Ääni Autoliiton Plusjäsenyydelle. Ei ole sidottu ajoneuvoon , vaan on henkilökohtainen. Riittää että Plusjäsen on ajoneuvossa mukana. Ulkomailla vain 15 v ja nuoremmat ajoneuvot kuuluvat palvelun piiriin , kotimaassa ei ole yläikärajaa (Ajoneuvolle:))
<snip>
Kaksi kertaa olen ko. palvelua käyttänyt, 1 kerta Suomessa (bensapumppu) ja 1 kerta Tanskassa (yllä mainittu rengasrikko). Suomessa toimi hyvin.
Kerronpa nyt, kuinka siinä kävi. Ei siinä juuri opittavaa ole, koska kaikki tapaukset ovat erilaisia - ja pitkähkö juttu tästä tulee, mutta ei ole pakko lukea.
19.7.2015 oli siis ajankohta, olin juuri tankannut (tanskalaisten bensa-asemien omituisuuksista muussa jutussa), tullut bensa-asemalta moottoritielle ja kiihdyttämässä matkanopeuteen kun takapää (pyörän) alkoi tuntua kummallisen löysälle. Kun rengasrikkoa ei ole ikinä ennen tullut koettua, ei autolla eikä pyörällä, jonkin aikaa kului, ennenkuin tuli selväksi, että rengasrikkohan tämä. Ei muuta kuin nopeutta alas ja hätävilkut päälle ja matka jatkui pientareella. Tässä vaiheessa renkaassa oli vielä jonkin verran ilmaa, joten ajattelin, että hätä ei ole tämän näköinen. Kerkesin naputtelemaan navigaattorin etsimään lähintä huoltoasemaa joka olikin n. 5 km etäisyydellä ja ulosajoramppikin tuli juuri sopivasti eteen. Ramppi päättyi T-risteykseen ja siinä vaiheessa rengas oli varmaan ihan tyhjä, käännös onnistui jaloilla tukien, samoin loppumatka jo näkyvissä olevalle huoltikselle. Ensimmäinen havainto oli, että huoltiksella oli rakennus, ei siis kylmä asema... mutta kylmä asemahan se oli. Rakennus oli automaattinen autopesula. Asemalla oli ilma-automaatti, jonka käyttö edellytti kahta henkilöä, toinen laittoi letkua venttiiliin, toinen painoi nappia - ystävällisen tanskalaisen avulla ilmaa saatiin, mutta se tuli samantien ulos.
Sitten soittamaan Autoliittoon, jossa ystävällinen naishenkilö otti tiedot eli mikä vika, mikä sijainti jne. ja sanoi, että minulle soitetaan, kun apu on tulossa. Odottelin varmaan noin tunnin (siltä se ainakin tuntui, odottavan aika on pitkä... ja alkoi satamaan. Autopesulassa pääsi sateensuojaan) eikä mitään tapahtunut. Uusi soitto Autoliittoon, vastasi eri henkilö, joten samat jutut uudestaan ja sitten sain kuulla, että homma hanskassa, Tanskan autoliittoon on lähtenyt faksi (!), kyllä sieltä pitäisi jonkun jo soittaa. Ei soittanut. Yritin itsekin soittaa Tanskan autoliiton tiepalveluun, mutta sieltä vastasi vastaaja, olihan virka-aika jo ohi. Soitin jo vakuutusyhtiöönkin, josta neuvottiin soittamaan Suomeen Falckille, josta sanottiin, että kyllä heiltä apua saisi - mutta kieltäydyin, kun se Autoliiton projekti oli vielä kesken. Kolmas soitto Autoliittoon, josta rauhoiteltiin ja vakuutettiin, että apua on tulossa.
No tulihan se hinuri viimein, kaveri sanoi etsiskelleensä minua ko. tien (Europavej) toisesta päästä ja pitkä tiehän se onkin. No, pyörä lavalle, kuski hyttiin. Ensimmäinen kysymys oli, että mihin pyörä? Horsensissa on lähin kunnollinen korjaamo. Selvä, mihin kuski? Hotelli on varattu, kuski viedään ensin sinne Fredericiaan, sitten pyörä.
Hotelli oli parhaimmat päivänsä nähnyt motelli keskellä ei mitään. Omistaja, vanhempi mies oli ainoa henkilökunta paikalla. Kun ruokaa kysyttiin, vastaus oli, että hän voisi jotain pyttipannutyyppistä paistaa. Se oli OK. Ja kyllähän siellä hyvin nukutti.
No, aamulla siis herättiin Fredericiassa, pyörä oli Horsensissa. Muutaman puhelinsoiton jälkeen saatiin selville korjaamo, johon saatiin yhteys ja sieltä kerrottiin, että pyörä otetaan heti työn alle. Ja vähän ajan päästä tuli tieto, että ei voi paikata, täytyy laittaa uusi. Micheliniä ei ole, käykö Bridgestone - totta kai. Oikeaa kokoa ei ole, laitetaanko numeroa isompi - totta kai. Ja niinpä heti puolen päivän jälkeen tuli tieto, että pyörä olisi noudettavissa.
Mutta miten? No tästä hotellilta voisi mennä taksilla juna-asemalle ja junalla Horsensiin ja sitten taksilla korjaamolle. Tosin junien aikatauluista ei ole tietoa. Taksilla sitten, mutta mitä maksaa? Enpä muista summaa, mutta enemmän se oli kuin Autoliiton asettama yläraja. No, taksi sitten tilattiin, jolloin hotellin kaveri ilmoitti, että kun hänellä ei ole mitään diiliä Tanskan autoliiton kanssa, hotelli pitäisi maksaa. No, mikäs siinä, Visa vinkumaan.
Taksi tuli, oikein viehättävä tyttö kuskina - ja ensimmäinen kysymys tietysti oli, että kun hänellä ei ole mitään diiliä Tanskan autoliiton kanssa, kyyti pitäisi maksaa. No, mikäs siinä, Visa vinkumaan.
No, korjaamolla pyörä oli valmis, Bridgestone BT30 alla, 292,12€ - ja heillä ei kortti käy. Omaa pyörää ei tietenkään saanut käyttää, korjaamo antoi ajettavaksi jonkin ikivanhan pikku pyörän ja neuvoi (väärin) mistä löytyy pankkiautomaatti. Automaatista sain tukun (kun ei kurssista ollut kunnon tietoa) kruunuja ja laskun hoidettua - ei muuta kun tien päälle kohti Saksaa.
Onnellinen loppu kuitenkin: Autoliitto korvasi hotellin ja taksin, hinaustahan minun ei tarvinnutkaan maksaa.

Taidanpa kuitenkin seuraavalla kerralla kokeilla autopalveluvakuutusta.