Sotkeennun nyt tähän kun asia kiinnostaa, ehkä opin itse taas jotain...
tarkoitus säätää läppien alkuasento 0,3° kohdalle ennen imun tasaamista
Yleisesti: GuzziDiagin näyttämän avautumiskulman/mV -arvon perusteella ei saa säätää läppien mekaanista asentoa tai tps:n mekaanista asentoa. Näyttämä on epätarkka näin pienillä avautumiskulmilla. Jos tarkoitat "tps reset" -toimenpidettä, video neuvoo tekemään näin, ennen imun tasaamista.
Ensin imu ja sitten läppien nollaus
Olen siinä käsityksessä, että Nevada Anniversariota koskee video: ”Cylinder synchronisation 750 breva (15RC ecu, kaksi imukurkkua)?
Siinä neuvotaan ensin tekemään ”throttle position self teaching procedure”, mitä puhekielessä usein kutsutaan toimeksi ”tps reset” (en muista miten se on GuzziDiag:issa suomeksi). Sen jälkeen virrat pois vähintään 30 sek ajaksi, että opittu tps asento (ecu tallentaa tiedon: ”tällä tps arvolla se imuläppä, johon tps on yhdistetty, on tyhjäkäyntiasennossa”) tallentuu ecun eeprom muistiin pysyvästi. Sen jälkeen vasta by-pass ruuvit kiinni, ja imubalanssin synkkaus 50C/2000-3000 rpm. Sen jälkeen tyhjäkäynnin säätö by-pass ruuveilla 80C/1500 rpm.
Tuo tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että kun imubalanssia säädetään videon pyörämallin kohdalla, vain sen läpän asento muuttuu (säätöruuvia käännettäessä), jossa ei ole tps:ää kiinni. Imubalanssin säädössä tps asento ei enää muutu.
Silloin pitäisi olla sama tekeekö tuon tps resetin aluksi vai lopuksi. Videossa se neuvotaan tekemään aluksi.
Nollaantuvatko ne läpät yhdessä, eli molemmat kun ne nollataan
Tps arvo "nollataan" (ecu tallentaa tiedon: ”tällä tps arvolla se imuläppä, johon tps on yhdistetty, on tyhjäkäyntiasennossa”). Ecu olettaa ajossa, että imuläpät ovat kiinni toisissaan yhdistystangolla, imubalanssi säädetty ja että sen saama tps -arvo korreloi molempien läppien mekaanisen asennon (ilmamäärän) kanssa.
muilla kierroksilla oli suuret poikkeamat
Jonain kesänä koetin hifistellä V11 balanssien kanssa. Järkeilin että vähiten se täristää, jos säädän balanssin optimiin sopivalla keskinopeudella / läppien avautumiskulmalla => imumittarit kiinni ja tankkilaukun läpinäkyvän kalvon alle ja ajoon. V11 balanssisäätö on mukavasti suurella "sormimutterilla", jota voi säätää käsikopelolla ajossa. Lopputulema kohdallani oli että imubalanssia ei saa kohdalleen koko kierroslukualueella. Päätin sitten säätää Guzzin ohjeen mukaan xxxx rpm kierrosluvulla paikallaan ollessa. Tyhjäkäyntibalanssin ja tyhjäkäynnin säädän by-pass -ruuveilla.