Kirjoittaja Aihe: Dnepr - Guzzi  (Luettu 4526 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Dnepr - Guzzi
« : Tammikuu 09, 2018, 20:41:31 ip »
Miten tollaisen Dneprin Guzzin moottorilla saa katsastettua Suomessa?  Kuvassa ( face ) Gruppon sivulla on hollantilaisen tekemä laite, jossa pikkulohkon ( tai 650 ccm ) kone ja perä.
Jotenkin sopiin venäläiseen sivuvaunulaitteeseen .

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2018, 21:15:05 ip »
Tekee 350:n papereilla ja vaihtaa sisukset 650/750:een. Voi muuten mennä tehonumerot liian koviksi. Eli ei saisi laillisesti papereihin. Penkitys sillä pikkukoneella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2018, 22:09:37 ip »
Ensin pitää katsoa mitä prosenttilaskuri sanoo: http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls
Kuutiotilavuuden mukaan isompaan päin tulee ongelma mutta jos tehoa on vähemmän niin on ok. Asiassa voi olla säätövaraa.

Paino ei saa nousta merkittävästi kuten ei tehokaan. Vaihdon jälkeen moottorin virittäminen on eri asia. Turbo ja muut sen tason kikkareet on leimattava erikseen.

Osien vaihtomäärä on rajoitettu ja siten verotuksen alainen. Rahaa maksamalla saa vaihtaa enemmänkin. Silloin siirrytään omavalmisteeseen eikä kysellä päästömääriäkään. Voi tehdä vaikka vaikka minkälaisen laitteen. Rahalla saa niin kuin Neuvostoliitossa aikanaan. Mutta laillisesti.

Jos ymmärsin hankkeen oikein niin on mahdollista. Sitä ennen kannattaa löytää katsastuskonttori joka on myötämielinen asiaan.

Taitaa jäädä, jos muuta ei vaihda kuin koneen ja voimansiirron, 25% kohdille jos teho ei nouse. Eli katsastus ja baanalle koneen vaihdon jälkeen.

Nämä on jo niin vanhoja juttuja että luulin että kukaan ei enää kysy. Maanteillä kulkee nykyään mitä ihmeellisimpiä laitteita ja ihan laillisesti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2018, 22:30:50 ip »
Helpoin tie olisi varmaan kuitenkin pelkän moottorin vaihtaminen. Laatikko ja perä olisivat Neukkuja.
Samalla vaihtaisi etupään kaikkine osineen ja jarruineen, jotta jokin turvallisuus seuraisi mukana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2018, 22:43:47 ip »
Helpoin tie olisi varmaan kuitenkin pelkän moottorin vaihtaminen. Laatikko ja perä olisivat Neukkuja.
Samalla vaihtaisi etupään kaikkine osineen ja jarruineen, jotta jokin turvallisuus seuraisi mukana
En yllytä mutta tuskin kukaan myöhemmin puuttuu siihen että on vaihdettu myös "voimansiirtoketjukin". Lakipykälissä kun on juttua vain ketjuvetoisista.

Mainittakoon että teho määritellään pitkälti kuutiotilavuuden mukaan. Eli kuutiotilavuuden muutos ei vaikuta merkittävästi. Mutta jos paino muuttuu niin se on paha. Että jos oli 600cc 35 hv niin 650 45 hv ei ole muutos.

Tästä päästään siihen että aikanaan japaninpyöräharrastajat moittivat Kopterilain (josta laskentakaavio on peräisin) suosivan vain amerikkalaisvalmisteita. Huomasivat kohta että eihän se ollutkaan niin....

Ongelma on katsatuskonttorit joilla on tietämättömyydessään kielteinen asenne kaikenlaiseen muuttamiseen. Mistäkö tiedän...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2018, 22:56:54 ip »
Juupajoen juu. Mutta jos pysytään yhä venäjämopossa ja Guzzissa, käytettävissä olevat moottorivaihtoehdot rajaantuvat tehon ja kuutioiden mukaan pikkulohkoihin. Tällöin Guzzin voimansiirtolinja todennäköisesti jää lyhyeksi. Myös pelkkä laatikko on kannakkeineen venäläistä hankalampi, joten haarukka pitäisi ottaa myös pikkulohkosta. Tämä taas rajaa dneprin takapyörän pois prosenteista ja aiheuttaa prosenttien "menetystä" runkotöiden takia. Haarukkaa on myös huono venyttää huomaamattomasti. Menee omavalmisteeksi sekin. On se tehtävissä toki.
Moottorin vaihto vaatisi lähinnä sopivat vauhtipyörät ja kytkimet, sekä välilevyn lohkon ja lootan väliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2018, 23:34:02 ip »
Sovitteluahan tuo vaatii jos sekoittaa voimalinjaan kahden merkin osia. Avokardaanilla ratkeaisi osa.
Jos itse tekisin niin siirtäisin koko voimalinjan mutta jättäisin alkuperäisen perän kardaaneineen. Jonkin verran koneistusta vaatisi. Ulkonäkö ei juuri muuttuisi kuin moottorin osalta. Vaihteisto naamioituisi muun kaman taa.

Sivusuunnassa pitää mitoitusta miettiä. Onko kardaanilinja sopiva Guzzin rakenteille. Toki moottori-vaihteistopaketin voi laittaa vinoon. Ei olisi ensimmäinen kerta Guzzin historiassa.

Voiko ensimmäisessä viestissä mainitun laitteen tekijään saada yhteyden? Voisi tulla hyviä vinkkejä.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2018, 09:46:29 ap »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #8 : Tammikuu 10, 2018, 10:44:09 ap »
Jep. Neukkuloota ja perä. Hyvin tuo motti sinne istuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lounliraider

  • Viestejä: 65
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2018, 11:48:04 ap »
On noita Suomessa leimattu kuplavolkkarin ja 127 Fiiun koneillakin, niin kai se onnistuisi Guzzin isolohkokin jollain vippaskonstilla. Kiinnostaisi itseänikin, mutta oma Ural on liian uusi minkään moottorin vaihtamiseen järkevästi ja projekteja tuntuu olevan jo valmiiksi ihan tarpeeksi.

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #10 : Tammikuu 11, 2018, 12:42:40 ip »
Riittävän vanhan kuplan koneen teho on sopivan pieni, jolloin teho ei nouse liikaa ja katsastus onnistuu tältä osin.

127 Fiat moottoreista homma taitaa onnistua tilavuuden puolesta helposti. Tehon suhteen täytynee koettaa hankkia vanhinta mallia oleva moottori.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Dnepr - Guzzi
« Vastaus #11 : Tammikuu 11, 2018, 14:02:17 ip »
Aiemmin mainittiin keulan vaihtaminen. Siinä laki on yksiselitteinen. Keulan voi vaihtaa painoltaan isommasta pyörästä kevyempään mutta ei toiseen suuntaan. Rumpujarrun saa vaihtaa levyjarruun.

Tässä käytännön ohjeita: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078