Kirjoittaja Aihe: Asiaa motskarin öljyistä  (Luettu 10735 kertaa)


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2017, 10:19:04 ap »
Lainaus
– Peräöljyn vaihtaminen on totuttu tekemään niin, että öljyä lisätään perän täyttöaukon korkkiin asti, mutta se ei välttämättä mene oikein. Öljyä täytyy laittaa oikea, huoltokirjan kertoma määrä. Ja kun öljyä lisää, takapyörää kannattaa pyörittää samalla, jotta öljy "mahtuu" sinne.

Hyvä käytännön vinkki on ostaa apteekista korvahuuhteluruisku, jolla on helppo laittaa öljyä juuri oikea määtä. Jos täyttää "korkkia myöten" ilman mitta-astiaa, vaarana on, että öljyn määrä jää vajaaksi.

Missähän vehkeessä näin on? Mahtaisi tiivisteet tykätä, kun Guzzin perän tällä tavalla täyttäisi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2017, 10:42:39 ap »
Joo, ja unohti myös että joissakin pyörissä on kuivakytkin   8)
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2017, 12:28:24 ip »
On vaikeaa antaa täysin yleispäteviä ohjeita. Poikkeus kuitenkin vahvistanee säännön. Lisäksi me täällä omassa pikku piirissämme erotumme monessa asiassa yleisestä linjasta. Siksi moni yksinkertainen Guzzin huoltotoimenpide on hankala asia moottoripyörien yleishuoltamolla.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2017, 13:13:05 ip »
Tuo öljyn liiallinen ohuus on monesti esitetty juttu, mutta taitaa olla taikauskoa?  ???

Samoin ilmeisesti se guzzisteille turha juttu, että moottoripyöräöljyissä olisi jotain kitkaa lisääviä aineita märkäkytkimen takia - taitaa kuitenkin olla niin, että ko. öljyissä ei ole niitä kitkaa vähentäviä aineita (friction modifiers), joita autoöljyissä on. Eihän se kitkan lisäys pelkästään kytkimessä tuntuisi.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2017, 14:43:05 ip »
Tuo öljyn liiallinen ohuus on monesti esitetty juttu, mutta taitaa olla taikauskoa?  ???

Samoin ilmeisesti se guzzisteille turha juttu, että moottoripyöräöljyissä olisi jotain kitkaa lisääviä aineita märkäkytkimen takia - taitaa kuitenkin olla niin, että ko. öljyissä ei ole niitä kitkaa vähentäviä aineita (friction modifiers), joita autoöljyissä on. Eihän se kitkan lisäys pelkästään kytkimessä tuntuisi.

Tuosta ohuudesta voi olla monia mielipiteitä mutta on olemassa vanhempaa kalustoa, Guzzeissakin, joiden välykset on aikanaan suunniteltu niille paksuille öljyille. Lisäksi on helppo todeta että niillä paksuilla öljyillä on ajettu merkittäviä ajosuorituksia. Kulunut moottori voi vielä käydä oikein hyvin sillä paksulla öljyllä mutta ei laajasti moniasteisilla (esim: 0W60) ilman kolinoita koneessa. Paitsi talvella kylmällä säällä. Ei ole mitään syytä ryhtyä vanhaan ehyeen koneeseen tarjoamaan "vaatimukset ylittävää" nykyöljyä.

Kokemukseni mukaan, tosin vanhalla japsikoneella, johon tein alkuperäisosilla perusremontin, kävi niin harmillisesti että omistajansa vaatima huippuöljy kului koneesta nopeasti. Laskettiin muutaman tuhannen jälkeen loput öljyt pois ja laitettiin tavanomainen 10W40 mineraali tilalle eikä ollut enää ongelmia öljyn sisällä pysymisen kanssa. Mitään vikaa koneessa ei havaittu.

Öljyn kulutuksesta:
Väite: moottori ei syö öljyä ei pidä paikkaansa. Kaikki moottorit syövät sitä. Joissakin kulutuksen määrä korvautuu polttoaineella ja/tai vedellä sekä likapartikkeleilla öljyn seassa. Pahimmillaan öljy voi lisääntyä.

Öljyn kulumisesta:
Väite: mineraaliöljy kestää koneessa pidempään ei pidä paikkaansa. Ei tosin sama väite synteettisenkään puolesta. Öljy alkaa kulumaan heti kun se pullosta kaadetaan. Toki öljy on suunniteltu, tyypistä riippumatta, mahdollisimman hyväksi vastustamaan hapettumista, leikkautumista, likaantumista ja lämpötilaeroja vastaan.

Jokaisella öljyllä on kulminaatiopisteensä missä se muuttuu haitalliseksi komponentiksi moottorissa.
Tavanomainen hyvälaatuinen moottoriöljy kestää moninkertaisen öljynvaihtovälin ennen kuin siitä tulee huonoa puhumattakaan että se alkaisi kuluttamaan moottoria. Voi siis olla aivan huoletta nykyisten vaihtovälisuositusten suhteen.

Menee taas muisteluksi.
Nuoruudessani oli jo varsin kehittyneitä henkilöautoja mutta tyypillinen öljynvaihtoväli oli 3000 km. Öljykin oli suhteellisen kallista tähän päivää verrattuna. Oppilaitoksessa kulkuvälinepuolen opettaja kertoi meille opiskelijoille hyvin huolletun autonmoottorin tyypillisen kestoiän jonka tietämin se pitää kunnostaa. 1000cc autonmoottori kestää 100.000km. 5000cc moottori kestää 500.000km. Näin siis 70-luvulla. Synteettisiäkin öljyjä oli silloin jo tarjolla mutta tuskin nekään olivat juuri sen kummempia kuin kehittyneet perusöljytkään. Erityisesti varoitettiin olemaan laittamasta synteettistä vaikka asiakas sitä olisi halunnutkin. Vasta moottorin peruskunnostuksen jälkeen oli mahdollisuus öljytyypin vaihtoon. Moniasteöljytkin tulivat silloin kauppoihin mutta vielä kahdeksankymmentäluvulla autoihin laitettiin syksyllä talviöljy ja keväällä kesäöljy oli autolla ajettu tai ei. Kesäöljyllä pakkaskäynnistys olisi ollut vaikeaa. Tuplavee "W" tarkoitti talvea eli öljyn viskositeetti riitti talvikäytössä tietyillä ehdoilla ja oli mahdollista käyttää autoa pakkasella vaihtamatta öljyä.

Köyhänä opiskelijana oli itselläni "öljytehdas". Maataloudessa kului traktoreissa moottoriöljyä reiluja määriä. Mustaa kuraa laskettiin pois pohjapropusta. Annoin öljyn seisoa joitakin viikkoja ja kuorin sitten pinnalle jääneen kirkkaamman ainesosan pois ja laitoin sitä Datsunini moottoriin. Se täytti opiskelijapojan autontarpeen. Bensasta oli ajoittain pulaa mutta lainasin autoa pientä korvausta vastaan joillekin kavereilleni ja siten tankissa pysyi pohjanpeitto että omatkin ajot sujuivat. Olihan toki muitakin polttoaineenhankintakeinoja.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2017, 16:44:34 ip »
<snip>
Öljyn kulutuksesta:
Väite: moottori ei syö öljyä ei pidä paikkaansa. Kaikki moottorit syövät sitä. Joissakin kulutuksen määrä korvautuu polttoaineella ja/tai vedellä sekä likapartikkeleilla öljyn seassa. Pahimmillaan öljy voi lisääntyä.
<snip>

Tuota en enää usko. Minulla aikoinaan oli Alfa-Romeo -merkkinen henkilöauto, joka kulutti kohtalaisesti öljyä ja silloin minulle sanottiin, että sen pitääkin kuluttaa - ja silloin uskoin.

Myöhemmin minulla on ollut Opel Corsa ja Toyota Corolla dieselhenkilöautot, joilla kummallakin ajoin n. 280.000 km eikä kumpikaan kuluttanut öljyä. Millähän mekanismilla dieselpolttoaine kulkeutuisi öljyn joukkoon? Vesi öljyssä näkyy selvästi, siitä minulla on kokemusta, kunnossa oleva moottori ei näitä sekoita.

Nyt minulla on ollut ja on kaksi espanjalaisvalmisteista moottoripyörää eikä niihin kumpaankaan ole tarvinnut 12.000 km öljynvaihtovälin aikana lisätä öljyä. Voi olla, että öljyä on kulunut, mutta hyvin vähän - syömisestä ei voi puhua.

Ergo: moottori voidaan suunnitella sellaiseksi, että öljyä kuluu (jos valittaa uuden auton liiallisesta öljynkulutuksesta, vastataan, että se on sallituissa rajoissa) ja sellaiseksi, että öljyä ei havaittavasti kulu.
Emeritus-guzzisti

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2017, 16:46:24 ip »
Tuossa alkuperäisessä jutussa oli kieltämättä hieman omalaatuisen oloinen selvitys peräöljystä ja sen määrästä. Voipi olla, että on remppaukon alkuperäisen jutun ja nettilehteen päätyneen tekstin välillä hieman "rikkinäistä puhelinta" mukana. Mutta suurta viisautta puolestaan se, että pitää huolen valmistajan ilmoittamista öljymääristä.

Omista ajovehkeistä V11 koneessa mineraalit ja Eldoradossa osasynteettiset.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 28, 2017, 17:35:00 ip »
Lainaus
Myöhemmin minulla on ollut Opel Corsa ja Toyota Corolla dieselhenkilöautot, joilla kummallakin ajoin n. 280.000 km eikä kumpikaan kuluttanut öljyä. Millähän mekanismilla dieselpolttoaine kulkeutuisi öljyn joukkoon? Vesi öljyssä näkyy selvästi, siitä minulla on kokemusta, kunnossa oleva moottori ei näitä sekoita.

Luulin jo ettei kukaan tartu tähän.
Tämä on niitä hyvin yleisiä luuloja. On huomattavasti parempi että moottori syö öljyä kuin se että ei söisi. Tässä asiassa voisin sanoa olevani asiantuntija. Öljyä kuluu aina ja kuluma toisissa moottoreissa korvautuu kaikenlaisella skeidalla. Siksi luullaan että "onpa tiivis kone" vaikka asia on aivan päinvastoin ja kone voi olla melko kulahtanut.

Dieselmoottorilla on lisäksi merkittävä taipumus vanhetessaan päästää polttoainetta öljyn joukkoon. Uutenakin männän ohittaa pieni määrä palamattomia hiilivetyjä ja siksi moottoriöljy muuttuu mustaksi melko nopeasti. Moottoria kuluttavista aineista suurin osa tulee polttoaineen mukana.

Nyt tulee sitten se jota ei kaikki usko yhdellä kertomalla: dieselpolttoaine öljyn joukossa nostaa moottoriöljyn, mitä siitä on jäljellä, viskositeettiä eli öljyä äkkipikaisesti vilkaisemalla vaikuttaa mukavan paksulta vaan voiteluteho on heikompi. Toki dieselkäyttöön suunniteltu öljy kykenee jonkin verran sietämään dieselpolttoainetta seassaan. Jota siellä aina on. Uudessa koneessa vähemmän. Kuluneessa enemmän.

Dieselissä moottoriöljyä sekaantuu myös polttoaineeseen. Eihän se sylinteriseinämä muutoin tulisi voidelluksi. Turbokoneet ovat vielä erikseen: turbon kunnosta pitää pitää huolta aikoinaan ettei käy näin: https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8
Asiaa tunteva osaa kyllä sammuttaa koneen mutta lähes kaikki antavat koneen käydä kuolemaansa. On se komeaa kun mennään koko riento maksimikierroksilla.

Bensakoneessa jossa puristuksia on vähemmän selvitään myös vähemmällä määrällä polttoainetta öljyssä ja kun öljy lämpenee riittävästi haihtuu bensiini, joka ei vielä ole kunnolla sekoittunut öljyyn, pois. Myös vesi poistuu öljystä kunhan lämpötila on tarpeeksi korkea. Vesi ei ole öljyn joukossa yhtä haitallista kuin bensiini. Tosin väitetään että vesi, jota on bensiinissä pieni osuus (laadusta riippuen), joutuu juurikin öljyn joukkoon. Asia jota en pidä ongelmana jos ilmiötä edes on.

Guzzeissa on juuri ongelmana vesi öljyn joukossa. "Ruiskumalleissa" bensiini ei ole niin suuri ongelma öljyssä kuin kaasutinmalleissa.

Olen kehittänyt erilaisia metodeita pitää Guzzin kone riittävän lämpimänä ja vesi pois öljystä. Juuri noin 500 km ajettuani keskimäärin 15 asteen lämpötilassa ja osittain vesisateessa ei moottoriöljyn lämpötila noussut kuin 85 - 95 välille. Se on 10 - 20 astetta liian alhainen. Kuinkahan alhainen se olisikaan jos en olisi estänyt öljyjäähdytystä toimimasta kyseisessä ulkolämpötilassa?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 28, 2017, 17:50:04 ip »
Turbokoneet ovat vielä erikseen: turbon kunnosta pitää pitää huolta aikoinaan ettei käy näin: https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8
Asiaa tunteva osaa kyllä sammuttaa koneen mutta lähes kaikki antavat koneen käydä kuolemaansa. On se komeaa kun mennään koko riento maksimikierroksilla.

En menisi videon tapauksessa yrittämään moottorin sammuttamista. Se on kuitenkin jo todennäköisesti tuossa vaiheessa korjauskelvoton.
Pysyisin kaukana koko autosta kunnes tilanne on mennyt ohi "luonnollisella" tavalla.
On suuri vaara että moottori, vauhtipyörä, kytkin tms. räjähtää juuri silloin kun sammuttaja on siinä vieressä.
Olen tuollaisen räjähdyksen seuraukset nähnyt, oli vain hyvää tuuria ettei kukaan loukkaantunut tai menettänyt henkeään.
Kytkimen osia löytyi ohjaamon sisältä ja kauimmaiset palaset löytyivät n.30m päästä.

Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2017, 18:34:20 ip »
Tuota sattuu turbon tiivisteiden hajotessa dieselmoottorilla. Käy öljyillä niin kauan kuin sitä saa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #11 : Kesäkuu 28, 2017, 21:08:48 ip »
Aikoinaan (reilu 10v sitten) kävi taksi huollossa. auto ei ollut ranskalainen, mutta moottori oli.
Reilun viikon pakkasjakso takana ja taksi oli raksutellut joutokäyntiä tolpalla tovin jos toisenkin.

Asentaja teki huollon ja auto oli korjaamohallissa reilun tunnin.
Asiakas oli tietenkin hommassa ja suoritti koeajon matkalla korjaamosta, koska kiirehän se taksikuskia aina vaivaa.

Ensimmäisessä risteyksessä, kun oli sinne vähän vauhdikkaammin kiihdyttänyt alkoi kauhea meteli ja savua oli kuin taikurin teltassa.
Koeajolla ollut meidän asentaja oli pysähtynyt siihen taksin viereen, kun taksikuski oli seissyt auton vieressä avaimet kädessä...

Syy: Oli ahtoilmajäähdyttimestä oli lähtenyt sulanut tavara kiertoon ja moottori lauloi maksimikierroksia niillä vesiöljyliemillä.

Ei veinannut mennä takuuseen, mutta onneksi järki voitti, kun vedottiin siihen, että ohjeissa ei kielletä auton säilyttämistä lämpimässä ;D

Sen jälkeen talvella raotettiin huollon päätteeksi dieseleistä vähän ahtoilmajäähdyttimen alinta letkua...



Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 28, 2017, 21:47:37 ip »
Lainaus
Myöhemmin minulla on ollut Opel Corsa ja Toyota Corolla dieselhenkilöautot, joilla kummallakin ajoin n. 280.000 km eikä kumpikaan kuluttanut öljyä. Millähän mekanismilla dieselpolttoaine kulkeutuisi öljyn joukkoon? Vesi öljyssä näkyy selvästi, siitä minulla on kokemusta, kunnossa oleva moottori ei näitä sekoita.

Luulin jo ettei kukaan tartu tähän.
Tämä on niitä hyvin yleisiä luuloja. On huomattavasti parempi että moottori syö öljyä kuin se että ei söisi. Tässä asiassa voisin sanoa olevani asiantuntija. Öljyä kuluu aina ja kuluma toisissa moottoreissa korvautuu kaikenlaisella skeidalla. Siksi luullaan että "onpa tiivis kone" vaikka asia on aivan päinvastoin ja kone voi olla melko kulahtanut.

Dieselmoottorilla on lisäksi merkittävä taipumus vanhetessaan päästää polttoainetta öljyn joukkoon. Uutenakin männän ohittaa pieni määrä palamattomia hiilivetyjä ja siksi moottoriöljy muuttuu mustaksi melko nopeasti. Moottoria kuluttavista aineista suurin osa tulee polttoaineen mukana.
<snip>

Miten niin on parempi, että moottori "syö" öljyä, mitä hyvää siinä on, voiteluainehan se on, ei polttoaine?
Voi olla, että "dieselmoottori vanhetessaan päästää polttoainetta öljyn joukkoon", mutta kyllä kone silloin on aika sökö. Öljy tosiaan muuttuu dieselissä mustaksi aika pian, mutta ei se polttoainetta ole, vaan nokea. Polttoaine nimittäin palaa sylinterissä, ei sitä öljyyn riitä - siis kunnossa olevassa moottorissa. Mutta minähän ajoin vain sen 2x280.000 km - dieselin ajomatkaksi se ei ole paljon.

Tuo videon tilanne muuten esiintyi ensimmäisillä diesel-Golfeilla, tosin lievempänä, mutta nimenomaan väljillä moottoreilla, jotka huohottivat öljyä imusarjaan - tilannetta ei voi pitää normaalina, vaikka moottori tosiaan söi öljyä.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 28, 2017, 22:47:22 ip »
Tokihan tuolla videolla liioittelin. Mutta ei se harvinaista ole vaikka hieman aiheen sivusta. Varsin viihdyttävää.

Lainaus
Miten niin on parempi, että moottori "syö" öljyä, mitä hyvää siinä on, voiteluainehan se on, ei polttoaine?
Toki moottorin pitää kuluttaa ja syödä öljyä. Fiksummat sitä lisäävät ja siten voitelu on parempaa ja kone kestää pidempään.

Tosin pitää mainita että eri laitteissa on erilaisia huohotusjärjestelmiä joista jotkin ovat hieman "nälkäisiä" eli huohotuskaasua ja siinä sivussa öljysumua joutuu palotilaan ja osittain palaa siellä. Se muu on sitten sitä karstaa palotilassa ja mustaa kuraa öljyssä.

Suosittelen hieman opiskelemaan polttomoottorien, sekä Otto että Diesel, tekniikkaa ja niiden erilaisia ominaisuuksia uutena ja vähän vanhempana.

Satuin olemaa alan ammattilainen edellisessä elämässäni ja tuli nähtyä kaikenlaista. Tyypilliseen tapaani tulin uteliaaksi että mistä mikin asia johtuu ja niin laajensin tietokantaani asian tiimoilta siltä osin mistä ei koulun penkkiä kuluttaessa ei tullut kiinnostuttua.. Jossain vaiheessa hylkäsin maassa kulkevat laitteet ja siirryin ilmakehän ulkopuoliseen tekniikkaan. Sittemmin jäin eläkkeelle lyhyen meritekniikkakiinnostukseni jälkeen. Vetenalaiset vehkeet, tutkasuojaus, jne.

Lisätään tähän että en ole minkään alan insinööri vaan suurin osa tiedosta on kokemuspohjaista eikä kirjoista opittua. Lisäksi pitää paikkansa.

Asian kunnolla ja perusteellisesti selvittämiseksi yksinkertaisille tai asiantuntemattomille en aio kuluttaa Foorumia siihen koska aihe ei ole kovin relevantti täällä. Itse asiassa on ihan sama mitä uskotte. Minulle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2017, 23:05:43 ip »
.

Asian kunnolla ja perusteellisesti selvittämiseksi yksinkertaisille tai asiantuntemattomille en aio kuluttaa Foorumia siihen koska aihe ei ole kovin relevantti täällä. Itse asiassa on ihan sama mitä uskotte. Minulle.

Kovasti kuitenkin pitää meille yksinkertaisille toista todistella ja omia henkseleitä paukuttaa. Valitettavasti tällä lukijapuolellakin on niitä, jotka "jotain tietävät".
Hyvä pyörä, parempi mieli.