Kirjoittaja Aihe: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali  (Luettu 8396 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Otsikon mukainen härö kummitteli 7SM:n sielussa. Toisen kerran tänä vuonna. Ensimmäisen kerran kevättalvella kun muuten vain laitoin virrat päälle. Kuittasin sen silloin pois ja arvelin että kaasuvaijereiden vaihdon jäännöshäiriöitä. Kaasuvaijerit kun pitää "selittää" ECU:lle sen ymmärtämällä kielellä. Asia ei silloin huolettanut.

Nyt siis pihasta lähtiessä paloi punainen päävaroitusvalo ja komento huoltoon. Ei kuitenkaan "URGENT SERVICE" vaan pelkkä "SERVICE." Ajattelin kuitenkin piipahtaa Biltemassa ostamassa terassilautaruuveja ja muuta mökkitarvetta. Matkalla kaasukahva oli erilainen kääntää kuin normaalisti: varsin pieni kääntö edesauttoi merkittävän tehon ilmenemistä. Oli siis oltava tarkkana kaasun kanssa. Oli kuin olisi sport-asetus mennyt päälle mutta mittarissa luki "Turismo" edelleen. Kävin ostoksilla ja lähdin liikkeelle. Varoitusta ei enää ollut ja kaasukahva toimi yhtä laiskasti kuin normaalistikin eli kiertää sai reilusti ennen kuin mitään kummempaa tapahtuu voimantuottopuolella.

Tämä aktivoi asentamaan "uuteen säätöläppäriin" GuzziDiagin. Siitä taistelusta toisaalla. Kun sain yhteydet pelaamaan niin otsikossa mainittu juttu oli alempiarvoisten vikojen logissa luettavissa suomeksi. Nollasin logitiedot. Nyt en tehnyt kaasuvajereiden ja neljän kaasunasentotunnistimen kalibrointia. Katson ilmeneekö asia uudelleen. Kaasuvaijereista en löytänyt vikaa enkä yletöntä välystä. (Välystä kyllä epäilen mutta en ole vielä löytänyt.) Pitäisi ottaa tankki pois.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Jos on niin millaisia vikailmoituksia tai huollon mainintoja vikalogien tiedoista?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2017, 00:02:44 ap »
Toistaiseksi ei ole otsikon mukainen ilmoitus tullut näkyviin.

Mutta ensimmäinen "huoltoavain" tillittää mittaristossa. Syttyi tarkalleen kun mittariin tuli tasan 10.000 km. Moottorin öljynvaihto ja venttiilien säätö. Jälkimmäiset kilkattaa.
Ensimmäinen pyöräni johon pitänee laittaa synteettiset öljyt. Olisikohan se tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/593070/MP-Motul-10W-60-7100-tayssynteettinen-4L

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2017, 15:03:22 ip »
Lainaus
huoltoavain tillittää mittaristossa
Oliko tämä Cali1400 sen ikäisiä, että koodilla voi kuitata itse vai niitä vielä uudempia, joihin ei tiedetä vielä kuittauskeinoa muuten kuin auktorisoidun huoltoliikkeen PADS -ohjelmalla?
En oikein tiedä mutta ECU on vuosimallia 2015 kevätpuolelta. Saattaa olla vielä vanhentuneella tekniikalla. Mittariston iästä ei ole käsitystä.
Mutta asia selviää kun yritän koodailla työkalua pois näytöltä. Ei se tosin vaikuta mitään ominaisuuksiin vaikka se siellä tillittäisi.

Lainaus
Jälkimmäiset kilkattaa
Guzzissako venttiilit kilkattaa ???. Jaa niin, tämähän oli niitä malleja, joissa vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan kardaani 30tkm välein ja rullanostimet 10tkm välein :P.
Mutta onneksi seuraavaa peräöljyn vaihto tapahtuu vasta 50.000 km kohdalla.


Lainaus
Olisikohan se tämä
Sattuipa somasti kun tämä on juuri se tuote, jonka hintaa kyllä paljoksuin (sentään tarvikeliike) mutta saatavuussyistä ostin omaani viime kesäksi (nyt ajattelin: "emmie saata" ja laitoin ruskeaa öljyä). Jos ostat, odotan mielenkiinnolla kommentteja siitä että se on a) punaista ja tuoksuu b) hajuvedelle (tms.)  -  vielä silloinkin, kun ne laskee ulos moottorista (ainakin jos ajaa vähän kuten minä)
Öljy on nyt ostettu mutta hintansa vuoksi firman tiliin. Samoin ilma- ja öljysuodatin sekä suodatinavain ko. HF-filtterille. Paikallaan lienee jokin muu filtteri jollain muulla avainkoolla ja kulmamäärällä. Mutta aina ne on irti saatu. Uusi ilmansuodatin on Ufi-merkkinen. Tuskin tarvitsee vaihtaa mutta katson kuitenkin.
Ilmoittelen kyllä minkälainen fiilis öljystä lähtee. Siinä on kuitenkin turhana kytkinlisäaineistus.

Tuolla alempana kuva: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6632.60
Eikös se kone ollut sisältä oikeinkin siisti kuten öljykin?

Vanhempien koneiden kanssa jatkan mineraalilinjalla 20W50 osastolla. Hyvin ovat koneet pelanneet. Vanhemmissa vehkeissä lisäksi metallin lisäaine RVS. Koneissa ja vaihteistoissa mutta ei perissä. Niissä Molykote A.


Rautsi63

  • Viestejä: 42
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2017, 17:29:19 ip »
Minä olen käyttänyt Sport 4V koneessa Storm motorissa myytävää Motorex Power Synt 4T 10W/60 öljyä takuu ajan umpeuduttua, kun aloin tekemään huollot itse. 70tkm kohdalla piti irroittaa kannet, kun pakoputkien kansikiinnityspultit piti tehdä kaikki uusiksi, niin kaikki venttiilinostimien tatit olivat yhtä lukuunottamatta kuin uudet. Tämä yksi ei ollut kiertynyt ja siitä aavistuksen omainen jälki. Minä suosittelen Motorex:a vaikka on vähän kalliimpaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2017, 20:24:26 ip »
Tuliko siihen uusi nokka?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2017, 01:48:33 ap »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #6 : Kesäkuu 18, 2017, 11:00:36 ap »
Lähinnä että tuliko sekä nostintatti ja uusi nokka, vai oliko nokka vielä kunnossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Rautsi63

  • Viestejä: 42
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #7 : Kesäkuu 18, 2017, 22:15:59 ip »
Minun silmissä tatit ja nokat eivät olleet muuttuneet. Eli pinnat kunnossa. Seuraava tarkistus n. 90tkm.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #8 : Kesäkuu 18, 2017, 22:49:03 ip »
No sitten. Jotenkin päässäni ajattelin tuon vaurion isommaksi. Sisälukutaito..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #9 : Kesäkuu 19, 2017, 10:54:30 ap »
Minun silmissä tatit ja nokat eivät olleet muuttuneet. Eli pinnat kunnossa. Seuraava tarkistus n. 90tkm.
Tämä on juuri niitä asioita johon RVS:n väitetään olevan juuri oikea aine. Alkavan vaurion pysäyttäminen.

Noin yleensä ottaen on melko yleistä että Guzzeissa eivät aina nostimet pyöri vaikka pitäisi. Onko se liian tiukka pesä nostimella vai puute nokan muodossa? Ei voi tietää. Pääosa nostimista pyörii kuten pitääkin ja kuormitus jakaantuu silloin mahdollisimman suurelle alalle. Mutta niin vain on noita jumiintuneita tullut vastaan ja juuri ne ovat niitä kuluneimpia. Nokka-akselin voi lähes aina korjauttaa tai ainakin vaihtaa kuten nostimetkin. Niiden seurantakin on loppujen lopuksi kohtuullisen helppoa aina kun öljypohja on irti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #10 : Elokuu 23, 2017, 19:07:08 ip »
Lapin matkalta kotiuduttu. Lähdin käymään kylällä pyörällä ja lähtiessä tillitti punainen valo ja URGENT SERVICE teksti mittaristossa. Lähdin silti. Kaasukahva toimi omituisesti jälleen ja kone ei ottanut kierroksia. Sammui liikennevaloja lähestyessä. Pyörä oli parkissa pari tuntia. Lähtiessä edelleen punainen valo mutta vain SERVICE teksti. Pyörä oli täysin ajettavissa mutta kaasukahva hieman erilainen mutta kone otti kierroksia herkästi.

Laitoin johdot kiinni ja GuzziDiagilla löysin tuon saman virheilmoituksen jälleen. Kuittasin sen pois mutta en ajanut. Virran ollessa päällä ja yhteys GD:iin kääntelin kaasukahvaa joka suuntaan sekä remputtelin ja kiskoin kaasuvaijereita mutta vikailmoitusta ei tullut vaikka niin olisin halunnut. Ehkä vika ei olekaan vaihtamieni kaasuvaijerien asennuksessa vaan muualla. Pitää odottaa jälleen jos ilmoitus tulisi ja ryhtyä tutkimuksiin.

Seuraavia huomioita:
URGENT SERVICE ilmoituksen aikana ECU on vikasietotilassa tämän vikailmoituksen perusteella eikä liiku normaalisti mutta noin kahdeksaakymppiä pääsee ja kaasu reagoi hieman omituisesti. Tyhjäkäynti on poikkeavaa ja pyörä voi sammua. Punainen yleisvaroitusvalo vilkkuu.

SERVICE ilmoituksen aikana pyörä toimii normaalimmin vaikka kaasukahvan tuntuma on erilainen kulkua kuitenkin riittää. Punainen yleisvaroitusvalo palaa jatkuvasti.

Molempien ilmoitusten aikana suurin osa ajotietokoneen toiminnoista on pois käytöstä. Ajomoodia voi muuttaa.

URGENT SERVICE ilmoitus voi muuttua SERVICE ilmoitukseksi kun pyörä seisoo virrat pois kytkettynä hetken aikaa. Siihen tarvitaan aikaa ainakin muutama minuutti.

GuzziDiagilla löytää vikailmoituksen helposti ja se on otsikon kaltainen tässä vikatapauksessa. Vikailmoituksen kuittaamalla kaikki toiminnot pelaavat jälleen normaalisti.

Odotan että vika ilmenee uudelleen että pääsen tutkimaan tarkemmin. Jos sitä yleensä enää ilmenee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #11 : Elokuu 23, 2017, 19:17:45 ip »
Syttyikö muuten jarruvalo? Täällä pohdittu samaa juttua jo neljä vuotta sitten.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?270426-2014-Moto-Guzzi-California-1400-Custom/page12
Roper puhuu jostain nelisuuntaisesta anturista (?).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #12 : Elokuu 23, 2017, 20:00:17 ip »
Lainaus
Roper puhuu jostain nelisuuntaisesta anturista (?).
Tarkoittaa varmaankin niitä neljää kaasunasentoanturia joiden nimet ovat A, B, C ja D.

Jarruvaloa en ole vilkaissut. Katsotaan sitten seuraavalla kerralla.
Yritän saada ilmoituksen toistumaan mutta nyt ei ole tarvetta tankin irrotukselle. Anturisetti on tankin alla sen etuosassa jonne kaasuvaijerit menevät.

Olen suorittanut niille kalibroinnin ja ohjelmoinut niiden toiminnot ECUun. Ilmeisesti tässä jälkimmäisessä toimessa on jotain erikoista: joko yksi anturi on lievästi epäkunnossa tai sitten niitä käyttävät kaasuvaijerit tekevät omiaan kun ohjaustankoa käännellään tai kaasukahvaa käännellään. Olen itse asentanut kaasuvaijerit.

Ilmiö on tullut satunnaisina kertoina silloin kun olen taluttanut pyörän takaperin ulos tallista. Virta ei ole ollut silloin päällä. Mutta ilmoitus tulee kun kytkee virrat. Ongelma ei liene iso ja sijainti jo tiedetään joten uskon saavani ilmiön kuriin. Ilmoitus on tullut vasta kolme kertaa. Toivottavasti ilmenee pian uudelleen niin ryhdyn toimenpiteisiin tai sitten yritän saada ilmoituksen aikaiseksi tekemällä jotain asian eteen.

Pitääpä tutustua tuohon Roperin tekstiin. Kiitos linkistä.
Tutustuin keskusteluun aiheesta. Kokemukset asiasta pääosin yhteneväisiä.
Muuta ei tullut ilmi jatkokeskustelussa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #13 : Elokuu 23, 2017, 20:06:25 ip »
Jännä anturi, kun on ikään kuin tuplattu. Toimii kahdellakin signaalilla, kolmen puuttuessa katkeaa lento.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: P0155 kaasukahvan asento ura C-D valkoinen kelpaamaton signaali
« Vastaus #14 : Elokuu 23, 2017, 20:25:38 ip »
Jännä anturi, kun on ikään kuin tuplattu. Toimii kahdellakin signaalilla, kolmen puuttuessa katkeaa lento.

Kaksi anturia, A ja B toimivat synkronissa keskenään myötäpäivään. C ja D vastapäivään. Toista paria kääntää kaasukahvan + liike ja loppuja - liike. C:n ja D:n välillä on ilmeisesti "jotain klappia".
Tutkin korjaamokirjasta perusteellisemmin kunhan ehdin ja muistan.

On loogista että kahden vian sattuessa TPS-asetelmaan samaan aikaan ECU siirtyy vikasietotilaan (Limp Home-toiminto) mutta mahdollistaa ajamisen jollain tasolla. Kolmannen pimentyessä ei synny enää kelvollista signaalia.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2017, 21:49:46 ip kirjoittanut motomatti »