Kirjoittaja Aihe: K&N- ilmansuodattimet  (Luettu 8850 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #15 : Lokakuu 07, 2017, 08:33:25 ap »
Hyvä esimerkki reilun kymmenen vuoden takaa, kun kaverin uuteen pyörään piti saada kulkua. K&n ja putki ekana. Sitten PowerCommander. Ilman takaisinkierrätys tulpattiin ja lambda disabloitiin sekä ensiöläpät poistettiin. Kohta sainkin komennuksen sahata ilmanputsarin kantta. Jopa johtosarja reititettiin uudelleen ilmavirtauksen tieltä. Tehoa ja käytettävyyttä tulikin roimasti, alkuperäisestä ilmoitetusta yli 10 prosenttia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #16 : Lokakuu 07, 2017, 10:10:27 ap »
Kaverilla oli Triumph Thruxton 900 kaasareilla.

Siihen oli vaihdettu mökävaimentimet, jotain suuttimia ja K&N.

Käytettiin se toimenpiteiden jälkeen penkissä ja eka vedolla lähti, sanotaan ulkomuistista että muutama hevosvoima enemmän kuin mitä tehdas lupaa.
Tehonmittaaja olikin ovela ja sanoi eka vedon jälkeen, että tän verran näistä Trumpan 900 saa lisää tehoa virittämällä.
Sitten se otti vasemman sivukatteen pois ja nykäs ilmanputsarin kyljestä semmoisen 90 asteen mutkan tekevän kumitötteröimuputken.
Uusi veto penkissä ja äskeiseen vetoon verrattuna reilu viisi hevosvoimaa lisää, eli oltiin jo n. kahdeksassa (8) hevosvoimassa.
Joten se 10% tehonnousu oli tosiasia.

Penkittäjä totesi, että se imuputki yksinään vastaa samaa kuin mökävaimentimet, suuttimet ja K&N, mutta kun ne on ja sitten ottaa imuputken pois, niin se tehostaa viritystä ja kaupan päälle saa hyvät äänet...
Sen lisäksi suutinsarja korjaa vähän keskialuetta ajettavammksi, kun tehtaan säädöt on enempi päästösäätöjä.
Tämäkin vielä! ! !

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #17 : Lokakuu 07, 2017, 11:10:05 ap »
Kukin tylillään ja yhtä oikeaa vastausta ei ole.

Toki jos on tarkoitus ajella pölyisissä olosuhteissa samalla prätkällä +150 000km, niin sitten se K&n kiinni eka suodattimen vaihdossa.
Tai jos ollaan hakemassa sitä viimeistä Newtonmetrin kymmenesosaa, niin sitten kokonaisuuden jokainen komponentti pitää olla hommassa mukana.

Tuli K&N-merkkinen ilmansuodatin erään Race-kitin mukana. Tein sille asennusohjeen mukaiset toimenpiteet ja laitoin
muun kitin mukana paikoilleen. Ajoin sillä yhden öljynvaihtovälin 8000km. Siinä vaiheessa oli jo moottorin
imupuolen "puhtaampi" puoli törkyisempi kuin ennen suodatinta olevat tilat. Huohottimista tullut öljysumu
oli tehnyt parhaansa ja liimannut suodattimen läpi tulleen maantiepölyn imupuolen seinämiin.
Suodatin itsessään näytti melko puhtaalta, siihen oli jäänyt joitain isompia kokkareita.
Nykyisin K&N roikkuu muovipussissa tallin seinällä.

Pölyiset olosuhteet ja K&N suodatin? Ei ikinä jos haluaa pitää moottorin kunnossa.
Ei se ole moottorille riittävä suodatustaso jos uudestakin suodattimesta paistaa päivä läpi. Ei ainakaan silloin jos aikoo
pitää ajoneuvoaan pidempään ja ajaa sillä satojatuhansia kilometrejä.

Jos haluaa harrastaa suodattimen pesua, löytyy vaahtomuovifilttereistä paremmin suodattavia vaihtoehtoja.
PiperCross esimerkiksi.

Sitten muistu mieleen erään kuorma-autovalmistajan huoltotiedote. Siinä jaettiin Eurooppaa erilaisiin alueisiin tiestön
päällysteen mukaan. Päällysteen laatu, soraa/asfalttia. Päällysteen kunto. Pölyn määrä ilmassa jne.
Suomi oli noilla kriteereillä offroad aluetta ehkä Kehä I:n sisäpuolta lukuun ottamatta.
Olkaa huolissanne puhtaan ilman saannista moottorille ja pitäkää suodatin kunnossa.

Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #18 : Lokakuu 07, 2017, 11:16:11 ap »
Kukin tylillään ja yhtä oikeaa vastausta ei ole.

Toki jos on tarkoitus ajella pölyisissä olosuhteissa samalla prätkällä +150 000km, niin sitten se K&n kiinni eka suodattimen vaihdossa.
Tai jos ollaan hakemassa sitä viimeistä Newtonmetrin kymmenesosaa, niin sitten kokonaisuuden jokainen komponentti pitää olla hommassa mukana.


Pölyiset olosuhteet ja K&N suodatin? Ei ikinä jos haluaa pitää moottorin kunnossa.
Ei se ole moottorille riittävä suodatustaso jos uudestakin suodattimesta paistaa päivä läpi. Ei ainakaan silloin jos aikoo
pitää ajoneuvoaan pidempään ja ajaa sillä satojatuhansia kilometrejä.

Ei ollut puhetta K&N putsausvälistä ;D
K&N sivuilla puhutaan "jopa 50 000 huoltoväli", uskoo ken tahtoo.
Mutta taitaa olla niin, että pölyisissä olosuhteissa K&N huolletaan joka keikan jälkeen...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #19 : Lokakuu 07, 2017, 12:02:38 ip »
Vaahtomuovisuodattimet, kuten Pekka esitti, ovat myös pestäviä ja voideltavia. Kaasutinpyörissä noita olen käyttänyt. Ulkonäkö ei niillä juuri parane ja Guzzin tapauksessa voi nahkahousun lahkeet pysyä sopivasti voideltuina.
Huoltoa niille joutuu tekemään varsin usein. Musta "pesuvesi" lähtee joten ovat ne jotakin sisällään pitäneet.

Anekdootti eräästä Pipercross-kopiosta: ei kestänyt bensiiniä. Itse vaahto oli ok mutta kiinnityskaula mureni muutamassa päivässä.

Suodattimen suodatustarkkuus paranee sen vanhetessa kun likahiukkanen jää suodattimeen niin se tiivistää suodatinta. Kun ajatellaan suodattimessa olevaa pientä reikää josta ilma virtaa ja siihen jää likahiukkanen poikkipäin niin reikiä onkin kaksi ja alle puolet alkuperäisestä koosta. Suodatus siis paranee mutta virtaus heikkenee.

Paperisuodatin toimii hieman eri tavalla. Siinä luotetaan olemattoman pieniin ja mutkikkaisiin kanaviin paperikuitujen välitse. Kuitumäärä on suuri. Suodatinpaperia voi olla useampi metri yhdessä suodattimessa eli pinta-alaa on. Isommat, ja haitallisimmat, hiukkaset jäävät suoraan paperin pinnalle ja kun imu loppuu niin ne varisevat pois ja kerääntyvä useimmiten suodattimen laskosten pohjalle haittaamasta ilman virtausta. Pienemmät likapartikkelit jäävät suodattimen sisälle.

Paperisuodattimella on myös mekaaninen ominaisuus: se alue joka tukkeutuu ensin vetäytyy tiiviimmäksi imupaineen vaikutuksesta ja avaa siten puhtaampia alueita ilman virtaukselle. Painevaihtelun vaikutuksesta lika myöskin kohdistuu laskosten pohjiin joista tulee likaantumisen myötä varsin tiiviitä ja paperitaitteiden harjat turvaavat riittävän virtauksen.

Netistä löytyy testejä joka lähtöön eikä kaikkeen pidä luottaa mutta tässä on varsin perusteellinen testi jossa mitataan muutakin kuin ilman kulkua filtterin läpi. Taulukot loppupäässä: http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #20 : Lokakuu 07, 2017, 13:05:14 ip »
Pikkulohkossa on PiperCrossit ja tyytyväinen olen ollut. Siinä on tosin pakopuoli ja säätöruljanssi hoidettu samalle tasolle. Monesti valitetaan, miten ne päästävät likaa lävitseen. Eipä ole näkynyt. Kaasarin imukurkussa on sitä vihreää suodatin öljyä pinnalla, ilman pölyä tai töhkää.
Oikein pölyisiin olosuhteisiin suodattimen päälle saa esisuodatussukan. Se viimeistään estää lahkeen rasvaantumisen. Omassa ei niitä ole, eikä kyllä sotkeennu pöksytkään.
Nuo nippusiteellä kiinnitettävät kestävät hienosti bensalla pesun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #21 : Lokakuu 07, 2017, 15:40:33 ip »
Muistui mieleen tapaus, kun vuonna 2010 oltiin Italiassa Morteronen rallissa, missä ketjun aloittaja Markkukin oli. Eräs moottoriasiantuntija katseli 70-lukukaisen V7 Sportin kaasareihin kiinnitettyjä trumpetteja, ja sanoi hymyssä suin: "Tästä minä pidän! Moottori saa ilmaa sen maksimin, minkä vapaasti hengittävänä pystyy! Hienoa! Sitten vaan tehdään useammin koneremppaa ja taas kone laulaa iloisesti. Tämä on Italiaa!"
Muutama vuosi myöhemmin illan tummuessa samassa paikassa samaisen V7:n moottorin läpi meni ilmaa melko reipasta tahtia ja kyllä vuoret kaikuivat niin, että hölmömpikin kuuli jotain ehkä tehdyn pakopuolellekin...

Commanderi Colmosellahan Markun Jackaaliakin voisi säätää ja Pekka P:n asiantuntemuskin melkein naapurissa.. Mutta Pekka P:kään ei sitä K&N:ää suositellut minun Stone-03;een. Siinä oli alkuperäinen Ufi alumiinilevystä leikatussa kehikossa, mutta ilmanputsarin koppa otettiin kokonaan pois. Parasta ehkä koko rempassa oli se, että tehokäyrässä ei ollut kuoppaa ja huippuvääntö pysyi tasaisena pitemmän kierrosalueen, kuin alkuperäisenä. Ja plussana sitten tietysti ne Mistralin putkien äänet ;D.

Jouko


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #22 : Lokakuu 07, 2017, 19:07:15 ip »
Ei ollut puhetta K&N putsausvälistä ;D
K&N sivuilla puhutaan "jopa 50 000 huoltoväli", uskoo ken tahtoo.
Mutta taitaa olla niin, että pölyisissä olosuhteissa K&N huolletaan joka keikan jälkeen...

Uskon että kyseessä on moottorin vaihtoväli.

Jälleen muistan vähän toisenlaisen esimerkin ilmansuodattimen tarpeellisuudesta.
Kaveri esitteli polttis rc-autoaan, sain jopa sitä kokeillakin.
Oli kireä laite, pikkuinen hehkutulppamoottori kiersi tolkuttomasti, 40000rpm. Tehoa oli jotain 4hp.
Moottori piti esilämmittää kaasutöhöllä ennen käynnistystä, muuten mäntä ei mahtunut liikkumaan sylinterissä.
Jos moottorin olisi käynnistänyt ilman ilmansuodatinta, olisi se kuulemma ollut heti entinen. Ei edes ajaa olisi tarvinnut.
Noin vähästä voi olla kiinni tiiviys kun männässä ei ole rengasta.
Sohc van Helmi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #23 : Marraskuu 27, 2017, 19:13:53 ip »
Olen selvittänyt V11 Le Mansin osalta tehtäviä muutoksia imupuolella Piikkiön kanssa. Käydyn keskustelun mukaan oli selkeä suositus luopua pyörän nykyisistä K&N suodattimista ja tilalle tulee liki alkuperäinen setti. "Liki alkuperäinen", koska suodatinkopan kansi on korkattu auki sahaamalla kansiosa pois. Samalla säädetään moottorinohjausta (Rapid bike). Lisäksi sovittiin, että työt tehdään kevät puolella 2018. Samalla tehdään muitakin huoltotöitä, jotka vaativat enemmän osaamista kuin itseltä löytyy. Jotain ehdotuksia olikin hankalimmista huollon töistä muistaakseni mm. voimasiirrossa (kardaani). Paketissa olisi sitten myös joutava käyttämätön K&N suodatin Caliin, joka tuli pyörän mukana. Niin ja nykyiset K&N tötteröt, lentävät varmaan roskikseen.

Olenkin nyt tutkinut mitä muuta puutelistalle tulee. Joskus pyörä on käynyt sen verran kyljellään, että vasen tulpan hattu on ottanut itseensä ja irvistää jonkin verran, myös ovat ottaneet mustaa likaa aikalailla. Toimivat kyllä, mutta voisi nuo tulpanjohdot vetää uusiksi. Tulpan johdot ovat punaisia väriltään, joita en ole löytänyt ainakaan Stein-Dinseltä?  
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.