Teho-paino-suhde tasaantuu kun vauhti kasvaa. Moottoripyörällä, keskimäärin, on huonompi ilmanvastuskerroin, noin pakettiauton luokkaa, joten nopeuden kasvaessa auto ottaa moottoripyörän kiinni. Siksipä kiihdytykset pitää tehdä heti alkuunsa ja poistua reitiltä ennen kuin tulee "häpäistyksi". 
Kun ajelin kyykkypyörillä niin autoilijat ani harvoin, kokemattomia teinipoikia lukuun ottamatta, haastoivat kisaan mutta nyt kun ajelee ns. raskaalla matkakustomilla niin yrittäjiä kyllä riittää. Useimmiten en ryhdy osallistumaan vaikka vähän härnätäänkin. Joskus kuitenkin kun olosuhteet ovat kohdallaan. Viimeksi Savonlinnassa kun taksisuhari kiilasi ansaintavälineensä rinnalle liikennevaloihin samalle kaistalle. Tosin hän vei erävoiton sitten kun ohitti sulkuviivan yli muutaman kilometrin päässä kuudenkympin alueella.
Otsikoin ketjun hieman huonosti. Parempi olisi ollut "muiden kokemus moottoripyörien tehosta ja turvallisuudesta liikenteessä".
Tehoa pidetään useimmiten vaaratekijänä ja tietysti se sitäkin on jos sitä käytetään väärin. Toisaalta tehoa käyttämällä pääsee myös eroon erinäisistä tilanteista. Tunnen turvattomuutta, onko se sitten totta vai kuvitelmaa, kun ajan liikenteessä pienitehoisella pyörällä. Toisaalta pieni pyörä on myös ketterä ja soveltuu kaupunkiliikenteeseen oikein hyvin. Maantiellä olo on hieman pujottelukeppimäinen. Ohi mennään vaikka riskilläkin. 
Entisöity GT850 oli aikanaan sellainen pyörä jota autoilija aliarvioivat raskaasti. Sen suorituskyky, jarruja lukuun ottamatta, riitti tavanomaisen autokannan "kurittamiseen" mutta ulkonäkö ei. Siksi se jätettiin kuljettajineen ottamatta huomioon liikenteessä. Piti aina koittaa olla näkyvä ja keskellä kaistaa tai muulla tavoin tehdä tiettäväksi että tässä liikutaan liikenteellisesti tasavertaisena ajoneuvona. Nyt aivan samaa tapahtuu ajoittain kun ajelee 1400 Californialla. Ainoa pelastus on pyörän suuri koko (Reilusti yli metrin leveys.) joten viereen kiilaaminen samalle kaistalle tapahtuu harvoin. Mutta silloin tällöin näin on käynyt. Pitää ryhtyä varomaan ettei horjahda lähtiessä ja naarmuta muutaman sentin päässä olevaa autoa. Tai sitten jättäytyä auton taa.
Näin alkukesän ajeluiden yhteydessä on tullut esiin myös se että sivuteiltä päätielle tulijat eivät noteeraa edelleenkään moottoripyörää vaan eteen vain käännytään. Sitä varten pyörässäni on sumuvalot jotka ovat tietenkin päällä joka säällä kun maaseudulla ajelen. Ovat huomanneet että jotain sieltä tulee kun noin häikäisee. 
Miksi moottoripyörään ei tarvitse jättää turvaväliä? Monet ajavat aivan liki mutta eivät välttämättä mene lainkaan ohi. Muutaman tapauksen takia on tarvinnut pysähtyä tien laitaan kun eivät tee rakoa vaikka jarruvaloa vilauttelisi tai välillä tekisi pienen kiihdytyksen eli hankkisi itse sen turvavälin. 
Viidellä vuosikymmenellä kaksipyöräisellä ajelleena olen huomannut että on muutosta kieltämättä tapahtunut. Jopa positiiviseen suuntaan. Sekä moottoripyöräilijöillä että autoilijoilla toisiaan kohtaan. Virheitä tapahtunee molemmilla osapuolilla eikä provosoituminenkaan ole hyväksi. Mutta silti odottaisi että tilaa annettaisiin kohtuudella. 
Moottoripyörällä loukkaantuminen tai peräti kuoleminen on isojen otsikoiden paikka ja moottoripyörien liikenneturvallisuudesta kannetaan suurta huolta. Autokolarissa vammautuminen tai hengenmeno on jotenkin normaalimpaa ja niistä ei aina edes tule lehtiin juttuja. Mukana pitää silloin olla jotain draamaa että juttuja kirjoitettaisiin. Moottoripyöräily on siinä suhteessa koko ajan suurta dramatiikkaa. 
Extyökaveri muisti liki päivittäin sanoa että koska kasvat aikuiseksi ja luovut leluistasi tarkoittaen moottoripyöriäni. Hänen mukaansa maksettu omakotitalo, keskimääräistä parempi auto, koira ja ehkä siinä sivussa hankittu perhekin on kaikki mitä pitää tavoitella. Asia tuli jo selväksi ensimmäisellä kerralla mutta muistutus asiasta oli päivittäistä. Mitä se kertoi hänestä itsestään?
Kerran sitten kaaduin vakavahkosti työmatkalla pyörälläni. Se oli hänelle ilon päivä. Hän kun oli varma että nyt luovun moottoripyöräilystä. Jurnutus jatkui kun seuraavan kerran tulin moottoripyörällä töihin sairasloman jälkeen.