Kirjoittaja Aihe: Talvimoottoripyöräily  (Luettu 12778 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #30 : Tammikuu 01, 2018, 15:03:22 ip »
Vaihdoin viime viikolla piikit enskaan ja kun vähän pakastaisi, eli tulisi normaali talvikeli, niin pääsee kokeilemaan.

Nyt siellä on sohjon jälkeinen pikku pakkanen ja pikkutiet on melko hurjassa kunnossa.
Tämäkin vielä! ! !

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #31 : Tammikuu 01, 2018, 20:59:18 ip »
Juhavonin mopo ei liene kylmistä moksiskaan, kun on ilmajäähy kakstahti. Ei tarvi rasvoja lämmitellä. Peukkuja!

Jep, Stelvioon askarreltua öljynlämpömittaria tuli loppusyksystä taas seurailtua ja todettua että talvimopon pitää olla kaksitahti tai nestejäähdytetty.
Tuossahan ei ole öljyä kuin vaihteistossa, ja tankkiin joutuu kanssa vähän lorauttamaan. Tankinkorkissa on desin mitta ja ohjeet: 2.5 L bensaa ja mitallinen öljyä.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #32 : Tammikuu 01, 2018, 21:12:08 ip »
Issikka on näppärä talvimoottoripyörä.
Itsellä oli 350cc Planeta Sport vajaat kolme vuotta -97 - 99. Talvirallissa tuli käytyä ja tietenkin kaikki työ- ja harrastematkat talviaikaan.
Tekniikkakin oli melko tuttua: japanilainen kaasutin ja sähköt Boshin tarkkaa kopiota. Tosin ei siinä mitään vikoja ollut.

Pyörä oli -92 mallia ja vakiokuntoinen. Hieman sitä muokkailin. Ensin lähti maata raappiva pakoputki ja tilalle yläkautta putki. Lisäksi rakentelin monojousituksen ja jatkoin hieman keulaa niin syntyi maastokelpoinen kuljin. Nastakumeilla pääsi melkein minne vaan. Pilkillekin.

Kesällä sillä ei tehnyt oikein mitään.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #33 : Tammikuu 14, 2018, 22:16:38 ip »
Olipan mukava iltapäivälenkki, kun pikkutiet oli jääpeitteisiä.
Semmoista tietä on mukava laskea, kun nasta pitää.

Jääteitä ei Etelä-Savossa ole vielä avattu, mutta jos pakkaset jatkuu, niin luulen että viikon päästä pääsee ajelemaan ihan kunnolla.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #34 : Tammikuu 14, 2018, 22:21:16 ip »
Minkälaiset nastat sulla oli? Rallinastat?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #35 : Tammikuu 14, 2018, 23:42:23 ip »
En ihan tarkkaan tiedä / muista, mutta edessä taitaa olla linkin mukainen rengas.
https://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/%2221TR270VK/E%22

Takana on Satapiikin tekemä matala enskarengas samanlaisilla nastoilla.
Tämäkin vielä! ! !

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #37 : Helmikuu 04, 2018, 08:37:11 ap »

http://www.motonet.fi/fi/tuote/451414/BestGrip-Jaanasta-9x23368-mm-180-kpl-EI-tieliikennekayttoon


BestGrip Jäänasta 9x23,3/6,8 mm 180 kpl EI tieliikennekäyttöön!
45-1414 189,00€

Kokemusta ei ole, mutta tuohon hintaan saa Satapiikistä hyvän renkaan nastoineen...
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #38 : Helmikuu 04, 2018, 09:11:39 ap »
Tiedän noilla jatketun kuluneiden piikkirenkaiden ikää. Omaa kokemusta ruuvattavista nastoista on vain työpaikan trukissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #39 : Helmikuu 04, 2018, 13:18:28 ip »
90-luvun puolella talvipyörään tein ajorenkaat erään rengasliikkeen toimitiloissa. Omistaja kuului samaan kerhoon kuin itsekin silloin. Nastoittelin nappularenkaita silloisilla kielletyillä auton nastoilla. Niissä ulkonema ei ollut liian suuri joten eivät repineet nappuloita halki eikä poikki jota tahtoo tapahtua jos nastassa on liikaa pitoa. Myös asfaltilla ajo luonnistui mikä ei ole aivan helppoa kaikentyyppisillä nastarenkailla.

Asennus siis saman lailla kuin auton nastoillekin. Alkureiät pitää olla tai tehdä. Sitä varten on olemassa erityinen terätyyppi millä tehdään oikean muotoiset, syvyiset ja sisäpinnaltaan sileät reiät.

Nastojen laitto vaati hieman voimaa tavanonmaisella puoliautomaattisella "nastapistoolilla". Se syöttää nastoja kunhan vain liipasimesta painelee. Hitaan hommasta teki nastojen liimaaminen. Pikaliimaa joka reikään ja sitten nasta perässä. Nastapistoolin levitinleuat piti putsata tämän tästä liimajämistä. Vasta menneenä vuonna, varastoani muuttaessa, laitoin keräykseen silloiset tekemäni nastarenkaat. Näyttivät vielä melko hyviltä mutta kumi lieni jo kovettunutta. Mutta melko monet niitä tuli käytettyä ja silloisille kerhokavereillekin niitä tein.

Nastan ulkonema oli tarkoituksella pieni. Pitkällä piikillä kun ei maantieliikenteessä kovin hyvin pääse etenemään. Oma työmatkani oli noin, kulloisesta asuinosoitteesta riippuen, 35 - 25 kilometriä sivu. Jäisillä pinnoilla pito riitti normaaliin etemiseen mutta asfalttipinnallakin pärjäsi.

On sitten ihan eri asia tehdä tai hankkia rengas pelkästään jäisiin olosuhteisiin. Tyypillistä oli että monet kaverit liioittelivat nastan ulkoneman kanssa: renkaasta tuli nopeasti entinen tai nastat irtoilivat.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2018, 16:35:21 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talvimoottoripyöräily
« Vastaus #40 : Helmikuu 04, 2018, 16:11:36 ip »
Itse laitoin matalaan kumiin käytettyjä pakun nastoja. Leveämpi runko ja sopivampi korkeus.
Liimana käytin kumilla jatkettua liimaa, Loctiten 454(?) jos en väärin muista. Mustaa ja sitkostettua, niin ei lentele nastoja ammuttaessa. Suojalasit oli silti päässä.. Tuo liima ei myöskään kovin pahasti tarttunut pyssyn leukoihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.