Kirjoittaja Aihe: Quotan öljypohja.  (Luettu 7505 kertaa)

motomatti

Vs: Quotan öljypohja.
« Vastaus #15 : Lokakuu 04, 2017, 14:56:20 ip »
Välipönttö hajoaa jos pitää kaikki pakoputket, saapuvat ja lähtevät, klemmarit liian kireällä. Hitsauttelin pari kertaa nippuun ennen kuin asia valkeni. Moni onkin vaihtanut pöntön pois kuten TK:kin.
Saattoi se pänikkä maahankin osua mutta ei edes klommoutunut. Pohjapanssari suojasi osin sitäkin. Kyseisellä pyörällä tuli aina ajettua liian kovaa ja joutui joskus ajamaan poliisiakin karkuun kortinlähdön pelon vuoksi. Sopii myös matka-ajoon: yhdellä pyyhällyksellä Triestestä Travemündeen. Tankkaamaan pyörää ja kuskia toki joutui muutaman kerran.

Kyseisestä pyörästä jäi, nimenomaan käyttöominaisuuksiltaan, mukava muisto.

TunturiTT

« Vastaus #16 : Lokakuu 04, 2017, 14:59:42 ip »
Jos olisi vakioputkisto, voisi olla hyvä idea toteuttaa liitokset jousilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

« Vastaus #17 : Lokakuu 05, 2017, 17:33:54 ip »
Muutama vuosi sitten möyrittiin tuolla Tulppion takana ei nyt ihan suolla mutta pehmeähköllä mutta kantavalla maalla kuitenkin Ainijärven suuntaan. 1100 Quotassa minulla oli mittatikun tilalla lämpömittari, jonka asteikko oli 140 asteeseen. Viisari oli yli senkin mutta öljynpainevalo ei kuitenkaan vilkutellut. Eli on käynyt lämpöisenäkin. Normiajossa sentään paljon alempana. Öljynä oli tietysti iso-D. Öljyt vaihdoin 5 tkm välein.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TK

« Vastaus #18 : Lokakuu 05, 2017, 21:57:04 ip »
1100 Quotassa minulla oli mittatikun tilalla lämpömittari, jonka asteikko oli 140 asteeseen. Viisari oli yli senkin mutta öljynpainevalo ei kuitenkaan vilkutellut. Eli on käynyt lämpöisenäkin.

Täytyy sitä lämpötilaakin sitten seurata jos joskus saan mopon ajokuntoon. Mahdollinen ongelmahan ratkeaa erillisellä jäähdyttäjällä, sportissakin on semmonen ihan vakiona, eikä tarvitse luopua maavarasta.
Mulla on yhden japsiprojektin mukana tullut Koso-mittari jota meinasin tässä käyttää, siinä saattais jopa olla öljynlämmön mittaus, anturinhan sais helposti öljypohjaan.

motomatti

« Vastaus #19 : Lokakuu 05, 2017, 23:10:13 ip »
Mietin hyviä anturipaikkoja. Ylivoimaisesti paras kohta olisi laittaa ö-lämpöanturi kansille lähtevien voiteluletkujen banjopulttiin. Liitekuvassa nro 24. Sitä varten joutunee tekemään spesiaalipultin.
Toinen kohde olisi laittaa öljypohjaan noiden tulppausten kohdille jonka olen merkinnyt mustalla nuolella. Parempi paikka olisi öljypohjan takana. Pääasia että anturi olisi kosketuksessa öljyyn tai ainakin liki niin ei tule tiivistysongelmia.

Koson lämpöanturit ovat kierteeltään M10x1 tai NPT. Molempiin olen törmännyt. "Kuumimman" anturin maksimilämpötila taisi olla 250C. Mutta se riittä kyllä. (Hopean väriset 150 astetta, messinkiset 250C) Periaatteessa 150 astettakin on ihan tarpeeksi. Sen yläpuolella on vain "kuumaa".

Ei liity kuin aihepiiriltään tähän mutta näin olen tehnyt itse: http://www.motomatti.fi/2016/07/california-1400-lampomittarin-asennus.html
Vastaava juttu California Kolmoseen (lähinnä jutun lopussa): http://www.motomatti.fi/2017/01/varamoottori-alkaa-olemaan-valmis.html
Vastaava juttu California Adamantiin: http://www.motomatti.fi/2016/06/california-adamant-uusi-monitoimimittari.html

TunturiTT

« Vastaus #20 : Lokakuu 06, 2017, 06:36:55 ap »
Varmaan tuo öljypohja parempi tai todellisempi paikka. Kansiin päästyään rasva on jo ehtinyt kaiketi aavistuksen jäähtyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

« Vastaus #21 : Lokakuu 06, 2017, 08:25:17 ap »
Ainakin HMB-guzzi myy öljypohjaan tyhjennysproppua, "Oil Drain Plug for Temperature Sensor", jossa keskellä M10x1 kierre lämpöanturia varten.
En tiedä onko paras, mutta helppo toteuttaa :D

motomatti

« Vastaus #22 : Lokakuu 06, 2017, 12:32:29 ip »
Ainakin HMB-guzzi myy öljypohjaan tyhjennysproppua, "Oil Drain Plug for Temperature Sensor", jossa keskellä M10x1 kierre lämpöanturia varten.
En tiedä onko paras, mutta helppo toteuttaa :D

Juuri niin kuin tuolla blogissani esitin. Yksi haitta siitä on: joutuu pelehtimään anturin johtimen kanssa joka kerta kun avaa tulpan. Muutoin kaikista helpoin asennustapa sillä se ei edellytä öljypohjan irrotusta koneistuksen vuoksi ja onnistuu isommin öljyn kanssa lutraamatta öljynvaihdon yhteydessä.
Sorvari tekee alkuperäiseenkin proppuun kierteen muutamassa minuutissa tai tekee jopa uuden propun tarvittaessa kuten itsekin tein.

California Adamant, 950 cc kone johon asensin lämpömittarin, on liki samanlaine kuin pienemmässä Quotassakin. Normaaliajossa ei lämpötila tahdo nousta helposti yli 75 asteen. Erityisesti moottoritiellä, rajoituksen mukaan ajaessa, tahtoo kone käydä kylmänä. Mutkatie- ja kaupunkiajo sen sijaan nostaa lämpöä merkittävästi. Olen osittain peittänyt ilmavirran pääsyn sylinterille juurikin syystä että käy liian kylmänä. Kaasutinmoottorissa se ei vaikuta kuitenkaan kulutukseen kovin paljoa.

Quotan tapauksessa metsässä ja suolla möyriminen nostaa lämpöjä koska tehoa tarvitaan mutta ilmavirtaa ei synny. Sitä varten on mahdollista laittaa öljykiertoon jäähdytin ja sille pieni puhallin.

Itse en ole sellaista tarvinnut mutta California 1400:ssa sellainen on vakiona. Käytännössä jäähdytin on tukittu toimestani ettei ilmavirta pääse jäähdyttämään öljyä. Flekti käynnistyy 138 asteessa ja sammuu 125 asteessa. Luonnollisesti se ei ole käynnistynyt kertaakaan minkään ajosuoritteen aikana. Mutta siten olen saanut öljyn lämpötilan pysymään 80 - 110 asteen välillä. Edellyttää lämmityskäyttöä ennen ajoon lähtöä.

TK

« Vastaus #23 : Lokakuu 08, 2017, 21:29:01 ip »
Mittari on ilmeisesti tommonen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/3832834/Monitoimimittari-KOSO-DB-01R
Eli ei öljynlämpömittaria, muuten on just sopivan kokonen eli pitää varmaan laittaa erillinen mittari väliaikaisesti, eihän sita oikeestaan tartte kunhan kerran testaa että lämmöt pysyy kurissa kaikissa tilanteissa.

motomatti