Yleensä menee muodollisesti pilalle, kun pitää kilpi ripustaa. Meidän rekkari on iso, mutta saksalaisilla esim holtiton!
Kilpi on kahdella tavalla huono: iso ja kömpelö kiinnittää ja lisäksi siitä saa selville mikä laite ja kuka on haltija ja muuta tietoa. Onneksi ei sentää sitä että millä asialla ollaan liikkeellä.
Monessa pyörässä onkin muotoilija heittänyt pyyhkeen kehään juurikin kilpitelineen kohdalla. Hirvittäviä kötöstyksiä. Mutta ei aina. Voi nekin muotoilla ja silti lainmukaisuus säilyy.
Toinen, usein muotoilullisesti ohitettu asia, on pakoputkisto ja äänenvaimentimet. Siinä vaaditaan sekä muotoiljan ja hieman muotolua ymmärtävän insinöörin yhteistyötä. Onneksi pykälät ovat muuttuneet niin että pakoputken pään ei tarvitse osoittaa taaksepäin jollakin kohtaa jossakin kulmassa vaan ns. keskipöntötkin ovat sallittuja. Parhaiten muotoilluissa pyörissä pakoputkisto voi olla se pääasia pyörän muotoilussa. On siis tehty "paheesta hyve". Vanha muotoilukikka: jos et voi piilottaa niin korosta.
Pakoputkistoa ei kohta tarvita kun tulevaisuuden voimalaitteet eivät sitä tarvitse eikä suurta osaa energiasta tarvitsee syytää ulkoilmaan.
Hyvin kuvastaa vanhoillisuutta muotoilussa se että pyörässä jossa ei polttoainetankkia ei ole tai se on jossain muualla siihen kuitenkin tehdään "tankki" eli apinoidaan vanhaa. Reisi/polvituiksi kelpaa vaikka levy tai ritilä sopivasti sijoitettuna. Ihmisen fysiikkaa kun lienee äkkiä vaikea muuttaa. Tai sitten kuljettajan rooli osana moottoripyörää muutetaan.
Joskus olen nähnyt nätisti muotoillun moottoripyörän mutta kun sen päälle laitetaan ihminen niin kokonaisuus ei enää niin silmää miellytä.