Ja jos syö, silloin on kaikki hyvin?
Periaatteessa kyllä.
Mutta tärkeintä on se miten syö. Venttiilinohjureista on pakko mennä öljyä läpi sillä muutenhan ei venttiilinvarsi saisi voitelua. Männän ohi pitää mennä öljyä sillä sylinterin seinämä pitää olla öljytty käynnin aikana. Eli niihin suuntiin öljyä menee pois moottorista tarkoituksellisesti. Koska tiivisteet eivät vuoda ulospäin on sen "kuluneen" öljyn jonnekin mentävä.
Mutta huohotusöljy menee myös moottorin kautta ulkoilmaan siksi että päästöasiat ovat niin kuin ovat. Riippuu siis öljynerotuksen tehokkuudesta huohotusilmasta. Huohotusilmanpaine on osittain peräisin palotilasta sillä sieltä vuotaa paineellista polttoaineseosta ja palojäämää kampikammioon mäntien ohi. (Siksi öljy mustuu ja siihen kertyy myös palamatonta polttoainetta.) Polttoaine ja sen mukana männän ohi tullut vesihöyry sekaantuvat öljyyn ja lisäävät sen näennäistä määrää. (Hyvällä säkää "möhnän" kertymä on sama kuin öljyn poistuma niin ei tule tarve lisätä uutta ja hyvää öljyä koneeseen.)
Öljypitoisuus huohotusilmassa syntyy öljyn loiskeesta kampikammiossa sekä siitä kaasusta mitä kampikammioon käynnin aikana syntyy. Huohotusöljynerotus ei nähdäkseni toimi edes uudessa 1400 Calissa aivan sataprosenttisesti sillä sitä voi joutua päästämään pois ilmansuodattimen kotelosta huollon yhteydessä. Sitä varten on sille oma poistokanavansa. Siellä on yleensä sekaisin vettä ja öljyä.
Öljyä häviää aina vaikka emme haluaisi koska voitelun pitää toimia eikä mikään metallinen mekanismi voi toimia täysin öljyttä. Mäntä/sylinteri hukkaa osan voiteluöljystään palotilaan, samoin venttiilinvarsi/ohjuri mutta imupuolella imukanavan kautta palotilaan ja pakoventtiili suoraan pakokanavaan.
Jos tätä voitelukiertoa ei tapahtuisi ei moottori kävisi kuin hetken ennen kiinnileikkautumistaan. Toki tätä voitelutarvetta ja öljynhukkaa on pienennetty useilla eri menetelmillä kuten pinnoittamalla männät ja sylinterit. Silti sinne se öljytilkka kuitenkin tarvitaan.
Isolohkoisissa Guzzin moottoreissa suurimmassa osassa ei ole edes venttiilinohjurien tiivisteitä tehtaan jäljiltä. Öljyn annetaan mennä sinne ihan vapaaehtoisesti tekemään työnsä. Kampikammiossa kampiakseli ja kiertokanget roiskivat öljyä sylintereihin.
Minulla on kuutiotilavuudeltaan pikku-Guzzin koneen kokoinen kompressori. Sen mäntien päällä ei tapahdu palamista ja jokaisella työkierrolla männän päällä on voimakasta painevaihtelua. Siinäkin roiskitaan öljyä sylintereihin. Ja sitä kuluu hiljalleen mutta kampikammiossa on hyvin kirkkaan näköistä öljyä aina. Johtuu siitä että ei tule palamisesta johtuvaa moskaa öljyn joukkoon. Mutta öljyä löytyy paineilman joukosta. Se on siellä useimmiten turhaa ja usein haitallista ja siksi se erotellaan pois ennen paineilman käyttöä. Tämä näin vertauksen vuoksi kun palotapahtuma on eliminoitu.
Öljyä siis kuluu että katoaa kun koneet käyvät. Ilmaisut ovat tietenkin hieman hanakalia sillä kulumista on kahtalaista: puhutaan öljyn kulumisesta vaikka kyse on siitä että öljyä katoaa jonnekin. Toinen asia on sitten öljyn kuluminen eli vastaava asia kuin jokin komponentti kuluu huonoksi. Kulunut, likaantunut, vanha tai muuten huono, öljy siis "kuluu" nopeammin pois moottorista johtuen siitä että se ei ole enää hyvää voiteluun. Silloin myös kone kuluu.
Mutta asiasta kolmanteen: lähdenpä ajelemaan moottoriveneellä. Lämpöä 22 astetta, järvi rannassa ja aivan tyyntä.