Kirjoittaja Aihe: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?  (Luettu 8149 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Soon pienistä kiinni välillä.
Tuossa kun listasin mitä kaikkea EV:n huollossa on edessä, niin melkein kaikki löytyy hyllystä.
Mutta noille O-renkaille olisi tosiaan käyttöä.
Olikos niitä pultteja muuten 4, vai 6 per sylinteri, en nyt muista.
Esim Dinseltä saisi 50kpl 11,90e.
Jos joku on tilaamassa sieltä jotain, niin samalla tulisi.
Ei sattunut Markollakaan olemaan kun kysyin piikkiöstä.

Toi niiden aikanaan haurastuminen ilmenee sikäli että sylinterin liitoskohta alkaa tummumaan.
Ts laskee hieman öljyä pulttien varsien myötä ja palaa sitten ripojen välissä, kuten aiheesta motomatti ystävällisesti valisti.
Omassani on alkanut tummumaan oikealta puolelta, n110.000 ajettu.
Ei taida ihan tiivistekauppojen perusrenkaat käydä, on aika kuumissa oloissa ja pitää kestää öljyä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2018, 11:03:21 ap kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2018, 11:30:05 ap »
Joo, ei perusrenkailla pärjää kuin 5 - 10 vuotta. Kovettuvat lämpimässä paikassa.
Mutta tiivistekaupasta saa parempilaatuisiakin pikkurahalla.
Koko kun on tiedossa niin ongelmaa ei pitäisi olla.

Viton-rengas on jo ehkä ylimitoitusta mutta ei sekään kalliiksi tule.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g17243864/o-renkaat-fpm-viton

Renkaita on vain neljässä pultissa keinuvipupukkien ja kannen välissä.
Vain siihen asti puretaan. Kaksi muuta kannenpulttia saa olla kiinni.

Kiristämisen suhteen on koulukuntia, niin kun Guzzihommissa aina.
Käytännössä tivisteiden asennuksen jälkeen nämä neljä kannenpultin mutteria vedetään momenttiin ristiin vaiheittain. Lisäksi voi koittaa kiristyvätkö ne kaksi muuta myötä edellämainittujen kiristyksen jälkeen.

Muttereiden aluslaattojen vastakkain tulevissa pinnoissa ei saa olla kiinnileikkautumia.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2018, 12:04:15 ip »
Moi, eikös noita O-renkaita ole myös kannenpulttien alapäissä, sylinterin ja lohkon välissä. mutta jos pyttyjä ei vedetä pois jää ne vaihtamatta ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2018, 12:33:25 ip »
Moi, eikös noita O-renkaita ole myös kannenpulttien alapäissä, sylinterin ja lohkon välissä. mutta jos pyttyjä ei vedetä pois jää ne vaihtamatta ?

Juu on sielläkin mutta sieltä päin ei pääsee öljyä sylinteripulttien kanaviin. Siellä on myös paperitiiviste. Paikka on myös paljon kylmempi kuin vastaava paikka kannessa.

Tietysti perusteellista työtä tekevä nostaa pytyt pois ja laittaa uudet tiivisteet joka paikkaan.
Se vain vaatii enemmän tekemistä ja on mielestäni ylimitoitettu asia pienen, lähinnä kosmeettisen haitan hoitamiseksi.

Tärkeintä tässä hommassa on saada sylinteripulttien reikiin asettunut öljy pois ennen tiivisteiden asennusta. Ei siis tarvitse olla tiivistesarjaa ulottuvilla ja homma rajoittuu vain kahdeksan o-renkaan hankintaan ja vaihtoon. No, ehkä venttiilikoppien tiivisteet tarvitaan myös.

Idea o-renkaiden vaihdosta on tällä foorumilla tullut muistaakseni Pekalta. Itse vain olen sen blogiini kirjannut kuten tapanani on ollut jos jotain olen tehnyt. Blogista löytyy toistaiseksi hieman alle 1000 artikkelia eri mallisten ja ikäisten Guzzien huolloista, remonteista ja muutoksista viimeisen 15 vuoden ajalta. Vielä julkaisemattomia kirjoituksia on noin 600. Aiemmin tein enemmänkin "remonttia" mutta niistä ei ole muistiinpanoja. Lisäksi ne muut jutut. Viimeksi 1400:n jarrujen laittoa.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2018, 12:37:47 ip »
Joo, itsekin sain näistä tietoa Pekalta, kun T5:n kansien välista tihkusi öljyä. Loppui kun vaihdoin nuo 8 O-rengasta   ;D
Titaniumin kuski

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2018, 13:06:26 ip »
Tuossa vielä kuva T5:n kannesta, jossa O-renkaat näkyvät, lienee samanlainen kaikissa isolohkoissa.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2018, 14:21:17 ip »
Selkeä kuva.
Hommakin on selkeä: venttiilikoppa pois, keinuvipujen akselien lukistusruuvit ja akselit pois (kannattaa katsoa missä järjestyksessä keinuvipujen päissä on välyslevyt ja jouset) Nostetaan keinuvivut pois. Kannenpulttien mutterit tulevat näkyviin. Ne löysätään vaiheittain. Kahta muuta kannenpulttia ei.
Keinuvipujen pukki nostetaan pois. Alla näkyvät o-renkaat. Pienet reiät ylempien pulttien yläpuolella ovat paineöljykanavat keinuvivuille ja - akseleille.

Usein alkuperäiset o-renkaat ovat jo katkeilleet tai menettäneet kimmoisuutensa kun pyörä on ikääntynyt. Kun kone jäähtyy niin pulttien kanaviin syntyy alipaine. Se imee öljyä kanaviin huonojen o-renkaiden ohi. Kun kone käynnistetään ja ajetaan kuumaksi niin öljy pyrkii jostain ulos ja valitettavasti usein juuri kannentiivisteen ohi jäähdytysripojen väliin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2018, 17:37:21 ip »
Mikä tuon o-renkaan tarkka koko on? Paikallisesta Etrasta nippu viton renkaita ja homma on taputeltu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2018, 18:10:46 ip »
Sepä se kun jostain löytäisi koon.
Litistynyt/ katkennut malli toki löytyisi pyörästä irroittamalla ja eiköhän silläkin sopivan saisi pähkäiltyä.
Mutta jossain otaksuisin olevan uusien "viralliset" mitatkin.

Ps I.H. mainitsi yksityisviestissä että hänellä olisi jokunen, olisko siinä paketissa mittoja?
Tai jos jaksaisi mitata, niin saataisiin tämäkin pikkuasia taputeltua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #9 : Tammikuu 06, 2018, 18:26:28 ip »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2018, 14:35:50 ip »
Olen käyttänyt menestyksekkäästi 9 x 2 mm:n ja 10 x 1,5 mm:n o-renkaita kyseiseen vaivaan.
Tiivistämiseen riittää että o-renkaalle tarkoitettu tila tulee käyttöön. Joka tapauksessa tiiviste kiilautuu kartiomaiseen pesäänsä vasten kannenpulttia.

Tämä siis siksi että jos ei löydykään juuri kyseistä oikeaa mittaa olevaa tiivistettä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2018, 15:21:01 ip »
Todennäköisesti lähin koko on 9-10x1.75.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #12 : Tammikuu 07, 2018, 17:38:56 ip »
SD:n O-renkaan (osa no 90706094) mitat : 2 X 9,5 X 2 , kotikonstein mitattuna, näitä olen laittanut, hyvin ovat pitäneet .
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #13 : Tammikuu 07, 2018, 18:26:03 ip »
Esimerkiksi Stormilla on Guzzeihin varsin hyvin tiivistesarjoja varsin moniin moottorimalleihin. Tyypillisesti niihin ei sisälly kumiosia. Se on ymmärrettävää sillä kumiosat vanhenevat mutta paperi- ja massatiivisteet eivät. Kumitiivisteet kannattaa ostaa tuoreina.
 
Mutta, kokemukseni mukaan, kampiakselin takapäätiivisteeksi käy vain alkuperäisosa. Tosin täkäläinen tiivistevalmistaja ei asiaa uskonut ja itse uskoin häntä: jouduin seuraavana keväänä jälleen irrottelemaan vaihdelaatikkoa ja purkamaan kytkintä. Olisi senkin päivän voinut käyttää vaikka ajelemalla.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #14 : Tammikuu 07, 2018, 19:16:29 ip »
Tuo on muuten aina jaksaa ihmetyttää, että miksi ei voida käyttää stanuosia, niin kuin tässä tapauksessa sitä joka paikassa myytävää O-rengasta.
On pitänyt suunnitella pari millin kymmenystä eri kokoinen...

Kuka tässäkin hommassa on se voittaja... ???
Tämäkin vielä! ! !