Kukin tylillään ja yhtä oikeaa vastausta ei ole.
Toki jos on tarkoitus ajella pölyisissä olosuhteissa samalla prätkällä +150 000km, niin sitten se K&n kiinni eka suodattimen vaihdossa.
Tai jos ollaan hakemassa sitä viimeistä Newtonmetrin kymmenesosaa, niin sitten kokonaisuuden jokainen komponentti pitää olla hommassa mukana.
Tuli K&N-merkkinen ilmansuodatin erään Race-kitin mukana. Tein sille asennusohjeen mukaiset toimenpiteet ja laitoin
muun kitin mukana paikoilleen. Ajoin sillä yhden öljynvaihtovälin 8000km. Siinä vaiheessa oli jo moottorin
imupuolen "puhtaampi" puoli törkyisempi kuin ennen suodatinta olevat tilat. Huohottimista tullut öljysumu
oli tehnyt parhaansa ja liimannut suodattimen läpi tulleen maantiepölyn imupuolen seinämiin.
Suodatin itsessään näytti melko puhtaalta, siihen oli jäänyt joitain isompia kokkareita.
Nykyisin K&N roikkuu muovipussissa tallin seinällä.
Pölyiset olosuhteet ja K&N suodatin? Ei ikinä jos haluaa pitää moottorin kunnossa.
Ei se ole moottorille riittävä suodatustaso jos uudestakin suodattimesta paistaa päivä läpi. Ei ainakaan silloin jos aikoo
pitää ajoneuvoaan pidempään ja ajaa sillä satojatuhansia kilometrejä.
Jos haluaa harrastaa suodattimen pesua, löytyy vaahtomuovifilttereistä paremmin suodattavia vaihtoehtoja.
PiperCross esimerkiksi.
Sitten muistu mieleen erään kuorma-autovalmistajan huoltotiedote. Siinä jaettiin Eurooppaa erilaisiin alueisiin tiestön
päällysteen mukaan. Päällysteen laatu, soraa/asfalttia. Päällysteen kunto. Pölyn määrä ilmassa jne.
Suomi oli noilla kriteereillä offroad aluetta ehkä Kehä I:n sisäpuolta lukuun ottamatta.
Olkaa huolissanne puhtaan ilman saannista moottorille ja pitäkää suodatin kunnossa.