Kirjoittaja Aihe: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?  (Luettu 8141 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #15 : Tammikuu 07, 2018, 19:35:27 ip »
Nyt ei ainakaan, kun tuonne väliin käy muukin o-rengas. Japanilaiset ovat varsin hanakasti laitelleet omia mittojaan kulutusosiin. Laakerit ja tiivisteet eroavat monasti millillä tai parilla standardikamasta. Ajatus niillä volyymeillä lienee vaan se, että saadaan jälkimarkkinointikin kulkemaan oman katokset alta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #16 : Tammikuu 07, 2018, 20:04:23 ip »
Nyt ei ainakaan, kun tuonne väliin käy muukin o-rengas. Japanilaiset ovat varsin hanakasti laitelleet omia mittojaan kulutusosiin. Laakerit ja tiivisteet eroavat monasti millillä tai parilla standardikamasta. Ajatus niillä volyymeillä lienee vaan se, että saadaan jälkimarkkinointikin kulkemaan oman katokset alta.

On tullut havaittua. Olenpa jopa tehnyt muutoksia japaninosiin että standardilaakerit sopisi.

Toinen seikka on se että toinen puoli maailmaa on käyttänyt ja käyttää edeenkin tuumamitoitusta.
Kyseisestä syystä on sitten jo vakiintuneiden tuumamittaisten osien mitat käännetty SI-järjestelmän mukaisesti. Siitä syntyy millien, kymmenes-, sadas- ja tuhannesosia. Eikä aina sittenkään mene tasan. Vastaavasti millit muuttuvat tuumien osiksi kun niitä muutellaan. Ensin on murtolukuja ja sitten tuuman monikertaosajakeita. Helpotukseksi on sitten vielä standardoitu "numeromerkintätapa" joka on myös tuuman jakoyksikkö joka ilmaistaan #2, #3, #4, jne kunnes mennäänkin jo #10, #11, #12, jne, #100, #101, jne aina pienempään mittaan mitä suurempi luku. Pääsee aika äkkiä atomitasolle. Eikö olekin kätevää.

Lentokonehommissa sai seikkailla näiden kanssa ja kivaa oli. Lentokoneet maailmassa kun tehdään, perinteen vuoksi, pääosin tuumamitoituksella. Mutta seassa on metristäkin osaa ja mitoitusta.
Onneksi lentokoneiden teko ei ole mitenkään erityisen ryppyotsaista: piirustuksissa luki usein että "sovittaen asennettava". Osat eivät siis aina ole suoraan vaihtokelpoisia.

Tässä lyhyesti kätevästä tuumamitoituksesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuuma

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #17 : Kesäkuu 13, 2021, 19:12:29 ip »
Cali -96, tuleeko o-renkaat joka väliin, eli lohkon ja sylinterin 4 vai 6kpl, sylinterin ja kannen 4 vai 6kpl, kannen ja venttiilikoneiston 4kpl?Tuleeko O-renkaat tiivisteen alle vai päälle?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #18 : Kesäkuu 14, 2021, 00:01:40 ap »
Cali -96, tuleeko o-renkaat joka väliin, eli lohkon ja sylinterin 4 vai 6kpl, sylinterin ja kannen 4 vai 6kpl, kannen ja venttiilikoneiston 4kpl?Tuleeko O-renkaat tiivisteen alle vai päälle?

https://www.guzzitek.org/atelier/gb/1100/California1100_Atelier_Compil.pdf




Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2021, 23:49:01 ip »
Noita O-renkaita eri materiaaleista (NBR, FPM, EPDM ja silikoni) voi Turussa ostaa Turussa yrityksestä nimeltä Kumipaja Oy. Heiltä löytyy myös O-rengasnauhaa sekä laaja valikoima erilaisia kumituotteita. Yritys tekee tiivisteitä eri materiaaleista asiakkaan mallin, mittojen tai CAD-kuvan mukaan. Törmäsin kyseiseen yritykseen kun haeskelin Brevan katteesta pudonneen lampunkehyksen tilalle vaihtoehtoista ratkaisua sopivasta kumisesta muotonauhasta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2021, 13:24:32 ip »
O-rengasnauhaahan saa mistä vaan. Etra, hydrauliikkapuljut jne. Liimataan tavallisella pikaliimalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #22 : Kesäkuu 16, 2021, 15:46:35 ip »
Matti, Kiitos 1400sivun manuaalista, en vaan onnistunut löytämään o-renkaille paikkoja, mutta voisin kuvitella, että lohkon päälle ensix tiiviste ja sit 6kpl O-renkaita, sylinterin päälle ei muuta, kuin tiiviste, kannen päälle 4 O-rengasta ennen keinovipukoneistoa.
Meneekö oikein?

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #23 : Kesäkuu 16, 2021, 17:24:17 ip »
Oisko tuosta apua? Osa nr 12, 9kpl / puoli.

https://www.stein-dinse.biz/download/GU029.pdf
sivu 99.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #24 : Kesäkuu 16, 2021, 18:10:37 ip »
Aapo, tarkoitat 12kpl, siis 4 joka väliin eli pitkille pulteille? Ja tiivisteen päälle, lohkon ja sylinterin?
Vai mitä sanoo Matti?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #25 : Kesäkuu 16, 2021, 22:33:06 ip »
Ei o-renkaita tarvitse joka väliin laittaa. Jotta niistä olisi jotain hyötyä, pitää o-renkaalle olla paikka missä se voi jotain tiivistää.
Sellaiset paikat on venttiilikoneiston pukin alla sylinterikannessa. Vanhemmissa moottoreissa on sylinterikanteen jyrsitty viiste pinnapultin reikään, uudemmissa näyttää olevan o-rengasura. Niihin ne o-renkaat, neljä per sylinterikansi. Jos se viiste on jäänyt koneistajalta kovin epätasaiseksi, hieroisin o-renkaisiin tiivistesilikonia asennuksen yhteydessä.
Lyhyempien pinnapulttien juureen, sylinterin alapäähän tarjotaan myös samoja o-renkaita. Jos siellä on sylinterissä koneistettu o-renkaalle
paikka, voi sen sinnekin laittaa. Ei sitä kyllä siellä mielestäni tarvita.

Tai joskus tulee mieleen että, sylinteriä asentaessa se lohkon reikään menevä helma olisi hyvä saada osumaan keskelle lohkossa olevaa porausta.
Ihan vain siksi ettei kiristettäessä tai moottorin lämmetessä tulisi mitään turhia vääntyilyjä sylinteriin jos sen helma nojaakin lohkon porauksen sivuun. Pinnapultin reikiin laitetuilla o-renkailla voisi yrittää keskitystä parantaa kunhan ovat sopivan kokoisia. Sikälimikäli pinnapultit ja sylinterin poraus lohkossa ovat osuneet tehtaalla keskenään kohdilleen.
Sohc van Helmi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Kellään ylimääräisiä O-renkaita sylinteripultteihin isolohko?
« Vastaus #26 : Kesäkuu 17, 2021, 11:24:55 ap »
Aapo, tarkoitat 12kpl, siis 4 joka väliin eli pitkille pulteille? Ja tiivisteen päälle, lohkon ja sylinterin?
Vai mitä sanoo Matti?

Juu, luki-/näppihäiriö. Yhteensä 12kpl, miten sitten jakautuvatkin. Kuvasta tulkitsen ettei sylinterin ja kannen väliin tule o-renkaita.