Tuohon rampilta tulevan väistämisasiaan sellainen kommentti, että rampilta tulijalla on aina kärkikolmio ja siten väistämisvelvollisuus. Se, että tällainen rampilta tulijoiden väistämistarve on ylipäätään syntynyt ja aina vaan yleistymään päin, johtuu suomalaisesta mielenlaadusta. Suomalainen käsitys "joustavasta liikenteestä" on valitettavan usein sellainen, että minä teen miten haluan ja muut joustakoot. Tämän takia sieltä rampilta yritetään tulla päätielle juuri päätietä ajavan kohdalla taikka aivan päätietä ajavan eteen. Rampin idea paikkana, jossa oma ajonopeus sovitetaan päätietä kulkevan liikenteen nopeuteen ja näin mahdollistetaan sujuva ja turvallinen siirtyminen päätielle on vaan jäänyt sisäistämättä. Sekin hieman kummastuttaa, että lähes aina täytyy rampilta tulevan päästä "hampaat irvessä" rampin kohdalla päätietä ajavan edelle, vaikka löysäämällä hieman kaasua voisi sujuvasti siirtyä päätietä ajavan perään ja sitten tarvittaessa turvallisesti ohittaa edellään ajavan. Rampilta tulevien raskaan liikenteen ajoneuvoyhdistelmien väistämisen kyllä ymmärrän, toki toinen vaihtoehto on se, että omaa nopeuttaan hetkeksi hidastamalla antaa tällaiselle yhdistelmälle tilaa. Noihin ylimääräisiin kaistanvaihtoihin liittyy moottoritiellä kyllä aina jonkinmoinen riski, vallankin jos kaistanvaihto tapahtuu nopeasti ja puoliväkisin rampilta kylkeen tunkevan väistämiseksi.