Kirjoittaja Aihe: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit  (Luettu 42637 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #90 : Helmikuu 26, 2018, 18:00:43 ip »
Lainaus
Ps. Huonoin kommentti JKL:n ympäristössä oli erään inssin kehoitus unohtaa koko homma ja vielä sen päälle jatkoi ivallisesti, että nyt oletkin kansallisen lainsäädännön alla, vaikka yhtään vastaavaa en ole katsastanut, niin vaikeuksia tulee - meitä on moneen ja monella asenteella???

Orivedellä käskettiin unohtamaan koko muutoskatsastus asia. Kun kuitenkin sitkeästi esitin asiaamme niin niin katsuri kääntyi ja sanoi olkansa yli että ruokatunti alkoi juuri.

Myöhemmin sitten näin tämän kaverin ja kysyin että mikä on syynä että Orivedellä ei tehdä muutoskatsastusta? Hän sanoi että ohan noita yrityksiä nähty mutta näkee persesilmälläkin että ei täytä mitään pykäliä. Kerkesin vielä jatkaa että montakos on tullut vastaa näitä epäonnistumisia. Vain yksi mutta se riittää hänelle. Taas näkyi vain selkä.

Asennevikaa oli viimeksikin kun muutoskatsastin oman talouden triken. Nuori katsastusmies heitti lähettämäni paperit lattialle ja sanoi että ne ei paina mitään sillä hän päättää asiasta. Aukaisin sitten suuni ja kerroin että eikö Trafin paperit paina tuon enempää. Ei ollut tainnut lukea kuin päällimmäisen sivun jonka olin kirjoittanut saatteeksi.

Katsastuksen huippu oli että rekisteriotteeseen on merkitty kyseisen katsastajan toimesta väärä L5e-ajoneuvoluokan alaluokka. Eli ilman pikkueetä. Nyt minulla on papereissa ei-EU-pyörä jolla kuitenkin, katsastusajankohdan mukaan, saa ajaa EU:ssa. Muutenkin siihen pätee eri lainsäädäntö kuin L5e:hen.

Mutta tavailkaahan ja laskekaa noita muutosprosentteja ja lisäksi ottaa selvää riittääkö kantapyörän rungon tuhoaminen. Vai onko niin että runko pitää sisällyttää ajoneuvoon. Tässä uskossa olen edelleen kunnes muuta todistetaan. H-D:n tapauksessa asia on päivastainen hieman vanhemmissa laitteissa sillä niissä identiteetti on moottorin vasemmassa lohkossa. Sen siirtäminen siirtää myös identiteetin.

Ajoneuvon merkki on siis aina kantapyörän merkki.

Tässä kauniisti kerrottuna katsastuspäivän tunnelmia: http://www.motomatti.fi/2014/06/saaksjarvi-trike-muutoskatsastuspaiva.html

Ps. Huomasin juuri että prosenttilomake on laadittu siten että se määrittelee L5e-ajoneuvon muodon: takapyöriä on kaksi.
https://lomake.fi/c/ec/lomakepalvelu/download?s=I8JMorNDTQEpWpV&id=13505%2FE2D878C2F8F41D8EF00E86D8C97B6F02&type=statics

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #91 : Helmikuu 26, 2018, 19:11:58 ip »
Ehkei kannata ostaa sikaa säkissä vaan rekisteröity alkuperämaassaan tai ainakin tyyppihyväksytty rakennussarja johon saa laittaa tietyn moottorin johon on tyyppihyväksynnässä tiedot. Hiukan menee veroja Suomessa.

Tuskin aiheesta tulee minkäänlaista ongelmaa. Jos on britti niin valolaitteet ja ohjauspuoli kuntoon että käy paremmin mannermaalla.

Toki rakennussarjankin voi tehdä. Kuten tuolla edellä mainitsin niin sen voi tehdä myös omavalmisteena. Itse tehtyä osaa pitää olla yli 50%. Verot menee uuden sarjavalmisteisen mukaan miinus viranomaisten katsoma alennus jos ei ole hyvin tehty.
Ai niin: oman työn osuutta ei lasketa. Vain rakenteen osie määrä. Ajoneuluokkien osakokonaisuudet on jyvitetty prosenttien mukaan.

Ei siis ole minkäänlaista estettä, jos oikeasti haluaa. Korkeintaan se jos ei halua maksaa autoveroa. Siitä ei ole ihan vielä päästy eroon....

Tässä on tarkat rajat prosenteille: https://lomake.fi/c/ec/lomakepalvelu/download?s=I8JMorNDTQEpWpV&id=13505%2FE2D878C2F8F41D8EF00E86D8C97B6F02&type=statics

Ohessa on myös lomake johon tiedot kirjataan.
Kannattaa pitää tarkkaan lukua ja yrittää pitää prosenttiluku alle 40 - 45 jos on ajoneuvoluokan muutos kyseessä. Jos omavalmiste niin omaa osuutta mieluimmin enemmän kuin on tarve. Ei tarvitse kinata katsastuksessa ja saa maksaa omasta työstä kunnon veron.

Verosuunnittelua kannattaa käyttää osien valinnassa.

Lainaus
Tietenkin jos toisi tuollaisen hyväksytyn aihion briteistä, ja käyttäisi täällä paperillisen Guzzin osia.
Siinä ja siinä. Tulisi ehkä näkökohtaeroja katsastuksessa.
Pelkkä vaihteisto ja moottori olisi 24%, pyöristä saisi 16% lisää. Takahaarukka 8% eli alkaa jo olla liki. Tankki 4% ja jo ollaan voiton puolella. Vielä pakoputkisto 2% ja pisteosia 2% kuten sähkölaitteet. Yhteensä 56 prosenttia kantapyörää. Lähinnä alkuperäinen runko jäisi käyttämättä sekä keula ja satula.

Jäänee siis viranomaisen mielipiteen varaan sillä runko on se osa joka säilyttää ajoneuvon identiteetin. Tästä pitäisi saada suht pitävä ennakkoarvio, joka ei sido virkamiestä eikä verottajaa, jolla osoittaa projektin osasuhteen.

Ennen on riittänyt kolarirungon korvaaminen toisella että runko on tuhoutunut ja siitä on todiste. Olisiko tämä verrattavissa siihen?

No miksei, suurin osa runkoa korvattaisiin Morganilla. Esim moottoria ympäröivän osion säilyttäisi osana alkuperäistä identiteettiä. Takahaarukka perineen ja pyörineen tulisi käyttöön.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #92 : Helmikuu 26, 2018, 21:16:21 ip »
Lainaus
MMAF:n kautta saanee tietoa mittauspaikoista/-mahdollisuuksista.

Lainaus
...Muiden kuin tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien pakokaasupäästöt mitataan katsastuskonttorilla. Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla. Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia, joten niissä mittausta ei tarvita lainkaan. Aikavälillä 1.1.1991 - 16.6.1999 käyttöönotettujen moottoripyörien raja-arvot ovat CO 4,5 % ja HC 1000 ppm. 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm.

SMOTO:n ja MMAF:n omien mittausten perusteella tiedämme, että jos moottori on kunnossa ja seossuhde hyvin säädetty, melkein mikä tahansa pyörä läpäisee yllä mainitut raja-arvot. Muun ohella eräs vm. 1947 Harley Knucklehead olisi läpäissyt ne ongelmitta.

Eiköhän tuo onnistu.

Lainaus
Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät: ...staattinen mittaus...1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)...ohiajomittaukseen...1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Ja tämä tarvittaessa pikkulohkon uusilla E-merkityillä vaimentimilla, vaikka merkintää ei vaaditakaan.

Lainaus
Ehkei kannata ostaa sikaa säkissä
Ei missään tapauksessa.

Taustatyö jatkuu, tosin eiköhän netin äärestä ole jo aika siirtyä talliin - no huomenna...


T,
Jukka




motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #93 : Helmikuu 26, 2018, 21:26:45 ip »
Täällä ollaan mukana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #94 : Helmikuu 26, 2018, 23:05:38 ip »
Mielenkiinnolla odotan, että tällainen realisoituu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #95 : Helmikuu 27, 2018, 11:07:22 ap »
Kiitoksia, mutta älkää pitkästykö.

Päästömittauksesta keskustelin ilmeisesti maan parhaan asiantuntijan, Testmill/Teemu, kanssa - yritetään löytää vaihtoehtoa Ruotsin reissuun. Joten aluksi taustatyötä jatketaan edelleen dokumenttien jäljittämisellä.

T,
Jukka

Ps. Onneksi myös myyjältä löytyy pitkäjänteisyyttä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #96 : Helmikuu 27, 2018, 11:26:33 ap »
Voisiko mahdollsesti käyttää Vihtavuoren Dinex Ecocatia mittaukseen? Sopivasti voitelemalla voisi saada testiluontoisen mittauksen heilläkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #97 : Helmikuu 27, 2018, 14:20:14 ip »
Samainen Teemu se on touhunnut tekemieni trikejen parissa. Käytännössä hän on korkein instanssi kun päätetään onko jokin ajoneuvo kelvollinen liikenteeseen vai ei. Teoriassa korkein instanssi on Trafin maantieliikenteen ajoneuvopuolen päällikkö Otto Lahti. https://www.trafi.fi/trafi/yhteystiedot/henkilohakemisto/338/otto_lahti

Kannattaa ottaa Oton numero ja sähköpostiosoite talteen vastaisen varalle.
Jos tulee, vaikka katsastuksessa, erimielisyyttä insinöörin kanssa niin voi kilauttaa "kaverille".

Trike on ajoneuvoryhmä johon Trafi on osoittanut käytännön huomiota varsin vähän. Kyllä se siitä alkaa lutviutua kun tulee riittävästi erilaisia käytännön sovelluksia ja niistä päätöksiä. Kokonasimäärä katsastettuja trikejä Suomen kilvissä: 859 kpl.

Kantapyörän käyttö, kun on tarpeeksi vanha eli otettu EU-alueella liikenteeseen ennen heinäkuuta 2004 ovat päästömääräykset sen mukaiset ja soveltuu triken kanta-ajoneuvokset. Mielellään kantapyörä olisi hyvä olla ennen 90-luvun puoltaväliä rekisteröity Suomeen. Se "leikkaa kynsiä" innokkaimmaltakin asian vastustajalta.

Ongelmana, ainakin omalta kohdalla, ei ole ollut tekninen tutkimus tai ajo-ominaisuudet. Ongelma on ollut alemman asteen suoritusportaassa kun asenne on ollut kielteinen. Halutaan siis löytää virheitä sieltä missä niitä ei ole ja vaatimassa sellaisia todistuksia mitä laki ei vaadi.

Jopa ylimielisyys Virallisen Tutkimuslaitoksen, kuten Testmill Pentanovan lausunnon laillisuuden kiistäminen. Toki tein hieman erikoisemman triken mutta kun on läpäissyt testin niin on läpäissyt. Harmitti aika lailla kun sanottiin että niillä papereilla ei ole mitään virkaa. Siitä lähti koko katsastus sivuraiteelle. Tosin kävikin niin päin että ammattitaidottomuus tekikin hyödyn minulle vaikka katsastaja luuli päteneensä. Win-win-tilanne. Lisäksi turvallisuusvarusteiden tarkastaminen jäi kokonaan pois. En ryhtynyt siitä valittamaan. Se puoli oli varmasti laillinen. Jopa jarrulaitteita vähensin katsastusmiehen ohjeiden mukaisesti. Toinen etujarru oli poistettava. Nyttemmin se on palautettu ja eturengaskin on nyt oikeaa kokoa.

Myös haluni muuttaa keulan rakenne muuttuneen ajoneuvoluokan tarpeiden mukaisesti ei sopinut kuvaan. Vakiokeulalla vakio-ohjauskulmilla piti katsastaa vaikka ajettavuus oli varsin erikoinen. Olin suunnitellut California Adamantin sellaiseksi kuin se nyt on. Tekemäni muutokset ovat siis laittomia vain siksi ettei niitä voitu ennalta esitettyinä hyväksyä. Ammattitaitoni tässä asiassa asetettiin kovin kyseenalaiseksi.

Käymieni keskustelujen perusteella muuallakin on katsastuksessa ollut vastaavaa. Jopa hylkäyksiä ilman perusteita koska uudelleen yrittäessä sama ratkaisu on kelvannut.

Tästä linkistä löytyy mainittu Morgan sekä kaksi tekemääni Guzzi-trikeä ja muutama muu joiden tekemiseen olen osallistunut. http://www.ajoneuvotilastot.com/

Vaikka moni ajaakin L3e-statuksella kun ei halua testauttaa trikeään ja alistaa sitä katastukselle. Ymmärrän asian oikein hyvin että näin tapahtuu. Säästyy rahanmenolta ja vitutukselta. Heidän pyöränsä ei näy tässä trikeosastolla vaan kaksipyöräisten puolella.

Mercedes Benz-merkkisten trikejen määrä hämmästyttää. En ole vain yhtään nähnyt.



FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #98 : Helmikuu 27, 2018, 15:28:03 ip »
Motomatilta hyvä ja täydentävä tietopaketti - jälleen kerran.

Homma etenee. Äänet hyväksytään olemassa olevien dokumenttien perusteella -  vaimentimissa E4 leimat eli uudemmat kuin 1995 ;)

Päästöjen kanssa puuhastelu jatkuu - onneksi toimenpiteet ja marssijärjestys ovat selvillä.

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #99 : Helmikuu 27, 2018, 16:01:58 ip »
Olin paikalla kun MMAF sai nykyisen muotonsa ja jonkin aikaa heiluin hallituksessa. Työmäärä vain oli liikaa ja keskityin Smoton puheenjohtajuuteen. Pidin kuitenkin tietoni MMAF:n suhteen ajan tasalla ja kävin heidän tapahtumissaan.
Kun lopetin Smotojutut 2003 - 2004 aikoihin niin ryhdyin itse rakentelemaan kun tiesin miten homma toimii. Mutta yli kymmeneen vuoteen en ole aktiivisesti päivittänyt tietojani. Voi siis olla vanhaa tietoa. Onneksi on Google, Finlex ja MMAF:n dokumenttiarkisto: http://www.mmaf.fi/documents/
Rakentelua ei ole tullut harrastettua enää muutamaan vuoteen. Nyt ei ole tilojakaan. Kavereita jeesailen. Siksi H-D on tullut jo varsin tutuksi eräiltä osin mutta niissä on enemmän mallieroja kuin Guzzeissa joten alue on melko laaja opittavaksi.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #100 : Helmikuu 28, 2018, 12:22:27 ip »
Lainaus
Voisiko mahdollsesti käyttää Vihtavuoren Dinex Ecocatia mittaukseen?

Saamani tiedon mukaan testauslaitteisto ei ole ollut enää muutamaan vuoteen toimintakunnossa.
Aiemmin yksi henkilö on testejä varsinaisen työajan ulkopuolella tehnyt. Akkreditoinnin puutteesta huolimatta testitulokset ovat kelvanneet.

Ko. laitteisto ei sovellu moottoripyörälle / kolmipyörälle, jossa on yksi vetävä pyörä takana.

Kiitokset kuitenkin.

T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #101 : Helmikuu 28, 2018, 12:43:55 ip »
Ei olekaan viime aikoina näkynyt erikoisia ajoneuvoja lähimaastossa. Taitavat tehdä tilauskatteja sitten nykyään. Oli ennen merkittävä tuotekehitys paikka.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #102 : Maaliskuu 01, 2018, 21:28:45 ip »
Lainaus
Ko. laitteisto ei sovellu moottoripyörälle / kolmipyörälle, jossa on yksi vetävä pyörä takana.

Löytyisiköhän sellaista mp-dynoa joka olisi lattiatasossa? Tai siinä olisi riittävästi pituutta ja leveyttä muutoin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #103 : Maaliskuu 01, 2018, 23:05:54 ip »
Mitä tarvii mitata? Karalan penkkiin käy sekä autot, että pyörät. Sijaitsee Laukaassa, Leppävedellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kolmipyöräiset moottoripyörät & skootterit
« Vastaus #104 : Maaliskuu 01, 2018, 23:33:15 ip »
Mitä tarvii mitata? Karalan penkkiin käy sekä autot, että pyörät. Sijaitsee Laukaassa, Leppävedellä.

Kyse on kantapyörän päästöistä. Jos kantapyörä on Euro2 tai uudempi niin vastaan tulee muutoskatsastuksessa että pitää olla mittaus päästöistä jotka ovat alle vaaditun.

Suosittelen vanhempaa kantapyörää eli ennen kesäkuun loppua 2004 rekisteröityä moottoripyörää kantapyöräksi. Tai mieluimmin vielä vanhempaa jossa ei ole tarpeen mitata päästöjä lainkaan.
Menee silloin 90-luvun alkupuolelle. Vielä helpommin kun ensirekisteröinti on tehty 80-luvun puolella.

Euro2, lainaus MMAF
Lainaus
Tyyppihyväksyttyjen Euro 2-tasoisten (direktiivi 2002/51/EY, voimaan täysimääräisesti 1.7.2004) tai sitä uudempien moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla kyseiseen moottoripyörämalliin hyväksyttyjä ja e-merkittyjä. Tehorajoituksia ei tällöin ole lainkaan!

Euro1, MMAF
Lainaus
Muiden kuin tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien pakokaasupäästöt mitataan katsastuskonttorilla. Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla. Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia, joten niissä mittausta ei tarvita lainkaan. Aikavälillä 1.1.1991 - 16.6.1999 käyttöönotettujen moottoripyörien raja-arvot ovat CO 4,5 % ja HC 1000 ppm. 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm.

Riippuu tietysti valitsemastasi kantapyörästä. Jos haluat että se on Morgan niin tämä on turhaa lätinää ja vaatinee muita toimenpiteitä. Mutta jos vaikka vuoden -89 Guzzi käy kantapyöräksi ja prosenttimäärä toteutuu niin homman pitäisi olla ok.

Jos katsastuskonttorilla vaaditaan ennen 1.1.1991 rekisteröidyiltä joitain päästömittauksia niin ne voidaan tehdä siellä mutta niiden tuloksia ei pidä kirjata mihinkään.
Jos edelleenkin vaaditaan niin vaihda konttoria tai pyydä katsastajaa tutustumaan voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Katsureita sekoittaa se että autoissa nuo päästönormit kulkevat eri tahtiin. Olen saanut asiasta vängätä. Mutta on kiva olla lopuksi oikeassa.....