Kirjoittaja Aihe: Cali II Lafranconit  (Luettu 7304 kertaa)

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Cali II Lafranconit
« : Helmikuu 23, 2018, 12:43:59 ip »
Tilailin tammikuun alussa Stein Dinseltä Cali II:een alkuperäiset Lafranconin vaimentimet (vaikka punaista näyttikin). Nyt ilmoittivat nostaneensa kätensä pystyyn - ei löydy heidän toimittajaltaan. Saakohan enää mistään ? Tarjosivat Competizione propellipäitä, mutta myönsivät kysyttäessä että eivät ole laillisia tielle. Ja koventuneet äänet oli syy miksi uudet tilasin; tosin Alpinen korvatulpat auttavat. Bussot ym eivät tule kyseeseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2018, 13:43:36 ip »
Bussot kiertäisin myös kaukaa. Sekundaa saa halvemallakin. Vaan kyllä noita kaupaksi käy kun firma on vieläkin pystyssä.
Äänenvaimentimet on sinänsä helppo juttu tuonaikaisiin pyöriin sillä päästörajat ovat varsin väljät nykyaikaan verrattuna.

Itse kun halusin hillittyä melupäästötasoa Cali3:seen (n. 950cc) niin laitoin California Stonen (1064cc) vaimentimet. Oletuksena oli että isomman koneen pöntöt ovat riittävän virtaavat. Lisäksi valmistettu ruostumattomasta teräksestä eli liki ikuiset.

Monella Guzzistilla voi olla ne alkuperäiset pöntöt hyllyssään koska jossain vaiheessa on laitettu juurkin ne propellipäiset versiot.

Jos haluaa säilyttää alkuperäistä näköä niin silloin ei tietenkään käy. Stonen pöntöt kun ovat kahdesta kartiosta eli keskeltä paksummat kuin päistä.

Lopulta ne hakeutuivat liitekuvan pyörään. Mielstäni tyylikkäät eikä varmaan huonon näköiset myöskään Cali Kakkosessa.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2018, 14:36:27 ip »
Omaan Cali II sain ostettua ihan näiltä sivuilta alkuperäiset , käyttämättömät vaimentajat. Muistini mukaan myyjä mainitsi että 2-3 paria jää  vielä sängyn alle. Joskus ei kannata mennä Tamperetta kauemmas "kalaan"

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2018, 15:30:22 ip »
Syötti on heitetty Ostetaan palstalle

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2018, 15:32:44 ip »
Vaan kuinka moni nykyaikana myy e-merkityt alkuperäiset putket sieltä sängyn alta?  :( Saattaa olla kunnon valuuttaa pyörää myydessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2018, 15:45:16 ip »
Vaan kuinka moni nykyaikana myy e-merkityt alkuperäiset putket sieltä sängyn alta?  :( Saattaa olla kunnon valuuttaa pyörää myydessä.
Aivan. Olen laittanut omien pyörieni alkuperäispöntöt pankkooseen. Eli odottamaan sitä päivää kun niitä tarvitaan oikeasti eli silloin kun tienvarsitarkastuksessa määrätään ajokieltoon ja katsastukseen. California 1400 GTS:n osalta asia on vielä vaiheessa.
Toinen alkupeäisosien tarvehetki voi koittaa kun laittaa pyörän myyntiin. Ostajaspekulantti saattaa olla hyvinkin kiinnostunut niistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2018, 16:08:49 ip »
En kyllä yhtään ihmettele, vaikka harrastajilla olisi pyörän vaihdon yhteydessä unohtunut hyllyyn vaimentimia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2018, 16:10:49 ip »
Cali II aikaan ei pahemmin e-merkkejä ollut ::)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2018, 16:35:07 ip »
Niin no joo. Viittasin lähinnä tuohon Matin kertomaan, jos hommaisi 1100 Calin tuubit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2018, 17:01:35 ip »
Cali II aikaan ei pahemmin e-merkkejä ollut ::)

Juu, silloin oli villiä ja vapaata eikä nykyinen lainsäädäntö saa olla taannehtivaa. Sellaistakin on maassamme harrastettu ihan valtiotasolla ja toisinaan poliisit tien laidassa kun pitää päteä.

Kyllä Cali II:sta koskee sen aikaiset säännöt. Jos melua on liikaa niin niin se on rankaistavaa. Mutta harvoin tulee enää esiin pre-EU aikaisissa. Niitä on enää varsin vähän liikenteessä monet on haluttu laittaa alkuperäiskuntoon ja niitä koskevat määräykset ovat käytössä ja toteutettu varsinkin kun on entisöinnistä kyse.

Joten e-hyväksytyllä röörillä säästyy kaikilta epäilyiltäkin.
On toki tallella Cali III:sen alkuperäisen näköiset pöntötkin. Mutta ne taidan tarvita erääseen projektiin jos tulee tehdyksi.

Eilen, nimittäin, syntyi päätös joka lupaa liikekiinteistöstä minulle toimitilaa harjoittaa korjaamotoimintaa ja myös harrastaa. Mutta vasta myöhemmin syksyllä jos ei tule jotain estettä asialle. Pyhitän tulevan kesän ajamiselle. Pitää alkaa pihtaamaan talousrahoista bensarahaa.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2018, 01:51:12 ap »
... Guzzi California 1100 ilman Lafranconeja on kuin bändi ilman bassoa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #11 : Helmikuu 24, 2018, 08:58:40 ap »
Lafranconit ovat vähän miedot bassoltaan tämän "ukkosputken" rinnalla..  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2018, 12:09:31 ip »
Moottoripyörien ja muidenkin ajoneuvojen melupäästöjä vahditaan tienvarsitarkastuksin. Autoja myös katsastuksen kautta.
En ole kuullut että muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi järjestetty erikseen vain moottoripyöriin kohdistettua meluvalvontaa. Muutaman kerran.
Se osoittautui poliisien kannalta turhauttavaksi sillä korvin kuullen meluavia pyöriä oli hyvin vähän ja mitattavaksi tai katsastukseen osoitetuksi olevia pyöriä vain muutama jotka nekin eri päivinä.

Voi kuvitella levikkeellä olevien turhautumista kun pyöriä liikennevirrasta kalastellaan levikkeelle ja 90% on liikkeellä laillisilla putkilla ja ne muutamat mökäpöntön omaavat pyörät liikkeellä muutoin laillisella vaimentimella mutta joista oli "noise killer" ruuvattu irti. Lisäksi ne yhden käden sormin laskettavat "suorat putket".

Toinen lamaava asia on että aiheesta tehdyt lehtijutut laittoivat kyseenalaiseksi koko valvonnan "verovarojen tuhlauksena" vain muutaman tapauksen vuoksi.

Mutta edelleenkin melua valvotaan. Ne meluavat pyörät pyörivät varsin suppeissa ympyröissä. Ainakin täällä Tampereella. Keskustaa kierretään kahden tyyppisillä pyörillä: toiset paukuttavat harvakseltaan ja eräät huudattavat kimakasti kovilla kierroksilla. Ilmeisen tarkoituksellisesti.

Olen myös havainnoinut että mopoissa ja kevytmoottoripyörissä on usein vajavainen melunvaimennus ja muitakin puutteita. Lisäksi ne kokoontuvat suuriksi joukoiksi pitämään melua. Tavan kansalaiset eivät näitä erota muista moottoripyöristä ja soppa on valmis. Kaikkea epäillään. Osani olen siitä saanut. Vaikka en kyllä juurikaan melua. Ei ole sellaista tarvetta.

Lisäänpä vielä: Viranomaiset ovat suorittaneet melumittauksia väärillä menetelmillä. Joko tietoa tai tahtoa puuttuu. Asetuksessa melunmittauksesta on tarkat määreet. Menetelmiä on tasan kaksi: staattinen mittaus ja ohiajomittaus. Virheet ovat tapahtuneet pääasiassa staattisen mittausmenetelmän yhteydessä. Jos joutuu ko. tilanteeseen niin on hyvä tietää miten mittausksen pitäisi tapahtua ja jos ei mene siten niin kiistää mahdollinen sakko.

Huomattavaa on että melkumittauksen aikana moottoria ei saa "kaasuttaa" tai käydä tasaisella kierrosluvulla. Staattisessa mittauksessa mittaus tapahtuu Silloin kun kaasuluisti tai -läppä on kiinni alkaen puolen masimetehon kierrosluvusta. Guzzien tapauksessa noin 3000 rpm. Lukema lukee pyörän melutarrassa joka on runkoputkessa.

Asetuksesta lainattu ohje:
Lainaus
14 §
Käytönaikaisen melun mittaus

1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Kun tasainen pyörintänopeus on saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan korkein lähimpään kokonaislukuun pyöristettynä ilmoitettava LAF-tulos, eli enimmäistaso määritettynä taajuuspainostusta A ja aikapainotusta F (Fast) käyttäen, koko mittausjaksolta alkaen tasaisista kierroksista ja päättyen heti kun moottori saavuttaa tyhjäkäynnin pyörintänopeuden. Huomioon otetaan vain kolmessa peräkkäisessä mittauksessa saadut mittaustulokset, joiden väliset erot eivät ole yli 2 dB(A).

2. Mittalaitteena käytetään äänenpainetason mittaria, joka täyttää vähintään standardin ISO/IEC 61672 tarkkuustason 2 tai vastaavat vaatimukset. Mittarin tulee olla kalibroitu valmistajan ohjeiden mukaan. Mittarin tuloksen pysyvyys tulee testata ennen testisarjaa ja sen jälkeen. Mittauslaitteen virhemarginaali vähennetään mittaustuloksesta ennen pyöristystä.

3. Mittalaite asetetaan vaakasuunnassa 0,5 m etäisyydelle poistoaukosta 45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden sekä pystysuunnassa pakoputken ulostulon tai vähintään 0,2 m korkeudelle testiradan suuntaisesti. Jos pakoputkessa on useampia ulostuloja, mittalaite asetetaan niistä korkeimmalla sijaitsevan korkeudelle. Jos ulostulot sijaitsevat eri puolilla ajoneuvoa tai yli 0,3 m päässä toisistaan, melutaso mitataan eri ulostuloille erikseen ja testituloksena käytetään korkeinta arvoa.

4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

5. Jos ajoneuvossa ei ole kierroslukumittaria, oikea pyörintänopeus tulee määrittää erillisellä laitteella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #13 : Helmikuu 24, 2018, 16:06:40 ip »
Tuohon melunmittaukseen on säännöt ja ohjeet, mutta tarvittava mittausympäristö harvemmin onnistuu tien varressa. Tämänkin takia mittauksia on turha järjestää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali II Lafranconit
« Vastaus #14 : Helmikuu 24, 2018, 20:09:53 ip »
>>>Mittalaite...45 asteen kulmaan pakoputken poistoaukon suuntaan nähden <<<
Onko kokemusta kuinka mittaus menee kun änkkärinä on Supertrap tyyppinen ratkaisu, missä mökä ja kaikki muu puhalletaan 360º "sivulle" päin?
Juuri sinne oletettuun 45º sektoriin. Mitataanko se suoraan pyörän takaa?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2018, 20:29:07 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.