Kirjoittaja Aihe: V85  (Luettu 127486 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: V85
« Vastaus #135 : Marraskuu 18, 2018, 15:23:15 ip »
Vuosia sitten Mille GT kellahti kumoon kyläpaikan pihaan parkkeeratessa.
Sivulaukun etukulma otti kiinni kävelyvauhdissa terassin pystytolppaan ja pyörä oli
saman tien nurin. Sivulaukku oli kiinni takareunasta aivan kuin saranoilla ja edestä
kääntyvä laukku kampesi pyörän nurin.
Mille oli takaisin pystyssä omin voimin parissa sekunnissa, nostotekniikasta ei ole
muistikuvaa. Mitään ei mennyt rikki, vääntyi vaan.

Pari läheltäpititilannetta oli. Kerran tien laitaan parkkeeratessa oikean jalan alla olikin
vain löysää soraa. Toisen kerran asfaltti oli niin tuoretta, että helteellä sivujalka
painui siihen ja pyörä oli muutaman sekunnin päässä kaatumisesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #136 : Marraskuu 18, 2018, 16:20:01 ip »
Lainaus
Pari läheltäpititilannetta oli. Kerran tien laitaan parkkeeratessa oikean jalan alla olikin
vain löysää soraa. Toisen kerran asfaltti oli niin tuoretta, että helteellä sivujalka
painui siihen ja pyörä oli muutaman sekunnin päässä kaatumisesta.

Pysähtyessä, liikennetilanteen ohella pitää tarkkailla olosuhteitakin. Missä kulkevat renkaat ja missä on vasemmalle jalalle hyvä paikka ottaa tukea. Silti on tullut hankalia tilanteita. Yksi on ajelukaverini. Hänellä on tapana tulla pysähtyessä niin liki että jos jompi kumpi horjahtaisi olisimme nurin molemmat. Hän taas moittii minua siitä että minulla ei ole korvanappeja ja puhelinta käytössä ajaessa. Hänellä kun pyrkii olemaan asiaa tämän tästä. Juuri siksi ei puhelinta ja korvanappeja käytössä. En halua musiikkia tai puhua/kuunnella ajaessa. Jos on oikein tärkeää niin sitten voi pysähtyä tai säästää asiansa tankkauspaikkaan. Nykyään ajelenkin mieluimmin aivan yksin.

Joskus kauan sitten pyöräni sivujalka painui asfaltista läpi. Sen vuoksi paikalle saapui ambulanssi. Minähän olin vain torkuilla ojanpenkalla.
Mahtaako enää olla niin pehmeää asfalttia käytössä missään?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #137 : Marraskuu 18, 2018, 17:43:55 ip »
On, silloin kun se vielä oikeasti on mustaa, niin se on kuin lakua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: V85
« Vastaus #138 : Marraskuu 18, 2018, 23:39:00 ip »
Yksi kaadoista, sieltä harmittomimmasta päästä, tapahtui Agostinin kaupan edessä Mandellossa.
Olin lähdössä liikenteeseen ja kuten tunnettua, näkyvyys siitä pihasta kadulle ei ole paras mihinkään suuntaan.
Juuri kun lähdin liikkeelle, ilmestyi auto kulman takaa katveesta eikä ollut muuta vaihtoehtoa kun pysähtyä.
Siinä pihan ja kadun saumakohdassa on loivareunainen sadevesi oja, sen verran syvä etteivät jalat ylettäneet
normaalisti tueksi maahan saakka. En osannut hypätä ajoissa pyörän sivulle ja kun jalka tavoitti maanpinnan, ei ollut
tehtävissä muuta kuin jalat levälleen ja ote irti stongasta. LeMans pyörähti nätisti jalkojen välissä kyljelleen.
Etuvilkku meni rikki mutta varaosakauppapa oli vieressä, eikä pyörääkään tarvinnut nostaa itse pystyyn.
Sohc van Helmi.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: V85
« Vastaus #139 : Marraskuu 19, 2018, 08:58:02 ap »
Yamaha XT:llä onnistuin kaatumaan polkiessani sitä käyntiin kerrostalon parkkipaikalla. En ollut huomannut että seisontatukea oli hitsattu juuresta, ja niinhän se petti kun jalkatapilta polkaisin. Saattoi naapureita naurattaa kun tilanne oli niin yllättävä että jäin asfaltin ja pyörän väliin.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #140 : Marraskuu 19, 2018, 10:50:39 ap »
Pikku mukuissakin voi tulla pieniä ja isompiakin vaurioita.
Tyypillinen on muoviseen  sivulaukkuun tullut naarmuinen noin kämmenen kokoinen alue.
Jos pinta on karheata tyyppiä sen saa palautumaan kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittäen.
Mikäli pinta on kiiltävää muovia niin vesihionta hienolla vesihiomapaperilla ja runsaalla vedellä toimii. Hommaa saa tosin tehdä melko pitkään ja kiillon saa takaisin vain käyttämällä lopuksi eri karkeuksisia hiomatahnoja tai -vahoja kiillon palauttamiseksi.

Maalatuille osille ei juuri muuta voi kuin käyttää tasoitteita ja maalia.
Nyttemmin on tullut myös teippaus yhdeksi vaihtoehdoksi. http://www.tapeit.fi/ohjeita.php
Sen ohella myös ns. dippaus eli ohut värikalvo joka "kastetaan" osaan kiinni. Tässä yksi: http://dipthis.fi/
Molemmat vaativat että pohjatyöt on tehty hyvin. Erityisesti tämä kastomenetelmä.

Linkit ihan satunnaisia hakutoiminnolla löytyneitä esimerkin vuoksi. Itsellä ei ole kontaktia näihin toimijoihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #141 : Marraskuu 19, 2018, 11:54:03 ap »
kuumailmapuhallin toimii myös kiiltävillä pinnoilla sen hiontakarvan poistamiseen. Pehmeä muovi jää monesti mataksi tai karvaiseksi hiottaessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #142 : Marraskuu 19, 2018, 12:35:37 ip »
kuumailmapuhallin toimii myös kiiltävillä pinnoilla sen hiontakarvan poistamiseen. Pehmeä muovi jää monesti mataksi tai karvaiseksi hiottaessa.
Juurikin niin. Kaatuessa niitä karvoja on jo valmiiksi. Lämpö saa ne vetäytymään mykkyrään ja ne saa tarttumaan pintaan uudestaan. Tietenkin kaikki lika on saatava ensin pois.

Muoveissa on tietysti eroja. Kertamuoveihin ei tehoa kuin tehdä pinta tai muoto uudelleen mutta kestomuoveja voi jonkin verran muovata juurikin lämmöllä. Kertamuovit ovat helppoja hioa mutta kestomuovit ovat vaativampia siinä suhteessa.

Kestomuovi = "ämpärimuovi" ja muut sulavat halvat muovit. Ryhmä sisältää lukuisia eri ominaisuuksilla olevia muoveja.
Kertamuovi = hartsit, yleensä vahvistettuna jollain kuidulla. Epoksia tai polyesteriä. Näitä on kymmeniä eri perustyyppejä.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: V85
« Vastaus #143 : Marraskuu 19, 2018, 13:02:45 ip »
On tässä työmaan vieressä paikallinen Wurthin liike ja siinä oli loppukesästä joku teemapäivä. Rokkaa ja makkaraa juu nou ...

Sisällä oli esittely ko. firman litkuista erilaisiin kiillotushommiin. Konsulentilla oli auton konepelti pöydällä ja veti siitä hiomapaperilla parin kämmenen kokoisen alan aivan mataksi. Sen jälkeen käsittely alan aineilla ja karvalaikalla. Olihan se aika uskomaton lopputulos lähtökohtaan nähden. En tiedä miten iankaikkinen se sitten mahtaa olla ajan saatossa.

Kaveri antoi mulle minigrip pussiin pari ruokalusikallista sitä kiillotustahnaa mukaan ja hyvin sain kiillon takaisin Elkan takalokariin (musta), jonka alas valunut nailonkassi hioi mataksi toissa syksynä Saksan autobahnilla.

Ostin samalla sellaisen saviliinan (Wurth) ja on aika hemmetin hyvä pinttyneen lian poistossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V85
« Vastaus #144 : Marraskuu 19, 2018, 13:10:18 ip »
Sitä savea ei sitten saa käyttää mielin määrin. Se on ihan oikeasti hiova kampe.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: V85
« Vastaus #145 : Marraskuu 19, 2018, 15:11:27 ip »
Jep. Niin vähän arvelin, että tolkku on valttia sen patalapun, savilapun kanssa.

Noihin maalipintoihin liittyen kysyn kerran yksiltä automaalaamon veljeksiltä, automaalareita jo toisessa polvessa, että miten monta kertaa tuollaisen auton maalipinnan voi hioa takaisin kirkkaaksi. Taitaa olla sitä myllytystä?
Vastaus oli muistaakseni, että satoja kertoja, mutta varoitti samalla siitä, että osaamaton tyyppi painaa helposti pellin kulmien kohdalla pintamaalista läpi.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: V85
« Vastaus #146 : Marraskuu 19, 2018, 15:22:26 ip »
Mulla Titanium on keikahtanut nurin yhden kerran. Tämä sattui 2006 Mandellosta palatessa Itävallassa tankkauksen yhteydessä, oli sadekeli ja jaloissa sadesuojat, jotka olivatkin valahtaneet alaspäin, joten ajosaappaiden kärjessä olikin löysää tilaa. Sivujalkaa alas potkaistessa se ei mennytkään maahan asti , vaan ponnahti ylös ja pyörä samantien nurin. Hyvä tuuri kävi kun bensatankki jäi 10 mm:n päähän mittarikorokkeen metallireunasta. Koskisen Jussin kanssa pyörä pystyyn, eikä sen kummempaa vahinkoa syntynyt .
Titaniumin kuski

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V85
« Vastaus #147 : Marraskuu 19, 2018, 17:16:02 ip »
<snip>
oli sadekeli ja jaloissa sadesuojat, jotka olivatkin valahtaneet alaspäin, joten ajosaappaiden kärjessä olikin löysää tilaa.
<snip>

Saapassuojat = paholaisen keksintö. Onneksi ne eivät juuri mitään kestäkään. Goretex-saappaat = toimii sateella ja poudalla.
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: V85
« Vastaus #148 : Marraskuu 19, 2018, 18:53:47 ip »
Saapassuojat pysyy pidempään vesitiiviinä kuin goretexit.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: V85
« Vastaus #149 : Marraskuu 20, 2018, 02:21:46 ap »
Saapassuojat pysyy pidempään vesitiiviinä kuin goretexit.
Höpsis. Yli kymmenen vuotta samoilla nahkasaappailla on taivallettu kaikissa keleissä. Ei ole vesi varvasväliin ehtinyt.
Merkki Oxtar ja hankintahinta oli johdinsarjan teko Triumphiin. http://www.motomatti.fi/2008/11/osittaisproggiksia.html Se jutun eka pyörä johon tein myös kaikki komposiittiosat.

Mutta ne saappaat. Olen jatkanut niiden kestoikää paikkaamalla pohjat 221 Sikafleksilla. Kuluivat puhki alle 25000 km ajolla. Jos pitää jotain negatiivista hakea. Tulevat olemaan käytössä edelleen. Uusia saman merkkisiä ei ole enää kaupan. Eikä ihme, ylilaatua.

Myös ajopuku on pitänyt veden ulkopuolella varsin suvereenisti saman ajan. Takki 109 Euroa ja housut 99 Euroa. Merkki Biltema. Ostin uudemman version puvusta muutaman vuoden jälkeen mutta se ei ole ihan yhtä hyvä ja hintaakin hieman enemmän. Bilteman housut ovat olleet vähän liian lämpimät kesäkäyttöön joten olen käyttänyt nahkahousuja ja sateella niiden päällä kalastajan kernipöksyjä.

Mutta eihän kukaan osta hyvää Biltemasta, eihän? Nykyiset B- ajopuvut ovat lähinnä tuulensuojia. Olen testannut. Eivät tosin paljoa maksa. Menivät kaupan muutamalla Eurolla kirpputorilla niin ei tullut isoa tappiota.

Käytän edelleenkin puvun vanhaa versiota mutta puutteensa siinäkin: tarrat ovat menettäneet otteensa hihansuissa ja kauluksessa. Ompelin uudet tarrat ja jatkan käyttöä. Ylivoimainen hinta-laatu-suhde. Lämmin sisältä ja vesi pysyy ulkopuolella. Viimeksi käytössä Savojärvellä ja sen jälkeen kevät- ja syysajeluilla. http://www.motomatti.fi/2018/04/kun-sain-california-adamantin-kayntiin.html

Jos ette usko kysykää Latimolta. Hänellä tosin se uudempi versio.