Rumpujarruissa on yksi ylitse muiden ominaisuus; ne eivät laahaa. Levyjarruissa tämä on käytännössä aina läsnä.
Joskus katselin kyseistä asiaa ja mietin että kumpi kuluttaa enemmän jarrupaloja: niiden jatkuva mutta hyvin lievä laahaaminen vai itse jarrutus. Siksipä onkin hyvä pitää levyjarrusatulan mekanismeista (pellilipareet, tapit, langat, ym pikkuosat ja kelluvan levyn osat) huolta puhdistamalla ja vaihtamalla mikäli niissä on vikaa tai kulumaa. Niiden ansiota on että palat eivät pakene liian kauaksi levystä mutta jäävät niin lähelle että jarrukahvan/polkimen liike ja tuntuma on identtinen joka jarrutuksessa.
Rumpujarruissa pitää säätämällä pitää huolta siitä että jarrutuntuma ja kahvan/polkimen tyhjä liike on tietyissä rajoissa. Hydraulisessa rumpujarrussa, joita ei kovin monissa moottoripyörissä ole, on yleensä automaattisäätö.