Jännityskorroosio on seuraamusta suuresta vetojännityksestä, lovivaikutuksesta ja samanaikaisesta kemiallisesta vaikutuksesta. Lovijänntyksen alueelta lähtee kasvamaan hyvin ohut halkeama, joka ei helposti näy päällepäin jos se alkaa syntyä esim. kierteen pohjaan. Se on tyypillisesti erittäin lujan teräksen ongelma kun teräs on vedetty riittävän tiukalle. Tuota kemiallista vaikutusta pitää sitten pohtia enemmänkin, koska ohjaustanko on kyllä yleensä raikkaassa ilmassa. Altistavia kemikaaleja ovat ennen kaikkea ammoniakki, mutta myös erilaiset nitraatit ja karbonaatit, lipeä, erilaiset natriumyhdisteet, ei kuitenkaan natriumkloridi, rikkihappo, typpihappo, syaani, vetykarboinaatti, hiilidioksidi, häkä sekä vety. Jos jännityskorroosiota on löytynyt ruuveista, niin korjaava toimenpide on vaihtaa paksummat ruuvit matalamman lujuusluokan teräksestä. Sekin voi olla mahdollista, että ruuveissa on jokin sellainen pintakäsittely, joissa esiintyy jotain edellä mainituista kemikaaleista. Jännityskorroosio ei joka tapauksessa ole niitä helpoimpia asioita ennakoida.