Kirjoittaja Aihe: Hattumutteri?  (Luettu 6388 kertaa)

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Hattumutteri?
« : Maaliskuu 29, 2018, 16:58:34 ip »
94 Calista keulaputkia irrottamassa, motomatin ohjeet rokkaa mutta mikä on hattumutteri? Sekö alin/suurin? Se joka on enemmän pyöreä kuin kulmikas hyväpurentaisten putkipihtien ansiosta! Sen päällä näyttäs olevan n. 36 millinen mutteri jonka keskellä on ne säätimet (vasen isku, oikea paluu?) Alkuunsa luulin että ne on ration säätimiä.

Eli koko hoitoko pois putken päästä? Ja tarkotuksena valutella öölit pois sikäli kun on valuttamista. Ja verekset yläkautta sissään. Stefat kanssa vaihdan. Jarruremonttikin on menossa, kaikki kaliberit käyty läpi uusilla hilppeillä ja teräsletkua vejelty. Satulankin meinaan verhoilla. Toosan ja askin öljyt vaihtoon ja venttiilien arpominen. Pitää työttömällä virkinettä olla.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2018, 21:55:14 ip »
Vaihdoin taannoin putkien öljyt seuraavasti:
- Pyörä tuelle ja etupää ylös, etupyörä pois ja etulokari ja sen pidike irti.
- Yläkolmioista löysälle putkien kiinnitys. Siis se pultti, joka kiristää putken yläpään paikalleen.
- Isolla kiintoavaimella ( Biltema ~8€ ) putken ylätulppa löysälle. HUOM! EI kannata murjoa putkipihdeillä eikä ENNEN kolmion löysytystä. Jos ei avaudu helposti, voi tarvita sen kiristysväli avaamisen hieman.
- Alakolmiosta myös löysälle ja putket liukuvat alaspäin irti. ( MM neuvoi taannoin merkitsemään teleskooppien keskinäinen asento ja takas asennuksessa yläputket 1/4-kierros eri asentoon. )
- Nyt ylätulpat auki - EI irti - siis "raolleen". Käännä ylösalaisin ja anna rauhassa valua öljy pois.
Mitään ei tarvi avata väkisin, eikä varsinkaan kiristää. Ovat alumiinia eli tavallaan pehmeitä.

Uusi öljy olisi pitänyt mitata jonkin "0,0001-tarkkuuden" mukaan. Minä pistin pruutan seuraavaan tasamerkkiin ja molemmille puolille saman verran. Tässä on oiva apu apteekista iso injektioruisku ilman neulaa.
Tue putket pystyyn ja lisää öljy. Pumppaa varoen ( iso mutteri auki ) muutaman kerran, jotta mahd. ilma poistuu ja iso mutteri paikalleen. Siinä on O-rengas, joten ei tarvi kiristää raivokkaasti.

Putket paikalleen ja sen kolmioiden kiristys & muu kokoonpano.
Voisi olla hyvä pistää kaikkiin jenkoihin pieni alumiinitahnanökäre. Estää myöh. kiinnitarttumisen. Niin - ja tässäkin remontissa on hyvä kaivaa pakista / varaosakaapista se maalaisjärki. On kovasti näppärä ja käyttökelpoinen - muuallakin...



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2018, 22:37:43 ip »
TimoEV:n ohje ei ole aivan validi tässä tapauksessa. Toimii hieman uudempaan keulaan.

Tähän ikäluokkaan kuului useampiakin keuloja. Ulospäin liki saman näköisiä.
Jos on tämän näköinen: http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.html
Niin tiedän siitä liki kaiken. Niitä on lähetetty jopa ulkomailta korjattavakseni. Keula on Guzzin patentoima niin muualta sitä ei löydä. Varaosat olen osittain tehnyt itse. Kunnossa ollessaan keula on oikein hyvä. Jollei erinomainen. Useimmille siitä löytyy sopivat säädöt.

Toki ne muutkin ovat tuttuja.
Yhteistä näille on että iskunvaimenninöljyä on vaikea tai mahdoton vaihtaa. Riippuu iskunvaimentimen tyypistä. Keulaöljyn vaihto on sen sijaan helppoa.

Kaikissa malleissa voi vaihtaa keulaöjyt. Se on helppoa: alapäässä on tyhjennysruuvi ja yläpäässä "hattumutteri" jonka löysäämällä ja alaputkea nostamalla saa nousemaan niin korkealle että raosta voi liruttaa keulan voiteluöljyn.

Jos haluaa tehdä perusteellista työtä niin kannattaa avata alapultti joka näkyy kun katsoo alaputken alapään alta syvälle reikään. Pitää myös huomioida että alaputken sivussa oleva tyhjennysruuvi on myös oleellinen osa iskunvaimentajan kiinnitystä. Lisäksi keulan alapäässä on alumiininen tai muovinen pohjaanlyöntivaimennin joka pitää suunnata oikein. Se on ainoa vaimennus joka keulassa toimii keulan voiteluöljyllä.

Nyt on kyse sellaisesta keulasta joka on ajetussa pyörässä jo vanha. Sisäänrakennettu iskunvaimennin tuskin toimii. Jos toimii niin sen öljy on kyllä jo loppuunkäytettyä tai tasauskammio on täynnä öljyä eikä kaasua. Silloin keula ei jousta koko joustomatkaa.

Helpoin on tilata korvaava vaimennin ja asentaa se vanhan tilalle. Vanhan voi lähettää minulle mutta en voi siitä maksaa niistä sillä osa niistä on jo korjauskelvottomia. Se selviää vasta kun sitä purkaa riittävästi. Osia on useita kymmeniä per keulaputki.

Uuden vaimentimen asennus ei ole myöskään ihan läpihuutojuttu. Kannattaa noudattaa korjaamokäsikirjan ohjeita. Yleensä korvaavat vaimentimet eivät ole säädettäviä.

Ulkoisista liukuputkista: ei laakereita lainkaan. Jos lonksuu kun taivuttelee sisäputkea alaputken suhteen niin keula on kulunut. Nimenomaan alaputki on soikea sisäreiästään. Sisäputkessa jos on kromi kulunut puhki niin uudet ovat varsin edullisia. Ei kannata korjauttaa.

Niillä nupeilla putkien yläpäässä säädetään paluuvaimennusta, niiden alla oleva kuusio on jousipaineen pikasäätö ja se pyöreähkön avainmuodon omaava on keulan yläpään tulppa, "hattumutteri".

Olen huomannut että monikaan ei tiedä noiden kaikkien hienouksien säätämistä tai niihin ei uskalleta puuttua. Siksi ne ovat joko jumissa tai väärissä säädöissä ajotapaan ja kuormitukseen nähden. Sinänsä harmillista. Kannattaisi tutustua ohjekirjaan. Niitä on netissä ihan ilmaiseksi. Tosin monilla kielillä mutta harvoin suomeksi.

Veikkaanpa että vain puolet kyseisen keulamallin pyörän omistajista tietää tuon jousipaineen pikasäädön....

Mutta on vielä kaksi keulaa joita on kyseisen mallisarjan aikana asennettu.....

Ps, hattumutteri on oikeastaan mutteri jossa on kupumainen "kansi" eli kierre ei jatku mutterin läpi asti. Myös laipallisesta mutterista käytetään toisinaan nimitystä hattumutteri koska se sivulta katsoen muistuttaa matalaa hattua.


millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2018, 09:56:17 ap »
se on sitten varmaan lättähattumutteri . . . .

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2018, 10:31:17 ap »
>> TimoEV:n ohje ei ole aivan validi tässä tapauksessa. <<

Näinhän sitä tuppaa käymään.
Sen kerran kun luulee osaavansa neuvoa...
Olis kai parasta ryhtyä vain seuraamaan pyykin kuivumisen edistymistä.
No, kai siinäkin sitten seuraa vääriä pyykkejä...  :P  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2018, 22:17:43 ip »
Älä, Timo, ole milläskään. Toki voit rouvan pikkareiden kuivumista seurata. Ehkä siitä löytää jotain virkistävää ajan kanssa.
Keuloja kun on monia ja samassa mallisarjassa toisinaan useampia. Hyviä ja hyvempiä.

Tosissaan, eri keulojen versiot, osittain, selviävät työntömitalla. Jostain syystä eräässä vaiheessa oli lyhyessä aikavälissä paljon muutosta.

Muutenhan Guzzin hyvä tekniikka on ollut varsin vakaata....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2018, 00:27:29 ap »
Nämä esim keulaohjeet pitäisi kasata kiinteäksi ohjeeksi, jotka siis lukittaisiin tuonne ylälaitaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 02, 2018, 23:47:36 ip »
Kiitosta vuan sankareille!

Just tuommonen keula näyttäs olevan mulla mikä MM:n blogissakin! Sesongin jälkeen joko käyn suolistamaan ne tai lähetän Matin serviisiin, tai sitten jos matkaan tarttuu aftermarketvaimentimet. Nyt vain uudet öljyt ja stefat ja säätöjen kokeilu/opettelu!!

Valuttelin huolella öljyt pois. Mielijohteesta lorautin moottoriöljyä sisään muutamaksi tunniksi ja nyt ovat olleet taas ylösalaisin valumassa pääsiäisen ajan. Saman ajan juopottelin laavulla mökillä.

Kuinkahan paljon sitä 10Weetä laitetaan/putki?

Posti toi myös germanniystävä Gynterin lähettämät nopeusmittarin vaijerin ja huoltotiivisteet, joten urakat joutuu! Ebaysta olis tulossa 52547-77 kaasarin tiivistesarja, toinen olikin hyvämaineisen entisen omistajan "jäämistössä". Hänen toimestaan pyörään on vaihdettu aikanaan ilmeisesti 140-suuttimet. Kuinka paljon suutinkokoa voi suurentaa vakioilmansuotimilla? Ainakin noilla nykysillä koko hemmetin lasti on kulkenut karvan alle 5l/100 km parhaimmillaan.Kaksi BMI:n ylittänyttä poloa ja liikaa tavaraa.

Kiitos vielä vinkeistä vinkeistä!!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 03, 2018, 00:14:57 ap »
Voi laitaa myös automaattilootaöljyä.
Alla on ohjeistusta yleisemminkin ja sieltä löytyy määrätietokin.
En ole laskenut kertoja kuinka monta ohjetta kyseisiltä sivuilta olen tänne linkittänyt mutta noin vuorokauden perästä ohjeita ei tule enää aikoihin tai ne ovat sitten omilla sivuillani. Mutta noilla sivuilla mihin alla oleva osoite törkkää on melkein kaikkiin malleihin 350 - 1200cc korjaamokirjat, omistajan käsikirjat, räjäytyskuvat ja kytkentäkaaviot. Osoite löytyy myös Guzziclubin nettisivun linkeistä. Jos ei löydy niin ainakin pitäisi löytyä.
http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1000/1000Calif3_Atelier(GB).pdf

Ai niin, jos päätät ne purkaa niin älä lähetä purettuna ainakaan minulle. Siinä on sen sata osaa jotka hakee aika kauan paikkaansa.

Tällä tietoa, varauksin, mulla on verstasvalmius vasta vuodenvaihteen jälkeen. Tosin sekin asia on vielä ratkaisematta. Voi siis tulla pitkä tauko. Hanki vaikka SD:ltä perusvaimentimet. Niilläkin pärjää vaan menettää kaikki säädöt. Mutta ajaminen käy. Ilman keulan vaimennusta voi tulla turma.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2018, 10:45:35 ap »
Pässit kyssärit jatkuu!

Kun putket on irrallaan, olisiko helpoin vaihtaa stefat irrottamalla alapään isohko mutteri ja erottamalla osat toisistaan? Uskaltaako?

Eli sisäosan asennolla on merkitystä, sekä pohjauskumin asennolla? Pitääkö öljyn tyhjennysruuvi avata myös?

En uskalla ennenku joku hullu vastaa!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 03, 2018, 11:10:14 ap »
Minkä osan mutterista on kyse?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Thunder Man

  • Viestejä: 64
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2018, 11:59:03 ap »
Tai  siis tarkoitin niitä keulan pohjapultteja 8 mm hexat? California 94 moottoripyörästä kysymys.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 03, 2018, 12:13:42 ip »
Tai  siis tarkoitin niitä keulan pohjapultteja 8 mm hexat? California 94 moottoripyörästä kysymys.
Sieltä aukeaa koko setti ja kun alaputki on irti on helppo vaihtaa osat ja tiivisteet. Myös sen alapään pultin tiiviste. Samalla saa kaikki ryönän pois alaputken pohjalta.

Kun alaputket otetaan irti niin suurin osa kamoista jää yläputkeen ja kun sen ylämutteri on avattu voidaan sisäkalut nostaa pois yläkautta.

Tyhjennysruuvilla on kaksi tehtävää: siitä voi laskea keulan voiteluöljyn pois. Toisena hommanaan se pitää alaputken alapään rakenteita oikeassa asennossa kiertosuunnassa. Muutoin alapultin avaaminen ja sulkeminen olisi haastavampaa kun sisuskamat pyörisivät pultin mukana. Eli ennen alapultin avaamista tai kiristystä pitää keulan sisäosien olla ulkoputken pohjaa vasten ja suunnattuna ruuvin kanssa. On myös keuloja joissa ei ole tyhjennysruuveja.

Muilla keuloilla on muita ohjeita: en ole aivan kärryillä enää siitä millaisia keuloja kaikkiaan on ollut vuosien 1970 - 2000 välillä mutta monimuotoista on ollut. On ollut säädettävää keulaa ja kiinteillä asetuksilla. Säädöt ovat olleet joko mekaanisia nuppeja tai paineilmatäytteisiä palkeita.
Keulojen rakenteet näyttävät samoilta mutta ovat sisältä toisinaan hyvinkin erilaisia. Vaimennus sisältyy kahden sisäkkäin olevan putken rakenteeseen tai sisällä on erillinen iskunvaimennin. Siksi yleisohjeen antaminen on vaikeata.

Aiemmin oli yhden keulan kunnostuksesta. Tässä toisen keulan korjausta. Jutusta selviää kuvia katsellen miksi se yksinäinen M6-ruuvi keulan alapäässä on tärkeä huomioida kun keulaa kasataan. Juttu on kaksiosainen eli jatkuu...
http://www.motomatti.fi/2016/01/purkupyoran-keulan-kunnostusta.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 03, 2018, 12:27:14 ip »
Aukeaa kyllä pulttipyssyllä ilman tuota pikkuruuviakin. Kaikissa keuloissahan ei ole tuota ruuvia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hattumutteri?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 03, 2018, 12:44:19 ip »
Aukeaa kyllä pulttipyssyllä ilman tuota pikkuruuviakin. Kaikissa keuloissahan ei ole tuota ruuvia.
Aivan.
Ruuvillisessa en suosittele käytettäväksi pulttipyssyä: voi syntyä hakkautuma iskunvaimentimen alapäähän kun ruuvi pidättelee sisuskaluja pyörimiseltä.
Kerran eräällä kaverilla pidätinruuvi taipui kun oli käyttänyt pulttipyssyä koska kiinnityspultin kierre oli leikannut kiinni vastakappaleeseensa. Mutta kyllä siitä ehyt saatiin useamman tunnin työstämisellä. Uusia osia tarvittiin kaksi pulttia ja yksi korjauskierre.. Alkuperäinen syy kiinnileikkautumiseen oli se että pidätinruuvi ei ollut lovessaan vaan keula oli kiristetty väärin.

Niissä keuloissa, joissa on tuo yläviistossa oleva M6-ruuvi, alapultti aukeaa ja sulkeutuu käsipelissäkin tavallisella kuusiokoloavaimella. Jos kiristettäessä tuntuu että kiristyy mutta kiristettävää vain riittää eli että pultti ei pohjaa ja pysähdy pyörimästä on jotain pielessä: joko pidätinruuvi ei pidätä tai iskunvaimentimen alapään lovi ei ole ruuvin kohdalla.
Tässä hyviä pahoja esimerkkejä: http://www.motomatti.fi/2016/01/purkupyoran-keulan-kunnostusta.html