Sen verran noista järjestelmään liitettävistä tiituloista ja lambda-takaisinkytkennästä että kun seosta rikastetaan ja lambda-anturi on joko kytketty irti tai kytkeytynyt irti niin tietenkään ne eivät silloin tee muuta kuin karstoittuvat. Erityisesti malleissa joissa on ns. kapeakaistalambda(t) kuten aiheena olevassa kohteessa lienee. Jos ei välitä niiden hajoamisesta (hinta noin 150 - 200€/kappale) niin sijoitus huijausmokkulaan on kannattava mutta jos haluaa, vaikka myydessä, että laite toimii oikein niin lambdankin pitää olla kunnossa. Grisossa lienee vain yksi lambda?
Lisäksi kiinteällä rikastuksella on karstoittava vaikutus muihinkin osiin kuten palotilan osat ja moottoriöljy. Karsta lyhentää moottorin elinikää ja laskee tehoa.
Halvemmaksi tulee kytkeä ohjelmallisesti lambda off-asentoon, tulpata lambdan reikä pakoputkessa (tulppia saa esim Biltemasta) ja rikastaa vain sitä kohtaa ruiskutuskartassa joka tuottaa ongelmaa eikä lisätä kulutusta summan mutikassa koko ruiskutuskartalle. Tarpeelliset välineet em toimeen maksavat muutaman kympin ja ilmaisohjelmat voi ladata netistä. Toki tietokonekin tarvitaan mutta sellainen lienee aika monella jo ennestään.
Ehkä kannattaisi miettiä vielä toisen kerran.....
Varsinkin kun mikään ei estä tekemästä muutoksia ja optimoimaan moottorinohjauksen omaan makuun täydelliseksi. Jonkin verran se ottaa aikaa mutta tulos on todennäköisesti parempi. Jos kaduttaa voi alkuperäisen moottorinohjaustiedoston aina palauttaa takaisin.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0