Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 vuotaa  (Luettu 45096 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #90 : Helmikuu 12, 2018, 13:05:13 ip »
Showa on tehnyt niitä halpamalleja kasaanhitsattuja malleja, niitä voi kyllä purkaa, mutta ei helpolla kasata..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #91 : Helmikuu 12, 2018, 14:03:01 ip »
Mulle ainakin tuo MP-Huolto Jarkko Honkanen ilmoitti ettei Titaniumin alkup. takaiskareita pysty / kannata korjata, kävivät kyllä näytillä.
Kunnon selitystä ei tullut, öljyvuodosta oli kysymys.   8)
Titaniumin kuski

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #92 : Helmikuu 15, 2018, 15:22:18 ip »
Sen verran puhelimessa juteltiin Honkasen kanssa, että vaikuttaa sekin, että löytääkö varastostaan sopivaa tiivistettä. Eli ihan kirkossa kuulutettu huolto ei vielä ole, mutta alustavasti kyllä.

Sellasta tässä mietin kun muistelen syksyn ja kesän ajokokemuksia, niin kytkin on hieman mietityttänyt. Ei luista ja vaihtamisessa ei ongelmia, mutta irrottaa todella ylhäältä. Eli sormilla ei kummoista liikettä tartte tehdä kun kytkin jo irrottaa ja voi vaihtaa vaihdetta. Nestetoiminen kytkin Brevassa siis ja nesteet vaihdan ennen kevättä.

Säätämäänhän sitä ei pysty joten erästä TV-tekelättä lainatakseni, pitääkö olla huolissaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #93 : Helmikuu 15, 2018, 22:09:27 ip »
Ensimmäinen asia on säätää kahvan pikasäädöstä sen liikerata sopivaksi.
Hydrauliikalle et mitään voi. Se toimii ja säätyy omia aikojaan ja on, mielestäni, pelannut oikein hyvin niissä CARC-malleissa joita olen ajanut.

Edellä mainitun perusteella ei voi edes epäillä että kykinlevy(t) olisi kulunut koska säätö on automaattinen. Tosin en ole vielä nähnyt loppuun kulunutta CARC kytkintä. Kumpi kytkinmalli lienee kysymyksessä?

Kytkimen toiminnassa, perinteisesti, kytkimen kulumisesta seuraa "ylhäällä" irrottamista ja lopulta luistoa. Sille ei automaattisäätökään mitään voi jos kytkinlevy(t) on loppu.

Jos haluaa katsoa kytkinlevyjä tarkemmin pitää takatuenta ja vaihteisto irrottaa moottorista niin kytkin jää moottorin puolelle. Korjaamokäsikirjassa on varsin selkeät ohjeet.
Tästä löytyy joillekin malleille kirjallisuutta: http://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #94 : Helmikuu 16, 2018, 10:22:29 ap »
Ensimmäinen asia on säätää kahvan pikasäädöstä sen liikerata sopivaksi.
Hydrauliikalle et mitään voi. Se toimii ja säätyy omia aikojaan ja on, mielestäni, pelannut oikein hyvin niissä CARC-malleissa joita olen ajanut.

Edellä mainitun perusteella ei voi edes epäillä että kykinlevy(t) olisi kulunut koska säätö on automaattinen. Tosin en ole vielä nähnyt loppuun kulunutta CARC kytkintä. Kumpi kytkinmalli lienee kysymyksessä?

Kytkimen toiminnassa, perinteisesti, kytkimen kulumisesta seuraa "ylhäällä" irrottamista ja lopulta luistoa. Sille ei automaattisäätökään mitään voi jos kytkinlevy(t) on loppu.

Jos haluaa katsoa kytkinlevyjä tarkemmin pitää takatuenta ja vaihteisto irrottaa moottorista niin kytkin jää moottorin puolelle. Korjaamokäsikirjassa on varsin selkeät ohjeet.
Tästä löytyy joillekin malleille kirjallisuutta: http://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm

Hmm. Breva 1100 vm. 2006. Onko näissä erilaisia kytkinmalleja? Anyway, pitää vaihtaa ne nesteet ja tutkia kahvansäätö.

Kuten aiemmin todettua, luistoa en ole havainnut, ihmettelin vain herkkyyttä, sormen liikerata kahvassa on todella pieni kun kytkin jo irrottaa. Kuvittelin, että kytkinremontissa pitää irrottaa koko moottori rungosta, mutta hyvä jos näin ei ole. :)

JP

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #95 : Helmikuu 16, 2018, 13:18:44 ip »
Tutkin asiaa korjaamokäsikirjan pohjalta.
2006 Breva 1100-mallissa on tavanomainen kaksilevyinen kytkin joka ei ole niitä kulumisherkimpiä. Meluisa se kyllä voi olla. Kilisee ja kalkattaa. Kytkin on hyvin perinteisen oloinen mutta osat eivät ole vaihtokelpoisia vanhempien mallien kanssa. Mutta perusrakenne ja sen toiminta ovat perinteiset.

Korjaamokäsikirja olettaa jokaisessa kohdassa että tehtiinpä melkein mitä vaan niin otetaan runko irti ja jäljelle jää moottori ja voimansiirto. Se on tietenkin selkeää.

Mielestäni kannattaisi tutkia kuinka paljon tarvitsee purkaa pelkän vaihdelaatikon irrotuksen vuoksi. Itselleni on toistaiseksi osunut niin vähän CARC-mallien remontteja että ei ole kokemusta muuta kuin ajamisesta.

Olettaisin että moottorin ja rungon välisiä pultteja joutuu löysäämään ja kaikenlaisia letkuja ja piuhoja irrottamaan.

Löysin Foorumin hakutoiminnolla jutun jossa oli tosin öljyvuoto kyseessä. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4585.msg33417#msg33417
Vaikuttaisi siltä että runko nostetaan pois moottorin päältä kokonaan. Kykinremontti olisi siis sen jälkeen helppo tehdä työpöydällä sopivalla työkorkeudella.

Ehkä Ikkala, jos sattuu lukemaan aiheesta, voi kertoa kuinka pitkälle pitää purkaa jos ottaa vain vaihteiston irti. Se kun on irti niin kytkimen kanssa on helppo toimia. 1200 Sportissa onkin jo erilainen kytkin mutta siihen saakka homma lienee identtinen kaikkien CARC-mallien kesken paitsi Bellagion osalta.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #96 : Helmikuu 16, 2018, 13:49:44 ip »
Kiitos paljos tietopaketista!

Allekirjoitan meluisuuden. Neitsytmatkan jälkeen kesällä soitin myyjälle ja meinasin haukkua hänen myyneen kytkinvikaisen yksilön. Kaveria vähän nauratti ja vakuutti että on uudesta asti herättänyt varsinkin liikennevaloissa sopivasti huomiota kanssakulkijoissa.

Perä ja swingi on irti ja kardaanin + iskarin huolto tulee. Pelkotilojen (turhien, toivottavasti) takia en ala kytkintä vielä tarkemmin tutkimaan. Säätö ja nesteenvaihto to-do listalla, seurataan ajokaudella muuttuuko mikään kytkimen toiminnassa.

JP   


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #97 : Helmikuu 16, 2018, 15:51:19 ip »
Kalkatuksen synnyttäjänä kytkimessä on kytkinakselin päässä oleva lyhyt ura-akseli ja vauhtipyörän sisäkehällä oleva uritus. Edellämainitussa akselissa kolisevat kytkinlevyjen keskiön urat ja jälkimmäisessä kytkimen painelevyn ja välilevyn ulkokehien urat. Kytkin auki vedettuna pitää melua. Vastaavasta meluisuudesta syytettiin aikanaan myös Ducateja. Kummassakin kyseessä vaimentamaton kuiva kytkin. Kummoisiakaan toimintähäiriöitä ei kummassakaan ole ollut. Ducatin kuivakytkin oli herkkä kytkinpölylle mutta se oli erinomaisen helpposti puhdistettavissa vaikka bussipysäkillä. Useimmat niistä olivat rakenteeltaan avoimia ettei pölyä kertyisi.

Riippuu tietysti kuinka paljon pyörällä on ajettu. Jos ollaan menossa toisellasadallatuhannella on vilkaisu kytkimeen paikallaan ja samalla puhdistus. Kytkinpölyä kertyy vauhtipyörän sisäkehälle ja se tekee ajan kanssa kytkimen toiminnasta epämääräistä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #98 : Helmikuu 16, 2018, 20:50:41 ip »

Ehkä Ikkala, jos sattuu lukemaan aiheesta, voi kertoa kuinka pitkälle pitää purkaa jos ottaa vain vaihteiston irti.

No joo, kyllä se jonkun kerran tuli irrotettua ja opeteltua;D

Koko moottori/vaihteistopaketti on otettava irti, ei kannata edes järkeillä oikoteitä. Helppo se niin onkin, moottori/vaihteisto erkanee todella sievästi tuosta rungosta kun vaan on sopivat nosturit ja katossa talja. Eikä se vaihteisto edes mahdu tulemaan rungosta yksinään oikein mitenkään, on aika tiiviisti pakattu sieltä takapäästä. Koko pakettia on siirrettävä eteenpäin ennenkun mahtuu pois.

Tuosta kytkimen mallista niin olen siinä uskossa että kaikki nuo kaksventtiiliset olisi sillä "vanhan" mallisella kaksilevyisellä kytkimellä ja 8-venttiiliset sitten tällä yksilevyisellä. Mutta tuo Jiipeen kytkinongelma kyllä kuulostaa 99% siltä kahvan etäisyys-säädöltä.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #99 : Helmikuu 16, 2018, 21:42:03 ip »
Lainaus
kuulostaa 99% siltä kahvan etäisyys-säädöltä
No sehän on harmi jos ei ole "hienosäätömahdollisuutta" tuossa Brevan kahvassa?  Kun alkoi omalla kohdalla (V11) keljuttamaan se että "kahva ottaa ylhäällä", säädin tuosta ruuvista (taitaa olla alunperin jollain liimalla/vahalla ummessa, vaan eipä ole alkuperäistä kahvaakaan ehjänä enää) kunnes tuntui hyvältä.
V11 - it defines you.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #100 : Helmikuu 16, 2018, 22:16:40 ip »


Tuosta kytkimen mallista niin olen siinä uskossa että kaikki nuo kaksventtiiliset olisi sillä "vanhan" mallisella kaksilevyisellä kytkimellä ja 8-venttiiliset sitten tällä yksilevyisellä. Mutta tuo Jiipeen kytkinongelma kyllä kuulostaa 99% siltä kahvan etäisyys-säädöltä.



Kuulostaa lohdulliselta :) Anglikaaniksi kirjoitetulla guzzi-sivustolla jossain keskustelussa aihetta sivuttiin mutta vähän jäi epäselväksi sen perusteella että miten toimia ja mistä ”hienosäätää”.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #101 : Helmikuu 16, 2018, 22:57:43 ip »
Vaikuttaa siltä että kysyjän pyörässä on lyhyt matka vedosta irrotukseen. Siinä välissä on luistoalue jolla liikkeellelähtöä ja vaihtamisen tasaisuutta kädellä säädetään. Kuivakytkimen tyypillinen ominaisuus. Kahvassa on pikasäätö joka tuo kahvan sille alueelle joka on kuljettajan fysiikalle sopivin. Mitään muuta kyseisellä säädöllä ei voi säätää.

Vaijerikäyttöisissä kytkimissä on kolme säätöä: kahvan "tartuntakohdan" pikasäätö, vaijerin säätö vaijerin takapäässä ja vaihteiston takana varsinainen kykimen perussäätö joka, valitettavasti, on usein laiminlyöty. Sen vuoksi voi vioittua kytkimen lisäksi kytkimen painelaakeri.

Joissain malleissa, kuten nimimerkki Camn osoittaa kaavakuvassa, on lisäksi ruuvi jota säätämällä voi tehdä: samaa kuin pikasäätö mutta ikään kuin hienosäätönä. Siksi se on vahaĺla sinetöity. Nykyään hienosäätöjä ei juuri pyörissä tapaa eikä paljon pikasäätöjäkään. Varsinkaan hinnat alkaen-malleissa. Tuon säätöruuvin säätäminen liiaksi saattaa johtaa kytkimen pahenevaan luistamiseen vaikka kytkimen kunto olisi hyvä koska kytkinesteen paluu estyy.

Pikasäätö siirtää kahvan sijaintia ohjaustangon suhteen. Prinssinakkisormille pitää säätää lähimmäksi ja muille halun ja aiemman tottumuksen mukaan. Kuivakytkimen ominaisuuksiin kuuluu kapea alue irrotuksen ja pidon välissä. Joka on tottunut öljykylpykytkimeen voi olla hankala tottua kuivakytkimeen. Öljykylpyisen toiminta-alue on laajempi ja se sietää myös enemmän luistatusta. Guzzin kytkimestä saa luistattamalla helposti savun aikaiseksi. Kun haisee nenään imelälle kannattaa harkita onko luistattaminen ylipäätään tarpeellista. Ajotapaansa voi muuttaa. Massalevyt kyllä kestävät mutta välilevy voi menneä mutkille tai lasittua. Turhaan ei kannata luistatella.

Sen sijaan, jos kytkin luistaa kiihdytettäessä niin että kahvaan ei ole koskettu, on epäiltävä vikaa itse kytkimessa nestetoimisen kytkimen tapauksessa. Vaijerikäyttöisessä voi olla vain kyse säätämättömyydestä. Asia on helppo tarkistaa: paljon kierroksia ja kytkimellä äkkilähtö. Jos ilmenee luistoa niin voi alkaa epäillä kytkimen kuluneisuutta. Joillakin kytkin kuluu, oppimastaan ajotavasta johtuen, hyvinkin nopeasti ja alkaa luistamaan. Jotka ovat oppineet kuivakytkimen tavat niin pärjää samoilla levyillä pyörän iän.

Oma kokemukseni kaksilevyisten kytkimien kanssa on laaja. Yhden kykinlevyn tuhoutuminen ei yleensä matkaa keskeytä. Muutama tuhat km on sellaisella kytkimellä matkaa tehty. Myöskään kitkapintojen kuluminen ohueksi ei katkaise matkan tekoa välittömästi. Silloin kytkin vain irrottaa liian herkästi.

Öljyyntynyt kytkin voi joko luistaa tai tarttua yliäkäisesti. Riippuu öljyvaurion suuruudesta. Kytkimen rakenne on suunniteltu siten että sinne ei pääse öljyä ihan helposti vaikka seudulla vuotoa olisikin. Öljyvuoto on helppo havaita: pysähtyessä pyörän alle kytkimen kohdalle tulee öljyläikkä. Yleensä se on pieni ja viaton kampiakselin takapään tiivisteen vuoto joka ei tarvitse välittömiä toimenpiteitä. Muitakin vuotoja on ollut mutta ne tulevat harvoin ja enimmäkseen vaihteiston suunnalta.

Hyvin vanha ja kulunut kytkin voi muuttua hankalakäyttöiseksi. Ei irrota ensin ja sitten kun irrottaa ei tahdo tarttua. Silloin on syytä uusia sekä kytkinkeskiö ja vauhtipyörä. Esiintyy vain hyvin paljon ajetuissa pyörissä. 150.000 -  300.000 km taivalletuissa eikä aina silloinkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #102 : Helmikuu 17, 2018, 02:32:47 ap »
Nestekytkimen vikaantumimen, että sen takia luistaisi, on äärimmäisen harvinaista. Itse ajaisin noniin kauan, kuin kytkintä riittäisi. Nesteavusteinen kytkin luistaa vain siksi, että kytkin on loppu tai asetelma rikki tms. Muut viat ovat harvinaisia. Ehkä työsylinteri ei palauta painetta tms, mutta ei kovin yleistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #103 : Helmikuu 17, 2018, 11:16:59 ap »
Muistutettakoon että jarrunesteitä suositellaan vaihdettavaksi jopa joka toinen vuosi. Samaa nestettä on myös nestekäyttöisessä kytkimessä. Sille ei ole määritelty noin tiukkaa aikataulua. Mutta voi senkin vaihtaa. Siihenkin voi kertyä vettä, sakkautumia ja jopa ilmaa. Värikin on usein varsin tumma. nesteen vaihto edistää toimintaa kun em. haitat poistuvat.

Aikanaan kun itsellä oli 1100 Breva vaihdoin sinä aikana pari kertaa jarrunesteen ja vain yhden kerran kytkinnesteen. Melko tummaa se oli. Nykyisillä apuvälineillä homma sujuu yksinkin mutta ei kaveristakaan ole haittaa jos tietää mitä tekee.

California 1400 GTS lähtee kesän tultua kolmannelle kaudelleen. Siihen on jarrunesteet vaihdettu kerran. Samoin kytkinnestekin vaikka ei olisi vielä tarvinnut mutta ohjaustangon vaihto pakotti kyseiseen toimenpiteeseen.

Centuroon vaihdoin nesteet alkukesästä 2017. Aika synkkää muhjua olivatkin sillä pyörällä ei ole juurikaan ajettu ja siksi vaihtoväli on venähtänyt.

California Adamantiin vaihtui jarrunesteet viimeksi toissavuonna. Samalla kun tein muutakin huoltoa jarruille. Vähän ajetuissa pyörissäni huolto ikään kuin kiertää eikä joka vuosi tehdä samoja asioita eikä samalla kerralla.

Varsinaista kirjanpitoa en ole pitänyt mutta huoltotarve ilmenee ajokilometrien ja/tai ajankulun myötä. Sekä tarkkaillessa huollon tarpeen ilmenemistä. Ehkä tulee huollettua joskus liiankin taajaan mutta siitä ei ole muuta haittaa kuin mahdolliset kustannukset.

Nesteiden vaihto tapahtuu niin että ilmaa ei pääse sekaan kun säiliöön lisätään uutta nestettä samalla kun vanhaa päästetään pois jarrusatulan ilmausruuvista.
Samoin tehdään nestekytkimelle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 vuotaa
« Vastaus #104 : Helmikuu 17, 2018, 12:42:04 ip »
Se kytkinneste kuluu nopeasti, kun sitä käytetään koko ajan. Voi olla normaalissa ajossa jopa enemmän käyttöä, kuin jarruilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.