutokset pyöriin ovat OBD-pistoke, katalysaattorin paikan muuttaminen sekä ruiskutusjärjestelmän säätö. Euro 5 myös nostaa hieman kustannuksia.

Lisää aiheesta: https://www.smoto.fi/?p=5946

Kävin taannoin Espanjassa. Lämmin maa suurelta osin ympäri vuoden. Kaksipyöräisiä on todella paljon ja niiden pysäköinti ilmaista kapungeissa. Siellä myös liikennöidään sulassa sovussa ja äänimerkkiä käytetään yllättävän harvoin. Ranskassakin poikkesin. Sielläkin moottoripyörät oli huomioitu varsin hyvin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2018, 22:43:04 ip »
Taitaa tuo mopo euro5/auto euro6 vertailu ottaa kantaa lähinnä hiilidioksidin määrään?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2018, 23:04:00 ip »
Taitaa tuo mopo euro5/auto euro6 vertailu ottaa kantaa lähinnä hiilidioksidin määrään?
Paljon mahdollista. Lisäksi testimenetelmä on erilainen. Käyttöön otettava testimentelmä autoille on hyvin saman tyyppinen kuin nyt on moottoripyörille. Eli noudattaa käytännön ajotapahtumaa.

Tästä on ollut porua siksi että moottoripyöriltä on vaadittu tiukempia päästöarvoja kuin autoilta. Ajatus pohjimmiltaan perustunee siihen että moottoripyörät eivät ole niin tarpeellisia....

Euro3-norminen pyörä pääsee jatkossakin Euroopan suurkaupunkien keskusta-alueille ilman erillistä päästömaksua. Vuodesta 2020 on puhuttu että kiristyisi. Pykäliä siitä ei vielä ole niin arvaan että voi mennä pidempäänkin.

Esimerkiksi Lontoossa kuvataan kaikki alueelle tulevat ajoneuvot edestä ja takaa jotka tulevat "emission zone"-alueelle. Sen mukaan pyörivät maksut/maksuttomuus. Eikö olekin kätevää?

Eiköhän näistä kohta kohkata meilläkin.
Helsinki merenrantakaupunkina ja tasamaalla ei kärsi ihmeemmin saasteista. Täällä Tampereella on välillä varsin kovat lukemat. Ilma seisoo laaksoissa kuten keskustassa ja joissain muissakin alavissa kaupunginosissa kuten Amurissa, Pyynikillä, Lielahdessa ja etenkin Sarankulmassa. Jälkimmäisen kohdalla auton ilmanvaihto sisäkierrolle.

Itse asun korkealla mäellä kaupungin eteläpuolella tarkoituksella ja esimerkiksi tänään keskustaan katsellessa oli ilma siellä ihmeen punertavaa....
Suurin syy ilman likaisuuteen lienee kuitenkin katupöly tällä hetkellä.

Meillä toistaiseksi kun puuttuvat varsinaiset suurkaupungit ja ilma on kokolailla puhdasta suurimman osan aikaa niin rajoituksia tuskin ihan pian tulee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2018, 23:15:13 ip »
Moottoripyörien kulutusta pienentämällä myös päästöt tippuisivat. Ehkä kohta aletaan nähdä ahdettuja, pienikuutioisia pyöriä suoraan tehtaalta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2018, 23:22:12 ip »
Moottoripyörien kulutusta pienentämällä myös päästöt tippuisivat. Ehkä kohta aletaan nähdä ahdettuja, pienikuutioisia pyöriä suoraan tehtaalta.

Nyt tuotetaan alhaisia päästöjä polttamalla paljon bensiiniä. Tällä hetkellä käytössä oleva systeemi käyttää polttoainetta "polttamaan saasteet pois". Kuullostaa ristiriitaiselta mutta ei ole sillä tekniikka on nyt vain sellainen. Toistaiseksi.

Ahtimia varmasti tulee ainakin jossain määrin. Sekä pakokaasulla että mekaanisia. Molemmilla saadaan tiettyjä haluttuja ominaisuuksia. Kohta voi olla viissatanen kolmipyttyinen turbo kova kone.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2018, 06:28:04 ap »
Downsizingia, itse suorastaan toivon, että tulevat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #6 : Huhtikuu 21, 2018, 09:21:47 ap »
Meidän perheen uusin neljällä pyörällä varustettu kulkine on kuutiotilavuudeltaan viidestä härvelistä pienin - litraisella koneella. Vaimo ajaa ökypelillä jossa huima 1,4 litran moottori. Muut on harrastevälineitä, yksi kaksipyöräinen ja pari telalla varustettua. Jotenkin huvittavaa tuo, että litrainen peli on kooltaan isoin, mutta kuutioiltaan pienin - ahdin määrää tahdin.
MM tuossa mainitsi että pyöriin saatetaan kohta nähdä puolilitraisia ahdettuja koneita, kuten vastaavaa downsizingia tapahtuu parhaillaan autot edellä, näin se varmaan käy pyörissäkin ..... ja samoja mietintöjä on moottorikelkkailuosastollakin.
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #7 : Huhtikuu 21, 2018, 13:56:38 ip »
Mullakin on jo reilun vuoden ollut auton motti Calin myllyä pienempi. Eikä ole uusinta hitekkiä.  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2018, 19:44:09 ip »
Oli tuossa vuokralla iso farmari jossa oli hieman yli litrainen turbokone manuaalivaihteilla. Piti opetella ajaminen uudelleen. Kaasua penteleesti kun lähdetään. Muutenkin tuntui että ei kerkiä muiden matkaan kunnes asennoitui uudelleen: lämä tiskissä koko ajan niin homma hoituu. Kulutus oli yllättävän vähäinen. Pienellä kulutuksella saa vähän tehoa.

Ikävä oli sillä ajaa vaikka lähin kokemuspohja oli 15 vuotta vanha 1,5 turbodiesel jossa kytkintä nostaessa ei tarvitse kaasua painaa ja liikkeelle pääsee.

Ihan mopoja ovat nämä nykykinnerit. Hävetkää!
Ei tule asiakasta täältä. Seuraavakin auto tulee olemaan turbodiesel vaikka maailma ei pelastuisi. Ainakin toistaiseksi on varaa ostaa polttoainetta sen verran että kulku on kunnollista.

Kerholla oli asiasta juttua ja todettiin että kai pikkukoneillekin löytyy kohderyhmä vihertävien puolelta mutta kunnon auton koneen kuutiotilavuus on viiden litran tietämillä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2018, 20:48:41 ip »
Kannattaisi vähän kokeilla useampaa mallia, ennen kuin yleistää. Muutamalla merkillä litraiset ovat koko kierrosalueeltaan hyvin vetäviä. Tuhnuja ja tukkoisia on kyllä sitten toisaalta isommissakin. Niistä yli viisilitraisista ameriikan rutkuista vasta laiskoja sitten löytyykin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2018, 21:02:18 ip »
Mihin on tottunut.
Itse olen ajellut pääsääntöisesti 1,6-2,0l bensavaparilla tai vaparidieselillä.

Se mitä olen kokeillut ainakin neljän eri valmistajan pikkuvatkainta, niin ero siihen mihin on tottunut on kuin vertaisi rättirengasta vyörenkaaseen.
On ne vaan niin ihania, kulkevia, muttei kuluttavia.
Siis normiajossa. Toki kun aletaan pyytämään, niin raja tulee vastaan.

Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #11 : Huhtikuu 25, 2018, 21:38:14 ip »
On muutamaa kokeillut: Ford, VW, Citroën siinä litran luokassa. Yksi sana: avuttomia.

Kas kun on tuo auton vaihto kiikarissa. Paku vaihtunee jollain aikataululla henkilöautoon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #12 : Huhtikuu 25, 2018, 21:44:10 ip »
Tiedän millainen tuo Dacia on kulkuhaluiltaan, niin ihmettelen vertailua esim Fordin litraiseen. Pesee kyllä joka suhteessa romanialaisella pöytää.
Kokemusta on kyllä isommistakin moottoreista yllin kyllin, tuoreista ja vanhemmista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2018, 22:01:51 ip »
Mielestäni suurempi ongelma uudemmissa autoissa on pienet kärrypainot. Aika monessakin keskiluokan autossa on yllättäen vain 500 kiloa otteessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Päästönormit kiristyvät
« Vastaus #14 : Huhtikuu 25, 2018, 23:24:37 ip »
Tiedän millainen tuo Dacia on kulkuhaluiltaan, niin ihmettelen vertailua esim Fordin litraiseen. Pesee kyllä joka suhteessa romanialaisella pöytää.
Kokemusta on kyllä isommistakin moottoreista yllin kyllin, tuoreista ja vanhemmista.
Daciassa on kuitenkin alavääntöä. Nämä kokeilemani eivät toimineet haluamallani tavalla. Olivat kyllä niitä hinnat alkaen malleja. Taitaa seuraavakin auto olla Dacia. Hyvittävät vanhasta mukavasti ja Duster vaikuttaa mukavalta laitteelta. Vuodessa tulee autoon kilometrejä noin 3000. Lähinnä mökki- ja kauppamatkoja. Ilmankin pärjäisi mutta mökkimatkoille pitäisi mennä julkisella ja loput 50km taksilla. Hankalaa on se.