Kirjoittaja Aihe: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle  (Luettu 54080 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Lainaus
Hiki nousi otsaan, kun pohdin täydellisen jarrurempan vaiheita. Josko liikkeelle siitä, että a) letkut uusiksi, b) jarrupalat uusiksi, c) kevyt hionta jarrulevyille. Itseasiassa vasen jarrulevy oli "urittunut", kun oikea oli aika silonen.

Se on helpompi homma kuin luulet mutta vaikeusastetta on hieman lisättävä: tarvitset korjaussarjat kahvasylinteriin, poljinsylinteriin ja jarrusatuloihin. Selvität purkamalla kahva- ja poljinsylinterien halkaisijat niin saat sen ja muiden mallitietojen avulla oikeat osat. Jarrusatuloihin tulee O-renkaat, pölysuojat ja männäntiivisteet. Muutoin hommasta ei tule hyvää.
Jarrusatuloiden sylinterit pitää tietysti pyyhkäistä kevyesti hienolla hiomapaperilla. Kuten myös mäntien liukupinnat.

Urittuneen levyn voi vaihtaa uuteen tai hyvään käytettyyn. Tsekkaa myös levyjen kiinnitysosat keskiöön nähden: niissä ei saa olla kovin suurta välystä ja jousilevyjen pitää olla ehyet. Näistä muutamasta huomaamattomasta kiinnitysosasta on paljon kiinni toimivuutta ja turvallisuutta.

millegt

  • Viestejä: 598
Myös on maininta progressiivisesta jousesta (onko muunlaisia?). Näistä lähtökohdista näyttää siltä, että IKON olisi kuitenkin hyvä valinta teknisesti sekä ulkonäkö on kokolailla alkuperäinen.


progressiivisen jousen tunnistaa siitä että kierrokset ei ole tasajaolla vaan jommassa kummassa päässä tai molemmissa kierrokset on tihummassa kun keskellä

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Kiitoksia lisätiedoista ja kannustuksesta tekemiseen. Kun ajokausi päättyy oikeasti, pitää alkaa tilaamaan osia. Sitten rauhassa tekemään asia kerrallaan, ilman kiirettä. Tuleekin mielenkiintoinen rojektin tästä ;D
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Alkaa olla puutelistalla tunkua ja rojekti laajenee kuin maailmankaikkeus avaruudessa :o. Nyt kun renkaat menevät uusiksi, pitäisi kaiten myös pinnavanteet huollattaa. Ei ollut pinnojen ääni kohdallaan, kun Ikkala niitä laulatti Sysmässä. Mahtaako olla osaajia Jyväskylän suunnassa. Oliko sen oikea termi "rihtaaminen"?

Toinen pohdittava asia on pyörän nosto siten että molemmat renkaat saa irti. Olen ymmärtänyt, että Calin voi nostaa öljypohjasta, noin öljypohjan kokoisella nostoapparaatilla. Lisäksi tarvittaan varmistukset katon suunnasta. Kellarin yläpohja on betoniontelolaatta, joten sinne voi kiinnittää kunnolla tuentaan tai jopa nostoon tarvittavat kiinnitystsydeemit.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Pyöränosturi tietenkin helpottaa useita huoltotöitä mutta ei sitä juuri tarvita kun runkoa irrotellaan.

Pyörä tuetaan moottorin alta niin että etu- ja takapyörä ovat vain niukasti lattiassa. Tankki ja satula pois. Kiinnitetään runko etu- ja takapäästään noin rungon keskikohdalla olevaan taljaan joka nostaa katon suuntaan.

Valmistavina toimenpiteinä kaikki johtimet ja letkut irti moottorin ja rungon väliltä.
Sitten takapyörä ja takahaarukka pois. Rungon alaputket irti ja pultit vaihdelaatikon päältä irti. Keulaa ei välttämättä tarvitse irrottaa mutta asia kyllä helpottuu kun ilman sitä runko nousee hyvässä tasapainossa.

Lopputuloksena pukin päällä on moottori ja vaihteisto aivan paljaaltaan.

Periaate: Tonti-rungoista ei irroteta moottoria vaan runko moottorista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Jos vanne on suora, riittää periaatteessa löysempien pinnojen kiristäminen kireiden tasalle. Tämän jälkeen tarkastetaan, että vanne pysyi suorana.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2017, 14:08:01 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #21 : Marraskuu 26, 2017, 12:11:23 ip »
Kausihuollot on tehtynä muille pyörille ja nyt on vuorossa Calin osalta joukko oman mittapuun mukaan vaativampia huoltohommia.
Eilen sain eturenkaan irti ja se odottaa maanantaina vientiä renkaan vaihtoon. Muuten hyvän alun jälkeen tulikin tenkkapoo:

A. Jarruletkun irrotus näyttää vaativan tankin irrotuksen:
Jarruletkut etupäässä ovat siis irti lukuun ottamatta takajarrusylinterille menevää päätä letkusta.
Näyttää siltä, että ko. letkun irrotus/kiinnitys onkin tankin alla, mikä tarkoittanee myös sitä, että tankki pitää irrottaa tai ainakin nostaa riittävästi?
Tosin ilmansuodatinkin pitää vaihtaa. Tässä tulikin sitten liuta selvitettäviä asioita, ennen kuin tankkia uskaltaa alkaa irrottamaan/nostamaan:

Letkuja näyttää olevan koko joukko tankin alla:
1-2, ruiskuille menevät letkut näyttävät sinänsä selviltä tapauksilta, bensahana kiinni ja klemmarit auki. Nämä on siis irrotettava, että tankki alkaa nousta?
3.Sitten näyttäisi olevan kolmas letku, kiinnitys vasemman sylinterin vieressä ja toinen pää tankin yläosassa keskivaiheilla. Pitääkö tätä irrottaa ja jos pitää kummasta päästä?
4. Neljäs paksumpi on etupäässä tankkia Pitääkö tämäkin irrottaa?
5. Varatankin anturin johto seurannee tankin mukana, eikä vaatine irrotusta?

muita mietinnässä olevia:
6. pitääkö tankki tyhjentää joka tapauksessa?
7. Miten tankin etupää on kiinni vai riittääkö, että on tankin takaa ruuvilukitus irti?


B. Jarrupalojen vaihto
Jos nyt oikein tulkitsen, niin jarrupalojen vaihto vaatii ensin jarrusatulan "muovikuoren" irrotuksen, että pääsee käsiksi jousiin, jotka pitävät kiinni puikkomaisia lukitsemia. Muovikuorta näyttää joku muukin aiemmin rassilleen hieman roiseista jäljistä päätellen. Toivottavasti eivät säry nyt lopullisesti.

Jarrulevyt olivatkin pinnaltaan aika hyvät ja pienellä hionnalla niistä tuli hyvin siloiset.
Kunhan saan kaikki jarruletkut irti, niin suuntaan hydrauldiikka -pajalle letkujen kanssa. Onko suosituksia alan liikkeestä Jyväskylän suunnalta.
 





« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2017, 19:11:22 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #22 : Marraskuu 26, 2017, 15:29:38 ip »
Tuolla teetettiin Lotuksen ilmastointiin letkua onnistuneesti.
http://www.hydroscand.fi/toimipisteet/toimipaikat/jyvaskyla_1
Kysymällä selviää miten on jarruletkujen kanssa.
Sohc van Helmi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #23 : Marraskuu 28, 2017, 19:43:42 ip »
Kiitos Pekka vinkistä. Tuo liike on ihan kohtuumatkan päässä. Harjoitukset jatkuvat viikonloppuna, josko saisin tankin irti ja sen myötä viimeisen etujarruletkunpään irrotettua. Aikaa ja kolme huoltoreissua meni, ennen kun merkkipajalla uudet bensaletkut saatiin pitämään viimeksi. Toivottavasti omana työnä jälki olisi laadukkaampaa  ;D

Eturenkaan kanssa kävin Jyväskylän Bike Forumissa maanantaina rengaskaupoilla. Metzlerin Marathonista tuli kaupat. Oli huollon suositus tällaiseen pyörään, pitihän sitä uskoa. Samaan pakettiin tulee myös uudet sisäkumit, vannenauha. Pinnojen säädöt sain tingattua kauppaan.
Kun saan taas etusen lauantaina paikalleen, jatkuu takapyörän irrotuksen ja takajarrun purun kanssa. Jotenkin tuo homma näyttää keikkuvan eteenpäin keskiseisontatuenkin varassa.

Tuon epätyydyttävän ajopleksin osalta olen päätynyt kokeilemaan yksikertaista ratkaisua - otin sen kaikkineen irti. Vähän kun lamppaa nosti ylemmäs, alkoi näyttämään ihan hyvältä pyörä.  Josko yksi kesä ajeltaisiin nakuna.

 
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #24 : Marraskuu 28, 2017, 20:11:35 ip »
Marathonhan on kauhian kova kiekko!  :o Varsinkin eteen.
Kerro sitten miten kävi jarruletkujen kanssa. Tuntuu vaihtelevan hydrauliliikkeiden kiinnostus jarruletkujen tekoon. Juuri tuossa erään kerran töissä laskeskeltiin, niin taitaa Jyväskylän alueella olla kymmenkunta alan liikettä. Oma lehmä on myös ojan puolella; ratapyörään pitäisi letku teettää talven aikana..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #25 : Marraskuu 28, 2017, 23:09:34 ip »
Samaa mieltä tuon etusen maratonin kanssa , itse käytän saman merkin Lasertec : kiä . Kun takapyörän kuitenkin irroitat,  pura se takanapa samalla ja tarkista sysäyksen-
Vaimentimen kumien kunto samalla.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #26 : Marraskuu 28, 2017, 23:48:23 ip »
Samaa mieltä tuon etusen maratonin kanssa , itse käytän saman merkin Lasertec : kiä . Kun takapyörän kuitenkin irroitat,  pura se takanapa samalla ja tarkista sysäyksen-
Vaimentimen kumien kunto samalla.

Siinä ohessa tulee pestyksi spoorit ja sysäyksenvaimentimen laipan laakerointi. Harvoin huollettu kohde ja vielä harvemmin huollossa. http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html

Tässä toinen mahdollinen, parempi, versio: http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html

Samalla kannattaa tarkistaa tämäkin: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html


Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #27 : Marraskuu 29, 2017, 02:13:16 ap »
Ei ikinä Marathoneja alle,sen verran on kokemusta sen liukkaudesta.Lasertekki odottaa vaihtoa tallissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #28 : Marraskuu 29, 2017, 06:26:24 ap »
Taitaa liikkeen ajatus olla vain: kustom-> mitoiltaan sopiva-> kappas Maratooni löytyy hyllystä!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2017, 12:54:11 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: California3 vaatii vähän isomman huoltopäivityksen seuraavalle ajokaudelle
« Vastaus #29 : Marraskuu 29, 2017, 12:37:06 ip »
Mille Gt:ssä Marathon on ollut toistaiseksi huonoin ajettava mitä minulla siinä pyörässä on ollut. Kaikki tien maalimerkkauksetkin panevat pyörän lukertelemaan.