Kirjoittaja Aihe: Ei yhteyttä ECUun  (Luettu 8193 kertaa)

Paavo

  • Viestejä: 97
Ei yhteyttä ECUun
« : Kesäkuu 12, 2017, 11:18:04 ap »
Hankin Cali Vintage -09:n, ilmeisesti joku amerikanvientimalli ja nyt en saa yhteyttä Ecuun guzzidiagilla, Wikström R.M.Heinolla yritti myös samoin tuloksin. Nyt kysynkin fakiireilta neuvoa ongelmaan, onko koko johtonipun uusiminen ( Dinsellä 449€) ainoa konsti?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #1 : Kesäkuu 12, 2017, 12:49:41 ip »
Alkutiedot ovat nyt hieman vajavaiset mutta lähdetään siitä että olet käyttänyt jo aiemmin samassa laitteessa GuzziDiagia menestyksekkäästi ja tietokone sekä kaapelit ovat samat ja toimivat. Ja olet monesti tehnyt saman muihin Guzzeihin?

Onko ECU MagnetiMarelli vai jokin muu? Reilu viikko sitten törmäsin siihen muuhun Guzzissa. En voinut auttaa. Tosin en nähnyt laitetta mutta omistaja sanoi että ei ole MM.

Yritettiinkö RM.Heinolla nimenomaan GuzziDiagilla vai tehdasohjelmisto PADS:illa?

Millainen on ongelma ECUn suhteen muu kuin sinne pääsemättömyys? Eikö pyörä käy vai pelkkä säätötarve?
         
Johtosarjan uusimiseen en näe tarvetta mikäli on kyse vain eroista Amerikan ja Euroopan välisten eroavaisuuksien vuoksi. Kytkentöja muuttamalla saa valot ym pelaamaan eurooppalaisesti.

Jos kytkentärutiini on sama kuin ennen eikä muutoksia siinä suhteessa ole tapahtunut eikä pyörä käy lainkaan on ensimmäinen päätelmä että ECU ei saa virtaa (maadoitusta) eikä OBD-väylä siten ole myöskään aktiivinen.

Asian tarkistamiseen on helpoin ratkaisu koettaa samanlaisella ECUlla toimiiko se samassa ympäristössä.

Mutta kuten aiemmin kirjoitin on alkutiedot kovin suppeat.
Jos moottoriohjaus on erilainen amerikanmallissa niin sitten en taida tietää siitä mitään.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2017, 13:18:53 ip »
Sorry, kiireessä kirjoitin varsin vajavaisesti. Amerikan malli on käsittääkseni muuten sama,kuin Euroopankin, vain mailimittari erona. Kuitenkin arvelen koneen olevan säädettynä laihemmalle seokselle, sillä tuolloin Kalifornian päästörajoitukset olivat tiukemmat ja alavääntö on tuossa yksilössä aika olematon. Yritin guzzidiagilla ja omilla piuhoilla (jotka pelittävät toisessa Calissa), Wikström yritti tehdasohjelmalla, eikä saanut yhteyttä. Olen veivannut tuolla jo toistatuhatta kilometriä eli kyllä se muuten pelittää, vetää laiskasti alta 4000 rpm ja huippukin lienee n. 160 km/h. Tahtoo ryytyä nopealla kaasun avauksella, muuten kuin pakasta vedetty.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #3 : Kesäkuu 12, 2017, 14:30:24 ip »
Se on tahallaan kartoitettu niin ettei vaikuttaisi tehokkaalta verrattuna kotimaisiin tuotoksiin ameriikassa?
En tiedä, mutta eikös Vintageissa ollut muitakin eroja sinne vientimalleissa.
Sähköpuolella kaikenlaista, mm pienempi akku ja eri kytkentöjä, omituisesti öljysuosituskin erilainen ja mitä kaikkea?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2017, 14:33:19 ip »
Ja Guzzin tapauksissa monesti pienemmät venttiilinvälykset. Ei muun, kuin metelin takia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 861
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2017, 16:26:56 ip »

Kyllä ne muistaakseni Ameriikan foorumilla on jutelleet tutkineensa Vintagea Guzzidiagilla ja karttojakin vaihdelleet niin kuin Euroopassakin.

En tiedä voisko sitten tässä tapauksessa olla mahdollista, että siihen sinun Vintageen on ostettu Ameriikasta jokin sellainen ecu, mihin on tehty joku reflash-juttu(näitä siellä rapakon takana joku on myynyt), ja siihen ei sitten pääse käsiksi guzzidiagilla? Tämä ihan arvauksella vaan. Mutta noita reflash-ecuja ovat asiakkaat kyllä jonkin verran kehuneet, niin että nuo sinun kertomat jutut moottorin käyttäytymisestä ei kyllä taas millään sovi tuohon teoriaan..

Jouko

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2017, 22:10:22 ip »
Nämä yksilöt toi maahan tehdasuusina joku Tampereen autocenter, luullakseni omistaja ei ole mitään muutoksia tehnyt. Itse kuvittelen tuon tukkoisuuden olevan tehdasasetuksissa. Ecu näyttää aivan samanlaiselta kuin muissakin guzzeissa. Mitään en ole vielä itse tehnyt, paitsi yritin vilkaista mitä guzzidiag olisi kertonut.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2017, 23:14:36 ip »
Tampereen Autocenter oli moottoripyöräkaupan tähdenlento aggressiivisella markkinoinnilla ja tiukoilla hinnoilla. Muuttunut sittemmin vain autoliikkeeksi.

Mistä tulee idea että johtosarja pitäisi vaihtaa?
Millä moottorinohjauksella tämä yksilö on? Niitä on kahdella eri järjestelmällä: 15M ja 15RC.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #8 : Kesäkuu 13, 2017, 00:10:00 ap »
Lainaus
joku reflash-juttu
Jouko S puhuu asiaa tapansa mukaan, tuo vaikuttaisi todennäköiseltä syyltä. Cali Vintage 15RC ecuineen on esim. RexXer -listoilla.  Kun ecussa on Rexxer -kartat, siihen ei päässe ymmärtääkseni millään muulla kiinni kuin tuolla RexXer -mokkulalla.

Ymmärrän tuon RexXer -järjestelmän niin, että Daniele Moto Saksassa on taho, jolla on osaamista päästä ecuihin käsiksi ennen muita. Esim 7SM, ei GuzziDiag Reader/Writer -työkaluja, mutta Rexxer tarjoaa omaa karttaansa. Myyvät sitten Rexxer -pakettina asiakkaalle.  Kysessä on ikään kuin ”GuzziDiag -työkalut ja valmiiksi tehty lambda-off -kartta” yhtenä pakettina, johtoineen. Siinä syötetään vaan helpolla tavalla (ohjelmointilaite ”RexxerUser” ostetaan samalla, 499€ pakettihintaan) toisen osapuolen optimoima kartta ecuun.

Rexxer -jippo näyttäisi olevan se, että he tekevät kartat ja lähettävät sen omassa RexxerUser -ohjelmointilaitteessaan (”mokkula”) loppukäyttäjälle. Loppukäyttäjä käyttää mokkulaa ohjeiden mukaan. Mokkula imuroi ensin alkuperäisen kartan talteen (joka on palautettavissa) ja syöttää sitten modatun kartan (”RexXer) tilalle.  Ei siis mitään, mitä osaaja ei tekisi itse GuzziDiag -työkaluilla (toisaalta osaajia on harvassa ja heidän palveluksensa yleensä maksaa).

RexXer User -laitetta voidaan käyttää vain yhteen ecuun, se ”lukittuu” aina ecuun. Jos RexXer User -laitteeseen tallennettu alkuperäinen kartta palautetaan ecuun, silloin RexXer -kartta voidaan asentaa toiseen ecuun. Siis vain yhdessä ecussa kerrallaan.  Jos asennettu RexXer -ohjelmisto kirjoitetaan yli muulla laitteella (esim. P.A.D.S. tai GuzziDiag -Writer) ja RexXer User -mokkula yhdistetään tuohon samaan ecuun sen jälkeen, se lukittuu ja käy virattomaksi.  Alkuperäinen kartta on siksi aina palautettava tuolla RexXer -mokkulalla ensin ecuun ennen jokaista huoltokäyntiä (tai katsastusta, jos tarpeen).


Ikkalahan pelasti kerran 5AM/Griso -tapauksen, jossa RexXer -softan sisältänyt ecu oli päivitetty P.A.D.S:illa merkkiliikkeessä.  Sen jälkeen käynti oli hyvin huonoa.  GuzziDiag -työkaluilla alkuperäinen softa ecuun - käynti parani.  Tässä oli arvaus, että kun P.A.D.S:illa kirjoitettiin RexXer -kartat yli, tuli yhteensopivuusongelmia. Ei ole tietoa, mitä muistipakkoja RexXer käyttää ja miten. Kun P.A.D.S. kirjoitti standardimuistipaikat standardiarvoilla yli, saattoi lopputulos olla ehkä tuon tapauksen mukainen, epämääräinen.

Nyt olisi ratkaisuna nähdäkseni se, että pyydetään GuzziDiag -taholta tehtaan viimeisin Cali Vintage -tiedosto (3D09C28P Hollannin sivujen listauksen mukaan). Sitten "IAW15xEEPROMTool" -työkalulla kirjoitetaan kaikki perustiedot ecuun ja sitten "IAW15xWriter" -työkalulla kartat. Tämän jälkeen myös GuzziDiag -toimii. Sillä itseoppivien arvojen reset . Sen jälkeen ecu on tehtaan originaalikunnossa ja peli kulkee kuten virkaveljensä. Tarvitaan kolmea eri ohjelmaa, yksi tai kaksi tiedostoa (eeprom tool ohjelman syöttämät tiedot kai ovat oma tiedostonsa - en ole koskaan käyttänyt).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2017, 19:44:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #9 : Kesäkuu 13, 2017, 10:40:26 ap »
Lainaus
Nyt olisi ratkaisuna nähdäkseni se, että pyydetään GuzziDiag -taholta tehtaan viimeisin Cali Vintage -tiedosto (3D09C28P Hollannin sivujen listauksen mukaan). Sitten "IAW15xEEPROMTool" -työkalulla kirjoitetaan kaikki perustiedot ecuun ja sitten "IAW15xWriter" -työkalulla kartat. Tämän jälkeen myös GuzziDiag -toimii. Sillä itseoppivien arvojen reset . Sen jälkeen ecu on tehtaan originaalikunnossa ja peli kulkee kuten virkaveljensä.  Tarvitaan kolmea eri ohjelmaa, yksi tai kaksi tiedostoa (eeprom tool ohjelman syöttämät tiedot kai ovat oma tiedostonsa - en ole koskaan käyttänyt).

Ja näiden kätevien toimenpiteiden jälkeen ECU on myös vastaanottavainen käyttöjärjestelmän tiedostojen muokkaukselle kuten ruiskutusmäärät ja sytytysennakot.
Myös vikalogien luku ja nollaus sekä kaikki muukin GD-touhu on yhteensopivaa.

Mutta pitäisi ensin olla varma siitä miten asiantila on.

"IAW15xEEPROMTool" on itselle vielä kokematon työkalu. Viimeksi olen GD:tä käyttänyt viime syksynä V11-malliin koska merkkihuolto ei ollut kyennyt muuttamaan tehdasohjelmistolla sen asetuksia.
Nyt on kyllä lähellä toinen tapaus jonka ECUun maahantuojan huolto ei ole saanut yhteyttä käytettävissä olevilla keinoilla. Omistaja kuitenkin empii ja haluaisi että pyörän myyjäliike vaihtaisi koko ECUn boksin sekä siihen kylkeen asennetun RapidBiken takuuseen. Itsekään en ryhtyisi ko hommaan ennen RB:n eliminoimista. Omistaja taas haluaisi sen säilyttää. Henkilöiden toiveet ovat usein ristiriitaisia. Pyörä käy mutta kuluttaa paljon polttoainetta.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #10 : Kesäkuu 13, 2017, 10:52:22 ap »
Kiitän tähänastisista vastauksista. Kuulostaa loogiselta, yritän tehdä salapoliisityötä selvittääkseni mitä tälle on tehty. Pyörä on ollut kerran hoidettavana Pekka Parviaisella Kokkolassa ( vika oli kuulemma tukkeutunut bensafiltteri). Täytyy kysellä muistaisiko mitään.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2017, 13:31:32 ip »
Sain Parviaisen langan päähän, muisti tapauksen ( pyörä oli tuotu syksyllä ja oli ajanut sen Rovaniemelle sadekelissä keväällä). Viaksi oli ilmennyt tukkeutunut filtteri ja bensaletkun irtoaminen, muistinsa mukaan oli lukenut arvot PADS-ohjelmalla, ei kuitenkaan asentaneensa karttaa uusiksi. Sanoi pyörän toimineen, kun ajoi sen Kokkolasta Rovaniemelle, ei kuitenkaan revitelleensä sadekelillä. No, kyllähän tuo nytkin toimii, ei kuitenkaan niin kuin Guzzin on tottunut pelittävän. Olisin valmis kokeilemaan Camnin ratkaisua, jos siitä Ecu ottaa nokkiinsa, niin Ecuja saanee Ecu-kaupasta. Tarvitsisin kuitenkin apua Vintage-kartan hankinnassa ja jonkun pitämään kädestä kiinni asennuksessa. Vaivannäön luonnollisesti korvaisin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2017, 15:50:36 ip »
Lainaus
Kätevien toimien
::)
Toivottavasti tuo polttoainepuoli on edelleen auki, onhan niitä tapauksia että on jäänyt letku tankin väliin yms.  Ihmetyttää, että jos huoltoliike on saanut luettua PADS:illa tietoja (ei pitäisi RexXer ecuun löytyä yhteyttä, ymmärrän), miksi se ei onnistu enää?  Kyllä pitäisi GuzziDiag:illa yhteys saada, jos se kerran toimii toisen ecun kanssa. Olihan malli varmasti valittu oikein GuzziDiag -ikkunassa, sellainen, jossa on 15RC ecu?  Cali Vintage löytynee luettelosta - mitä tahansa voi kokeilla, jossa tietää olevan 15RC ecun, vaikka V11 Le Mans Rosso Corsaa tai muita Cali -malleja.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2017, 18:33:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2017, 16:04:38 ip »
Minustakin tässä on jotain hämärää. Siksi kyselinkin tarkempia lähtötietoja jo aiemmin. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ei yhteyttä ECUun
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2017, 16:17:43 ip »
Tulee ihan tutut oireet mieleen, kun eräällä sankarilla oli ajopelistä voima hukassa. Uusi ilmanputsari oli sujahtanut koteloonsa suojamuoveineen..  ::)
Hyvä pyörä, parempi mieli.