Kirjoittaja Aihe: Cali 2011 keula  (Luettu 4668 kertaa)

MattiS

  • Viestejä: 110
Cali 2011 keula
« : Heinäkuu 24, 2017, 13:01:12 ip »
Calin, mittarilukema noin 52000, keulasta on viime aikoina tiukassa jarrutuksessa ja terävissä töyssyissä kuulunut "parahdus", joten ajattelin sadepäivän ratoksi tarkistaa keulan öljyt. Otin putket irti ja kaadoin öljyt ulos. Vasemmasta tuli oikentuntuinen määrä öljyn näköistä ainetta, mutta oikeasta putkesta avatessa tuli ulos ilmaa paineella ja öljy oli tummanharmaata, sen näköistä, kuin seassa olisi metallipölyä. Öljyn määrä oli selvästi alle sen 485 ml:n, mikä manuaalin mukaan siellä pitäisi olla.
Tietotaitoni mekaanisista hommista rajoittuu tasan siihen, mitä olen Calin kanssa vuoden aikana puuhastellut ja tältä foorumilta lukenut, joten en mielellään ala tehdä asioita, jotka voisivat johtaa siihen, etten saa enää keulaa kasaan. Onko kyseinen homma sellainen, että voisi kokeilla vaan laittaa uudet öljyt ja katsoa, kuinka toimii, vai onko vaarana keulan tuhoutuminen, jollei nyt tee jotain enemmän. Jos jotain vielä ehdottomasti kannattaisi ennen keulan kasaamista tehdä, niin mitä?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2017, 18:36:56 ip »
Tuli nyt mieleen että, teleskooppiputkissa lienee eri toiminnot iskunvaimennuksen suhteen.
Vasemmassa on sisäänjouston vaimennus ja oikeassa ulosjouston vaimennus.
Käytännössä oikeanpuoleinen joutuu tekemään enemmän vaimennushommia. Ehkä öljy on siksi
mennyt huonompaan kuntoon oikeanpuoleisessa.
Kun öljymäärä on tuntemattomasta(?) syystä vähentynyt, aiheutuisiko "parahdus" vaimennusventtiilien läpi virtaavista ilmakuplista?
Laittaisin ainakin sen oikeanpuoleisen putken ensitalvena avattavien listalle.
Sohc van Helmi.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2017, 22:01:52 ip »
Joo, noi on just noinpäin. Kasasin keulan huuhdeltuani ohjeittesi mukaan valopetroolilla muutamaan kertaan sitä oikeaa ja annettuani sen valua pari tuntia aina välillä pumppaillen. Koeajolle pääsen aikaisintaan huomenna, eli vielä en tiedä, muuttuiko äänettömäksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2017, 22:12:11 ip »
Puran oman Californian keulan nyt lomalla. Olen viimeksi pessyt sen löpöllä tms "puhtaaksi" ja vaihtanut öljyt. Raportin sitten tänne, miten paljon töhnää löydän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #4 : Heinäkuu 26, 2017, 17:08:38 ip »
Tänään ajelin Porvooseen ja takaisin mukavia mutkateitä ja kokeilin muutamia kertoja täysjarrutusta hitaassa vauhdissa, ei mittän muuta parahdusta kuin eturenkaan ulvahdus lukkojarrutuksessa. Ei vuotoja ainakaan ensimmäisellä sadalla kilsalla ja kaikki toimi kai niinkuin kuuluisi. Ilmeisesti se ääni tuli siis tuosta oikeasta putkesta, kai johtuen öljyn vähyydestä. Täytyy seurailla näkyykö vuotoja loppukesän aikana, vai oliko vaan jäänyt oikean täyttö pahasti vajaaksi jossain vaiheessa. Huoltokirjassa näkyvät huollot ovat 1700 km Moto Italia, 9900 km Agostini s.r.j. Mandello, 17521 km Salvi Custom s.l. Cordoba ja 28000 km taas Moto Italia Suomi. Sen jälkeen omistaja vaihtunut ja tehnyt niinkuin suuri osa Guzzisteista ilmeisesti, eli huoltanut itse. Voisi kai olettaa, että keulan öljyt on vaihdettu ainakin kerran, kun kuuluisi vaihtaa heti tuossa ekassa ja sitten 20000km välein, eli kaksi vaihtoa olisi pitänyt tehdä Moto Italiassa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #5 : Heinäkuu 26, 2017, 19:27:46 ip »
Olisko käynyt jopa niin, ettei öljyjä ole vaihdettu koskaan, tai korkeintaan uudenkarheana ja harmaa väri jopa sisäänajosta peräisin?
En tiedä, toisaalta luulisi "hiomaöljyn" syövän sitten jo stefoistakin läpi.
Omassa EV:ssä arvelen ettei ollut vaihdettu n 40.000 kilometriin (20.000-60.000 huoltoväli) ainakaan papereiden mukaan.
Mutta ei kovin pahalta näyttäneet liemet silti, lähinnä mohnää oli hieman pohjalla molemmissa putkissa, molemmissa oli kyllä liukastetta alle suositusten, oikeassa reiluummin alle.
Hyvä että näitä tulee esille, tietää erikseen varmistaa huolloissa tai tehdä itse.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #6 : Heinäkuu 26, 2017, 21:40:41 ip »
Tilasin lähi-Stormiin itselleni parin stefoja. Kone kuitenkin puolestani päätti pyytää niitä 44 paria. Tuli viesti, että oletko tosissasi?  :P
Mutta asiaan, yleensä jos on tuota paksua töhnää, kannattaisi ihan ottaa osiksi ja tutkia liukujen ja muidenkin osien kunto. Se on nimittäin merkki jonkin asteisesta laiminlyönnistä. Joko sitten jäänyt vaihtamatta, tai lisätty liian vähän. Mutta jos nyt toimii (huuhtelun jälkeen) ja on oireeton, ei liene vaarallista ajella talviteloille asti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #7 : Heinäkuu 26, 2017, 22:07:46 ip »
Heh, 44paria Arieteä! Vai ovatko vaihtaneet merkkiä? Muuton yhteydessä heitin läjän niitä pois kun tuli liikaa 750 Benellin/T3:sen keulatiivisteitä hankittua joskus. Kovettuivat hyllyssä ennen kuin ehdin käyttää.
Katsoin: näkyy olevan kumiosien merkkinä Centauro.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #8 : Heinäkuu 26, 2017, 22:44:38 ip »
Centauroja nämäkin on. Olisi ollut joku muukin tarvike.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2017, 23:00:22 ip »
Centauro- merkkisiä tiivareita laitoin Benelliinkin mutta vain paperiosastolta. Kumiosat olivat jotain muuta merkkiä. Mutta ei Ariete kuin vain keulatiivisteiden osalta.
Samoin paperi-Centauroa myös kahteen 950cc koneeseen mutta kumiosat Top-Osasta paitsi kampiakselin takatiiviste jonka tilasin Stein Dinselta. Niitä tulikin kaksi Centauroani varten. Toinen tiiviste joutaisi pois ennen kuin ikääntyy. Kuumankestävää Vitonia "kierteellä".
Tämmöinen: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Samantyyppistä suosittelen myös perävaihteen isoksi tiivisteeksi. Akselin kehänopeus sillä läpimitalla on jo melkoinen. Myös CARC-malleihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #10 : Elokuu 01, 2017, 19:04:59 ip »
Tuossa tänään tyttöjä vahtiessa, laitoin omasta keulan atomeiksi. Tässä 2000-mallin säätövapaassa keulassa molempien putkien sisukset ovat identtiset. Ihan tavallinen peruskeula. Vasemman stefan kumi oli ilmeisesti edellisellä asentajalla vaurioitunut, paljastaen rungon terästä. Oli kumin sisältä kypsynyt melko hurjaan kuntoon. Mitään kummempia kiinteitä kokkareita ei putkissa ollut. Öljy oli kyllä syntisen mustaa ja siinä oli aavistus metallinhohtoa. Metallinen häivähdys on aivan normaalia kulumaa liukurenkaista, nekin olivat vielä hyvässä kunnossa, joten öljyn ja stefojen vaihto riitti. Herkkyyttä tuli aimo annos lisää, liukukitka on selkeästi pienempi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #11 : Elokuu 01, 2017, 20:31:23 ip »
Se on silti yllättävän hyvä keula perusrakenteestaan huolimatta. Jackalissa ja Stonessa.
Iskunvaimentimet ovat ehkä laiminlyödyin komponentti moottoripyörässä. Mutta kun ne huoltaa tai korjaa saa tasaista kyytiä jälleen pitkän matkaa.

Cali 3 ja sitä vanhemmat omaavat todella ihmeellisiä keuloja joissa on kaikkea sellaista mitä sen aikaisissa muissa pyörissä ei ollut. Jotkin niille nappuloille nauroivat. Olivat suurelta osalta oikeassa: keuloja ei huollettu tai nappuloita ei uskallettu säätää. Lisäksi keuloissa oli erikseen vaimenninöljyt ja voiteluöljyt eikä kukaan halunnut niitä huoltaa. Paitsi minä. Viime vuosina olen rakennellut niitä kuntoon itselleni ja jopa ulkomaille Ruotsiin. Useimmiten alkuperäiset vaimentimet korvataan tarvikepatruunalla jossa ei ole säätöjä. Tässä pari patruunamallia: http://www.motomatti.fi/2016/03/california-iii-etuiskunvaimentimen.html


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #12 : Elokuu 01, 2017, 20:54:57 ip »
Olen toki tuohon omaan öljyjä vaihdellut keulaan ja parikin kertaa tehnyt kunnon huuhtelun. Siksipä sieltä ei ehkä kiinteää töhkää löytynyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #13 : Elokuu 01, 2017, 21:19:04 ip »
Kaikki eivät ole noin omatoimisia.
Vielä niissä keuloissa joissa oli tyhjennysruuvi alapäässä voiteluöljyjä vaihdettiin mutta ei vaimenninöljyjä. Joita tosin ei niin usein tarvinnut vaihtaa. Sitten kun tyhjennysruuvi poistui käytöstä ja tulivat vastaavat iskunvaimenninrakenteet kuin nykyään eli ei enää patruunoita niin huollot laiminlöivät näitä keuloja. Eräässä pajassa imupumpulla ottivat pois mitä saivat ja sitten vain uudet sisään. Toki sekin parempi kuin ei mitään mutta sakat jäivät pohjalle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 2011 keula
« Vastaus #14 : Elokuu 01, 2017, 23:17:08 ip »
Se on muutenkin hyvä ottaa välillä osat käsille. Näkee juurikin kuluvien osien kunnon. Liukujen kunto on se tärkein. Niiden pehmeämpi pintamateriaali kun alkaa kulua, kiihtyy osien kuluminen reippaasti.
Stefojen vaihtokin on järkevää aina välillä. En tiedä vaikka tuossa olisi ollut alkuperäiset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.