Kirjoittaja Aihe: Ketjun vaihto cali  (Luettu 2935 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Ketjun vaihto cali
« : Kesäkuu 12, 2017, 14:59:40 ip »
Vaihtoon menee ketju ja kiristin kohta kunhan on varaa tehdä tilaus.
Ei akuutti tilanne, mutta edessä.
Hieman rallatusta alkaa olemaan 110.000 taipaleelta.
Kysymykseni kuuluu että miten saada rattaat pysymään oikeassa ajoituksessa ketjun kanssa, ts miten lukkoon vai miten noita on asennettu pätevästi?
Pärjääkö kalauttamalla pienen merkin rattaiden kampi- ja nostimien akselin asennosta?
Entä irroittaminen, veikkaan että ovat tiukassa? 
EV-02.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ketjun vaihto cali
« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2017, 15:57:16 ip »
Ketjua ei pysty vaihtamaan erikseen l. Rattaiden kanssa laitettava paketissa. Ovat tiukassa. Itse en vielä noin vähillä km alkaisi koko projektiin ainakaan erikseen ellei konetta joudu jonkin muun rempan takia jokatapauksessa avaamaan.

-KG-

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Ketjun vaihto cali
« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2017, 16:22:27 ip »
Olen vaihtanut jakoketjun irrottamatta ketjupyöriä. Tempun pystyy tekemään ns. uittamalla ja liitoslenkkiä käyttämällä. Kopassa on yhdellä kohtaa sen verran tilaa ketjun takana, että liitoslenkin saa pujotettua takaa ja salpalevyn voi asentaa etupuolelle. Tämä ei tietenkään ole suositus, vaan kommentti siihen, että se on mahdollista. Alkuperäisen ketjun katkaisu vaati hiukan kekseliäisyyttä ja voimatoimia.  Ketjupyörissä on selkeät ajoitusmerkit, joten jaon saa kyllä osumaan kohdalleen.  Tuolla uitetulla ketjulla on nyt ajettu yli 200 k, ketjupyörät on edelleen alkuperäiset.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2017, 18:25:49 ip kirjoittanut egon »

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ketjun vaihto cali
« Vastaus #3 : Kesäkuu 12, 2017, 17:03:49 ip »
Egonin vastauksesta saa osviittaa ketjun/hammaspyörien kestolle.

-KG-

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ketjun vaihto cali
« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2017, 17:41:21 ip »
Eli tulkkaan niin että pelkkä kiristimen vaihto voisi riittää.
Sen tiesinkin että rattaineen ketju ulos ja sisään jos ei katkaise& liitosmallia ketju tilalle.
Ajoitusmerkit siis on.
Millä olette pitäneet vastaan jos rattaat ottaa irti?
Lienee lukitteella ja momenttia reilusti muttereissa, mutta eikös noiden pitäisi tulla lämpöä ja ilmanpaine tms mutterijytkyttimellä alustavasti auki kunhan jostain vaikka puukiilaa väliin kiertosuuntaan?
Kiristimen vaihdossa ei tarvinne kuin irroittaa vanha ja rutistaa uutta tilalle.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ketjun vaihto cali
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2017, 18:46:40 ip »
Millä olette pitäneet vastaan jos rattaat ottaa irti?


Jarrulla vaan. Vaihde tietty ensin viitoselle.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ketjun vaihto cali
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2017, 20:43:52 ip »
Eikös tuosta kiristinmallista ollut jotain suositusta? Ikkala? Egon?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Ketjun vaihto cali
« Vastaus #7 : Kesäkuu 13, 2017, 06:12:15 ap »
Omassa on alkuperäinen, säädettävä kiristin edelleen paikallaan. Ihan hyvin toimii. Sitä ei pysty vaihtamaan irrottamatta jakoketjua.