TimoEV:n ohje ei ole aivan validi tässä tapauksessa. Toimii hieman uudempaan keulaan.
Tähän ikäluokkaan kuului useampiakin keuloja. Ulospäin liki saman näköisiä.
Jos on tämän näköinen:
http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.htmlNiin tiedän siitä liki kaiken. Niitä on lähetetty jopa ulkomailta korjattavakseni. Keula on Guzzin patentoima niin muualta sitä ei löydä. Varaosat olen osittain tehnyt itse. Kunnossa ollessaan keula on oikein hyvä. Jollei erinomainen. Useimmille siitä löytyy sopivat säädöt.
Toki ne muutkin ovat tuttuja.
Yhteistä näille on että iskunvaimenninöljyä on vaikea tai mahdoton vaihtaa. Riippuu iskunvaimentimen tyypistä. Keulaöljyn vaihto on sen sijaan helppoa.
Kaikissa malleissa voi vaihtaa keulaöjyt. Se on helppoa: alapäässä on tyhjennysruuvi ja yläpäässä "hattumutteri" jonka löysäämällä ja alaputkea nostamalla saa nousemaan niin korkealle että raosta voi liruttaa keulan voiteluöljyn.
Jos haluaa tehdä perusteellista työtä niin kannattaa avata alapultti joka näkyy kun katsoo alaputken alapään alta syvälle reikään. Pitää myös huomioida että alaputken sivussa oleva tyhjennysruuvi on myös oleellinen osa iskunvaimentajan kiinnitystä. Lisäksi keulan alapäässä on alumiininen tai muovinen pohjaanlyöntivaimennin joka pitää suunnata oikein. Se on ainoa vaimennus joka keulassa toimii keulan voiteluöljyllä.
Nyt on kyse sellaisesta keulasta joka on ajetussa pyörässä jo vanha. Sisäänrakennettu iskunvaimennin tuskin toimii. Jos toimii niin sen öljy on kyllä jo loppuunkäytettyä tai tasauskammio on täynnä öljyä eikä kaasua. Silloin keula ei jousta koko joustomatkaa.
Helpoin on tilata korvaava vaimennin ja asentaa se vanhan tilalle. Vanhan voi lähettää minulle mutta en voi siitä maksaa niistä sillä osa niistä on jo korjauskelvottomia. Se selviää vasta kun sitä purkaa riittävästi. Osia on useita kymmeniä per keulaputki.
Uuden vaimentimen asennus ei ole myöskään ihan läpihuutojuttu. Kannattaa noudattaa korjaamokäsikirjan ohjeita. Yleensä korvaavat vaimentimet eivät ole säädettäviä.
Ulkoisista liukuputkista: ei laakereita lainkaan. Jos lonksuu kun taivuttelee sisäputkea alaputken suhteen niin keula on kulunut. Nimenomaan alaputki on soikea sisäreiästään. Sisäputkessa jos on kromi kulunut puhki niin uudet ovat varsin edullisia. Ei kannata korjauttaa.
Niillä nupeilla putkien yläpäässä säädetään paluuvaimennusta, niiden alla oleva kuusio on jousipaineen pikasäätö ja se pyöreähkön avainmuodon omaava on keulan yläpään tulppa, "hattumutteri".
Olen huomannut että monikaan ei tiedä noiden kaikkien hienouksien säätämistä tai niihin ei uskalleta puuttua. Siksi ne ovat joko jumissa tai väärissä säädöissä ajotapaan ja kuormitukseen nähden. Sinänsä harmillista. Kannattaisi tutustua ohjekirjaan. Niitä on netissä ihan ilmaiseksi. Tosin monilla kielillä mutta harvoin suomeksi.
Veikkaanpa että vain puolet kyseisen keulamallin pyörän omistajista tietää tuon jousipaineen pikasäädön....
Mutta on vielä kaksi keulaa joita on kyseisen mallisarjan aikana asennettu.....
Ps, hattumutteri on oikeastaan mutteri jossa on kupumainen "kansi" eli kierre ei jatku mutterin läpi asti. Myös laipallisesta mutterista käytetään toisinaan nimitystä hattumutteri koska se sivulta katsoen muistuttaa matalaa hattua.