Kirjoittaja Aihe: Quotan öljypohja.  (Luettu 7506 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Quotan öljypohja.
« : Lokakuu 01, 2017, 19:56:30 ip »
Quota kaipaisi kipeesti lisää maavaraa öljypohjan kohdalle, nykyinen tilanne näkyy kuvissa, jäähdytin on 38mm paksu.
Stein Dinse ym. kauppiaat myy tämmösiä: https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Engine/Oil-circuit/Oelwannen-u-Zwischenringe/Oil-pan-spacer-gr-Mod::2764.html
Korkeutta ei tosin mainita, näyttää kuvissa alle 38mm korkealta mutta ero ei varmaan ole kovin merkittävästi.
Voisiko Quotaa kuvitella käytettävän kokonaan ilman korotuspalikkaa? Öljytilavuus tietysti vähän pienenisi mutta ehkä korotuksen tilalle voisi leikellä jonkinlaisen ohuen loiskelevyn, jotain vastaavaa kuin ulkopuoliselle suodattimelle tehdyissä palikoissa: https://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Engine/Oil-circuit/Oelwannen-u-Zwischenringe/Externel-filter-ring-flange-filter-at-rear::820.html
Maastossa tuskin kukaan Guzzilla ajaa mutta minkälaisia ratkaisuja esim. ratakuskit näissä käyttää? Kuivasumpullahan sais maavaraa mutta menee aika työlääksi ja kalliiksi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2017, 20:10:43 ip »
Minusta tuntuu, että öljyn ylikuumenemisesta kannattaa olla enemmän huolissaan lähempänä Välimerta. Olisihan sekin jokin ratkaisu, että laitat lämpömittarin nykyiseen öljypohjaan, niin voit seurailla miten kuumaksi siellä voitelupuoli käytössä menee. Sitten on paljon helpompi suunnitella seuraavaa askelta.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2017, 08:37:50 ap »
En minäkään lämpenemisestä ole huolissani, täällähän on ennenkin ollut puhetta että meidän oloissa öljyt ei edes lämpene tarpeeksi, omat kokemukset Sport 1100:n venttiilikoppiin ja huohotusletkuihin kertyvästä limasta tukee tätä käsitystä.

Jäähdytinpalikka Quotasta lähtee joka tapauksessa, nyt vaan mietityttää voisiko korotuksen jättää kokonaan pois vai pitääkö kuitenkin laittaa vähintään ekan linkin mukainen koroke.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2017, 12:12:54 ip »
Otanpa entisenä Quota Mille-omistajana kantaa asiaan.

Tonnisessa Quotassa oli niin pitkä joustomatka että ison hypyn alastulossa öljypohja haukkasi soratien pintaa. Itse laitoin runkoon kiinnittyvän järeähkön teräslevyn öljypohjan alle joka suojasi myös pakokäyrät. Se ei estänyt pohjaamista mutta eipä alumiinipohjakaan enää vaurioitunut lisää.

Kuvasta päätellen korotuspala on melkoisen korkea. On myös matalia korotuspaloja (alle 20 mm) tai sitten jättää korotuspalan pois kokonaan. Näin olen itse tehnyt California Adamantin tapauksessa koska hain erittäin matalaa ulkonäköä ja öljypohja ulottui alle lain salliman minimimaavaran.
Öljytila pienenee merkittävästi eikä voi käyttää enää pitkän mallin suodatinta. Öljynvaihtovälikin on syytä pienentää, varsinkin jos ajetaan kylmillä säillä, noin 5000 km lienee sopiva. Pakokäyrien alapinnat ovat silloin samassa tasossa öljypohjan kanssa.

Ylikuumenemista ei ole syytä erityiseen pelätä. Pikemminkin toisinpäin. Öljynlämpömittari on helppo asentaa. Joko digitaalinen tai esimerkiksi täyttötulpan tilalle tuleva mittari joka toimii samalla öljytikkuna. Jälkimmäisen luettavuus on huono ajon aikana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #4 : Lokakuu 02, 2017, 12:14:14 ip »
Jos jollain pyörii korokepala ylimääräisenä tallissa, voisin olla kiinnostunut sen hankkimisesta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2017, 22:40:22 ip »
Tonnisessa Quotassa oli niin pitkä joustomatka että ison hypyn alastulossa öljypohja haukkasi soratien pintaa. Itse laitoin runkoon kiinnittyvän järeähkön teräslevyn öljypohjan alle joka suojasi myös pakokäyrät. Se ei estänyt pohjaamista mutta eipä alumiinipohjakaan enää vaurioitunut lisää.

Just tämän takia lisää maavaraa kaipaankin. Maavaraa pitäisi mainosten mukaan olla noin 19cm ja mun yksilössä vielä vähemmän, joustoa saman mainoksen mukaan on tarjolla edessä 240mm ja takana 200mm. Kattelin aikoinaan vierestä kun pikkubroidi koeajoi Quotaa ekaa kertaa, oltiin landella kuoppaisella hiekkatiellä, ei millään polulla vaan ihan virallisella autotiellä ja silti pohjapanssari näytti välillä melkeen raapivan maata. Lisäsin Wirth etujousiin noin 5cm putkenpätkät puuttuvien esijännityspalikoiden tilalle ja kiristin takajousta reilusti, tilanne parani muttei kuitenkaan kovin merkittävästi.

Ilman korotuspalikkaa tilanne paranisi huomattavasti, alla pari kuvaa. Pohjapanssarina mulla on kuvien mukainen alumiininen joka kiinnittyy öljypohjanpultteihin rosterilatasta tehdyllä telineellä, on saanut aikalailla osumaa joskus aikaisemmin. Jos korotuksen jättää pois pitää panssaria levittää reilut 5cm jotta mahtuu pohjan tasalle ja pakoputkien ulkopuolelle, alunperin reunat jää suoraan alkukäyrien alle.


TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2017, 22:52:48 ip »
Öljytila pienenee merkittävästi eikä voi käyttää enää pitkän mallin suodatinta. Öljynvaihtovälikin on syytä pienentää, varsinkin jos ajetaan kylmillä säillä, noin 5000 km lienee sopiva. Pakokäyrien alapinnat ovat silloin samassa tasossa öljypohjan kanssa.

Öljynvaihtojen tiheys ei häiritse, vaihtelen niitä muutenkin tota tahtia mutta muuten vähän mietityttää, uhraanko tämmösillä suunnitelmilla koneen öljynsaantia ja kestävyyttä muutaman sentin takia?
Nykyisellä korotuspalalla öljytilavuuden lisäys on lopulta ollut aika pieni, koska ilmakanavat vie aika paljon tilaa (ekat kuvat),
muotoilunsa takia toimii kuitenkin samalla myös loiskelevynä.

Jos laittais ilma korotuspalaa ja vähäisien öljyjen vellomista hillitsemään "roper platen" tai jotain vastaavaa?


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2017, 11:58:27 ap »
Ö-pohjan madalluksen kanssa näyttäisi nyt sitä että että joustomatka ja maavara olisivat tasapainossa.
Muistan ajaneeni keula pystyssä vakiokuntoisella Quotallani eikä öljynpainevalo syttynyt kuten taas syttyi kun Centaurolla vain kiihdytti kun öljy oli kylmää. (20W50 mineraali) Molemmissa oli öljypohjan korotus mutta aivan erilainen ja ohuempi kuin on kuvissasi. Tavallista perusmallia kuten on mm Californioissa. Tässä jutussa kuva siitä: http://www.motomatti.fi/2015/07/california-adamant-moottorioljynvaihto.html

Ota mallia tuon aiemman jäähdytys-korotuspalan sisäisistä muodoista ja tee korotuspala 3 mm alumiinilevystä samoilla muodoilla. Eiköhän sinne suora levy sovi. Ei varmaankaan ole myöskään haitaksi. Paitsi että tarvitsee kaksi tiivistettä edelleen.

Jos epäilyttää että öljynpaine katoaa kun kiihdytetään äkisti tai ajetaan keula korkealla, esim jyrkkään ylämäkeen, niin öljynpaineen merkkivalo kyllä kavaltaa tosi nopeasti voiteluhäiriön olemassaolon. En ole havainnut lyhyistä voiteluhäiriöistä olleen haittaa moottorin toiminnalle.

Ihan varmaa on että Quota ei ryhdy käymään liian kuumana. Parempi olisi että moottorinlämpö olisi korkeampi, keskimäärin 100 astetta. Öljy toimii silloin hyvin eikä öljylimaa muodostu. Jos epäilyttää niin moottoriöljyn lämpömittarin voi hankkia öljynpainemittarin ohella.

Ps: mulla pohjapanssari oli kiinni alarunkoputkissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #8 : Lokakuu 03, 2017, 13:10:15 ip »
Lainaus
Ihan varmaa on että Quota ei ryhdy käymään liian kuumana. Parempi olisi että moottorinlämpö olisi korkeampi, keskimäärin 100 astetta. Öljy toimii silloin hyvin eikä öljylimaa muodostu. Jos epäilyttää niin moottoriöljyn lämpömittarin voi hankkia öljynpainemittarin ohella.

Normaalissa Quotan käytössä ei. Tuolla kun esim suolle ei ole mitään asiaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #9 : Lokakuu 03, 2017, 21:10:52 ip »
On Quotalla suolla käyty. Pekkaniskaa kaipailin. Yksin oli kiskottava niin että silmissä musteni. Mutta heti kun alkoi kantaa niin pitkään lensi rapaa risukkoon. Yhdestä kerrasta oppi aika paljon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #10 : Lokakuu 03, 2017, 22:06:13 ip »
Sehän on vaan itsensä piiskaamisen halusta kiinni. Onhan Kärme Kustaakin ajettu Super Tenerellä läpi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #11 : Lokakuu 03, 2017, 22:28:56 ip »
Myllymaan Repa ajoi Päitsin GS Bemulla. Houkutteli minuakin mukaan Quotalla mutta päivä ei sopinut.... Niihin aikoihin tuli kyllä käytyä eri endurosafareilla. En ollut nopein mutta en viimeinenkään. Sittemmin on kunto repsahtanut.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2017, 11:29:01 ap »
Ota mallia tuon aiemman jäähdytys-korotuspalan sisäisistä muodoista ja tee korotuspala 3 mm alumiinilevystä samoilla muodoilla. Eiköhän sinne suora levy sovi. Ei varmaankaan ole myöskään haitaksi. Paitsi että tarvitsee kaksi tiivistettä edelleen.

Ps: mulla pohjapanssari oli kiinni alarunkoputkissa.

Tässä kaupallinen versio: http://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?q=ENA14004&f=d&Model=1&search=SEARCH
P.Roperhan kehitteli tämmösen joskus leveäöljypohjaisiin V11 yms. malleihin ja jostain muistan myös lukeneeni että joku oli sen myöhemmin luvatta kopioinut ja alkanut myydä omana tuotteenaan. En tiedä onko linkittämäni just näitä piraatteja? Omani teen joka tapauksessa itse. 
Mulla saattais olla tallilla noin 1,5mm rosterilevyä johon olis helppo hitsailla vielä lisäksi muutama pieni poikittainen loiskelevy hidastamaan öljyn liikkeitä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Levyn toiminnan kannalta ei varmaan haittaisi vaikka sen poraisi melko täyteen reikiä? jos etu- ja takareunaan jättäisi pätkän reiätöntä.

Pohjapanssarin teen varmaan uuden, vähän tukevamman jonka ajattelin ripustaa etureunastaan moottorin etukiinnikkeisiin ja takaa runkoputkiin.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2017, 11:33:32 ap »
https://www.youtube.com/watch?v=X-XYmQ8xxzM
Ton pahempaan maastoon en varmaan ittekään Quotaa veisi, mutta kyllä tuollakin lisämaavara tekisi hyvää, tai ainakin pohjapanssari.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #14 : Lokakuu 04, 2017, 14:40:50 ip »
Hauskan näköistä puuhaa.
Onkos tuossa Quotassa tuota pakoputken välipönttöä suojattu panssarilla? Ainakin maailmalta kuultu huhuja, että hajoilee ajan oloon muutenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.