Kirjoittaja Aihe: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto  (Luettu 14920 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 377
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #30 : Joulukuu 21, 2017, 15:17:41 ip »
Onkohan sellaista pyörää missä laakeri olisi tehtaalla kunnolla rasvattu? -hyvin yleinen vaiva tuntuu olevan kun hiukan googlailee...

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #31 : Joulukuu 21, 2017, 16:13:20 ip »
Enduroissa järjestään kaikki laakerit liian kuivia. Kuten esim KTM:n takahaarukan laakeroinnit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #32 : Joulukuu 21, 2017, 21:50:56 ip »
Nytton laakerit vaihdettu ja keula koottu. Kyllä kiertyy köykäisesti.
Näpithän siinä tahriutuivat eikä verenvuodoltakaan tullut säästyttyä. Pyyhe oli mukavan jouluisen värinen.

RM Heino kustansi laakerit. Hieno juttu vaikka eihän ne kovin kalliit olleet. Heillä ei olisi ollut vaan hain Motonetistä. Vaikka liki kaikki tämän vuosituhannen Guzzit käyttävät juuri tätä laakerikokoa.

Laakereita saa myös, ja usein edullisemmin, laakeriliikkeestä mutta silloin ei saa uusia tiivisteitä. Setissä tuli mukana uudet tiivisteet jotka vaikuttivat varsin asiallisilta.

Rullien, enkä rullakehän metallia testannut, mutta ulko ja sisäkehä vaikuttivat kovalta materiaalilta eli kestoa näille oudon itämaisen pajan tekemille voi ennustaa.

Samalla kerralla tuli neljä asiaa tehtyä ja asennettua: valkosivurengas, uudet jarrulevyt ja -palat, uudet ohjauslaakerit sekä paljon oppia keulan rakenteista.
Jarrulevyt tulivat Heinolta takuuseen. Taisivat vain olla tyytyväisiä kun lupasin itse tehdä heidän työnsä.
Mielenkiintoista nähdä kuinka uusi vuodenvaihteessa aloittava Guzzin maahantuoja suhtautuu takuisiin ja muuhun asiakaspalveluun.

Jos ajovalo pimenee kesken matkan niin joutuu tekemään aika paljon juttuja ennen kuin on valot jälleen päällä. Periaatteessa ihan korjaamohomma. Ajovalon joutuu ensin irrottamaan kokonaan. Sitten takakansi auki niin pääsee sisälmyksiin käsiksi. Lisäksi on ahdasta. Työkalupussukan työkalut eivät hommaan riitä.

Takakansi lienee juurikin syynä siihen jos lampun sisällä on vettä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2017, 14:32:37 ip kirjoittanut motomatti »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #33 : Joulukuu 31, 2017, 18:25:29 ip »
Toi päävalon polttimon vaihdon vaikeus/ helppous pyörissä ei sinänsä ole tienpäällä tehtäväksi yleensä ongelma.
Paitsi jos ajetaan pimeässä, jota harvemmat harrastaa.
Ai 1400:ssa on tehty noin hankalaksi.
En tiedä minkälainen polttimoratkaisu siinä on, kai nyt ainakin lähi/ pitkistä toinen jää toimivaksi?
Lisäpitkät lienee kaikilla "hämäräkuskien" pyörissä, jää ainakin jotain millä näkee, paitsi ehkä vastaan tulijoille...
Vilkut ja jarruvalo sentään lienevät helppoja kohteita kaikissa pyörissämme.

Näkemysrikasta uutta -18 ajokautta kaikille!
Kai nää sateetkin vielä joskus väistyvät..

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #34 : Joulukuu 31, 2017, 18:42:01 ip »
Eikös tämä kosketakaan moottoripyöriä?
>>>Polttimonvaihdon pitäisi peri­aatteessa olla läpihuutojuttu, sillä viime vuosikymmenellä voimaan astunut valaisimien ja merkki­valolaitteiden asennusdirektiivi 2007/357EY edellyttää, että ajoneu­von valaisimien polttimoiden on oltava vaihdettavissa ilman erikoistyökaluja, elleivät ne kuulu ajo­neuvon varustukseen. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta kaasupur­kaus- eli ksenonvalaisimiin.<<<

Ei se vielä mene kaikissa autoissakaan ihan noin.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #35 : Joulukuu 31, 2017, 23:44:34 ip »
Ihan viimeisiä hommia tälle vuodelle oli vaihtaa ajovalopolttimot autoon. Toisesta silmästä oli lyhkänen tiltannut. Kerhon pihassa valoja näpräsin ja valonnäyttäjä ei montaa suorituspistettä tienannut mutta oli iloisesti promilleissa.

Cali 1400:sen ajovalon kotelo pitää irrottaa kokonaan kannakkeistaan että takaosan kannen saisi näkösälle. Siellä on erikseen lyhyen ja pitkän valon polttimot sekä kuusi päiväajovalolediä. Olikohan vielä erikseen pikku parkkivalokin?
Jos sattuu olemaan pleksi paikoillaan niin asia hiukan vaikeutuu. Pleksi tosin on melkein pikakiinnitteinen: kaksi ruuvia auki alhaalta ja pleksin voi nostaa koukuistaan pois.

Lisättäköön että 1400 GTS:n valot ovat toistaiseksi toimineet moitteitta.

Lisävaloja on kaksi led-sumuvaloa ja kaksi halogeenipitkää eteenpäin. Taaksepäin yksi led-sumuvalo, led-vilkut, led-parkit sekä led-jarruvalot ja led-lisäjarruvalo jos takalaukku on matkassa.

Olen pyrkinyt näkymään varsinkin kun pyörä on enimmäkseen musta.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #36 : Tammikuu 01, 2018, 10:28:59 ap »
Tuosta otsakkeesta tulee mieleen kysymys : Mikä malli on tuo 1400 GTS  ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #37 : Tammikuu 01, 2018, 12:38:33 ip »
Tuosta otsakkeesta tulee mieleen kysymys : Mikä malli on tuo 1400 GTS  ?

Kiitos kysymästä!
Mallimerkinnän olen antanut omavaltaisesti. GTS-nimike on ollut Guzzilla aiemmin käytössä joten arvelin sen istuvan hyvin tähänkin muokattuun malliin. Blogissani nimenannon perustelin eräässä yhteydessä.

Arvelin että nyt on jo sen verran tullut pyörään muutosta että nimenanto on paikoillaan.
Pyörä on alkuaan mallia Custom. Siitä ei ole jäljellä kuin perusasiat: runko, moottori ja jousitus.
Kaikkiin muihin näkyviin ja useisiin näkymättömiinkin osiin olen tehnyt muutoksia ja lisäyksiä. Lisäksi osavaihtoja. Poistettuja osia on tavanomainen muuttolaatikko täynnä. Voin koska tahansa halutessani tehdä pyörästä aivan toisennäköisen.

Merkittävin lisäys on ollut varustella pyörä Touring-varusteilla mutta niitäkin muunnellen omaa käyttöä ajatellen. Lisäksi on omavalmisteisia osia varsin runsaasti käytössä. Kaikki varusteet eivät ole Guzzin lisätarvikkeita. Myös monet alkuperäisosista ovat joutuneet muokkauksen kohteiksi.

Olen tehnyt luettelon merkittävimmistä muutoksisista ja niiden perusteista: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-varusteet-ja-muutokset.html

Lyhennys GTS sisältää sanat Gran Turismo Speciale.


I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #38 : Tammikuu 01, 2018, 14:18:21 ip »
OK, tuota vähän ajattelinkin   8)
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #39 : Tammikuu 01, 2018, 14:32:12 ip »
Jos hakee Googlen kuvapalvelusta sanoilla Guzzi California GTS tulee sieltä muutaman eri mallin kuvia mutta lähinnä rivikoneita. Noita neli- ja kuusisylinterisiä Guzzeja/Benellejä rassaillin vuosikymmenet. Kirjallisuutta niihin taitaa olla vielä hyllyissäni merkittävästi. Osiakin niihin löytyy kohtuullisesti vaan ei enää minulta. Myin "kokoelmani" innokkaammille. Pyörät myös. Niiden myynnin tuotolla olen rahoittanut nykyistä pyörääni 1400 GTS:ää.

Kiinnostuneille omista arkistoistani: http://www.motomatti.fi/search?q=Benelli

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #40 : Tammikuu 01, 2018, 14:53:49 ip »
Eipä löydy Googlella minunkaan pyörää, Carbon Jackalia  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #41 : Tammikuu 21, 2018, 11:57:12 ap »
Moi,
Oma pyörän ohjauslaakerin tarkastus etenee pikkuhiljaa.
Tuli hommattua mp nostin mallia Motonet 680kg.
Sovittelin tuota Calin 1400 alle, mutta huomasin runkoputkien olevan sen edessä, että pyörä jää kovasti takapainoiseksi.

Minkälaisia ratkaisuja olette käyttäneet tasapainoiseen tuentaan ja tukevaan nostamiseen?
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #42 : Tammikuu 21, 2018, 12:08:33 ip »
Pystyykö nostimen päälle tekemään välipukkia, joka nostaisi tasaisemmin? Vaikka ihan lankusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #43 : Tammikuu 21, 2018, 12:22:39 ip »
Jotain sellaista lisätukea mietin.
Jos jollakin on valmis ratkaisu, käy yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuva kehittely helpommaksi.
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #44 : Tammikuu 21, 2018, 12:40:51 ip »
Muissa Guzzimalleissa tuo nostin on toiminut varsin hyvin mutta 1400:n nostamiseen se on jossain määrin epävakaa. Olen kuitenkin sillä nostellut menestyksellisesti. Olen myö suunnitellut siihen tuen toiselle sivulle sekä rungon että lattian puolelle että nosto olisi vakaampi. Vaan kun ei ole sitä omaa tallia niin homma on jäänyt toteutumatta.

Olen hoitanut homman toisella tapaa: käyttänyt laudanpätkää lisätukena silloin harvoin kun on tarvinnut pyörää kohottaa. Pyörä ei ole pituussuunnassa kovin hyvässä tasapainossa vaan peräpää pyrkii painamaan enemmän koska runkoputket tekevät mutkan juuri kriittisellä kohdalla.

Viimeksi nostin kyseisenlaisella nostimella kun takapyörä oli irti. Laitan linkin jonka puolivälin tienoilla on kuva väliaikaisesta nostoratkaisusta. Pyörä on myös tuettu pienemmällä suuntaisnostimella etupyörän alta. Toisaalta takapyöränkin alla on hyvä käyttää pientä nostinta sen irrotuksen aikana: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-valkosivurenkaat.html

Siksi etupyörän alla on oltava pukki koska takapyörän irrotus aiheuttaa painopisteen muutoksen eteenpäin.

Kyseinen nostin on niin korkea ala-asennossaan ja pyörä niin matala rungon alta että sinne ei oikein mahdu minkäänlaista lisätelinettä väliin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2018, 13:51:05 ip kirjoittanut motomatti »