Kirjoittaja Aihe: Asiaa motskarin öljyistä  (Luettu 10737 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #15 : Kesäkuu 28, 2017, 23:19:35 ip »
<snip>
Toki moottorin pitää kuluttaa ja syödä öljyä. Fiksummat sitä lisäävät ja siten voitelu on parempaa ja kone kestää pidempään.
<snip>

Käsitykseni mukaan sellaisia moottorit olivat - eivät enää. Syynä 1) paremmat öljyt, 2) parempi metallurgia. En aio ryhtyä lisäämään öljyä, kun sitä ei kulu - vaikka siten tulisinkin fiksummaksi.  ;)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 29, 2017, 15:56:24 ip »
Joo, ei sitä sinne lisätä tarvitse. Normaali vaihtovälisuositus riittää että moskat tulee vanhan öljyn mukana pois. Jostain syystä moottoria joka "kadottaa" öljynsä vuotamatta sitä pidetään huonona. Voipi olla ns. väljä paska jos on vanha mutta kun tehdään parit mittaukset moottorin kunnon toteamiseksi todetaan että se moottori on vain sellainen. Mittausarvot ovat valmistajan esittämissä toleransseissa. Toimii edelleenkin vaikka pitää öljynvaihtovälillä litra - pari lisäilläkin. Silloin siellä on enemmän hyvää öljyä kuin huonoa öljyä kierrossa.

Monissa moottoripyörissäni on öljynkulutusta ollut. Yleensä on riittänyt litra lisäysöljyä edestakaisin Italiaan täältä kesäsateiden maasta.
 
Olen joutunut lisäämään öljyä California 1400:seen koska tikku näytti että alarajan alla ollaan. Tosin se oli merkkihuollon jäljiltä takuuajalla tehdystä ilmaishuollosta. Joten sille en paljo painoa laita.
Juuri tein 10.000 km huollon öljynvaihtoineen ja jätin öljytason reilusti alle ylärajan. Kokeeksi. Selvitän syökö koneen mekanismit (männän ohi vai venttiiliohjureista) öljyä vai meneekö sitä huohotusjärjestelmän mukana taivaalle. Ulkopuolelle ei öljyä toistaiseksi valu vaikka käytinkin kaikki neljätoista venttiilinkoppain tiivistettä uudelleen vastoin maahantuojan asentajan ohjeita. Uudet ovat toki mukana. Säästöä tulee siis vasta seuraavassa huollossa jos ei tule vuotoa sitä ennen. Teen kaikki huollot kaikkiin pyöriini itse. Ja usein hieman laajennettuina.

Lainaus
Kovasti kuitenkin pitää meille yksinkertaisille toista todistella ja omia henkseleitä paukuttaa. Valitettavasti tällä lukijapuolellakin on niitä, jotka "jotain tietävät".

No enpä juuri ole huomannut. Oppititteleillä monet henkseleitään paukuttelevat. Onhan minullakin yksi todistus. Ammattikoulusta. Sen jälkeen olen ollut työelämässä. Kotoa on tultu hakemaan hommiin. Henkseleiden paukutus ja venyttely tuntuu henkisesti oikein mukavalta. Proletaaripohjalta.

Hyvin kyllä luette juttuni koska vastavuoroisuutta syntyy ja nokkiinsakin jotkut vaikuttavat ottaneen. Katsotaan koska ylläpito minut poistaa linjoilta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #17 : Kesäkuu 29, 2017, 16:10:00 ip »
<snip>
Selvitän syökö koneen mekanismit (männän ohi vai venttiiliohjureista) öljyä vai meneekö sitä huohotusjärjestelmän mukana taivaalle.
<snip>

Ja jos syö, silloin on kaikki hyvin?  ???
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #18 : Kesäkuu 29, 2017, 17:23:43 ip »
Lainaus
Ja jos syö, silloin on kaikki hyvin?

Periaatteessa kyllä.
Mutta tärkeintä on se miten syö. Venttiilinohjureista on pakko mennä öljyä läpi sillä muutenhan ei venttiilinvarsi saisi voitelua. Männän ohi pitää mennä öljyä sillä sylinterin seinämä pitää olla öljytty käynnin aikana. Eli niihin suuntiin öljyä menee pois moottorista tarkoituksellisesti. Koska tiivisteet eivät vuoda ulospäin on sen "kuluneen" öljyn jonnekin mentävä.

Mutta huohotusöljy menee myös moottorin kautta ulkoilmaan siksi että päästöasiat ovat niin kuin ovat. Riippuu siis öljynerotuksen tehokkuudesta huohotusilmasta. Huohotusilmanpaine on osittain peräisin palotilasta sillä sieltä vuotaa paineellista polttoaineseosta ja palojäämää kampikammioon mäntien ohi. (Siksi öljy mustuu ja siihen kertyy myös palamatonta polttoainetta.) Polttoaine ja sen mukana männän ohi tullut vesihöyry sekaantuvat öljyyn ja lisäävät sen näennäistä määrää. (Hyvällä säkää "möhnän" kertymä on sama kuin öljyn poistuma niin ei tule tarve lisätä uutta ja hyvää öljyä koneeseen.)
Öljypitoisuus huohotusilmassa syntyy öljyn loiskeesta kampikammiossa sekä siitä kaasusta mitä kampikammioon käynnin aikana syntyy. Huohotusöljynerotus ei nähdäkseni toimi edes uudessa 1400 Calissa aivan sataprosenttisesti sillä sitä voi joutua päästämään pois ilmansuodattimen kotelosta huollon yhteydessä. Sitä varten on sille oma poistokanavansa. Siellä on yleensä sekaisin vettä ja öljyä.
Öljyä häviää aina vaikka emme haluaisi koska voitelun pitää toimia eikä mikään metallinen mekanismi voi toimia täysin öljyttä. Mäntä/sylinteri hukkaa osan voiteluöljystään palotilaan, samoin venttiilinvarsi/ohjuri mutta imupuolella imukanavan kautta palotilaan ja pakoventtiili suoraan pakokanavaan.

Jos tätä voitelukiertoa ei tapahtuisi ei moottori kävisi kuin hetken ennen kiinnileikkautumistaan. Toki tätä voitelutarvetta ja öljynhukkaa on pienennetty useilla eri menetelmillä kuten pinnoittamalla männät ja sylinterit. Silti sinne se öljytilkka kuitenkin tarvitaan.

Isolohkoisissa Guzzin moottoreissa suurimmassa osassa ei ole edes venttiilinohjurien tiivisteitä tehtaan jäljiltä. Öljyn annetaan mennä sinne ihan vapaaehtoisesti tekemään työnsä. Kampikammiossa kampiakseli ja kiertokanget roiskivat öljyä sylintereihin.

Minulla on kuutiotilavuudeltaan pikku-Guzzin koneen kokoinen kompressori. Sen mäntien päällä ei tapahdu palamista ja jokaisella työkierrolla männän päällä on voimakasta painevaihtelua. Siinäkin roiskitaan öljyä sylintereihin. Ja sitä kuluu hiljalleen mutta kampikammiossa on hyvin kirkkaan näköistä öljyä aina. Johtuu siitä että ei tule palamisesta johtuvaa moskaa öljyn joukkoon. Mutta öljyä löytyy paineilman joukosta. Se on siellä useimmiten turhaa ja usein haitallista ja siksi se erotellaan pois ennen paineilman käyttöä. Tämä näin vertauksen vuoksi kun palotapahtuma on eliminoitu.

Öljyä siis kuluu että katoaa kun koneet käyvät. Ilmaisut ovat tietenkin hieman hanakalia sillä kulumista on kahtalaista: puhutaan öljyn kulumisesta vaikka kyse on siitä että öljyä katoaa jonnekin. Toinen asia on sitten öljyn kuluminen eli vastaava asia kuin jokin komponentti kuluu huonoksi. Kulunut, likaantunut, vanha tai muuten huono, öljy siis "kuluu" nopeammin pois moottorista johtuen siitä että se ei ole enää hyvää voiteluun. Silloin myös kone kuluu.

Mutta asiasta kolmanteen: lähdenpä ajelemaan moottoriveneellä. Lämpöä 22 astetta, järvi rannassa ja aivan tyyntä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #19 : Kesäkuu 29, 2017, 20:46:32 ip »
Lainaus
Kovasti kuitenkin pitää meille yksinkertaisille toista todistella ja omia henkseleitä paukuttaa. Valitettavasti tällä lukijapuolellakin on niitä, jotka "jotain tietävät".

No enpä juuri ole huomannut. Oppititteleillä monet henkseleitään paukuttelevat. Onhan minullakin yksi todistus. Ammattikoulusta. Sen jälkeen olen ollut työelämässä. Kotoa on tultu hakemaan hommiin. Henkseleiden paukutus ja venyttely tuntuu henkisesti oikein mukavalta. Proletaaripohjalta.

Hyvin kyllä luette juttuni koska vastavuoroisuutta syntyy ja nokkiinsakin jotkut vaikuttavat ottaneen. Katsotaan koska ylläpito minut poistaa linjoilta.


Mitä olikaan todistettava..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 29, 2017, 21:07:32 ip »
..ja aina on se viimeinen kommentti sanottava -ketju kuin ketju..

-täältä puuttuu http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6707.0

-KG-

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 29, 2017, 21:57:36 ip »
Lainaus
Ja jos syö, silloin on kaikki hyvin?

Periaatteessa kyllä.
Mutta tärkeintä on se miten syö. Venttiilinohjureista on pakko mennä öljyä läpi sillä muutenhan ei venttiilinvarsi saisi voitelua. Männän ohi pitää mennä öljyä sillä sylinterin seinämä pitää olla öljytty käynnin aikana. Eli niihin suuntiin öljyä menee pois moottorista tarkoituksellisesti. Koska tiivisteet eivät vuoda ulospäin on sen "kuluneen" öljyn jonnekin mentävä.
<snip>

Käsitykseni mukaan männänrenkaiden tehtävä on mm. pitää öljy alapuolellaan niin että se voitelee männän ja sylinterin mutta ei pääse palotilaan. Venttiilinohjaimissakin on tiivisteet joiden tehtävä on pitää öljy siellä, missä se voitelee.
Lisääntynyttä öljynkulutusta ei yleensä pidetä merkkinä moottorin parantumisesta.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 29, 2017, 22:36:04 ip »
Lainaus
Venttiilinohjaimissakin on tiivisteet joiden tehtävä on pitää öljy siellä, missä se voitelee.
Aivan, mutta Guzzeissakin vasta isolohkoisiin 8v-malleihin tuli tiivisteet ohjureihin. Perusmalleissa sellaisia ei ole. Pikkulohkoissa muistaakseni on ainakin joissain malleissa.

Lainaus
Käsitykseni mukaan männänrenkaiden tehtävä on mm. pitää öljy alapuolellaan niin että se voitelee männän ja sylinterin mutta ei pääse palotilaan.
Se lienee hyvä tavoite mutta rakenne ei edellytä täyttä tiiveyttä. Niiden männänrenkaiden ohi on kaksisuuntaista liikennettä. Kun männänrenkaat ovat entiset niin ne vaihdetaan kunnes taas alkaa öljyn kulutus hiljalleen pahentua. Olisihan se ihanne jos ei kulumista tapahtuisi.

Enemmän olen huolissani nykyisistä huohotusilman kierrätyssysteemeistä jotka öljyä polttavat ihan tarkoituksella. Jossain se näkyy ajan mittaan. Kuten pakoventtiilien tiiveydessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #23 : Kesäkuu 29, 2017, 22:39:37 ip »
Kyllä tuossa perää on. Absoluuttista öljynmäärää mitaten kaikki moottorit sitä syövät. On sitten moottorikohtaista, milloin sitä kuluu liikaa. Esim litra vaihtovälillä (öljytilavuus 3-4 litraa) on vielä määrä, joka ei haise takana tulevan nenään. Eikä myös erityisen kovasti vielä karstoita.
Aiemmin mainitun Alfan sallittu öljyn kulunki taisi olla 4,5l/10000km. Se jo maistuu takanakin. Mutta noita lukuja on aika monissa nykyautoissa kirjassa. Valmistaja vaan pelaa itselleen etumatkaa mahdollista asiakastyytymättömyyttä vastaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #24 : Kesäkuu 29, 2017, 23:46:42 ip »
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.

Alfan hyväksyttävä öljynkulutus taisi olla jopa 0,8 l/1000 km - aika paljon - voin muistaa väärin, siitä on kauan aikaa. Seuraava Alfa samalla moottorilla ei kuluttanut öljyä, mutta siitä meni mäntä, leikkasi kiinni. Niin että ehkä se moottori oli suunniteltu kuluttamaan öljyä?
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #25 : Kesäkuu 30, 2017, 09:24:40 ap »
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.

Alfan hyväksyttävä öljynkulutus taisi olla jopa 0,8 l/1000 km - aika paljon - voin muistaa väärin, siitä on kauan aikaa. Seuraava Alfa samalla moottorilla ei kuluttanut öljyä, mutta siitä meni mäntä, leikkasi kiinni. Niin että ehkä se moottori oli suunniteltu kuluttamaan öljyä?

näin vanhana alffa miehenä ihan kiinnostuksesta millä koneella alffat oli ?

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #26 : Kesäkuu 30, 2017, 21:02:34 ip »
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.

No nyt palataan taas tavallaan asiaan tässä jo ehkä jollain lailla henkilökohtaisuuksiinkin menneessä keskustelussa.. Otetaanpa takapakkia ja keskustellaan asiallisesti:
Eli "normaali" moottoriöljyn kulutus = ei tarvitse lisätä öljyä vaihtovälin aikana. Mutta, jos haluaa noudattaa valmistajan, tässä tapauksessa Moto Guzzin ohjetta, niin silloin moottoriöljyn suosituspinta on mittatikun ylärajan tuntumassa, eli ylärajassa tai hiukan alle.. Tätä suositellaan mallista riippumatta. Öljyä voi siis lisätä öljynvaihtovälillä, ja sitä jopa siis suositellaan tehtaan toimesta. Mutta lisäystä ei kyllä merkeistä ja malleista riippumatta lasketa moottorin "liialliseksi" öljyn kulutukseksi, kuten tässä ketjussa ehkä on jotenkin asiat kärjistetty.

Asiaa motskarin öljyistä on topicin aihe, ja asiassa pysyttäköön. Ja lisätään moottoriin öljyä kulutuksen mukaan tehtaan ohjeiden mukaan.

Jouko

 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #27 : Kesäkuu 30, 2017, 21:28:56 ip »
Joo, ei mitään absoluuttista tietenkään ole, ei moottorin absoluuttista tiiviyttäkään, mutta noissa mainitsemissani tapauksissa ei havaittavaa öljynkulutusta ollut - eli ei tarvinnut lisätä öljynvaihtovälin aikana.

Alfan hyväksyttävä öljynkulutus taisi olla jopa 0,8 l/1000 km - aika paljon - voin muistaa väärin, siitä on kauan aikaa. Seuraava Alfa samalla moottorilla ei kuluttanut öljyä, mutta siitä meni mäntä, leikkasi kiinni. Niin että ehkä se moottori oli suunniteltu kuluttamaan öljyä?

näin vanhana alffa miehenä ihan kiinnostuksesta millä koneella alffat oli ?

1500 bokserit - Alfa 33 ja Sprint. Eivätkä ne niin paljon kuluttaneet, vähän piti lisätä silloin tällöin - ja 33:ssa oli varoitusvalokin muistuttamassa.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #28 : Kesäkuu 30, 2017, 21:33:39 ip »
<snip>
Öljyä voi siis lisätä öljynvaihtovälillä, ja sitä jopa siis suositellaan tehtaan toimesta. Mutta lisäystä ei kyllä merkeistä ja malleista riippumatta lasketa moottorin "liialliseksi" öljyn kulutukseksi, kuten tässä ketjussa ehkä on jotenkin asiat kärjistetty.

Asiaa motskarin öljyistä on topicin aihe, ja asiassa pysyttäköön. Ja lisätään moottoriin öljyä kulutuksen mukaan tehtaan ohjeiden mukaan.

Jouko

Joo, mutta pointsini oli siis että moottori, joka ei näytä kuluttavan lainkaan öljyä ei periaatteessa ole huono.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Asiaa motskarin öljyistä
« Vastaus #29 : Kesäkuu 30, 2017, 21:49:39 ip »
Jos sellaisen öljy ei haise kovin bensalle/dieselille, niin en minäkään. Tuollaisen moottorin suoritusarvot kyllä viimeistään kertovat, onko huono vai hyvä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.