Kirjoittaja Aihe: Guzzi teknisiä koulutusvideoita  (Luettu 8353 kertaa)

jAgo

  • Viestejä: 186
Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« : Helmikuu 06, 2018, 21:21:40 ip »
Näitä kun katselee saa lyhyen oppimäärän asentajaksi  ;)

http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_technical_training_videos_eng.html

(sorry jos linkki on toistoa tällä palstalla, ei voi kaikkea muistaa )
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2018, 22:47:06 ip »
Ei toisto haittaa kun on hyvä tarkoitus.
Itse kirjoittelen uudelleen samoja asioita vuodesta toiseen. Kas kun tulee aina uusia tiedonhaluisia ulottuville eli Foorumille.

Joskus pitää Foormin hakutoiminnolla katsoa mitä tuli viimeksi neuvottua ettei tule kauheasti ristiriitaisuuksia. Jos vaikka muistaa erilailla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2018, 22:50:15 ip »
Olikin tutun näköisiä nuo pikkulohkovideot. Olin ne ilmeisesti ladannut tuolta koneelle.
Onko nuo aina olleet katseltavissa thisoldtractorissa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2018, 11:35:47 ap »
Hyviä ja selkeitä opetteita.
Ilahduin kun mukana on myös hydrauliventtiileistä.
Hieno ajoitus linkille kun huoltoa on monilla kohta edessä.
Kiitokset.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2018, 10:11:48 ap kirjoittanut GuzGuz »

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2018, 18:49:24 ip »
Tuanoinnii – kun on asia esillä, niin voisitteko opastaa tuosta imusynkan asettelusta. Siinä videolla värkätään ECU:n liitetyllä diagnostiikkavehkeellä. Olisiko siinä tarkoitus säätää läppien alkuasento 0,3° kohdalle ennen imun tasaamista? Voisiko sen, no voisi tietysti, asettaa GuzziDiagilla, mutta onko se silloin oikein? Siis oliko tuossa videossa jokin muukin diagnostiikan tarkastus/säätö?
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2018, 19:16:07 ip »
Imusynkan voi säätää tarkoilla painemittareilla kohdalleen. Työvälineenä ruuvimeisseli. Sen jälkeen muut mahdolliset resetoinnit tietokoneavusteisesti. Tietokonehommat ovat hieman erilaisia riippuen moottoriohjauksen tyypistä.

MIUG3 ja 7SM hoidetaan kokonaan tietokoneella mutta niissä ei olekaan kahta erillistä läppärunkoa.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2018, 19:50:16 ip »
Lainaus
Imusynkan voi säätää tarkoilla painemittareilla kohdalleen. Työvälineenä ruuvimeisseli. Sen jälkeen muut mahdolliset resetoinnit tietokoneavusteisesti.

Kyllä minä sen säädön osaan, ja kysyinkin juuri työjärjestystä. Ensin imu ja sitten läppien nollaus. Vai toisin päin. Eli onko sillä väliä? Kysyn siksi kun se synkka on taas keväällä tarkoitus tehdä ja viimeksi se ei onnistunut. Vaikeus oli siinä, että imu vasemmassa ja oikeassa kurkussa vaihtelivat täysin kierrosten mukaan ja eri tavalla keskenään. Nollaantuvatko ne läpät yhdessä, eli molemmat kun ne nollataan? Mittari on klassinen kirkas u-muoviputki, jossa värjättyä vettä ja putken päissä mig suuttimista tehdyt nipat kurkkuihin. Huudatin vaan 4000 kierrosta ja säädin siinä tasalle ja tyydyin siihen, vaikka muilla kierroksilla oli suuret poikkeamat. Ajattelin perehtyä asiaan nyt paremmin kunhan lumet aivan kohta sulavat. Niin, ja kone on 750 Nevadan Anni.

Anteeksi tämä aiheesta poikkeaminen. ::)
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2018, 20:10:06 ip »
Ensin venttiilien välykset kohdilleen, sitten perussäätö mekaanisesti. Sitten digitaalipuoli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2018, 20:34:59 ip »
Ensin venttiilien välykset kohdilleen, sitten perussäätö mekaanisesti. Sitten digitaalipuoli.

Tuota olen miettinyt, että venttiilien säätö sitten oli varmaan epäkelpo. Niin sen on oltava, että sylinterien hengitysmäärä ei ollut keskenään sama. Viime keväänä säädin tarkasti venttiilit, mutta imusynkkaa en edes koittanut kun oli niin huonot kokemukset siitä. Koitan keväällä uudelleen.

Kiitos neuvosta.  :)
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2018, 20:48:39 ip »
Sotkeennun nyt tähän kun asia kiinnostaa, ehkä opin itse taas jotain...

Lainaus
tarkoitus säätää läppien alkuasento 0,3° kohdalle ennen imun tasaamista
Yleisesti: GuzziDiagin näyttämän avautumiskulman/mV -arvon perusteella ei saa säätää läppien mekaanista asentoa tai tps:n mekaanista asentoa. Näyttämä on epätarkka näin pienillä avautumiskulmilla.  Jos tarkoitat "tps reset" -toimenpidettä, video neuvoo tekemään näin, ennen imun tasaamista.
Lainaus
Ensin imu ja sitten läppien nollaus
Olen siinä käsityksessä, että Nevada Anniversariota koskee video: ”Cylinder synchronisation 750 breva (15RC ecu, kaksi imukurkkua)?

Siinä neuvotaan ensin tekemään ”throttle position self teaching procedure”, mitä puhekielessä usein kutsutaan toimeksi ”tps reset” (en muista miten se on GuzziDiag:issa suomeksi).  Sen jälkeen virrat pois vähintään 30 sek ajaksi, että opittu tps asento (ecu tallentaa tiedon: ”tällä tps arvolla se imuläppä, johon tps on yhdistetty, on tyhjäkäyntiasennossa”) tallentuu ecun eeprom muistiin pysyvästi. Sen jälkeen vasta by-pass ruuvit kiinni, ja imubalanssin synkkaus 50C/2000-3000 rpm.  Sen jälkeen tyhjäkäynnin säätö by-pass ruuveilla 80C/1500 rpm.

Tuo tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että kun imubalanssia säädetään videon pyörämallin kohdalla, vain sen läpän asento muuttuu (säätöruuvia käännettäessä), jossa ei ole tps:ää kiinni. Imubalanssin säädössä tps asento ei enää muutu. Silloin pitäisi olla sama tekeekö tuon tps resetin aluksi vai lopuksi. Videossa se neuvotaan tekemään aluksi.
Lainaus
Nollaantuvatko ne läpät yhdessä, eli molemmat kun ne nollataan
Tps arvo "nollataan" (ecu tallentaa tiedon: ”tällä tps arvolla se imuläppä, johon tps on yhdistetty, on tyhjäkäyntiasennossa”).  Ecu olettaa ajossa, että imuläpät ovat kiinni toisissaan yhdistystangolla, imubalanssi säädetty ja että sen saama tps -arvo korreloi molempien läppien mekaanisen asennon (ilmamäärän) kanssa.
Lainaus
muilla kierroksilla oli suuret poikkeamat
Jonain kesänä koetin hifistellä V11 balanssien kanssa. Järkeilin että vähiten se täristää, jos säädän balanssin optimiin sopivalla keskinopeudella / läppien avautumiskulmalla => imumittarit kiinni ja tankkilaukun läpinäkyvän kalvon alle ja ajoon.  V11 balanssisäätö on mukavasti suurella "sormimutterilla", jota voi säätää käsikopelolla ajossa.  Lopputulema kohdallani oli että imubalanssia ei saa kohdalleen koko kierroslukualueella.  Päätin sitten säätää Guzzin ohjeen mukaan  xxxx rpm kierrosluvulla paikallaan ollessa. Tyhjäkäyntibalanssin ja tyhjäkäynnin säädän by-pass -ruuveilla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2018, 21:38:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2018, 21:15:01 ip »
Sieltä tulikin Camnilta tiukkaa settiä.

Lainaus
Vaikeus oli siinä, että imu vasemmassa ja oikeassa kurkussa vaihtelivat täysin kierrosten mukaan ja eri tavalla keskenään.

Mainittiin tuo yhdystanko. Vanhemmassa kalustossa voivat välitangon nivelet olla kuluneet ja silloin läpät lepattavat omaan tahtiinsa eri läppärungoissa. Välitanko ei siis tee tehtäväänsä. Asia on helppo tarkistaa: toisella kädellä pitää kiinni kaasuläpän vivusta ja toisella koittaa että onko välitangon pallonivelessä välystä. Molemmilta puolilta. Ei saa hölskyä vaan pitää olla napakat ja puhtaat.

Mikäli välystä on niin välitanko tai ainakin sen nivelet menevät vaihtoon. Olen nähnyt väliaikaiskorjausen: välitangon yläpuolelle oli laitettu kumilenkki pitämään välykset toisessa laidassa.

Välys syntyy likaisten nivelten ja kaasuläppien vapinan seurauksena. Vapinaa voi vaimentaa laittamalla välitankoon massavaimentimen. Sitten kun on uusi välitanko. Kokemukseni mukaan käynti on vakaampaa. Eikä synny kuluttavia resonansseja. Pariin pyörään olen laittanut kuluneiden tilalle pallolaakerinivelet. Ne kuluvat hyvin hitaasti eivätkä tarvitse voitelua. Joissain kalliimmissa Guzzi malleissa sellaiset ovat vakiona.

Välitangon mitta vaikuttaa balanssiin.

Väljä välitanko muuttaa balanssia kierrosluvun vaihtelun mukaan kos läpät resonoivat myös keskenään.
Ilmavirta ei ole tasainen vaan sykkivä. Erityisesti alakierroksilla. Sitä ei saa juurikaan hillittyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2018, 21:31:01 ip »
Tuon välitangon ihmettelyn laskisin itse juuri sen mekaanisen synkan tarkastelun puolelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2018, 21:35:02 ip »
Lainaus
Jos tarkoitat "tps reset" -toimenpidettä, video neuvoo tekemään näin, ennen imun tasaamista.
Lainaus
Nevada Anniversariota koskee video: ”Cylinder synchronisation 750 breva (15RC ecu, kaksi imukurkkua)
Lainaus
Siinä neuvotaan ensin tekemään ”throttle position self teaching procedure”, mitä puhekielessä usein kutsutaan toimeksi ”tps reset”
Näin olen myös ymmärtänyt.

Lainaus
Sen jälkeen virrat pois vähintään 30 sek ajaksi, että opittu tps asento (ecu tallentaa tiedon
Tätä en ollut hoksannut. Hyvä tietää. ;)

Lainaus
vähiten se täristää, jos säädän balanssin optimiin sopivalla keskinopeudella
Tärinää en ole vielä saanut syntymään. Ehkä sattuma auttaa iloista keksijää...

Lainaus
Lopputulema kohdallani oli että imubalanssia ei saa kohdalleen koko kierroslukualueella.  Päätin sitten säätää Guzzin ohjeen mukaan  xxxx rpm kierrosluvulla.  Tyhjäkäyntibalanssin ja tyhjäkäynnin säädän by-pass -ruuveilla.
Kiitos vinkistä.  ;) Näin yritän tehdä. En ollut hoksannut sitäkään, että tyhjäkäynninkin saa balanssiin by-pass.ruuveilla. Yritin vaan avata ne samaan asentoon keskenään silmämääräisesti kunhan joutokierrokset on oikein.

==================

Lainaus
Vanhemmassa kalustossa voivat välitangon nivelet olla kuluneet
Tätä epäilin ja tarkistin asian ihan ensimmäisenä, on kunnossa ja napakka.

Lainaus
Välitangon mitta vaikuttaa balanssiin.

Väljä välitanko muuttaa balanssia kierrosluvun vaihtelun mukaan kos läpät resonoivat myös keskenään.
Ilmavirta ei ole tasainen vaan sykkivä. Erityisesti alakierroksilla. Sitä ei saa juurikaan hillittyä.
Tässä mallissa välitangon pituutta säätää erityinen kaarilevymekanismi ja säätöruuvi ja sen lepatuksesta olen hiukan epäileväinen. Juuri alakierroksilla vaikuttaa tosiaan siltä, että läpät resonoivat ja se aiheuttaa mataliin kerroksiin epätasaisuutta. Heh – suunnittelin siihen jo magneettista jarruakin. On vaan läpän akseli niin lyhyt, että en saanut siihen  sovinnolla alumiinilevysegmenttiä, varsinkaan oikealle, tps-puolelle.

Tutkin vielä lisää näitäkin. Kiitti vinkeistä.  ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2018, 22:18:28 ip »
Centaurossa on massavaimennin välitangossa. Siinä on myös se Camnin maitsema sormimutteri jolla voi vaikka ajon aikana säätää balanssia. Vanhemmiten se käy väjäksi ja voi pyöriä itsekseen. Säädin kodalleen balanssin ja laitoin tervaa säätömutterin kierteeseen ettei pyöri itsekseen mutta voi pyörittää halutessaan.

Massavaimentimena on halkaisjaltaan 10 mm:n rosteritangonn pätkä ja noin 10 senttiä pitkä kahdella klemmarilla kiinni välitangossa. Lepatus välitangossa väheni murto-osaansa. Ei vaikuta mitään kaasun avaamisessa eikä sulkemisessa. Liioitella painon määrän suhteen ei kuitenkaan saa. Brevaan riittänee pienempikin paino.

Kaasuläpän lepatus on helppo havaita: sormella koittaen eri kierroksilla. Lepatusta on yleensä eniten kun kaasua on väännetty vain vähän eli silloin kun pitäisi ajaa hiljaa ja tasaiseen.

Tosin pikku-Brevaa ei oikein voi verrata Centauroon. On hiema eri koko nuo röörit mutta rakenne sama.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Guzzi teknisiä koulutusvideoita
« Vastaus #14 : Helmikuu 08, 2018, 11:35:14 ap »
Tuon kuvan mukainen se mekanismi on. Kyllä siinä kiusallinen värinä tuntuu sormin koestaessa juuri matalilla kierroksilla.

Lainaus
Massavaimentimena on halkaisjaltaan 10 mm:n rosteritangonn pätkä ja noin 10 senttiä pitkä kahdella klemmarilla kiinni välitangossa. Lepatus välitangossa väheni murto-osaansa. Ei vaikuta mitään kaasun avaamisessa eikä sulkemisessa. Liioitella painon määrän suhteen ei kuitenkaan saa. Brevaan riittänee pienempikin paino.
Nevadassa on sama mekanismi. Taidanpa tehdä niin, että raplaan sen välitangon irti ja mittailen pituuden ja piirrän kuvan ja teetän sorvilla/konepajalla tuossa kylällä uuden tangon, jossa on 10 mm paksua rosteria enin osa ja päät ohennettu ja kierteitetty entisen tangon näköiseksi. Jos paksu osa on 10 cm ja siltä matkalta samalla "puuttuu" ohut tanko niin massaa saattaa olla sopivasti Nevadan tarpeisiin.

Occamin veitsen periaatteella: Jos on useita valinnaisia ratkaisuja on valittava yksinkertaisin.  ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo