Kirjoittaja Aihe: Nevadan kipinä  (Luettu 6298 kertaa)

Huitsinnevada

  • Viestejä: 14
Nevadan kipinä
« : Syyskuu 19, 2017, 18:21:53 ip »
Nevada jakaa kipunaa startatessa sekopäisesti,elikkä poksuttelee putkeen ja kaasariin vuoron perään ja välillä taukoaa tyystin..hetken käyny välillä siististi. Sytkä boxi on digiplex 2s med501a. Liittimien ja piuhojen ravistelut ei ole auttanu eikä vaikuttanu. Starttailin äsken tulpat irti ja kipänä todella epäsäännöllinen. Onko se sökö? Osaako joku mitata/testata digiplexin?

canam

  • Viestejä: 46
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2017, 19:45:19 ip »
Onko letkut ok?

Huitsinnevada

  • Viestejä: 14
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2017, 20:16:56 ip »
Letkut..joo ok.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2017, 20:22:43 ip »
Minkä mallin Nevada on kyseessä?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2017, 22:45:51 ip »
Onkohan Digiplexin anturi magneettinen? Jos on, se kerää itseensä metallipölyä.
Anturin kärkeen keräytyvä metalli sekoittaa anturin toiminnan edellä kuvatulla tavalla.
Antaa mitä sattuu signaalia milloin sattuu antamaan.
Anturin irrottamalla selviää onko siihen kerääntynyt metallia. Jos on, vika
korjautuu puhdistamalla. Anturia asennettaessa pitää huolehtia, että sen alla
mahdollisesti olleet säätölevyt ja tiivisteet tulevat takaisin paikoilleen.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2017, 22:58:07 ip »
Letkut..joo ok.
Sytytysyksikön alipaineletkun vuoto tai irtoaminen heikentää moottorin tehoa ja reagointia. Muuta häiriötä se ei aiheuta. Sytytysennakko säätyy alipaineella. Sytytysyksikön maadoitus pitää olla kunnossa. Sen kautta tapahtuu sytytyspuolien ohjaus eli maadoitus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2017, 06:37:22 ap »
Sekin voi auttaa diagnosointia, kun tietäisi onko vika tullut yllättäen vai hissuksiin. Tai vaikka jonkun muun korjauksen yhteydessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2017, 07:32:33 ap »
Nevada jakaa kipunaa startatessa sekopäisesti,elikkä poksuttelee putkeen ja kaasariin vuoron perään ja välillä taukoaa tyystin..hetken käyny välillä siististi. Sytkä boxi on digiplex 2s med501a. Liittimien ja piuhojen ravistelut ei ole auttanu eikä vaikuttanu. Starttailin äsken tulpat irti ja kipänä todella epäsäännöllinen. Onko se sökö? Osaako joku mitata/testata digiplexin?

Kaasarikoneisessa Cali 1100:ssa on tuommonen vastaava digiplex. Siinä kun teki tuollaista vikaa oli syy niissä releissä penkin alla.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Huitsinnevada

  • Viestejä: 14
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2017, 17:18:48 ip »
Kiitos vastauksista,tutkimukset jatkuu.

Vuosimalli on -94 eli kaasari peli.
Anturin jo katsoin ja se oli puhdas,ei metalli murua.
Ja vika ilmaantui yks kaks kesken ajon alkoi vaan poksahdella miten sattuu ja sammui aikani ravistelin ja heiluttelin kaikkia
osia tienposkessa ja välillä koitin startata ja sit vaan lähti käyntiin ja toimi jonkunmatkaa ja sama uusiks.Seuraavana päivänä
lähti hienosti käyntiin mutta sammui ennen kun sain ajokamoja päälle.
Joo niitä releitä täytyykin vielä tutkia niistähän yks taitaa ruokkia sitä boxia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2017, 20:33:40 ip »
Kiitos vastauksista,tutkimukset jatkuu.

Vuosimalli on -94 eli kaasari peli.
Anturin jo katsoin ja se oli puhdas,ei metalli murua.
"Ruiskupeleissä" on kaikki toiminnot laitettu samaan askiin eikä mitään erillistä sytytystä ole. Mutta se ei ole aiheena nyt.
Yksi kohde on siis todettu. Se ei kuitenkaan kerro etteikö siinä voisi olla vikaa. Johdin poikki, esimerkiksi. Siihen voi etsiä korjaamokirjasta mittausohjeet. Joka tapauksessa sen pitää johtaa sähköä mitattaessa yleismittarin vastusmittauksessa.

Releet ovat mielenkiintoisempi kohde. Joskus ovat relejalatkin, niiden liittimet ja niihin liittyvät johtimet hapettuneet ja sähkönjohtavuus voi olla vaihtelevaa. Jos relekannoissa on likaa niin elektroniikanpuhdistussuihkeella ja paineilmalla puhtaaksi ja kuivaksi. Sitten liittimiin suojavaha.

Releet ovat halpoja eli alkuperäisiä ei tarvitse sääliä. Katso että tulee oikeat reletyypit oikeisiin paikkoihin. Releet ovat päältäpäin identtisiä. Napamäärä voi vaihdella. Sisäinen kytkentä on yleensä painettu jollekin releen sivulle. Jos relejalassa on viisi liitintä on myös releessä oltava ja lisäksi oikea tyyppi. Väärän reletyypin aiheuttamia vikoja on joskus etsitty hartaasti.

Kytkentätavan (avaava, sulkeva, vaihtava) lisäksi releessä voi olla vastus tai diodi tekemässä omia tehtäviään. Tämä siis noin yleistietona. Kytkentäkaaviosta selviää millainen kytkentä on kulloinkin kyseessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #10 : Syyskuu 21, 2017, 20:48:24 ip »
Voisi olla kustannustehokasta alkaa käydä järjestelmällisesti ihan johtoja ja liitoksia läpi. Ilmeiset vauriot ensin hoitoon. Kun on ensin tietenkin varmistanut tulppien ja tulpanjohtojen toiminnan ja kunnon. Lähes puhkikulunut tulpanjohto lyö ensi alkuun harvakseltaan läpi ja virhetilanne yleistyy kohtuu pian.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #11 : Syyskuu 22, 2017, 11:09:58 ap »
Olen joskus opettanut erilaisten sähkölaitteiden korjausta ja vianetsintää. Korostin aina ns. oikeaa järjestystä; Katso ensin sulake ja mittaa käyttöjännitteet. Se on yleensä nopein ja helpoin tapa aloittaa. Ja jos ei oo sähköö, ei vehje toimi.
Tätä "aloita helpommasta päästä" kannattaa käyttää myös mp:n kanssa. Katsos kun ei ole riemastuttavan hauskaa itselleen - muille kyllä - todeta purkaneensa puoli pyörää selvittääkseen akunkengän olevan löysällä.

Mp:n sähkövehkeet ovat kovien olosuhteiden alla. Kannattaa tarkistaa mm. erilaisten maadoituskohtien liitokset, Abikokenkien liitokset, rele- ja sulakerimojen johtoliitokset jne. Niihin yleensä pääsee kiinni purkamatta pyörää. Eikä noissa tarkistuksissa juuri tarvitse korkeampaa sähköpätevyyttä.
Ja huom! Vekottimessa voi olla kaksi eri vikaa samassa toiminnossa.
Arvaapas mistä tiedän... ;-)

Huitsinnevada

  • Viestejä: 14
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #12 : Lokakuu 31, 2017, 13:39:42 ip »
Jeps, Ikkala osui oikeaan,vika oli digipleksiä ohjaavassa releessä. Mittaamalla paikallaan ja irrallaan testaamalla rele toimi moitteettomasti mutta antoi jonkun ihme häiriön sytkälle..uudella releellä tuli kuntoon.
Mielenkiinnosta purin releen ja pientä epämääräistä oli kärjissä..kärkivälin hiominen sai senkin kuntoon.
   Kiitoksia ehdotuksista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #13 : Lokakuu 31, 2017, 15:25:02 ip »
Kulunut, palanut tai likainen releen kärkipari aiheuttaa helposti ylimääräisiä signaaleja jotka sytytyspuolat tulkitsevat että pitää tehdä kipinää. Kipinähän lähtee aina puolalta kun sytytysvirta katkeaa.

Releestä: Suosittelisin elektronista relettä. Siihenkin voi tulla vikaa mutta se on sitten toisenlainen vaiva. Todennäköisesti mykistyy täysin ja kerrasta. Suurin osa kauppojen releistä ovat nykyään täysin sähköisiä ilman liikkuvia osia.

Alkuperäinen sytytysrele käsittelee melko suurta virtamäärää joten on mahdollista että releen ikä tulee vastaan juurikin kuvaamallasi tavalla.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan kipinä
« Vastaus #14 : Lokakuu 31, 2017, 19:08:46 ip »
== Kulunut, palanut tai likainen releen kärkipari aiheuttaa helposti ylimääräisiä signaaleja  ==
Joo, näin on. Opiskeluaikana mittasimme monesta erityyppisestä kytkimestä ja releestä kärkien värinää. Kärjet ovat yleensä joustavasta materiaalista, joka "pomppii" kontaktin sulkeutuessa. Tästä ei tavan sähkölaitteissa - siis näissä 12v kapineissakaan - ole yleensä haittaa, mutta erilaisissa digivehkeissä saattaa olla. Väittäisin ECUn olevan immuuni noille häiriöille, onhan se sentäs aikamoisen surinan ja pärinän ympäröimänä.
Suunnittelija on yleensä asiasta tietoinen ja tekee ao. piirin tätä sietäväksi tai käyttää ns. Schmitt-triggeriä.

Yleissääntönä on, että käyttämällä laadukkaita komponentteja ko. ongelma on aika pitkälle vältettävissä. Älä siis osta sitä kaikkein halvinta Ping-Pong -relettä.

Jos tarvitset johonkin erillistä vipukytkintä, niin tällainen ( tai vastaava ) on aikas sopiva:
https://www.yeint.fi/fi/elektroniikka/kytkimet-1/vipukytkimet/4-nap-on-on-epoxy-sealed.

Varustettuna tämmösellä:
http://www.apem.com/int/21-sealing-boots

Yhdistelmä on vedenkestävä ja vain vähän kalliimpi kuin joku rimpula ja työ vie kuitenkin saman verran tupakkia ja/tai asennussanoja...