Kirjoittaja Aihe: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus  (Luettu 8562 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #15 : Kesäkuu 21, 2017, 07:09:34 ap »
Sivistysvaltioissa splittaaminen on sallittua, mutta Suomessa kiellettyä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #16 : Kesäkuu 28, 2017, 14:56:16 ip »
Autoilija voi hermostua, jos moottoripyöräilijä potkaisee
auton kylkeen ohittaessaan:

https://www.youtube.com/watch?v=krmTp9-w3x4&feature=youtu.be



Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #17 : Kesäkuu 28, 2017, 16:06:04 ip »
Ensimmäisen kerran Gunther-maassa  ajellessani liike pysähtyi autobaanalla, jäin kiltisti odottelemaan omalle paikalleni. Muutaman minuutin kuluttua viereeni pysähtyi "alkuasukasmotoristi" , huomasi turisti tollon ja sanoi "seuraa minua, viet yhden auton tilan". Sitten ajettiin seisovien autojonojen välissä n seitsemän kilometriä , kunnes pääsimme onnettomuuspaikan ohi. Eikä kukaan töötännyt saati avannut ovea , sujuvaa liikennettä.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #18 : Kesäkuu 28, 2017, 19:52:20 ip »
Sivistysvaltioissa splittaaminen on sallittua, mutta Suomessa kiellettyä..
Taisin jo aikaisemmin mainita kokemuksistani keväisestä Nizzasta. Tästä löytyy kommentointia "Ajoarkuus"-ketjussa. Samaa on koettu Pariisissa. Pariisissa jokainen vapaa paikka oli tikattu parkkiin täyteen kaksipyöräisiä. Riemukaaren ympäri ajoi enemmän kaksipyöräisiä kuin autoja. Kaksipyöräiset ajavat ruuhkassa tosi kapeaan väliin autojen sekaan ja pujottelevat. Autoilijat eivät hermostu siitä vaan antavat tilaa. Ja paras kokemus oli tosiaan Nizzassa, jossa puolen kilometrin matkaan autolla meni tunti, mutta samaan aikaan puhalsi ohitse vasemmalta ja oikealta satoja kaksipyöräisiä. Käykää vaikka kokeilemassa niin, että tulette etelästä Route de Turinia ja käännytte vasemmalle Pont Rene Cotylle iltapäivällä neljän kieppeissä. Tai Nizzan rantabulevardilla ihan milloin vaan. Norwegianilta saa edullisia paketteja. Nizzan terapoivan kokemuksen jälkeen pärjää taas pari kuukautta ilman verenpainelääkkeitä. On todella nautinnollista ja stressitöntä ajaa kotimaan autioilla baanoilla vaikka keskellä kaupunkia ruuhka-aikaan. Koskee niin autolla kuin motskarilla ajelua. Puhumattakaan motskarilla kurvailusta maaseudulla. Ei potkita autoilijoita tai muita motoristeja. Ajetaan esimerkillisesti. Nautitaan!

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #19 : Heinäkuu 09, 2017, 15:32:50 ip »
Olipa outoa ajaa heinäkuussa sunnuntaina Tampereella. Kaupungilla lähinnä jalankulkijoita ja liikennelaitoksen nyssejä. Henkilöautoja vain muutama, taksitolpilla pitkät jonot, takseja. Monet liikennevalot laitettuna pimeiksi. Nyt olisi helppo näyttää kaupunkia autolla tai moottoripyörällä. Kansa on häipynyt rannoille ja festareille. Vain toreilla oli istuksijoita muta ei tavanomaisia jonoja mustanmakkaran tarpeeseen saati kahvikioskeilla.

Pyörästäni eräs turistipariskunta torin laidalla innostui. Olivat Italiasta. Yhteinen kielitaito oli hieman hakusessa mutta selvisi etteivät ole koskaan nähneet tällaista Guzzia. Ällistelivät.
Eräs vanhempi papparainen, siis minua hieman vanhempi, tuli myös esittämään että juuri tällaisella pyörällä poliisi hänet pysäytti kun oli ajanut autolla väärin jossain risteyksessä. Kehui hyvää entisöintiä mutta sivulaukut pitäisi olla valkoiset. En väittänyt vastaan.

Aiheeseen: taisi se ensimmäinen Guzzini olla nopeampi pyörä kuin tämä nykyinen. Nykyinen kiihtyy paremmin mutta vauhti loppuu 160 jälkeen. GT850 vielä keräsi lisää vauhtia siinä kohtaa. Nykyinen on turvallisempi vaikka en ABS:stä perustaisikaan. GT:n pysähtyminen oli enemmän hyvän tahdon varassa. Lukkiutumattomat siinäkin. Ylämäkeen pysähtyi nopeammin. Silti sillä tuli pariin otteeseen reissattua etelään syntysijoilleen ja myös saman verran pohjoisessakin. Tietenkin työmatkat ja muu huvittelu lisäksi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2017, 18:24:56 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuutiotilavuus, teho ja turvallisuus
« Vastaus #20 : Heinäkuu 09, 2017, 16:58:47 ip »
Itse pääsin eilen kokeilemaan turvallisuutta pienin kuutioin. Kaverini sai hankittua kolmipyöräisen tavara-Soliferin. Kateus. Olen viisitoista vuotta puolivakavasti etsinyt sellaista itselleni. Kuutioita on juuri alle 50cc ja elopainoa ihan mukavasti. Takajousitus on jäänyt jo suunnitteluvaiheessa hyllylle, jarrut ovat nimelliset ja ajo-omituusuudet vähintään mielenkiintoisesta päästä skaalaa. Kun etupyörät tähtää hyvälle pinnalle tiellä, takapää etsii kaikki urat ja muljuaa siellä perässä. Oikein epätasaisella ajaminen onkin lähinnä rodeota. Ilman kuormaa ohjaus on ylivilkas ja tangosta saa pitää rotevasti kiinni.
Mutta kaiken kaikkiaan ajaminen oli elämys, joka ei auttanut yhtään omistamisen halun paloa. Ei pätkääkään turvallinen ja vähän kuutioita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.