Kaikki eivät pidä jämäkästä jarrutuntumasta. Kun on tottunut kumipallomaiseen tuntumaan jossa on pitkä kahvan liike ennen kuin tehokas jarrutus alkaa on erinomisen hankala totuttautua siihen että kahva ei enää juuri liiku siitä missä jarrutus alkaa.
Jos siis on totunut siihen että kahvan liikkeen lisääminen, voiman lisäyksen ohella, tuottaa tehokkaaman jarrutuksen voi olla alkuunsa outoa että liikettä ei olekaan vaan vain puristusvoiman lisäys tuottaa jarrutehoa.
Mutta siihen tottuu kyllä. Lisäksi ABS-jarrussa asia on niin että se maksimijarrutus tehdään "koneellisesti" eli riittää kunhan vain puristaa kahvaa.
Perinteisillä jarruilla piti osata arvioida tehojarrutuksen aikana milloin pitää löysätä ettei mene nurin.
Perinteinen jarru antaa myös palautetta jota ABS-jarru ei tee: jarrutettaessa kovasti vai tapahtua niin että kahvan puristusta lisäämättä jarruvoima lisääntyy eli on vaarassa että tapahtuu renkaan luistoa. Perinteisessä jarrussa joutuu siis löysäämään kahvasta että jarrutusteho pysyy samalla tasolla. ABS antaa renkaan pyöriä vaikka puristaisi kuinka kovaa. ABS ei mittaa kahvavoimaa tai jarrutustehoa vaan vain sitä että rengas ei luista säädettyä enempää. Jos renkaan pyörimisliike pyrkii pysähtymään ABS vähentää jarruvoimaa. Jarrukahvalla ja -polkimella siis komennetaan ABS yksikköä ja se säätää pyörille menevän jarrunesteen paineen määrää.
Voi olla myös toisinpäin: tehokkaan jarrutuksen alettua pitääkin puristaa lisää ja lisää että jarruteho säilyisi kunnes, ääritapauksessa, ei jarrutustehoa enää olekaan. Tähän ei ABS:stä ole apua. Silloin on kyse jarrun häipymisestä. Se voi johtua useista seikoista kuten huonosta nesteestä, vanhoista letkuista, ilmasta nesteen joukossa, huonoista jarrupaloista, jumiintuneista männistä, lasittuneesta jarrulevystä, jne.
Jo silmällä näkee monista uusista pyöristä että niiden jarrut eivät ole mitoitettu pysäyttämään pyörää sen huippunopeudesta kertajarrutuksella. Lainsäädäntö kun vaatii vain tiettyä hidastuvuutta tietyllä matkalla mutta pysähtymistehosta ei puhuta mitään. Silti olemme pärjänneet oikein hyvin. Myös osassa Guzzeissa on sellaiset jarrut että ei pysähdy mitenkään. Mutta jos lohduttaa niin muista merkeistä löytyy vielä alimittaisempia jarruja.