Kirjoittaja Aihe: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu  (Luettu 6885 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #15 : Syyskuu 07, 2017, 11:52:54 ap »
Entisenä lentokonelevyseppänä ja sittemmin myös asentajana tuli erinäköisiä murtumia vastaan lentävissä koneissa ja niitä sitten paikattiin tai tehtiin osavaihtoja. Pahemmin ei mietitty mikä oli aiheuttaja. Kunhan tuli paperilla kuntoon.

Lentokoneen vaurioita ei mielellään ryhdytä selvittämään vaan tehdään asiasta muistio ja vaihdetaan osa uuteen jos paikkaaminen ei onnistu. Vian syy jää piiloon vaikka vika olisi toistuva. Syynä tähän "sokeuteen" on se että tutkimus saattaisi aiheuttaa lentokiellon kaikille samanlaisille koneille ja pitkälliset selvitykset ja mahdolliset rakenteen muutostyöt. Kukaan ei halua sellaista niskoilleen. Siitä aiheutuu kuluja ja tulonmenetyksiä. Vähiten sitä haluavat lentokoneella matkustavat.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #16 : Syyskuu 07, 2017, 13:25:47 ip »
Lentokoneenrakennus on kaikesta huolimatta koneenrakennuksen kuningaslaji. Siellä optimoidaan painoa ilman, että lentoturvallisuus saa olla vivun toisessa päässä. Joka haluaa suunnitella kestäviä alumiinirakenteita, voi mennä katsomaan mallia lentokoneista. Väitän, että väsymisen ja jännityskorroosion mekanismit tunnetaan ilmailuteollisuudessa erittäin hyvin, mutta sille ei oikeastaan mahda mitään, että myös lentävillä esineillä on erilaiset kuormitushistoriat, vaikka käyttötuntimäärät olisivat samat. Vikatiheyttä kuvaavassa Gaussin käyrän toisessa hännässä on niitä halkeamia, joita ei oikeastaan pitäisi olla lainkaan, mutta todennäköisesti käytön kovuutta kuvaavassa käyrässä on vastaavasti hännässä sellaisia kuormitussyklejä, joita ei pitäisi olla olemassa. En katso telkkaria juuri lainkaan, mutta Lentoturmatutkinta -ohjelmaa pitää kuitenkin säännöllisesti katsoa ja kyllä siellä vaan esiintyy väsymismurtumia, joita ei ole havaittu tai jotka on väärin korjattu ja seuraukset sitten monessa tapauksessa mitä valitettavimmat. Itte sain inttiaikana kuljetuslentolaivueessa apumekaanikon tyyppikoulutuksen C 47:lle eli DC 3:lle. Mielenkiinto noihin asioihin ei ole päässyt sammumaan vuosikymmenien saatossa. 

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #17 : Syyskuu 07, 2017, 14:16:41 ip »
Katselen myös Lentoturmatutkintaa mutta enemmän huvikseni. Seurailen mitä virheitä ohjelmassa on. Tekijät kun lavastavat lentokoneen asennusta niin huvittavat ovat työvälineet ja alumiinikin kipinöi kun sitä kulmahiomakoneella leikataan.

Taustatietoakin saan aika-ajoin. Ex-työkaveri on Suomen Liikenneturvallisuusvirastossa (Trafi) ilmailuonnettomuuksien tutkijana. Hän myös katsoo nuo lentoturmatutkintaohjelmat ja hänellä on pääsy monien onnettomuuksien aineistoon. Kertoo että ohjelmassa vedetään kurveja suoraksi aika huolella. Aina ohjelma ei päädy samaan loppupäätelmäänkään kuin on totuus. Totuus ei aina ole suurelle yleisölle hyväksi. Mutta viihteellinen se on. Ja jossain määrin perverssi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #18 : Syyskuu 07, 2017, 14:55:47 ip »
Juu, kyllä se on ihan selvää, ettei tapahtumien rekonstuktio mene aina putkeen ja viihteen vuoksi ohjelmiin pitää lisätä myös inhimillisiä tunteita. Se mitä ohjelmassa selostetaan onnettomuuden pääasiallisksi syyksi ei välttämättä ole edes varsinaisissa tutkimusraporteissa samoilla painotuksilla. Kaikilla ohjelmilla on takana jokin agenda ja agendan takaa löytyy jonkinlainen intressitaho. Mutta esim. Chicagossa DC 10:stä nousussa irronneen moottorin tapahtumaketjua oli käsitelty ihan hyvin aivan kalkkiviivoille saakka. Toisaalta se viimeisen solmun vääntö on niin spesifistä ininööritiedettä, ettei sitä todennäköisesti olisi osattu dokumentoida vaikka olisi yritetty. En muista enää tapausta, jossa ongelma kristallisoitui katkenneeseen pulttiin. Siinäkin jäi varsinainen työ tekemättä, eli selitys sille, miksi pultti katkesi. Ihan hyvä ohjelma kuitenkin kun vertaa erilaisiin vellinkeittokilpailuihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #19 : Syyskuu 07, 2017, 15:12:57 ip »
Nuo realityt on aina realitya. Ei kannata ihan liian vakavasti ottaa.
Olen itse mallintanut erään koneen tutkijalautakunnalle onnettomuustutkintaa varten. Tein myös animaation, miten se toimii oikeasti. Näin myöhemmin raportin aiheesta ja se oli kyllä suht puuduttavaa aineistoa. Ei siitä kovin hyvää draamaa olisi saanut rakenneltua..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #20 : Syyskuu 08, 2017, 18:23:50 ip »
Reality, sanat monin tavoin muuttaa merkitystään nykyisin, tuokin on alunperin tarkoittanut jotain muuta kuin laskelmoitua humppaa.
Aika villisti arvot ja puhutun/ kirjoitetun tarkoitukset muuntautuu joksikin tilanteeseen sopivaksi, valheeksi taidettiin kutsua aiemmin suoraan ja hennommin pokeria pelaavat saattoi häveliäisyyttään jopa punastua moisesta hurjastelusta, muttei enään.
Vaihtoehtoinen totuus taitaa olla jo yleisesti hyväksytty tapa ohittaa sellaisia vähemmän myyviä seikkoja kuin vaikka mistä oikeasti on kyse.
Mitähän fakta tarkoittaa nykyisin?
Liittyy aiheen pyöräilyyn huonosti, sorii.
Sen verran fillareista että oli erikoinen eilenaamu kun pyörä kevyessä huurteessa yön pakkasen jäljitä ei inahtunutkaan käynnistettäessä, akku sippi oli ensimmäinen ajatus, mutta mihin hukkaisi wirtaansa ja ei 2vuotiaan patterin pitäisi olla muussa kuin kunnossa.
Releet ja sulakkeet nostellen en oikein paikallistunut mitään mutta lähti sitten ihan fine tulille seuraavalla kokeilulla.
Pakko olla joku sähköpuolen liitäntä joka ottaa kosteudesta maadoitusta, startin rasia on ok.
Erikoinen ja ensimmäinen Calissa jos ongelmaksi lasketaan.





      

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #21 : Syyskuu 08, 2017, 18:30:26 ip »
Kosteusvaiva oletan. Vesihöyryä jossain liittimessä, releessä tai solenoidissa niin että pinta jäätyessään ei johda sähköä. Tuleva vikapaikka.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Renthalin ohjaustangoista takaisinkutsu
« Vastaus #22 : Syyskuu 08, 2017, 20:47:55 ip »
Liittimet ja releet irti, putsaten ja suojarasvaten. Menee taas muutaman vuoden.
Hyvä pyörä, parempi mieli.