Kirjoittaja Aihe: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu  (Luettu 19433 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #15 : Syyskuu 18, 2017, 21:49:16 ip »
Onko se säätimen kyljessä oleva nippa avoinna, yhteydessä ulkoilmaan?
Ettei ole tukittu tai kytketty letkulla "jonnekin".
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #16 : Syyskuu 18, 2017, 22:22:27 ip »
Lainaus
stone -01
Tässä raadille WorkshopManualista kuva järjestelmästä (2000-2003).
"
The pump is fitted with a check valve which is necessary in order to prevent the fuel circuit from emptying when the pump is not working.
It is also equipped with an pressure valve, which shortcircuits the delivery with the intake when the pressure exceeds ~5 bar.

The pressure adjuster is a differential type with diaphragm, and is pre-set during assembly at 3±0,2 bar. Upon exceeding the pre-set pressure, the internal duct opens to allow the excess fuel to flow back into the tank.
"

Ymmärrän tuon niin, että paineensäätimen tehtävänä on pitää paine suuttimilla 3 bar kohdalla. Jos säädin on jumissa (ylipaine), olisi tuon tekstin mukaan pumpussa ylipaineventtiili, joka aukeaa 5 bar kohdalla. Myös yksisuuntaventtiili, joka estää virtauksen takaisin päin.
V11 - it defines you.

tphusu

  • Viestejä: 25
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #17 : Syyskuu 19, 2017, 15:09:09 ip »
Mulla oli samanlaisessa Stonessa same same but different.
Talvisäilytyksen jälkeen kone lähti hyvin käyntiin ja otti kierroksia vapaalla, mutta kun eteenpäin piti mennä niin hyytyi.
Aika pitkään askartelin polttoainejärjestelmän eri komponenttien kanssa ja lopulta viaksi selvisi venttiilinhiomatahnan (fine this end) kaltainen aine polttoainepumpussa.
Ilmeisesti bensa mennyt talvella huonoksi ja tankista tuli keväällä letkuun tahnaa, joka tukki pumpun.
Paine riitti pienelle kuormalle mutta ei sitten enää isommalle.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #18 : Syyskuu 19, 2017, 16:08:35 ip »
Ja tukosta letkuissa on katsottu?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2017, 19:48:01 ip »
Systeemin toiminnasta pitäisi olla hiukan yksityiskohtaisempi selostus, että pystyisi tekemään hyviä arvauksia vian laadusta.

Eka kummallisuus on, että oireiden ilmaannuttua ne häipyivät kun koneen sammutti muutamaksi minuutiksi. Mikä pystyy systeemissä palautumaan muutaman minuutin pysähdyksen jälkeen? Tuossa säätimessä voisi kuvitella, että jos kalvon alapuolelle pääsee kuristetusti ulkoilmaa, niin kalvon alle syntyvän alipaineen vuoksi kalvon palautuminen voisi kestää hetkosen, mutta tuota on erittäin vaikea uskoa. Pystyykö ECU:ssa tai ylipäätään ruiskupiirin ohjauksessa olemaan komponentti, joka on ottanut tavakseen lämmetä ja menettää alkueräisen toimintakykynsä, mutta palautuu kun saa jäähtyä hetkosen? Tämä jälkimmäinen jotenkin sopisi järkeen paremmin, koska säätimen vaihdosta ei ollut apua. Sitä näkökantaa puoltaa myös se, että ensimmäisen jäähdytystauon jälkeen häiriön välit lyhenivät, eli kuumentunut komponentti jäähtyi vain nippa nappa oikealla toiminta-alueelle.

Toinen kummallisuus on, että häiriön ilmetessä tyhjäkäynti säilyy, mutta tehot häipyy. Se kyllä viittaa väkevästi ruokapulaan, mikä voi ruiskujärjestelmässä johtua ... niin, mistä? Jos paineet on matalalla, niin seokset eivät toimi tyhjäkäynnilläkään, ellei systeemissä ole erillistä tyhjäkäyntipiiriä. ECU-vika pystyy sotkemaan ruiskutusmäärät, vieläpä varsin omalaatuisin oirein.

Jos systeemissä on jossain tukos, niin miten se avautuu pienen pysähdyksen aikana ja pysyy poissa seuraavat 50 km? 

Paineensäätimen viaksi tuota oiretta on vaikea tunnistaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2017, 22:04:03 ip »
Lainaus
Systeemin toiminnasta pitäisi olla hiukan yksityiskohtaisempi selostus
Tämän tyylistä on siinä Workshop Manualissa:
"
The fuel is injected into each cylinder’s intake duct, upstream of the intake valve. It includes: a tank, a pump, a filter, a pressure adjuster, electro-injectors. The electric pump aspirates the fuel from the tank and delivers it to the electro-injectors through a filter. The fuel pressure in the circuit is kept stable by the pressure adjustor. The pressure is controlled with the amount of fuel flowing back into the tank. The fuel pump is a volumetric roller type electrical pump. The motor is composed of brushes with permanent magnet excitation. When the impeller rotates, it generates volumes which move from the intake gate to the delivery gate. The pump is fitted with a check valve which is necessary in order to prevent the fuel circuit from emptying when the pump is not working. It is also equipped with a pressure valve, which short circuits the delivery with the intake when the pressure exceeds ~5 bar, preventing the electrical motor from overheating.
"

Oma arvaukseni on, että polttoaineen paine ei pysy vakiona (T-haara ja mittari järjestelmään: näkee pysyykö paine 3 bar kohdalla).

https://1drv.ms/v/s!ArkujZsemOkOkJtnU5JbnsJFBPEYfw

Omassa olen vaihtanut pa -suodattimen pari kertaa ja pa -hanan sihteineen kerran (n. 25.000 km sisään tämä kaikki). Kun polttoainetta on, paine pysyy tasaisena (ed. linkki). Silti, kun pa -valo on palanut kotvan aikaa, käy niin että veto on tasaista osakaasulla mutta reilummin kiihdytettäessä alkaa nykimään. Kun löysää kaasua menee taas tasaisesti. Olen tulkinnut tämän niin, että varoitusvalo syttyy hiukan "myöhään" niin, että bensapumppu alkaa horimaan ilmaa kun on ajellut reilun 10km valon palaessa. Varsinkin jos on ajanut ratvakkaasti mutkateitä, jolloin bensaa hölskyy hanan puolelle niin että valo ei syty ehkä niin aikaisin kun normaalisti. Painetta siis vielä on, mutta se on normaalia alhaisempi ja heittelee, kuvittelen.

Edellisestä johdin tuon ajatuksen, että  vika on pumpun ja "polttoaineen" välillä. Bensahanassa oleva sihti - letku pumpulle - pumppu - letku suodattimelle - suodatin. 15M ecussa en tiedä olevan mitään muuta kuin on/off -toiminto bensapumpulle; mitä ecun päätöksiin tulee, pumppu joko käy tai ei (ecu ohjaa relettä, joka antaa sähköä: pa -pumppu/suuttimet/puolat - jos tämä sähkö puuttuu, moottori on täysin mykkä). Se että bensaa siirtyy, on pumpun vastuulla ja se että paine pysyy 3 bar:issa, on paineensäätimen vastuulla.

Lainaus
taas tauon jälkeen startatessa pumppu alkaa ääntää, ja hyytyminen tasaisin väliajoin
En ole kuullut että Calissa tätä olisi ollut - mutta V11 mallissa hyvin kuumissa maissa oli se, että tauon jälkeen ei lähtenyt käymään. Niissä malleissa joissa bensapumppu on moottorin "V:n" keskellä runkoputken alapuolella (kuten esim. minulla), lämpö voi vaikuttaa hyvin kuumissa olosuhteissa tauolla niin, että bensa kiehuu pa -pumpussa => pumpussa ilmaa => ei ala vetämään bensaa (korjaus: pumpun siirto eteen, lataussäätimen yläpuolelle poikittain - V11 mallisarjassahan pa -pumppuja esiintyy neljässä eri paikassa).

V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #21 : Syyskuu 20, 2017, 08:53:38 ap »
Juu, kyllä paineen mittaus paljastaa aika paljon jos sellaisen pystyy kätsysti järjestämään on-line.

Itte kanssa kokeilisin ihan ekana ohittaa bensahanan.

ECU jakaa pulsseja suuttimille ja tekee sen keräämiensä tietojen perusteella. Väärillä tiedoilla menee tunnetusti väärä määrä pulsseja ja sen mukana seos laihalle tai rikkaalle.

Tämä on sikäli kiinnostava topicci, että tuossa on lähellä muuan Nissan Maxima odottamassa valohoitoa. Tyhjäkäyntiä käy hyvin, mutta kierroksia ei tahdo löytyä ja seos vaikuttaisi menevän laihalle kun yrittää kiihdyttää. Bensapumppu pyörii hyvin, mutta sen tuottamaa painetta ei ole ollut tilaisuutta mitata. Seuraavaksi todennäköisesti putsataan ilmamäärämittari jos sen sisuksiin pääsee kohtuudella käsiksi.

 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2017, 10:05:39 ap kirjoittanut egon »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #22 : Syyskuu 20, 2017, 11:19:39 ap »
Polttoainesuodattimen voisi myös katsoa - joskus muinoin oli Volvossani se syynä.
Emeritus-guzzisti

tphusu

  • Viestejä: 25
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #23 : Syyskuu 20, 2017, 12:22:13 ip »
Stonessa on kalvopumppu, jonka kalvo saattaa alkaa lämmettyään vuotaa.
Kun jäähtyy, toimii taas jonkun aikaa kunnes lämpenee uudestaan.
Uuden OEM-pumpun saa alle satasella. Itse laittaisin rahani siihen, varsinkin jos nyt kiinni oleva on jo 16 vuotta vanha.

Sinänsä veemäinen vika että täytyy ajaa 100-150 km jotta saa vian esiin. Menee vianetsinnässä aikaa ja tupakkaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #24 : Syyskuu 20, 2017, 21:49:33 ip »
Pumppu kykenee melkoisen kovaan paineeseen kunhan vain saa bensiiniä. Jos imupuolella on osittainen tukos jaksaa pumpun imu vetää letkun luttuun ja meno hyytyy kunnes vartoilun jälkeen tilanne normalisoituu hetkeksi. Tukoksen voi aiheuttaa lika tankissa tai hana on tukossa tai letkussa vikaa. Hana on helppo syynätä sillä sen voi purkaa. Kai hana aukeaa kun virta kytketään?

Suodattimen kanssa on myös tullut touhuttua kun se on täynnä ruostetta ja muutakin likaa. Ruoste on yleisin vaiva. Kun suodattimeen tulee paine niin likahippuset tukkivat suodatinkankaan. Tauolla, kun virtaus puuttuu, varisee osa möhnästä pois ja matka jatkuu hetken kunnes lika tukkii jälleen. Stonen suodatin on varsin suuri

Camn selitti jo pumpun ohjauksen. Se joko käy tai ei käy. Polttoainesuuttimet toimivat ennalta säädetysti ECUn komentamana. Sillä suunnalla en tiedä olleen vika kuin kerran ja sekin 16M:n osittain irronneen mikropiirin vuoksi. 15M ei siitä vaivasta voi kärsiä. Ihan ensin en etsisi vikaa siltä suunnalta. Asia on toki helppo tutkia joko GuzziDiagilla tai lainaamalla kaverin pyörästä kyseistä laitetta.

Stonessa ei ole takaisinkytkentää vaan sen moottori on oletusmoottori jota ECU ohjaa oletusarvoisesti muutaman hassun anturitiedon avulla. Antureissa voi olla vikaa mutta niidenkin toimintaa voi tarkastella GuzziDiagilla ja verrata vaikka toisen samanlaisen pyörän arvoihin.

Pumppu ja suodatin ovat melko helposti tavoitettavissa kun nostaa tankin pois. Milloin suodatin on vaihdettu viimeksi?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #25 : Syyskuu 20, 2017, 23:05:43 ip »
Vika paikallistuu ns paineentasausventtiiliin joka tankin alla etuosassa. Yli 10 bar paineilmalla losahtaa auki kun normaalisti toimiessaan alle puolet tästä 

Imatralla tosiaan mitattiin paineet ja suodattimen jälkeenkin olivat ihan hyvät. 

Miten edellä olevat tilanteet liittyvät toisiinsa? Mitattiinko Imatralla ensin polttoainepaine ja todettiin sen olevan liian suuri?
Sitten puhallettu paineensäädin auki 10bar paineilmalla, mitattu uudelleen polttoainepaine ja todettu hyväksi?
Kyselen tätä koska kukaan ei nyt tunnu uskovan että vikaa olisi paineensäätimessä vaan jo ennen paineensäädintä
ja polttoainepumppua. Tankin huohotus tukossa, hana tukossa tai ei aukea, letkut tukossa jne.
Mitattiinko Lahdessa polttoainepaine ja todettiin jälleen liian suureksi? Vaihdettiin säädin mutta vika palasi.
Todennäköisesti vika siis jossain muualla kuin paineensäädössä.
Polttoainelinja tankin korkista polttoainepumpulle olisi tutkittava ja tarvittaessa löytyneet viat korjattava.
Polttoainepainemittarin asennus on nyt tarpeen, pysyisi paremmin kartalla tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksesta.
Sohc van Helmi.

Perustorsti

  • Viestejä: 8
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #26 : Syyskuu 22, 2017, 12:56:26 ip »
Kovasti on hyviä arvioita ja vastauksia, ongelmaa on pohdittu  :) Kiitos siitä. Imatralla siis ihan ensimmäisenä, ennen ainuttakaan purkutmp:ta tai muuta kiinnitettiin huomio siihen että kun virta kytkettiin, piti polttoainepumppu epätavallisen kovan äänen. Seuraavana päivänä kun tankki ja paineensäädin sekä hana oli irroitettu tankin mukana, oli pa-pumpun ääni normaalin vaimea. Eli totta siis on että hanakin saattaa olla tukossa, siihen huomio siis seuraavaksi. Tankin ollessa irti, mitattiin polttoaineen paine suodattimen jälkeen ja se todettiin normaaliksi. Sen jälkeen paineensäädin oli tutkittavana ja todettiin että se on jumissa, sen aukaisun jälkeen systeemi kasattiin ja sen ollessa kokonaan kasattu, testattiin sen toiminta lähinnä siten että kytkettiin virta päälle ja havaittiin että pa-pumppu oli normaalin kuuloinen. Todettiin siis että kotimatka voi alkaa. Nastolaan saakka päästiin. Hinaus vakuutuksen turvin Lahteen merkkihuoltoon ja sieltä en ole vielä saanut muuta tietoa kun että vika on paikallistettu paineensäätimeen, osa on tilattu maahantuojalta ja sen tullessa vaihdetaan. Pari kuukautta meni ns hukille tästä ajokaudesta... En tiedä ovatko siellä tutkineet mitenkään järjestelmää, paineita yms muuten koska olen vaan sähköpostien varassa joita olen firmasta saanut.

Taitaa Tammisilta kutsua talveksi kun ei itsellä kunnon lämmintä paikkaa ruveta ropaamaan...

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #27 : Heinäkuu 25, 2018, 23:42:01 ip »
Kirjoitanpahan nyt tähänkin vähän omia kokemuksia. Bensapumpun äänestä en varsinaisesti osaa hirveesti sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Oireet on kuitenkin hyvinkin samat ku monella muulla. Bensansaanti heikkenee kun hetken ajaa. Suodattimen vaihdoin kun tuli ruostetta sisältä. Tankista tuli ruostetta, se oli kerääntynyt siihen bensahanan siivilän juureen. Hölskyttelin bensalla ja huuhtelin. Bensahanaa en sen kummemmin tutkinut kun sieltä tuli hyvin tavaraa letkun läpi vaikkei siihen johtojakaan mene. Ei vielä merkittävää parannusta tässä vaiheessa. Pyörän pistin kasaan kun piti kuitenkin töihin mennä, autoa tarvi toinen ihminen.

    Tähän hetki sitten ostamaani pyörään on joku laittanut läpinäkyvän suodattimen bensahanan ja pumpun väliin. Ilmeisesti joku sellainen tyyppi kenen ei pitäisi korjata yhtään mitään. Muovinen suodatin missä on liitännät pienemmälle letkulle, vedetty väkisin klemmareilla kiinni. Hyvä että on pysynyt. Siitä suodattimesta näkee että kun pyörällä ajaa, alkaa siinä bensanpinta laskea hiljalleen mutta ei siinä kyllä yhtään ruostetta ollut sisällä. Irrotin bensaletkun malliksi että saan uuden kun ei se enää yltä ilman extrasuodatinta. Irrotin sitten bensahanan myös uudestaan tankin tyhjennettyäni ja se siivilä tankin sisäpuolella oli taas aivan ruostehipuissa. Ihan parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Pitää koettaa puhdistella. Pitää kai ottaa se varoitusvalon anturi irti kans ettei hajoo.

     Vaan mielenkiintoisin havainto oli kun purin bensahanan: kara oli sahattu poikki. Sitä ei kyllä enää ehjätä vaikka solenoidi toimisikin. Vaikuttaisi ja toivoisin myös että tankin kun saa puhtaaksi niin alkaa pelittää. Tietty voi olla että on jotain tukosta vielä bensapumpun jälkeen, mutta katsotaan. Tässä kun oli juttua bensapumppujen ottamasta virrasta niin tässähän on sellainenkin seikka että latausvalo palaa välillä vähän tyhjäkäynnillä. Sekin voisi viitata siihen että pumppu ottaa virtaa siinä vaiheessa enemmän kun ei se pysty imemään.

   Irtoaako se bensahassa kiinni oleva suodatin ehjänä? Tuntui olevan kovin kiinni enkä viitsinyt riskeerata. Kävi mielessä nimittäin että tankin kuntoa voisi kyllä tarkkailla jos laittaisi väliaikaisesti jonkun järkevämmän suodattimen (ja letkun) hanan ja pumpun väliin, näkisi mitä sieltä tulee. Ja siten että olisi helppo putsata tai vaihtaa. Se kai tuossa nytkin on ollut ideana, mutta surkea toteutus kun menee tukkoon reikä jo ennen bensahanaa. Tai jos asentaa mekaanisen bensahanan niin mikäs tuo kierre on?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #28 : Heinäkuu 26, 2018, 12:04:20 ip »
Lainaus
tässähän on sellainenkin seikka että latausvalo palaa välillä vähän tyhjäkäynnillä.
Älä kiinnitä asiaan mitään huomiota. Kyse on ainoastaan siitä että alhaisilla kierroksia näissä malleissa joissa laturi pyörii kampiakselin nopeudella ei virtaa laturista tule eli valo ilmaisee että homma pyörii osittain akun varassa.
Jos valo palaa kierroksillakin niin silloin on latausjärjestelmässä vikaa.

Lainaus
Tai jos asentaa mekaanisen bensahanan niin mikäs tuo kierre on?
Enpä tuota kierteen kokoa muista mutta pikaisesti muistellen olisi käsitys että melkein mikä tahansa vanhemman Guzzin hana sopii jos se mahtuu pituudeltaan kyseiseen paikkaan. On sitten eri asia riittääkö tavallisessa hanassa virtaama. Suosittelen hankkimaan samanlaisen hanan kuin on alkuperäinen jota ECU ohjaa.

Järjestelmä kun kierrättää koko ajan suurta bensiinimäärää tankista ulos ja taas tankkiin sisään paineensäätimen vastuksen läpi. Se mikä menee kulutukseen on vain murto-osa kiertävästä bensiinistä. Polttoaineen paine on vakio moottorin kierrosluvusta ja kulutuksesta riippumatta silloin kun järjestelmä on kunnossa.

Tässä tapauksessa on homma melkoisen selvä: tankki on syyllinen. On muodostanut ruostetta ja sitä on kertynyt järjestelmän liki kaikkiin komponentteihin lukuun ottamatta suuttimia. Nekin kannattaa kuitenkin tsekata sillä niissäkin on pienet suodattimet mikäli tehontuotossa on ongelmia vielä kun muut asiat ovat kunnossa.

Toinen syyllinen on se huoltotapahtumaketju jossa asia on ilmeisesti todettu mutta osaaminen on puuttunut liki kokonaan.

(Huoltamattomien Guzzien ongelmia ratkoessani on uuden omistajan tai pyörän satunnaisen huoltajan mielipide ollut että: "ei näihin mitään varaosia saa ja nää on muutenkin niin omituisia ja sähköissä voi olla vaikka mitä vikaa". Nyt kun on nettikauppoja niin osa-asiat ovat parantuneet mutta osaaminen Guzzien suhteen on entistä hajasijoittuneempaa.)




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Polttoainepumppu ulisee tai vinkuu
« Vastaus #29 : Heinäkuu 26, 2018, 12:18:08 ip »
Vanhemman Californian manuaalinen hana käynee suoraan tankkiin. MotoJussi on  ainakin konversion tehnyt. Käy vaan harvakseltaan foorumilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.