Kirjoittaja Aihe: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus  (Luettu 8563 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« : Kesäkuu 18, 2017, 13:15:15 ip »
Tämä nyt on lähinnä joutavanaikaista juttua mutta kun usein keskustellessa moottoripyöräilyä harrastamattoman tai kauan sitten harrastaneen kanssa on yleinen kysymys koskien pyörän kuutiotilavuutta tai tehoa.

Tappokone, sanoi vanha herra kuultuaan että pyörässäni on yli 1000 kuutiosenttimetriä sylinteritilavuutta.

Eräältä toiselta herralta taas kuulin että 350 kuutiosenttimetriä olisi maksimi moottoripyörässä. Kaikki isommat ovat vain haitaksi liikenteessä kun ohittelevatkin vaarallisesti ylinopeudella. Eli suhtautuminen moottoripyöräilyyn oli osittain myönteistä.

On myös vilpittömästi moottoripyöriä ihaileviakin ja kyselevät teknisiä seikkoja varsin asiantuntevasti. Silloin on helppo antaa palautettakin. Lopuksi tulee kuitenkin arvio siitä mitä suurella moottoriteholla merkitystä kun ajaa saa vain 120 km tuntinopeutta? 

Erikoisimman näkemyksen koin alkoholiliikkeen parkkipaikalla kun, jälleen, vanhempi herra tuli jutulle ja näki kun alkoholipulloa sulloin matkatavaroihini. Hän katsoi asiakseen valistaa minua alkoholin ja moottoripyörän yhteiskäytöstä koska se on paljon vaarallisempaa siten kuin autolla.

Moottoripyörän polttoaineen kulutuksesta kysytään myös. Kerron että kaikki on kulunut mitä tankkiin laittaa. Jos kertoo totuuden: vaikka 6,5 litraa sadalle saa osakseen ihmettelyä ja moitteen että ei pitäisi ajaa niin kovaa että tuommoinen määrä bensaa kuluu.

Tämä ei enää kuulu aiheen piiriin mutta kun on liikkeellä moottoripyörällä kanssakulkijat olettavat että motoristi on "vain motoristi" ja autojen suhteen pikemminkin idiootti. Motoristilla ei ole uskottavuutta jos, esimerkiksi, kanssakulkijan auto piiputtaa ja tarjoaa apua. Muutaman kerran olen tullut torjutuksi vaikka olen koulut siltä alalta käynyt. Se joskus loukkaa. Motoristit siis lokeroidaan "tavallisen kansan" piirissä toisinaan ei toivotuiksi henkilöiksi.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2017, 22:27:18 ip »
Kaikilla +750 Guzzeilla sekä Lariolla on teho hyvin riittänyt turvalliseen ajamiseen.

Vespalla, 22hv/148kg+kuski, kerran meinasi teho loppua kesken ohitustilanteessa - kokemattomuutta.

Vai miten tämä piti ymmärtää ;)


T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2017, 22:47:14 ip »
Mainitsemani autoilija oli juuri sitä mieltä että moottoripyörän pitäisi olla pieni ja tehoton. Ainakin sen verran tehoton että ei pääse autosta ohi. Hänen ongelmansa oli ohittavat moottoripyörät.

Minulle on useasti näytetty paikkani liikenteessä: autolla se käy kiilaamalla pientareelle ja huoltoasemalla kertomalla ylimielisellä sävyllä että kannattaa väistää kun hän tulee samaa tietä.

Asia on harvinaistunut mutta liikennekäytös kertoo että eräänlaista ylimielisyyttä ilmenee. Esimerkiksi ajaminen autolla kiilaten moottoripyörän viereen samalle kaistalle punaisiin valoihin. Tai ainakin viereiselle kaistalle. Joko eivät opi kerrasta tai niitä riittää vaan.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2017, 22:53:15 ip »
Onhan noita neuvojia. Kustomilla ei voi ajaa rataa. Piikillä olet jaloissa isolla moottoriradalla. 50hp/750cc ei riitä mihinkään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2017, 23:53:01 ip »
Tykkään että potkua on mieluummin liikaa kuin liian vähän. Neljäntoista vuoden H-D Dynalla ajelun jälkeen Griso täyttää tuon toiveen, vaihteesta riippumatta käytössä on aina tarpeeksi. Ei ongelmia ohituksissa eikä turbotiisselimiehet ole haastamassa valoissa niinkuin H-D:n aikoihin vielä silloin tällöin sattui. Pyörän räyhäkkä ulkonäkökin toki edesauttaa tässä.
Bellagion koeajaneena pidin kovasti mutta oli mun mielestä etenkin ajo-ominaisuuksiin verrattuna se oli selkeästi alitehoinen. Näillä uusilla retro-Guzzeilla ole ajanut mutta mun mielestä toi 50 hp tuntuu aika vähältä? Toki leppoisaan kruisailuun riittää mutta ei paljon muuhun.
Mitä tuohon otsikon turvallisuuteen tulee niin kun pitää mielessä suorituskyvyn rajat, kaikilla kyllä liikenteessä pärjää.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2017, 08:56:51 ap »
Omasta puolestani voin sanoa, että 50hp/750cc (Guzzi V7) riittää minulle oikein hyvin. Omaan turpotiisseliini verrattuna siinä on reippaasti parempi teho-painosuhde: 50 hp/300 kg (sis. kuskin ja ajokamppeet) vs. 163 hp/1650 kg. Siis Guzzissa n. 6 kg hepoa kohti ja Volvossa n. 10 kg. Taitaa pikku Guzzi jättää valoissa suunnilleen kaikki turpotiisselit.

Laskeskelin, että museo-BSA:ni vm. -49 ja turpotiisselini tehopainosuhteet ovat täsmälleen samat. BSA antaa kirjatiedon mukaan 26 hp ja painaa kuskin kanssa 260 kg (10 kg/hv). Silläkin pysyy mukavasti liikenteen mukana - valtateitä vältellen.

No, nyt viisaammat heti kommentoimaan, että ei teho-painosuhde kaikkea kerro. Eipä niin. Sitten kun mennään kovempaa, tulee ilmanvastus mukaan sotkemaan vertailuja. Ja moottorin vääntökäyrä, vaihteiston välitykset ym.

t.sy

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2017, 10:40:59 ap »
Teho-paino-suhde tasaantuu kun vauhti kasvaa. Moottoripyörällä, keskimäärin, on huonompi ilmanvastuskerroin, noin pakettiauton luokkaa, joten nopeuden kasvaessa auto ottaa moottoripyörän kiinni. Siksipä kiihdytykset pitää tehdä heti alkuunsa ja poistua reitiltä ennen kuin tulee "häpäistyksi".

Kun ajelin kyykkypyörillä niin autoilijat ani harvoin, kokemattomia teinipoikia lukuun ottamatta, haastoivat kisaan mutta nyt kun ajelee ns. raskaalla matkakustomilla niin yrittäjiä kyllä riittää. Useimmiten en ryhdy osallistumaan vaikka vähän härnätäänkin. Joskus kuitenkin kun olosuhteet ovat kohdallaan. Viimeksi Savonlinnassa kun taksisuhari kiilasi ansaintavälineensä rinnalle liikennevaloihin samalle kaistalle. Tosin hän vei erävoiton sitten kun ohitti sulkuviivan yli muutaman kilometrin päässä kuudenkympin alueella.

Otsikoin ketjun hieman huonosti. Parempi olisi ollut "muiden kokemus moottoripyörien tehosta ja turvallisuudesta liikenteessä".
Tehoa pidetään useimmiten vaaratekijänä ja tietysti se sitäkin on jos sitä käytetään väärin. Toisaalta tehoa käyttämällä pääsee myös eroon erinäisistä tilanteista. Tunnen turvattomuutta, onko se sitten totta vai kuvitelmaa, kun ajan liikenteessä pienitehoisella pyörällä. Toisaalta pieni pyörä on myös ketterä ja soveltuu kaupunkiliikenteeseen oikein hyvin. Maantiellä olo on hieman pujottelukeppimäinen. Ohi mennään vaikka riskilläkin.

Entisöity GT850 oli aikanaan sellainen pyörä jota autoilija aliarvioivat raskaasti. Sen suorituskyky, jarruja lukuun ottamatta, riitti tavanomaisen autokannan "kurittamiseen" mutta ulkonäkö ei. Siksi se jätettiin kuljettajineen ottamatta huomioon liikenteessä. Piti aina koittaa olla näkyvä ja keskellä kaistaa tai muulla tavoin tehdä tiettäväksi että tässä liikutaan liikenteellisesti tasavertaisena ajoneuvona. Nyt aivan samaa tapahtuu ajoittain kun ajelee 1400 Californialla. Ainoa pelastus on pyörän suuri koko (Reilusti yli metrin leveys.) joten viereen kiilaaminen samalle kaistalle tapahtuu harvoin. Mutta silloin tällöin näin on käynyt. Pitää ryhtyä varomaan ettei horjahda lähtiessä ja naarmuta muutaman sentin päässä olevaa autoa. Tai sitten jättäytyä auton taa.

Näin alkukesän ajeluiden yhteydessä on tullut esiin myös se että sivuteiltä päätielle tulijat eivät noteeraa edelleenkään moottoripyörää vaan eteen vain käännytään. Sitä varten pyörässäni on sumuvalot jotka ovat tietenkin päällä joka säällä kun maaseudulla ajelen. Ovat huomanneet että jotain sieltä tulee kun noin häikäisee.

Miksi moottoripyörään ei tarvitse jättää turvaväliä? Monet ajavat aivan liki mutta eivät välttämättä mene lainkaan ohi. Muutaman tapauksen takia on tarvinnut pysähtyä tien laitaan kun eivät tee rakoa vaikka jarruvaloa vilauttelisi tai välillä tekisi pienen kiihdytyksen eli hankkisi itse sen turvavälin.

Viidellä vuosikymmenellä kaksipyöräisellä ajelleena olen huomannut että on muutosta kieltämättä tapahtunut. Jopa positiiviseen suuntaan. Sekä moottoripyöräilijöillä että autoilijoilla toisiaan kohtaan. Virheitä tapahtunee molemmilla osapuolilla eikä provosoituminenkaan ole hyväksi. Mutta silti odottaisi että tilaa annettaisiin kohtuudella.

Moottoripyörällä loukkaantuminen tai peräti kuoleminen on isojen otsikoiden paikka ja moottoripyörien liikenneturvallisuudesta kannetaan suurta huolta. Autokolarissa vammautuminen tai hengenmeno on jotenkin normaalimpaa ja niistä ei aina edes tule lehtiin juttuja. Mukana pitää silloin olla jotain draamaa että juttuja kirjoitettaisiin. Moottoripyöräily on siinä suhteessa koko ajan suurta dramatiikkaa.

Extyökaveri muisti liki päivittäin sanoa että koska kasvat aikuiseksi ja luovut leluistasi tarkoittaen moottoripyöriäni. Hänen mukaansa maksettu omakotitalo, keskimääräistä parempi auto, koira ja ehkä siinä sivussa hankittu perhekin on kaikki mitä pitää tavoitella. Asia tuli jo selväksi ensimmäisellä kerralla mutta muistutus asiasta oli päivittäistä. Mitä se kertoi hänestä itsestään?

Kerran sitten kaaduin vakavahkosti työmatkalla pyörälläni. Se oli hänelle ilon päivä. Hän kun oli varma että nyt luovun moottoripyöräilystä. Jurnutus jatkui kun seuraavan kerran tulin moottoripyörällä töihin sairasloman jälkeen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2017, 12:17:48 ip »
Tuo sivulta kiilaaminen on kyllä ihme juttu. Kotiin ajellessani, eräässä risteyksessä on sellainen järjestely, että tie kaartaa jyrkästi oikealle. Keskellä kaarretta on risteys vasemmalle, jonne itse siis suuntaan. Ristetystä ei ole levenetty tältä kohtaa erikseen. Koko risteys on kehystetty korotetulla jalkakäytävällä.
Olin taannoin ryhmittynyt kääntymään vasemmalle, siis suunnilleen auton vasemman puoleisten renkaiden kulkemaan uraan. Vastaan tuli rekka-auto, jota minun tuli tietenkin kääntyvänä väistää. Odotan paikallaan vilkku kytkettynä ja jalka jarrupolkimella. Ja kas kummaa, kainalon alta pyrkii joku kiireinen ohitse. Auton peili menee muutaman sentin päästä kyynärpäätäni. Vasemmalla, liki kosketusetäisyydellä, jyrää täysperävaunurekka. Alkaa tuntua hivenen ahtaalle tuo sija. Mutta siitä se auto vaan punnertaa itsensä ohitse!! Virhemarginaalia ei juuri ollut.
10 sekuntia myöhemmin kaarran risteyksestä vasemmalle, näen yhä ohittaneen auton oikealle kaartuvalla osuudella, ei ole ehtinyt edes horisonttiin.
Mitä autoilija tällä voitti? Riski suurempaan onnettomuuteen kuitenkin oli aika vahvasti läsnä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #8 : Kesäkuu 20, 2017, 01:19:37 ap »
Mitä ihmeellistä tuossa on? Ajaessani moottoripyörällä toimin samoin jos auto on ryhmittyneenä
ja tilaa ohitukseen on, vaikka sillä sentin marginaalilla. Miksi autoilija ei saisi toimia samalla tavalla?
Silloin kun liikennevaloissa seisoo pitkän letkan keulilla raskas ajoneuvo. Siitä kun hivuttaa itsenä
ja moottoripyörän siihen rinnalle jonon ohi, saa vihreän vaihduttua ajella hyvän tovin yksikseen
kaikessa rauhassa.






Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #9 : Kesäkuu 20, 2017, 10:31:55 ap »
En minäkään tuossa ongelmaa näe silloin kun on tilaa. Ollakseni mukavuusalueellani niin metri puolelleen on hyvä olla väljää jos sattuukin lähtiessä hieman suunta olemaan haussa.

Tuo auton rinnalle samalle kaistalle kiilaaminen kun ei suo autoilijalle mitään lisäarvoa mutta haittaa omaa toimintaani. Joka tapauksessa minä olin siinä ensin ja haluan pitää tietyn toleranssin muihin kulkijoihin. Lisäksi se rinnalle tunkeminen aiheuttaa epävarmuutta ja hankaluutta omaan ajamiseeni. On takuuvarmaa, jos tulee hipaisu autoon, niin se on moottoripyöräilijän aiheuttamaa.

Triken viereen ei kukaan ole tunkenut eikä silloin kun olen ollut jollain sporttipyörällä. Sitä on alkanut tapahtua kun olen Californialla liikkeellä. Samaa tapahtui aikoinaan GT850:n aikoihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #10 : Kesäkuu 20, 2017, 10:40:36 ap »
Tuossa tilanteessa tila on aika suhteellinen käsite. Siinä ei ole oikeasti tilaa, kuin yhdelle autolle. En nimittäin ole varma, kiipesikö auton oikean puolen pyörät rotvallille. Siinä olisi saattanut herkempi jo hermostua, se vastaantuleva rekka siinä vasemmalla ei nimittäin antaisi pätkääkään periksi jos horjahtaisi. Mielestäni autoilija oli tasan tarkkaan mäntti, joka ei ymmärrä muiden tilan tarvetta. Monilla on se luulo tiellä, että moottoripyörä tarvitsee vaikka vain puolet siitä leveydestä, mitä auto. Sehän ei pidä paikkaansa, vaan opetetaan jo autokoulussa, että jokainen tarvitsee juuri saman verran tilaa, kaistan verran. Mopoja koskee omat säännöt.
Oma autoni on niin kapea, ettei se fyysisesti ole juuri Cali 1400:a leveämpi. Sillä puikkelehtiminen kapammissakin kohteissa on helppoa ja sillä ehkä tulee itsekin sorruttua epämääräisiin ohituksiin risteyksissä jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #11 : Kesäkuu 20, 2017, 11:17:02 ap »
Oma C14 on edestä 1120 mm ja takaa 1030 mm. Vaatii siis tilaa liki saman kuin kaksi pienempää moottoripyörää. Trike eli California Adamant on 70-luvun pikkuauton levyinen. Taka-akseli on Corollasta. Lisäleveyttä hain laittamalla levyjarrut rumpujen sijaan ja isolla offsetillä olevilla mopoauton alumiinivanteilla. Mutta kaukana kahden metrin sallitusta leveydestä vielä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #12 : Kesäkuu 20, 2017, 18:39:19 ip »
Miksi sitten moottoripyöräilijät tykkäävät ajella autojonojen välissä?
Kokeilin aikoinaan sivulaukkujen kanssa ajamista, mutta luovutin. Laukut olivat silloin
pehmeät ja vilkkaammassa kaupungissa välimatka autoihin supistui välillä nollille.
Ei omasta halustani, mutta en kokenut sitä pahaksi ongelmaksi vaikka alkuun
vähäsen yllätyinkin.
Laukkumopo oli vain ahtaammissa paikoissa liian "automainen" ajettava omaan makuuni.
Yritän välttää vasemmalle kääntymistä tilanteessa missä liikennettä on paljon ja tilaa vähän.
 Silloin riski jäädä huomaamattomaksi on suuri. Jos vaikkapa oikeassa reunassa on pientareella tilaa,
odottelen siellä tilaisuutta tai käyn siirtymässä tien toiselle puolelle jossain muualla.
Myös autolla.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #13 : Kesäkuu 20, 2017, 21:53:45 ip »
Lainaus
Miksi sitten moottoripyöräilijät tykkäävät ajella autojonojen välissä
Varovasti mennessä (vaikka marginaalit laidoilla ovat kapeat) tuo on kyllä mukavaa. Olen niin autoon tottunut, että Guzzillakin ajaessa tulee käyttäydyttyä samalla tavalla. Siellä jonon keskellä ja kaistan keskellä "autona autojonossa"... sitten joskus muistan tai kärsimättömyys muistuttaa että jos varovasti... Ne autolla kulkevat, ketkä eivät itse ole ajaneet kaksipyöräisellä ovat yllättävän usein kateellisia. Kun joku pääsee jonottamatta ohi... näyttävät merkkejään tai jopa ehkä koettavat siirtyä eteen. Saksassa kerran älysin siirtyä paikallisten perään kun baanalla oli "Stau", matka joutui pikkuhiljaa kun kaikki muut seisoivat kilometrikaupalla.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #14 : Kesäkuu 20, 2017, 23:35:31 ip »
Hirmuinen oli torvikonsertti kun ohitin oikealta staun. Monta kilometriä ihan reippaan leveää piennarta vaarantamatta ketään tai mitään. Sitten tulin kolaripaikalle ja sujuttelin sinne jonon sekaan ja ohitin muiden keralla tapahtumapaikan. Muut moottoripyöräilijät siellä jonossa kärvistelivät. Eikä ollut ainoa kerta.

Kerran nazikonstat ottivat korttini ja passini takavarikkoon kun ei olut rahaa maksaa sakkoa. Olisi pitänyt viedä jonkin pikkukylän poliisiasemalle kuitti sakon maksusta. Tuumailin että voitte pitää molemmat. Mäntän poliisiasemalta hain myöhemmin uudet ja samalla myös sen pikku-een.

Isoin härdelli syntyi siitä kun kaverin pyörä lakkasi laulamasta ja huomasin sen vasta monen kilometrin päästä. Laskettelin vastavirtaan pientareella. Valot vilkkuivat ja torvet soivat. Mitään ongelmaa ei kyllä ollut. Kaverin pyöräkin tuli sen verran kuntoon ja lähdettiin liikenteeseen mutta varoiksi ensimmäisestä liittymästä pois baanalta. Teimme pienen maalaiskierroksen ja samalla pääsimme tarkastelemaan tarkemmin ilmennyttä häiriötä. Letku litussa tankin alla.

Mitään ei ole kuulunut jälkeenpäin. Tapahtui 90-luvun alkupuolella mutta eri reissuilla.