Kirjoittelin omia ajatuksia otsikon aiheista. Yleisesti.
Vanhenevissa Guzzeissa on kohteita joita ei ole ikinä huollettu. Toinen asia on että pienellä ennakoinnilla vanhallakin pärjää oikein hyvin. Jopa paremmin kuin uudella pyörällä jos kuljettaja/omistaja tuntee laitteensa.
Jos siihen ei ole valmiutta niin pyörä kannattaa vaihtaa muutaman vuoden välein uuteen takuun alaiseen.
Eikä asia koske vanhenevia Guzzeja vaan kaikkia pyöriä. Sellaiset asiat kuin jakoketjun/hihnan vaihto tuntuu tulevan monille yllätyksenä. Ei tule jos huoltaa/huollattaa ennakoivasti. Ennakointi säästää vaivaa ja rahaa. Merkittävästi. Toisaalta jää vaille mielenkiintoisia kokemuksia kun pyörä poikii esimerkiksi Kasselin mäkiin. Se on vain seikkailun alku joista kirjoitellaan eri foorumeille hurjia tarinoita. Mutta voi käydä hermoille ja laittaa reissun "uusiin puihin".
Ennalta varautuminenkin säästää hermoja jos homma on kiinni parinkymmenen sentin kulutusosasta jonka olisi saanut vaikka Biltemasta. Lähtiessä.
Rengasasia on tärkeä. Jos tietää että rengas kestää esimerkiksi noin 8000 - 10.000km ajomatkan niin ei ehkä kannata lähteä lapinreissuun 6000 km ajetulla renkaalla.
Kettinkivetoisella pyörällä pitää miettiä kuinka pitkään ketju kestää. Kumpi loppuu ensin: ketju vai matka. Joskus käy niin että molemmat. Yhtä aikaa. Ei olisi ollut iso homma ennen lähtöä....
Jne.
Ajattelu on siis omaani eikä liity kaupallisiin teemoihin vaan kokemukseen, vaikka, esimerkin vuoksi mainittuja liikkeitä on. Perusteet maininnoille on monesti koettua omaa kokemustani omien ja matkatoverieni sohlauksista vuosikymmenten mittaan. Niistä saisi pitkän ja mielenkiintoisen tarinan. Ehkä kannattaisi kirjoittaa kirja: Motoristin 1000&1 mokaa.
http://www.motomatti.fi/2018/02/moottoripyoran-huoltotarve-ja-siihen.htmlToisaalta: suunnitelman ja aikataulun mukaan tehty matka voi olla aika tylsä.