Systeemin toiminnasta pitäisi olla hiukan yksityiskohtaisempi selostus, että pystyisi tekemään hyviä arvauksia vian laadusta.
Eka kummallisuus on, että oireiden ilmaannuttua ne häipyivät kun koneen sammutti muutamaksi minuutiksi. Mikä pystyy systeemissä palautumaan muutaman minuutin pysähdyksen jälkeen? Tuossa säätimessä voisi kuvitella, että jos kalvon alapuolelle pääsee kuristetusti ulkoilmaa, niin kalvon alle syntyvän alipaineen vuoksi kalvon palautuminen voisi kestää hetkosen, mutta tuota on erittäin vaikea uskoa. Pystyykö ECU:ssa tai ylipäätään ruiskupiirin ohjauksessa olemaan komponentti, joka on ottanut tavakseen lämmetä ja menettää alkueräisen toimintakykynsä, mutta palautuu kun saa jäähtyä hetkosen? Tämä jälkimmäinen jotenkin sopisi järkeen paremmin, koska säätimen vaihdosta ei ollut apua. Sitä näkökantaa puoltaa myös se, että ensimmäisen jäähdytystauon jälkeen häiriön välit lyhenivät, eli kuumentunut komponentti jäähtyi vain nippa nappa oikealla toiminta-alueelle.
Toinen kummallisuus on, että häiriön ilmetessä tyhjäkäynti säilyy, mutta tehot häipyy. Se kyllä viittaa väkevästi ruokapulaan, mikä voi ruiskujärjestelmässä johtua ... niin, mistä? Jos paineet on matalalla, niin seokset eivät toimi tyhjäkäynnilläkään, ellei systeemissä ole erillistä tyhjäkäyntipiiriä. ECU-vika pystyy sotkemaan ruiskutusmäärät, vieläpä varsin omalaatuisin oirein.
Jos systeemissä on jossain tukos, niin miten se avautuu pienen pysähdyksen aikana ja pysyy poissa seuraavat 50 km?
Paineensäätimen viaksi tuota oiretta on vaikea tunnistaa.