Taitaa tuo mopo euro5/auto euro6 vertailu ottaa kantaa lähinnä hiilidioksidin määrään?
Paljon mahdollista. Lisäksi testimenetelmä on erilainen. Käyttöön otettava testimentelmä autoille on hyvin saman tyyppinen kuin nyt on moottoripyörille. Eli noudattaa käytännön ajotapahtumaa.
Tästä on ollut porua siksi että moottoripyöriltä on vaadittu tiukempia päästöarvoja kuin autoilta. Ajatus pohjimmiltaan perustunee siihen että moottoripyörät eivät ole niin tarpeellisia....
Euro3-norminen pyörä pääsee jatkossakin Euroopan suurkaupunkien keskusta-alueille ilman erillistä päästömaksua. Vuodesta 2020 on puhuttu että kiristyisi. Pykäliä siitä ei vielä ole niin arvaan että voi mennä pidempäänkin. 
Esimerkiksi Lontoossa kuvataan kaikki alueelle tulevat ajoneuvot edestä ja takaa jotka tulevat "emission zone"-alueelle. Sen mukaan pyörivät maksut/maksuttomuus. Eikö olekin kätevää?
Eiköhän näistä kohta kohkata meilläkin.
Helsinki merenrantakaupunkina ja tasamaalla ei kärsi ihmeemmin saasteista. Täällä Tampereella on välillä varsin kovat lukemat. Ilma seisoo laaksoissa kuten keskustassa ja joissain muissakin alavissa kaupunginosissa kuten Amurissa, Pyynikillä, Lielahdessa ja etenkin Sarankulmassa. Jälkimmäisen kohdalla auton ilmanvaihto sisäkierrolle.
Itse asun korkealla mäellä kaupungin eteläpuolella tarkoituksella ja esimerkiksi tänään keskustaan katsellessa oli ilma siellä ihmeen punertavaa....
Suurin syy ilman likaisuuteen lienee kuitenkin katupöly tällä hetkellä.
Meillä toistaiseksi kun puuttuvat varsinaiset suurkaupungit ja ilma on kokolailla puhdasta suurimman osan aikaa niin rajoituksia tuskin ihan pian tulee.