Kirjoittaja Aihe: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt  (Luettu 10016 kertaa)

TunturiTT

Vs: California Kolmosen kelluvat jarrulevyt
« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2018, 13:09:40 ip »
Biltemasta saa crossipyöriin jarrulevyjä. Minulla on sellainen kiekko ratapyörän etujarruna. Ennen nekin olivat vain laaserilla poltettuja, mutta viime viikolla huomasin niidenkin olevan tasohiottuja nykyään. Olisiko jostain tullut palautetta? Omani ainakin toimii hienosti.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2018, 13:43:21 ip »
Tässä keskustelun ohessa olen miettinyt eräänlaista hifistelyä. Asia koskee sitä että halpislevyjä hankkineet ovat kuitenkin kohtapuoleen siirtyneet kalliimpien merkkilevyjen käyttäjiksi.

Leikkuusta voi jäädä sisäisiä jännityksiä levyyn. Olisiko tarve vanhentaa materiaali ennen leikkuutta vai leikkuun jälkeen? Vanhentaminen on syklinen lämmön ja jäähtymisen vuorottelu. Sen jälkeen vasta hionta jos se yleensä on tarpeellista.

Jarrulevyjen laatu tulee jälkikäteen ilmi kisakäytössä parhaiten. Seuraavaksi vaativaa on liikennekäyttö. Varsinkin jos on tapana ajaa agressiivisesti. Enduro- ja crossihommissa jarruttaminen voi olla rajua mutta varsin lyhytaikaista.

Rataa en ole ajanut niin että olisin saanut jarrut heikkenemään mutta väriä levyihin kyllä olen saanut. Katupyörillä olen saanut jarrut tehottomiksi jarruttamalla kovasta vauhdista lähes pysähdyksiin ja hieman vauhdikkaammassa metsätiepäristelyssä etujarrun katuendurossa muutaman kerran kumimaiseksi ja jarrutehon alentumaan. Silloinkin levy muutti väriään. Kaikissa näissä on ollut Brembon alkuperäisjarrut. Niissä joissa teho on hävinnyt on ollut vain yksi levy edessä. Jarrut ovat toimineet heti kunhan olivat jäähtyneet.

Olen siis ollut tyytyväinen jarruihin mutta vain sillä ehdolla että levyjä on oltava edessä kaksi.
Muuta vikaa sen sijaan on ollut. Takuuseen on vaihdettu jarrulevy Quotaan, 1100 Brevaan sekä viimeksi molemmat etulevyt California 1400:seen. Kaikki täristämisen vuoksi. Joukossa on siis epäkelpoja yksilöitä Brembollakin. Kaikissa näissä on ollut vian ilmenemistä edeltävä hyvin voimakas jarrutus. Käytännössä on jarrutettu niin paljon kuin pystyy jarruttamaan.

Valurautalevyistä toinen täristää Alkoholipyörässä. Mutta sen vuosimalli on 1982. Takuu ei liene voimassa. California III:n puolikelluvissa levyissa ei ole ollut kierousongelmia. Viat ovat johtuneet huonosta huollosta jos niitä on ollut.

TK

« Vastaus #17 : Maaliskuu 05, 2018, 12:39:03 ip »

Hyväst hyö pelittää, reilut pari kesää alla olleet (EBC FA244HH paloina, pitävät mielestäni paremmin kun Brembon Carbon Ceramic palat eivätkä krahise niin kuin Brembon punaiset Sintered -palat). 1650 gr/kpl. Etummainen kuva = originaalit.

Tilasin just noi mustat levyt (brembo 78B40870) ja nyt tarvitsen tietysti uudet palatkin. Jos ajatellaan että ajan pääasiassa normaalia rauhallista katuajoa mutta tavoitteena on rohkaistua mahdollisesti jo tänä kesänä radallekin niin mikä olisi paras jarrupala? EBC FA95HH olis ilmeisesti vastaava kuin yllämainittu FA244HH.

motomatti

« Vastaus #18 : Maaliskuu 05, 2018, 13:21:04 ip »
Rauhallista ajoa kun pääasiassa ajelen ja toivon levyiltä, vaan en paloilta, pitkää ikää niin olen käyttänyt sekä Brembon että EBC:n orgaanisia paloja. Ensiasennuspaloina on ollut jotain seostepaloja joissa myös metallia joukossa. Hyvin ovat käyneet nekin.

Palat on helppo ja halpa vaihtaa joten nopeampi kuluminen ei paljoa haittaa. Kunhan pitää silmällä ettei päästä liian ohuiksi. Levyt kiittää olemalla ohenematta liikaa. Monissa Brembon levyissä sallitaan vain 0,25 mm:n kuluma per levyn puoli. Siis vain puoli milliä vahvuudesta!

Joskus ovat poliisit mitanneet levyjä. Huvitti muovinen työntömitta. Jarrulevymitan voi ostaa kaupasta eikä ole kovin kallis. http://www.motonet.fi/fi/tuote/7001087/Bahco-BBR400-jarrulevymitta

Levyn mittauksessa pätee pienin saatu lukema. Toinen asia joka levyn laittaa vaihtoon on repeämä jarrulevyssä. Lähtee usein reikien reunoista etenemään. Voi tulla tönkkö jarrutus jos levy murtuu.

Aika paljon näkee loppuunkuluneita jarrulevyjä vanhoissa pyörissä. Monikaan ei tule ajatelleeksi että sekin on kulutusosa. Pyrkivät olemaan myös hinnakkaita. Vaihtaminenkaan ei käy ihan kaikilta omatoimisesti.

Takapalojen vaihto: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-takajarrupalojen.html
Etupalojen vaihto: http://www.motomatti.fi/2018/01/california-1400-gts-etujarrpalojen.html
Jarrulevyjen vaihto Brevaan: http://www.motomatti.fi/2012/08/moto-guzzi-breva-1100-etujarrulevyjen.html

Jarrulevyt kestävät 3 - 6 vuotta talouden ykköspyörässä nykyisillä ajosuorituksilla. Jarrulevyjä on myös vioittunut ennenaikaisesti. 1100 Brevassa kaksi kertaa vaihdettu vioittumisen vuoksi, kerran kulumisen ja 1400 GTS:ssä vasta kerran vioittumisen tähden. Jarrupaloja joutuu vaihtamaan useammin. Centaurossa on jo monennet levyt ja jarrupaloja kulunut kassillinen. Mutta siinä on sintteripalat vakiona.

On olemassa erilaisia jarrulevymateriaaleja. Eri materiaaleille on eri jarrupalat. Kannattaa noudattaa ohjekirjan suosituksia. Eikä kauppiaan. Pysykää myös kaukana Bilteman jarrupaloista.

TunturiTT

« Vastaus #19 : Maaliskuu 05, 2018, 14:13:42 ip »
Ei kai nyt poliisiautoja oikeilla työkaluilla varusteta, kun ajavat vielä puhkiruostuneilla maijoilla..

Mutta asiaan: radalle uskaltaa kyllä mennä kaikilla kaupasta saatavilla paloilla. Kunhan ovat jotkut järkevät palat, eivätkä mitkään universumin halvimmat, merkittömät palat.

motomatti

« Vastaus #20 : Maaliskuu 05, 2018, 14:42:47 ip »
Ei kai nyt poliisiautoja oikeilla työkaluilla varusteta, kun ajavat vielä puhkiruostuneilla maijoilla..

Mutta asiaan: radalle uskaltaa kyllä mennä kaikilla kaupasta saatavilla paloilla. Kunhan ovat jotkut järkevät palat, eivätkä mitkään universumin halvimmat, merkittömät palat.

Tässä hyvä paha esimerkki mitä voi löytyä pyörästä kun ei ole katseella huomannut mitään virhettä: http://www.motomatti.fi/2014/01/saaksjarvi-trike-jarrusatuloiden-ja.html
Kyse oli käytettynä ostamani pyörä ja myyjä vakuutti huolletun ja olevan ajokunnossa ja minä uskoin koska kaikki näytti ensiksi hyvältä ja näkyvät viat olivat näkyviä vikoja. Paitsi tämä.

TunturiTT

« Vastaus #21 : Maaliskuu 05, 2018, 15:22:22 ip »
Autossa on ollut monesti takajarrupaloissa tuollaista vastassa. Ne saavat harvemmin painetta käytettäviksi, mutta tulevat mukana koko ajan. Kosteus pääsee väliin ja ei välttämättä kunnolla jarrutuksessa sieltä poistu. Jälki on tuollaista.

motomatti

« Vastaus #22 : Maaliskuu 05, 2018, 15:51:09 ip »
Omassa autossa on rumpujarrut takana. Pari suvea olen aikonut ne purkaa mutta en ole saanut aikaiseksi. Toimivat ok. mutta siksi juuri pitää laittaa palasiksi että toimisivat vielä viisi vuotta. Sitten paaliin. Etujarrut piti remontoida pakosta kun ruoste oli päässyt valloilleen. Noihin aikoihin ajoimme. minä ja Rouva paljon maaseutu- ja mökkiteitä.
http://www.motomatti.fi/2015/07/vakava-vika-dacia-logan-vanissa.html

Anteeksi poikkeama auto-osastolle.
Mutta puoltaa asiaansa niiden moottoripyörien osalta joissa on liukusatulajarru(t). Tarkoittaa että mäntä tai männät ovat yhdellä puolella jarrusatulaa. Tätä tyyppiä on paljon Guzzien takajarruissa ja monissa enduromalleissa ja joissakin pikkulohkoissa edessäkin. Ne jumiutuvat helposti ja jarrun teho heikkenee ja jarrulevy voi vaurioitua. Esimerkiksi Cali 1400-malleissa on isohko liukusatula takajarrussa. Sinne se rapa herkästi kertyy näkymättömiin.

TK

« Vastaus #23 : Maaliskuu 09, 2018, 17:10:10 ip »
Nyt tuli levyt, aika nopeesti ja asialliseen hintaan 159e/kpl ja ilmanen toimitus kotiin. https://www.carpimoto.it/en-FI/
Oli halvin mitä nopeesti ettimällä löysin.
Niitit on erilaiset kun vanhoissa ja selkeesti "löysemmät" levy liikkuu helposti sormilla vääntämällä.

Radalle varmasti uskaltaa millä paloilla vaan, mutta ajattelin että jos on jotain hyväksi todettuja ratapaloja niin mulle tulee kilometrejä sateella ja oikeestaan kuivallakin niin vähän että semmosiakin voisi kokeilla.
Matin kanssa olen samoilla linjoilla siinä että palat saa kulua nopeestikin kunhan eivät heti syö uusia levyjä.
Brembon sivuilta oon vähän vaihtoehtoja kattellu: http://moto.brembo.com/en/results/moto-guzzi/sport-ie/1100/1997/pads/front
Kuvausten perusteella taidan kokeilla noita sinisiä, vai onko ne just Camn:n mainitsemat ei niin pitävät?

TunturiTT

« Vastaus #24 : Maaliskuu 09, 2018, 19:10:13 ip »
Ainakin speksien mukaan ovat juuri sitä mitä kaipaat. Mulla on pikkulohkoon tuollaiset odottamassa, edelliset ovat ihan genuine mallia.

motomatti

« Vastaus #25 : Maaliskuu 10, 2018, 10:24:39 ap »
Jarrujen pitoa on hankala maaritella koska jarruttajia on erilaisia.
Jos joutuu puristamaan kahvaa kovaa niin toinen voi sanoa etta jarrut pitavat huonosti ja toinen etta tarvitaan suurta puristusvoimaa. Jos jarrut pitavat tavattomasti pienellakin puristuksella jarruja moititaan tunnottomiksi. Lisaksi kaikki henkilokohtaiset tottumukset ja mieltymykset.

TunturiTT

« Vastaus #26 : Maaliskuu 10, 2018, 12:12:59 ip »
Jos jarrusylinterit ja satulat ovat samaa paria, ei juuri noita Matin mainitsemia eroja tunnu. Paitsi tietenkin ero sintterien ja orgaanisten välillä jne.

Pekka

« Vastaus #27 : Maaliskuu 10, 2018, 14:28:44 ip »
On niissä eroja "sinntereidenkin" välillä. Aivan järkyttävän suuria eroja. Sama koskee muitakin jarrupalamateriaaleja.
Niitä ei sellaiset jarruttajat huomaa jotka eivät jarruja tarvitse tai käytä. Palat kun eivät silloin koskaan vaihdu, eikä
tietoa paremmasta siksi ole kehittynyt. On ollut kokeilussa jarrupaloja mitä en enää ikinä osta.
Jarrupalojen rakenne lisäksi koko ajan muuttuu, kun aiemmin hyvinä pidetyt materiaalit on todettu myrkyllisiksi.
Viimeiksi kiellettiin kuparin käyttö jarrupalojen kitkamateriaalissa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

« Vastaus #28 : Maaliskuu 10, 2018, 14:31:36 ip »
Lähinnä tarkoitin tuota puristuspituuden vaihtelua jne.

MattiS

« Vastaus #29 : Maaliskuu 12, 2018, 10:26:00 ap »
Minä sain tällaisen vastauksen tuolta Carpimotosta, kun kysyin tuon 159€ maksavan levyn sopivuutta pyörääni." Hello "Califonia Vintage" is not a Moto Guzzi real motorcycle name, please post a new question with the Model Year or refer to our application list." Osaisitteko  sanoa, jotta sopiiko tuo minun epätodelliseen 2011 Moto Guzzi California Vintageeni.