Kirjoittaja Aihe: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto  (Luettu 14922 kertaa)

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #15 : Joulukuu 20, 2017, 11:36:12 ap »
Yksi tyhmä kysymys: Kun käyttää koko pyörän nostavaa nostinta, onko niissä jokin kiinnitin pyörälle?

Tuntuu huteralta, jos pyörä lepää omalla painollaan parin palkin varassa?
Vielä jos sitä ryhtyy liikuttelemaan!!!
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

« Vastaus #16 : Joulukuu 20, 2017, 11:50:32 ap »
Liinoilla vaikka kiinni siihen nostotasoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

« Vastaus #17 : Joulukuu 20, 2017, 12:17:48 ip »

Juurikin liinoilla kiinni. Ja jos siirtää, niin tietysti matalimmassa mahdollisessa nostoasennossa. Ei se kaadu.

Jouko

motomatti

« Vastaus #18 : Joulukuu 20, 2017, 18:42:42 ip »
Nyt on laakerit vaihdettu. RM Heino hyvitti laakerien hinnan. Samalla sai kahvia ja piparia. Sain myös katsella halvennetujen Guzzien rivistöä. Nyt saisi tuoreen California SE:n alta kahdenkympin.

Tuleville laakerinvaihtajille kokoonpanokuvastoa aiheesta: (siellä loppupäässä) http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-keula-ja.html

Kerrottakoon että joka vaiheesta ei ole kuvia kun oli näpit niin vaseliinissa.
Lisäksi se että olin laiska enkä purkanut tankin etuosan suojamuoveja sillä niiden alla on sähköliittimiä joita aukomalla saa irtaallaan johdositaan roikkuvat osat kokonaan pois tieltä ja kolhiintumasta toisiinsa.

Juttu jatkunee huomenissa kun teen loppukokoonpanon ja asennan keulan ja etupyörän loppuun. Jotain kolmen tunnin homma hosumatta.

TunturiTT

« Vastaus #19 : Joulukuu 20, 2017, 19:46:19 ip »
Siihen nostimeen/tasoon kun tekee puusta tai jostain muusta naarmuttamattomasta apupukin, joka tukeutuu pyörän runkoon ja sen kanssa liinoittaa pyörän siihen nostimeen, niin ei ole vaaraa kaatua.

motomatti

« Vastaus #20 : Joulukuu 20, 2017, 22:26:11 ip »
Ohjauslaakerin toiminnan varmistaminen ei ole aina aivan helppo juttu. Kun etupyörä on maata vasten ei asiasta oikeastaan saa selvää jos ei ole kysymys erittäin törkeästä viasta.

Kun etupyörä on irti maan pinnasta tilanne on hieman parempi mutta keulan ja etupyörän ja muiden osien massa tekee sen että ohjausliike tapahtuu varsin tasaisesti vaikka laakerissa on vikaa.

Mutta kun ottaa etupyörän pois niin tilanne muuttuu: jos liike on silloin kevyt eikä ole jäykkiä tai yllättävän keveitä kohtia vaan liike on tasainen voi päätellä että mitään kovin pahaa vikaa ei ole.
Se vain ei kerro onko voitelu kunnossa ja onko mahdollisesti kuormittuneena häiriöitä.

Sitten kun on irrottanut lokasuojan vetänyt teleskoopit pois ohjauskolmioista niin voi havaita pienimmätkin oireet.

Voiteluainetta oli pyöräni ohjauslaakereissa kovin vähän. Myös emäputki oli sisäpinnaltaan hieman ruostunut. Kevyttä ruostetta oli myös ohjausakselilla. Itse käytin kootessa tavallista laakerirasvaa eli sitä jota käytetään henkilöautojen pyörien laakereiden voiteluun. Samalla rasvalla "pinnoitin" kaikki ruostumiselle herkät pinnat.

Vahva oletukseni on että yli viisi vuotta, ainakin, menee tämän remontin osalta eteenpäin. Uudet tiivisteet vaikuttivat tiiviimmiltä kuin alkuperäiset. Siinä on sekä hyvää että pahaa: hyvää on että kosteus ei pääse helposti sisään, huonoa taas jos vettä pääsee sisään se ei pääse helposti pois.

Mainittakoon että pyörää ei ole säilytetty ulkotiloissa muulloin kuin matkoilla ollessa eikä aina silloinkaan. Hotelleista löytyy usein katettu ja vartioitu tila ja kaveritkin, kun heillä poikkeilee, tarjoavat katonalaista tilaa.

Vielä on kuitenkin ilmankosteus. Ilma pääsee melkein jokaiseen paikkaan joka ei ole hermeettinen. Sen mukana kulkee kosteutta lämpötilavaihtelujen mukaan. Sitä vastaan on voiteluaine.

TunturiTT

« Vastaus #21 : Joulukuu 20, 2017, 22:40:11 ip »
Nuo sinun laakerit olivat kyllä sen verran pahan näköiset, että on melkein pakosti ollut ihan ihka oikeaa vettä välissä, ei mitään kosteutta. Tehtaalla jo päässyt vettä vaseliiniin? En tiedä miten, mutta paras selitys.

Jouko S

« Vastaus #22 : Joulukuu 21, 2017, 08:22:24 ap »
Tuli mieleen foorumilla ollut taannoinen keskustelu siitä, miten 1400 calin eturengas nostaa vettä ylös kuskia kohden sateella ajettaessa ja olikohan Kimmo siihen jo jonkinlaisen ratkaisun kehittänytkin? Jos sateella vesisuihku työntää emäputkeen vettä, niin ei siinä ehkä auta kovin pitkään mitkään vaseliinit ja ainakin ohjauslaakerin huoltorasvausväli tihentyy. Tuo Matin Calin tapaus voi tietysti olla yksittäistapauskin, mutta ainakin mikäli tuota ohjauslaakerin ruostumista/korjaustarvetta alkaa yleisemmin esiintyä kohtalaisen vähillä kilometreillä, niin tuntuisi, että jokin tuollainen ulkoinen asia siihen saattaa vaikuttaa.

Jouko

motomatti

« Vastaus #23 : Joulukuu 21, 2017, 10:53:04 ap »
Eturenkaan vedenheitto on tuttu asia.
Vesi kertyy jarrusatuloiden tietämiin ja pyörii siinä ilmavirrassa. Riittää että tie on märkä. Toki sateella veden roiskuminen vielä lisääntyy.
Sitä en ole päässyt seuraamaan että roiskuuko vettä alakolmion seudulle. Epäilen että ei koska ajoviima pääsee siihen kohtaan eli lokasuojan yläpuolelle esteettömästi. Mutta lampun seudulle satava vesi pääsee kyllä alalaakerin tietämille.

Vesi roiskuu etupyörästä saappaille ja siitä sääreen liki polven korkeudelle. Omassa pyörässä olen tilkinnyt etukaatumarautojen kehän lujitemuovilevyllä joten asia ei kauhesti häiritse.

Olen asiaan kehitellyt ratkaisua hieman eri lähtökohdista kuin Kimmo. Olen ajatellut muokata etulokasuojan rakennetta. Saa nähdä tuleeko tehtyä. Veden roiskuminen ei ole itselleni ollut mikään "big deal".

Lähdenkin tästä kohta laittamaan keulaa nippuun. Mittaristo ja ajovalo sekä vilkut pitää asentaa paikoilleen. Ja tietysti pleksi. Iltapäiväksi mukavaa näpertelyä.

TunturiTT

« Vastaus #24 : Joulukuu 21, 2017, 10:56:48 ap »
Kerääkös sulla se ajovalokin vettä? Sehän on kuitenkin sillä keulakolmioiden korkeudella.

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #25 : Joulukuu 21, 2017, 11:10:20 ap »
Vedän painepesukortin esiin taas tällä kohtaa. Huolellinen painepesu saa helposti ohjauslaakerit veden kanssa kosketuksiin ja samalla huuhdottua voitelut ja suojaaineet pois. Tietenkin jos pyörä on ollut uudesta asti omistajalla, niin sittenhän suurinpiirtein tietää miten on pesty. Eri asia on, mitä eri huolloissa tekevät. Antaahan se hyvän vaikutelman työn laadusta, jos putipuhtaana luovutetaan.
Forza Moto Guzzi!

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
« Vastaus #26 : Joulukuu 21, 2017, 11:20:49 ap »

Itse hieman sivuten aihetta California 1100 :n ohjauslaakerin voitelusta. Itse ruiskutan ketjuöljyä pillillä panelin kiinnityspultin reijästä joka vuosi. Rasva alkaa vuotaa ennenkuin jähmettyy laakereihin ja samalla näkee onko poistuvan rasvan mukana ruostetta. Olen todennut erittäin hyväksi tavaksi. Olen myös porannut reikiä muunmerkkisiin jos sitä mahdollisuutta ei ole ollut rasvaukseen. Pillillä saattaa myös saada rasvattua ylälaakerinkin.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

« Vastaus #27 : Joulukuu 21, 2017, 11:38:15 ap »
Kerääkös sulla se ajovalokin vettä? Sehän on kuitenkin sillä keulakolmioiden korkeudella.

Ajovalo on ollut kuiva sisäpuolelta. Sehän on koottu liki hermeettiseksi. Sinne tuskin vesi pääsee. Takakansi on irrotettava jos haluaa lamppuja vaihtaa. Edellyttää runsaasti purkamista. Ei siis onnistu ihan joka huoltiksella. Ajovalot kannattaa vaihtaa poutasäällä, mieluimmin pakkasella että sisään ei pääse kosteaa ilmaa.

Omat pesuni tiedän. Painepesurilla pesun jälkeen huuhtelen sumusuuttimella matkan päästä silloin kun painepesuri on käytettävissä. Kuten mökillä käydessä tai Kerholla.

Huollossa olen käyttänyt kahdesti: ilmainen ensihuolto 1000 km jälkeen ja renkaanvaihdon yhteydessä tehty pienempi huolto. Pestynä on palatettu. Pisteet siitä.
Sittemmin olen huoltanut itse eli tehnyt yhden määräaikaishuollon. Seuraava, 20.000 km huolto on joskus -18 alkukesästä.

Vältän ajokauden alkamista kovin aikaisin. Yleensä Vapun tietämin teen startin. Silloinkin on vielä tiet melko likaisia. Keväällä/alkukesästä pesun tarve korostuu.

Valitettavasti ei tullut otettua tarpeeksi kuvia ohjauslaakeroinnista. Tiivisteet ovat varsin jämäköitä ja niiden kumihuulet vaikuttivat tukeutuvan varsin tiukasti emäputken sisäpintaan. Yläpäässä lisäksi kuminen "hattu". Roiskevesi pysynee näillä keinoin ulkopuolella. Mutta kuten aiemmin mainitsin: vettä voi kertyä emäputken sisään pelkästään lämpötilavaihteluiden vuoksi. Jostainhan ilman on kuljettava.

Teen loppukokoonpanon tänään. Laittelen blogiini kuvia aiheesta lisää.

motomatti

« Vastaus #28 : Joulukuu 21, 2017, 12:09:06 ip »
Itse hieman sivuten aihetta California 1100 :n ohjauslaakerin voitelusta. Itse ruiskutan ketjuöljyä pillillä panelin kiinnityspultin reijästä joka vuosi. Rasva alkaa vuotaa ennenkuin jähmettyy laakereihin ja samalla näkee onko poistuvan rasvan mukana ruostetta. Olen todennut erittäin hyväksi tavaksi. Olen myös porannut reikiä muunmerkkisiin jos sitä mahdollisuutta ei ole ollut rasvaukseen. Pillillä saattaa myös saada rasvattua ylälaakerinkin.
Mr

Voitelu ja kuivat olosuhteet ovat edellytys ohjauslaakerin kestävyydelle. Mutta useimmin kuitenkin vaihdetaan hyvin voidellut ja ruosteettomat laakerit uusiin sen vuoksi että ohjausliikkeessä on omituisuuksia.
Erityisesti keskiasento kuluu siten että ohjaus alkaa keskittämään tähän suoraanajokohtaan. Siinä kohtaa laakerissa on välystä mutta muissa kääntöasennoissa välys on oikea. Ongelma tulee esiin ajossa kun ajetaan loivaa kaarretta vauhdilla.

Nuukemmat vain kääntävät laakerien ulkokehiä 90 astetta ja laittavat samat osat takaisin. Liki samalla vaivalla voisi kuitenkin vaihtaa kokonaan uudet laakerit.

Ohjausakselin alalaakerin sisäkehän irrotus on ollut monille ongelma. Sen verran näkee sillä kohti kolhiutumia ja väkisin tekemistä. Samalla tuhoutuu helposti myös alapään tiiviste.
Kotiasentaja irrottaa alalaakerin sisäkehän katkaisemalla sen. Sitä ennen on poistettava edestä rulla- tai kuulakehä. Lämmittämälläkin sisäkehä irtoaisi mutta silloin vaurioituu tiiviste.

TunturiTT

« Vastaus #29 : Joulukuu 21, 2017, 15:15:02 ip »
Muutama hitsitälli alapään sisäkooliin, niin irtoaa itsekseen. Tiivisteen vaan suojaa suoralta kipinöinniltä.