Kirjoittaja Aihe: Stornello v7 II  (Luettu 4868 kertaa)

stornello

  • Viestejä: 19
Stornello v7 II
« : Marraskuu 01, 2017, 19:35:10 ip »
Moi kaikille. Ostin kesällä kyseisen pyörän ja tiedustelen onko tällä foorumilla toista samanlaista joka oli Tampereella myynnissä? Myös olisi kymymys v7 omistajille: onko teidän pyörissä kaasukahvassa ns. klappia sivu ja pysty suunnassa? Ja onko kylmänä liikkeelle lähtä V mäistä kun helposti sammuu? Myös kyselisin löytyykö korjaus oppaita v7 malleihin, ainakaan itse en ole niitä löytänyt. Ja kiitos ryhmään pääsystä :)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2017, 21:19:57 ip »
Likimain kaikkiin kysymyksiisi on vastaus. Ekaan ei.
Lainaus
onko teidän pyörissä kaasukahvassa ns. klappia sivu ja pysty suunnassa?
En kyseistä pyörää omista mutta normaalisti kaasukahvassa voi olla pienenpieni kiertovälys heti tyhjäkäynnin yläpuolella. Muut välykset eivät ole aivan normaaleja. Olisiko käytössä jonkinlainen tarvikekahva?
Lainaus
Ja onko kylmänä liikkeelle lähtö V mäistä kun helposti sammuu?
Kylmä kone voi olla ronkeli ja silloin puuttuu vääntöä alakierroksilta. Säätäminen voisi vaikuttaa: rikastusta alakierroksille kylmäkäynnin aikana. Lähinnä siis kylmäkäyntirikastuksen säädöllä voisi korjautua.
Lainaus
Myös kyselisin löytyykö korjaus oppaita v7 malleihin
Onhan noita ja kohtuullisilla kustannuksilla. Muista pieni lahjoitus....
http://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm#pb
Huomaa että moottorikirjat ovat osittain erikseen. Samasta kohteesta löytyy myös varaosaluettelot ja muuta teknistä tietoa.

Ei pidä loukkaantua kysymyksestäni: eihän tämä ole se pyörä joka on varustettu Suomessa Stornelloksi? Ostitko käytettynä? Sellaista yksilöä olen koeajanut ja se ei kyllä oikein toiminut.

Säätämiseen, jos se kiinnostaa, on mahdollisuus omatoimisestikin: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?board=23.0
Maahantuoja kykenee vain vaihtamaan moottorinohjauksia. Säätäminen on siis lähinnä omatoimista.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2017, 21:40:14 ip »
Lainaus
Onko kylmänä liikkeellelähtö V mäistä kun helposti sammuu
Onnittelut uudesta Guzzista :).  Voisi varmaan sanoa että V7 on Guzzin eniten myyvä malli monine versioineen (ja lisää esitellään 7.11. messuilla Milanossa). Tuolla on raati mietiskellyt tuota kylmäkäynnistysasiaa: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6863.0

Lainaus
Säätäminen voisi vaikuttaa: rikastusta alakierroksille kylmäkäynnin aikana
Kaasuttimiin tai vanhempiin moottorinohjausjärjestelmiin tottunutta pitää muistaa varoittaa, että mitään ruuveja ei pidä mennä kääntelemään: tyhjäkäynnin säätö on moottorinohjausjärjestelmän (MIUG3) hoteissa (MM viittasi tässä "GuzziDiag -työkaluihin"). Omalla vähäisellä ymmärrykselläni olen siinä käsityksessä, että näin uuden moottorinohjausjärjestelmän tapauksessa pitää olla poikkeuksellista osaamista (nykyaikaisen) polttomoottorin toimintaperiaatteesta ja kohtuullisen hyvää osaamista tietokoneen käytöstä ja datakaapeleiden liittämisestä siihen, että voisi asiaan itse vaikuttaa. Ehdottaisin sitä että a) selvitetään mikä on uusin/toimivin moottorinohjausjärjestelmän ohjelmistoversio, b) asennetaan se pyörään, c) katsotaan että asiaankuuluvat mekaaniset perussäädöt ovat kohdallaan ja tehdään muut asiaankuuluvat toimet, jotka on tehtävä kun moottorinohjausjärjestelmän ohjelmisto päivitetään. Tätä varten on löydettävä luotettava taho, jolla on tarvittavat työkalut ja osaaminen & ymmärrys asiasta.

MIUG3 manuaalista:
"
The ECU manages idle speed completely automatically.
The throttle body has a throttle valve by-pass duct controlled by a stepper motor. The ECU defines a target idle speed in relation to operating conditions (engine temperature, ambient temperature etc.), and actuates the stepper motor accordingly to maintain the idle speed at this target value. The idle speed is calculated by the ECU and cannot be modified.

Tampering with the setting of the calibration screw will compromise the ability of the ECU to maintain a correct and stable idle speed. In the event of tampering, the MIU unit must be replaced as it will not be possible to restore the original calibration.

Notes:
1. At key-on, the stepper motor is completely open to facilitate starting.
2. At each stepper motor step, the injection time is also altered to maintain a constant air/fuel ratio.
3. Oxygen sensor-based / MAP sensor-based corrections influence injection time independently
of stepper motor aperture.  
Notes:
1. Oxygen sensor-based correction has priority over MAP sensor-based correction.
2. The correction factor is updated when operating conditions are stable - in other words, when the throttle aperture / the engine speed do not vary excessively rapidly.
3. If the correction factor requested exceeds 25%, the EFI warning lamp on the instrument panel is activated, the self-adaptive matrices are reset to zero and the error is memorised in the ECU.

The G3 unit features a self-adaptive engine management function. This allows the ECU to adapt to the needs of the engine, and even compensate for engine deteriorating factors such as fouling of the air filter or throttle body. To do this, the ECU uses feedback from the oxygen sensors or the MAP sensor in relation to the effective operating conditions. In the latter instance, the effective absolute manifold pressure is used to calculate the effective mass of air aspirated into the cylinder. The correction factor is calculated and applied by compiling and continuously updating two 10x10 selfadaptive matrices, with one for cold engine conditions and the other for hot engine conditions. At each reference point (rpm, throttle aperture), the injection time is increased or reduced by a percentage equal to the value of the corresponding correction parameter. The diagnostic tool may be used to read the ADAPTIVE FUEL CORRECTION parameter, which is expressed as a percentage of the base map injection time.

"



V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2017, 21:53:47 ip »


Ei pidä loukkaantua kysymyksestäni: eihän tämä ole se pyörä joka on varustettu Suomessa Stornelloksi? Ostitko käytettynä? Sellaista yksilöä olen koeajanut ja se ei kyllä oikein toiminut.

Eikös Stornello ole juuri sellainen malli, että sen voi tilata suoraan tehtaalta tai maahantuoja varustaa valmiilla paketilla. Tai jos itse haluaa, niin paketin voi tavalliseen V7:an ostaa myös jäljestä päin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

stornello

  • Viestejä: 19
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #4 : Marraskuu 01, 2017, 22:28:05 ip »
Pyörä oli ostettaessa aivan uusi ajamaton puna/valkoinen tehtaan rakentama. Siksi se kaasukahvan väläys häiritsee, mainitsin asiasta ensimmäisessä huollossa mutta heinolla asenne oli että se on aivan normaali. Oli muutenkin varsin ynseä palvelu heinolla lukuunottamatta erästä mukavaa myyjää. Voi olla että ajan piikkiöön seuraavaan huoltoon sen ensivuonna. Muuten kyllä tykkään pyörästä mukava ajella asvaltilla ja hiekalla tosin tehoa puuttuu mutta eipä minulla kiire olekaan ???? Enduro nappula renkaatkin toimivat pikitiellä varsin hyvin eikä täristä edes moottoritiellä. Tämä on ensimmäinen gutzini ja olen kyllä onnellinen että monen vuoden odotuksen jälkeen sain gutzin???? Joten kiitos onnitteluista! Uutta raceria olin ostamassa mutta toimitus ajat olisivat olleet pitkät ja tämä lähti liikkeestä sopu hintaan ja sain vanhasta kawasta varsin hyvän hinnan???? Mitäköhän kustantaa tuo 10 000 huolto ja olisiko suosituksia mihin viedä? Takuuta tietysti jäljellä niin taitaa merkkiliikettä olla vielä kolme vuotta ainoa vaihtoehto.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2017, 22:46:04 ip »
Lainaus
Voi olla että ajan piikkiöön
Tuon tahon ovat asioista perillä olevat kuvailleet kuuluvan "parhaaseen A luokkaan".  Kun kyseessä on "pakasta vedetty" pyörä, lienee tehtaan päivitykset ensimmäinen valinta. Jokerikortiksi jäävät vieä "ostotiedostot" https://www.griso.org/.
V11 - it defines you.

stornello

  • Viestejä: 19
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #6 : Marraskuu 01, 2017, 23:08:55 ip »
Kiitos kovasti neuvoista. Käyn katsomassa linkit kun huomenna pääsen isolle koneelle, puhelimella tämä nettisurffailu ei oikein luonnistu ???? Varmaan pitää sitten ensivuonna käydä takuuseen vaatimassa päivitystä karttoihin. Ja laittakaa vaan hyviä huonoja puolia v7 ja käyttö kokemuksia. Olen ymmärtänyt että mekaaninen tekniikka kuten moottori, vaihteisto, voimansiirto on kestävää laatua jos vaan öljyt ajoissa vaihdettu? Pääsee sitten joskus huoltamaan itse kun päätin että pidän ikuisesti tämän pärrän kun Suomessa vain 2 ja maailmalla 1000 kpl ????????

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #7 : Marraskuu 01, 2017, 23:27:54 ip »
Lainaus
Käyn katsomassa linkit
Ameritikan serkuilla on paljon näitä tuoreempia V7 -malleja:

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=92505.msg1466479#msg1466479

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=92133.0

Stornelloissa on ilmeisesti tehtaan jäljeltä kartta 4533V795, uudempi V4533V796 kuuluu olevan parempi.

Takuuaikana toimiva tehtaan kartta ja sitten ostokartta, jos haluaa napakampaa menoa?  Muistelen lukeneeni että vaihteistojen öljymäärät ja kytkinvaijerin säätö ovat asioita, jotka kannattaa selvittää itselleen.


V11 - it defines you.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2017, 08:58:58 ap »
Huomenta,
v. 2010 V7:ssa (ei siis V7 II) oli semmoinen ominaisuus, että kylmäkäynnistyksen jälkeen se vaati muutaman minuutin lämmityskäytön ennenkuin suostui hyväksymään kaasua ja lähtemään liikenteeseen. Ihmettelin tuota silloin kun pyörän uutena ostin ja kysyin Motoitaliasta asiasta. Vastaus oli, että se kuuluu asiaan ja pyörä on kunnossa.
Minua tuo ei häirinnyt kun siihen tottui. Sen parin minuutin aikana ehti rauhassa pukea kypärän ja hanskat.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2017, 10:30:56 ap »
 http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/  Näyttää V-seiskoille ja ysillekkin olevan readerit ja writterit ja XDF:kin löytyy.  Guzzi kun on kyseessä niin niiltä tehdaskartoilta ja päivityksiltä ei kannata paljoa odottaa, yleensä päivitykset vie huonompaan suuntaan. Ite ne on tehtävä jos haluaa toimivan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #10 : Marraskuu 02, 2017, 10:59:08 ap »
Ikkalan kanssa samoilla ajatuksilla. Toki pohjaksi kannattaa ottaa se paras tehtaan tekemä päivitys ja alkaa siitä hieromaan itse itselle sopivaa moottorinohjausta. Aluksi se vaatii ns. valistunutta arvausta mutta kun tulee kokemusta niin onkin jo jäänyt koukkuun säätämiseen ja lopputulos on sellainen kuin haluaa. Tuonne alkuun laitoinkin jo GD-oppaan linkin ja Ikkala myös suoran linkin järjestelmän kotisivuille.

Jos ei ko. järjestelmää muuten tarvitse niin silloin viimeistään kun EFI-valo syttyy mittaristoon niin GD:n perustoiminnolla on hyvä katsoa että mikä on vikana. Ilmoitukset sekä koodina että suomeksi pääosiltaan. Toinen hyvä syy on käyttää GD:tä kun haluaa likistää lisää hevosvoimia koneesta. Moottorissa on jonkin verran käyttämätöntä kompetenssia. Päästöluokitusten vuoksi koneet ovat nykyään tehdaskunnossa hieman tehottoman oloisia.

Varmaan löysitkin jo korjaamokirjat. Vaikka vielä ei laittamassani linkissä ole V7 II:sen korjaamokirjaa niin tekniikka ei ole kovastikaan muuttunut. Tässä MIUG3-moottorinohjausjärjestelmän ohjaaman moottorin korjaamokirja: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/750/Moteur750IE-MIUG3_122014_Atelier(GB).pdf

Interaktiivista kirjaa on mukava käyttää koska vasemmalle kun avaa sisällysluettelon niin sen mukaan löytyy kohdekin yhdellä klikkauksella. Toki pitää hieman osata englantia. Suomenkielisiin kirjoihin en ole törmännyt.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2017, 22:30:01 ip kirjoittanut motomatti »

stornello

  • Viestejä: 19
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #11 : Marraskuu 02, 2017, 14:36:09 ip »
Onko täällä tietoa tuolle ecun säätämiselle ja uudelle kartalle hyvää ja edullista säätäjää jos sen ensi kesänä laittaisi paremmaksi.. Pyörässä on arrowsin tehtaan "teho" putki ja ajattelin siitä talvella ottaa sieltä päästä pillin pois jotta ääniin tulisi hieman lisää fiilistä, tuskin vaikuttaa päästöihin tuo pillin pois otto..

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #12 : Marraskuu 02, 2017, 20:41:16 ip »
Onko täällä tietoa tuolle ecun säätämiselle ja uudelle kartalle hyvää ja edullista säätäjää jos sen ensi kesänä laittaisi paremmaksi.. Pyörässä on arrowsin tehtaan "teho" putki ja ajattelin siitä talvella ottaa sieltä päästä pillin pois jotta ääniin tulisi hieman lisää fiilistä, tuskin vaikuttaa päästöihin tuo pillin pois otto..
Todennäköisesti löytyy säätäjiäkin kunhan aikaa kuluu. Tosin itselläni ei ole MIUG3-kokemusta lainkaan. Sen verran uusi asia.

Paras tapa on omaan pyörään on tehdä säätötyöt itse. Jos tarvitsee apua asiaan niin tietävämpi voi neuvoa vieressä kun pyörän omistaja tekee itse työn. Ensin harjoitellaan.
Mutta kun käyt huollossa niin pyydä, jos eivät automaattisesti laita uusinta moottorinohjaustiedostoa. On kuitenkin osoittautunut että uudempi ei aina ole parempi.

Kun ottaa pakoputkesta jotain pois niin ainakin melupäästö muuttuu. Muuttunee myös pakoputken virtauskin. Putkistossa on jäännöshappianturi joka ottaa huomioon, mutta vain osittain, muuttuneen tilanteen. Mutta toki kannattaa koittaa. Ainakin lyhyesti. Virkavalta on puuttunut ajoittain jos "pilli" puuttuu. Pakoputki on saanut e-hyväksyntänsä todennäköisesti täydessä kokoonpanossaan.

Lataa tietokoneellesi ensin GuzziDiagin perustoiminto ja hankit kaapelit niin voit tarkastella pyöräsi sielunelämää vahingoittamatta mitään. Virta päällä ja käydessä.
Kun asia sujuu luontevasti niin sitten latailemaan lisäosia kuten Reader, Writer ja TunerPro. Jälkimmäiseen tarvitset "tulkkitiedoston" nimeltä XDF.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #13 : Marraskuu 02, 2017, 22:18:51 ip »
Kannattaa toki katsoa, onko e-leima noise killerissä, eli siinä pillissä vai itse vaimentimessa. Niitä leimoja on joillain tarvikevalmistajilla livahtanut siihen vaimentimen puolelle. Silloin setä Siniset saavat nauttia äänestä täysin palkein.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Stornello v7 II
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2017, 21:37:32 ip »
Lainaus
jäännöshappianturi joka ottaa huomioon, mutta vain osittain, muuttuneen tilanteen, mutta toki kannattaa koittaa
Muistelen lukeneeni että putkivaihdosten/-muutosten yhteydessä nämä uudemmat MIUG3 -moottorinohjauksella varustetut (2014/V7-II alkaen) osaavat mukautua (molemmissa putkissa jäännöshappianturi) enemmän kuin vanhemmat mallit: "Adaptive Fuel Correction parameter is expressed as a percentage of the base map injection time". Ottaa vaan jonkun verran aikaa.

Tuolla on kivoja sivuja ("performance parts") ja originaali varaosakirja:http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodList.asp?idCategory=2994
V11 - it defines you.