Kirjoittaja Aihe: Ajo tyhjällä kumilla  (Luettu 6859 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Ajo tyhjällä kumilla
« : Kesäkuu 07, 2017, 21:07:02 ip »
Tuli joskus aiemmin spekuloitua miten ainakin omalla pyörälläni voisi ajaa varovasti vaikka takarengas tyhjenisi.
Tänään tuli sitten seikka kokeiltua käytännössä.
Cali 1100, takana vyörengas (melkein loppuunajettu Misukka Pilot Road 3).
Normaalisti liikkeelle, mutta jo ensimmäisissä mutkissa tuli huomattua että ompa lepsu takapää.
No, 25km lähimmälle bensa-asemalle ajoa en pitänyt kovin isona riskinä kun tuli aiemmin talvella todettua ettei rengas kovin littanaan mene ilman painetta.
40-70kmh tuli sitten ajettua.
Takavanne oli suht lämmin paineilmapisteellä ja se jo varmisti mistä kyse ja nollaahan paine näytti.
En tiedä sitten mikä renkaan tyhjensi, nyt kuitenkin paineet on pitäneet, tosin vain muutaman tunnin kokemus viittaa siihen että tyhjenee onneksi hitaasti.

Mutta vakuutuin siitä että ainakin Calin paino, vyörengas ja kevyt kuski yhdistelmällä jos sattuu gummi takaa tyhjemään, niin ei se välttättä tarkoita pyörän siihen jäämistä.
Tästä kokemuksesta ei taida paljon hyötyä olla kenellekään, enkä suosittele vastaavaa kokeilemaan, mutta sattui niin sopivasti että kun takakumi on just menossa vaihtoon muutenkin, niin ihan sama pilaisinko sitä hieman lisää.
Mutkissa oli muljahdus mielessä ja jos rengas olisi ollut uudempi, niin ratkaisu olisi varmaan ollut toinen.
Tämä nyt vain tiedoksi että jos on jollain vastaavalla yhdistelmällä joku vaikka oikeasti pakottava tilanne kuolemaa ja renkaansa lopullista hajoittamista uhmaten.
Eturenkaan kanssa en olisi kokeillut...


motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2017, 21:27:35 ip »
Kokemukseni tyhjenneistä renkaista ovat pääosin sellaisia että matka päättyy välittömästi. Usein rengas putoaa vanteen keskelle. Koskaan ei ole irronnut vanteen ulkopuolelle muulloin kuin krossipyörällä kerran.

Usein huomaa ennen tyhjenemistä että nyt on vaarana tyhjentyminen. Ajaa silti voi varovasti kunnes vanteen reuna ottaa asfalttiin tai vanne pyörii renkaan sisällä eikä matka etene. Melkein joka kerta on käynyt niin että rengas muljahtaa pois paikoiltaan. Sisärenkaallisella myös.

Vain harvoin on etukumi antanut henkensä. Melkein aina takarengas. Olen miettinyt onko sille muuta kuin kaksi syytä: tiellä on naula tai muu piikki jonka eturengas nostaa pystyyn ja takarengas vastaanottaa. Toinen syy lienee se että eturengas on vain yleensä kapeampi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2017, 21:58:40 ip »
No ei päättynyt mulla ihan välittömästi (moottoritiellä Tanskassa 20.7.2015), noin 5 km ajoin, loppumatka kyllä hyvin vaikeaa, niin tuntui liukkaalta.
Takarengas oli kyseessä.
Rengas Michelin Pilot Road 4 pysyi vanteella, mutta ei ollut enää paikkauskelpoinen 5 km:n ajon jälkeen. Täyttöyritys ei onnistunut, yhtään ei ilma pysynyt.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2017, 22:49:22 ip »
Ensi oireiden ilmaannuttua on melko varmaa pelastaa rengas. Ensinnäkin se on vielä paikoillaan vanteella ja siinä on vielä ilmaa vaikka vuotaakin edelleen. Kun matkaa ei jatketa heti niin rengas on vielä pelastettavissa. Sisärenkaallisessa homma on selkeä. Sisäkumi vuotaa. Tarvitaan uusi sisäkumi. Näitä nykyisiä on hankala paikata eikä ns. paikkapullot tehoa sisärenkaalliseen. Ennen uuden sisäkumin asennusta on etsittävä puhkeamisen syy. Usein se on vain vanhuuttaan hapertunut sisäkumi mutta voi olla kyse esim naulasta. Venttiilivuotokin voi olla mahdollinen.

Sisärenkaattomaan on enemmän keinoja. Naulan reiän voi väliaikaisesti korjata vaikka peltiruuvilla. Jos voi välttää paukkupullon käytön eikä kudosvauriota ole tapahtunut voi renkaan paikata sisäpuolelta.
Sisärenkaattomaan on myös ulkokautta asennettavia paikkoja jotka ovat käteviä ja usein tehokkaita "pistohaavoihin" mutta ei isompiin reikiin tai viiltoihin.
Sisärenkaattoman, jos vaurio ei ole paha, voi korjata laittamalla sisärenkaan. Se vaatii hieman askartelua alkuperäisen venttiilin kanssa.

Perustyökalujen ja paikkavarusteiden lisäksi pitää olla joko pumppu tai säilöttyä paineilmaa matkassa. Painepatruunoita saa kaupasta ja ovat helppoja käyttää. Usein tarvitaan useampi.

Useimmilla motoristeilla homma loppuu jo siihen että rengas on tyhjä. Keinoja ei ole matkassa eikä työkaluja ottaa pyörä irti, vääntää rengas vanteelta, tehdä paikkaus tai ottaa pyörä mukaan ja käydä muulla kyydillä korjauttamassa tai hankkimassa uusi rengas tai korjausväline. Siksi pitää varautua ja ainakin lukea etukäteen miten paikkaus korjaussarjalla tehdään. Hyttysten syötävänä tai sateessa ei ole häävi tavata pienellä präntättyä ohjetta.

Ainakin jokin pelastuskeino kannattaa pitää mukana. Pitää ottaa huomioon että vanhat paikkauslaitteet eivät välttämättä toimi. Korjaussarja pitää uusia ajoittain ja varsinkin jos sitä on käytetty.

En kerro niitä tässä yhteydessä mutta kymmenien motoristivuosien ja lukuisten rengasvaurioiden ja kaatumisten jälkiseurauksena on syntynyt varsin muistorikkaita seikkailuja. Ne vain tapahtuivat. On tylsää tilata hinausauto.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #4 : Kesäkuu 07, 2017, 23:09:56 ip »
Muutama viikko sitten poistin auton alumiinivanteelta kumin, joka oli ajettu muutaman kilometrin matka ilman ilmaa. Renkaan sisällä oli pari kourallista kumipurua. Kudokset näkyivät sisäpuolella. Ulkoa kumi oli aivan ehjän näköinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2017, 00:05:38 ap »
Ensi oireiden ilmaannuttua on melko varmaa pelastaa rengas. Ensinnäkin se on vielä paikoillaan vanteella ja siinä on vielä ilmaa vaikka vuotaakin edelleen. Kun matkaa ei jatketa heti niin rengas on vielä pelastettavissa.
<snip>
En kerro niitä tässä yhteydessä mutta kymmenien motoristivuosien ja lukuisten rengasvaurioiden ja kaatumisten jälkiseurauksena on syntynyt varsin muistorikkaita seikkailuja. Ne vain tapahtuivat. On tylsää tilata hinausauto.

Eipä oikein ollut halua jäädä siihen moottoritien pientareelle ihmettelemään... ajatus oli, että johonkin, jossa olisi apua saatavissa.
Hinausauto oli hyvä vaihtoehto, sen odottaminen oli tylsää.
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #6 : Kesäkuu 08, 2017, 00:57:18 ap »
Eipä ollut lähelläkään vanteilla käynti tuossa omassa 25km tyhjällä ajossa.
Selittäisikö seikkoja että painoa ei paljon ollut ja vyörenkaan jäykempi (?) rakenne.
Paineet sisään ja takaisin kotiin ajossa ihan normaalisti käyttäytyi kaikkiaan ja melkein siihen malliin ajoinkin.

Vaihdan sen tietysti pikimmiten, vaihdokki on onneksi valmiina hyllyssä.
Mielenkiinnosta tutkin mitä sisäpuolelta löytyy.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #7 : Kesäkuu 08, 2017, 06:47:35 ap »
Minulla tyhjeni Cali Jackalista noin neljä vuotta sitten eturengas. Ehkä noin 20 km matkan ihmettelin hiukkasen lisääntynytä tärinää. Tärinä oli sen verran heikkoa, etten pystynyt paikallistamaan. Ensimmäisenä tuli mieleen takarenkaan tasapainotusmötikän irtoaminen. Tie oli 100 km/h rajoituksella ja ajelin sen mukaan. Välillä oli 80 km/h. Sitten tuli kääntyminen risteyksestä vasemmalle. Ryhmittyminen ja hidastus menivät hyvin, mutta kääntyessä heitti heti vasemmalle kyljelle. Onneksi vauhtia ei ollut. Rengas pysyi vanteella. Ilma ei enää pysynyt renkaassa ja pyörä oli tuotava peräkärryllä pois.
Ilmeisesti vauhdissa keskipakovoima piti renkaan (Metzeler) toimivana. Pysähtyminen kaatumatta olisi varmaan onnistunut, jos sen olisi tehnyt suoraan ajamalla.
Minä ainakin opin, että pysäytän turhia kurvailematta, jos epäilen renkaan tyhjenemistä.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2017, 10:26:29 ap »
osakaskossa lienee tuo palvelu, että kuski saatetaan kotiin ja kulkine lähimpään huoltoon. Se tietysti maksaa. Ja autoliiton plusjäsenyys lienee hyvä. Ja pätee myös ainakin suurimmassa osassa euroopan maita. Autoliiton äijät tietääkseni jopa suostuvat likaamaan käsiään paikan päällä. En tiedä toki heidän valmiuksistaan moottoripyörien renkaanvaihdon/paikkauksen osalta. Eipä tuo mitään rakettitiedettä liene. Minulla ei ole tietotaitoa, mutta enpä mikään rakettitieteilijä olekaan. Mutta kannattaa silti pitää välineistö hollilla. Motoristien solidaarisuus on myös huojentava elementti.
Saattoi itselle kerran rengasraudasta jotain hyötyä olla. muutama vuosi sitten eräänä yönä räpläsin huoltiksen pihalla pyörääni. Tuli perin aggressiivisen oloista nuorisoa ympärille. Rengasraudan ja puukon oleminen näkyvillä ja käden ulottuvilla saattoi estää tilanteen kärjistymisen.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2017, 12:00:30 ip »
IF:n osakaskossa tuota palvelua ei ole, mutta sen saa erikseen omana osiona, maksaa tietenkin lisää. Tässä palvelussa pyörä toimitetaan lähimpään merkkihuoltoon kaikkialla euroopassa.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2017, 12:15:23 ip »
Olen ymmärtänyt että Autoliiton lisämaksusta saatava kuljetuspalvelu olisi se edullisin ja tehokkain.
Itsellä ei ole kokemusta palveluista. Koetan selvitä toistaiseksi omin avuin jos jotain häikkää sattuu.

Usein on helpointa ottaa puhjenneen renkaan pyörä matkaan ja poiketa korjaamolla se korjauttamassa. Yllättävän hyvin saa kyydin kun pyörä kourassa liftaa. Hiki pyrkii tulemaan kanniskellessa. Näin olen joutunut toimimaan kaksi kertaa 1100 Brevan kanssa. Kyseinen pyörä on hyvin käyttäjä- ja korjaajaystävällinen.

Rengasrautoja en ole aikoihin pitänyt matkassa mutta korjaussarja on ja työkalut millä etu- ja takapyörän saa pois alta. C14 on ongelmallisempi koska siinä ei ole keskiseisontatukea vaan se pitää kaataa vasemmalle kyljelleen että pyörät saa irti. Pyöränostin on liian iso kalu pitää mukana. Ehkä muutama massapölli toimisi nostimen sijaisena kun pyörä on tuupattu matalaan ojaan.....

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #11 : Kesäkuu 08, 2017, 14:15:28 ip »
Ääni Autoliiton Plusjäsenyydelle. Ei ole sidottu ajoneuvoon , vaan on henkilökohtainen. Riittää että Plusjäsen on ajoneuvossa mukana. Ulkomailla vain 15 v ja nuoremmat ajoneuvot kuuluvat palvelun piiriin , kotimaassa ei ole yläikärajaa (Ajoneuvolle:))
Talvella tarvitsin, kun vaimon kulkimesta hajosi kytkin, soitto palvelunumeroon ja reilun puolentunnin päästä olin jo kotona , täyttämättä yhtään mitään papereita tms.  Muistaakseni tuovat myös apuvirtaa tarvittaessa paikalle, veloituksetta.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2017, 20:09:50 ip »
Nyt laitettiin uudet kumit alle eteen ja taakse.
Tutkittiin rengasalan ammattilaisen kanssa paineettomalla ajettua takarengasta ja hämmästeltiin kun ei löydetty mitään jälkeä tapauksesta.
Ei kumipurua sisässä, ei vaikka taivuteltiin saatu kudosvauriota tms esille.
Hmm...
Ässä Renkaalla vaihto sujui ammattitaidolla vaikka oli ensimmäisiä MP renkaita mitä vaihtaneet.
Itse omistaja teki homman ja teräsharjasi vielä vanteiden renkaan alle jäävät pinnat, 20e koko hoito.
Tykkäsin käydä, vanhan liiton pölyinen ja likainen paikka jossa paiskitaan oikeasti töitä eikä olla rahan perässä.
Tasapainoittaminen ei heillä onnistunut moporenkaille ja päädyin tekemään itse Bilteman 34e+ painot vermeillä.
Mielenkiintoista hommaa!
Tuli todettua mm että harvinaisen mihinkään suuntaan vispaamattomat Bridgestonen Battlaxit tuli vanteille, en ole noin heittämättömiä tavannut miltään kokeilemaltani merkiltä, lupaavaa.
Samassa tuli ilmi että takusen kardaaninpuolen laakeri hieman oireilee.
Hyvä että tuli esille, nyt seuraavaksi oppia sitten laakereidenkin vaihdossa.
Ja kaikki pyörälaakerit samantien, noihan ei paljon kustanna ja taidan saada hyllystä jopa lähikylästä.

Kuvassa pro tason tasapainoitusta.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #13 : Kesäkuu 08, 2017, 20:26:35 ip »
Ääni Autoliiton Plusjäsenyydelle. Ei ole sidottu ajoneuvoon , vaan on henkilökohtainen. Riittää että Plusjäsen on ajoneuvossa mukana. Ulkomailla vain 15 v ja nuoremmat ajoneuvot kuuluvat palvelun piiriin , kotimaassa ei ole yläikärajaa (Ajoneuvolle:))
<snip>

Kaksi kertaa olen ko. palvelua käyttänyt, 1 kerta Suomessa (bensapumppu) ja 1 kerta Tanskassa (yllä mainittu rengasrikko). Suomessa toimi hyvin.

Kerronpa nyt, kuinka siinä kävi. Ei siinä juuri opittavaa ole, koska kaikki tapaukset ovat erilaisia - ja pitkähkö juttu tästä tulee, mutta ei ole pakko lukea.

19.7.2015 oli siis ajankohta, olin juuri tankannut (tanskalaisten bensa-asemien omituisuuksista muussa jutussa), tullut bensa-asemalta moottoritielle ja kiihdyttämässä matkanopeuteen kun takapää (pyörän) alkoi tuntua kummallisen löysälle. Kun rengasrikkoa ei ole ikinä ennen tullut koettua, ei autolla eikä pyörällä, jonkin aikaa kului, ennenkuin tuli selväksi, että rengasrikkohan tämä. Ei muuta kuin nopeutta alas ja hätävilkut päälle ja matka jatkui pientareella. Tässä vaiheessa renkaassa oli vielä jonkin verran ilmaa, joten ajattelin, että hätä ei ole tämän näköinen. Kerkesin naputtelemaan navigaattorin etsimään lähintä huoltoasemaa joka olikin n. 5 km etäisyydellä ja ulosajoramppikin tuli  juuri sopivasti eteen. Ramppi päättyi T-risteykseen ja siinä vaiheessa rengas oli varmaan ihan tyhjä, käännös onnistui jaloilla tukien, samoin loppumatka jo näkyvissä olevalle huoltikselle. Ensimmäinen havainto oli, että huoltiksella oli rakennus, ei siis kylmä asema... mutta kylmä asemahan se oli. Rakennus oli automaattinen autopesula. Asemalla oli ilma-automaatti, jonka käyttö edellytti kahta henkilöä, toinen laittoi letkua venttiiliin, toinen painoi nappia - ystävällisen tanskalaisen avulla ilmaa saatiin, mutta se tuli samantien ulos.

Sitten soittamaan Autoliittoon, jossa ystävällinen naishenkilö otti tiedot eli mikä vika, mikä sijainti jne. ja sanoi, että minulle soitetaan, kun apu on tulossa. Odottelin varmaan noin tunnin (siltä se ainakin tuntui, odottavan aika on pitkä... ja alkoi satamaan. Autopesulassa pääsi sateensuojaan) eikä mitään tapahtunut. Uusi soitto Autoliittoon, vastasi eri henkilö, joten samat jutut uudestaan ja sitten sain kuulla, että homma hanskassa, Tanskan autoliittoon on lähtenyt faksi (!), kyllä sieltä pitäisi jonkun jo soittaa. Ei soittanut. Yritin itsekin soittaa Tanskan autoliiton tiepalveluun, mutta sieltä vastasi vastaaja, olihan virka-aika jo ohi. Soitin jo vakuutusyhtiöönkin, josta neuvottiin soittamaan Suomeen Falckille, josta sanottiin, että kyllä heiltä apua saisi - mutta kieltäydyin, kun se Autoliiton projekti oli vielä kesken. Kolmas soitto Autoliittoon, josta rauhoiteltiin ja vakuutettiin, että apua on tulossa.

No tulihan se hinuri viimein, kaveri sanoi etsiskelleensä minua ko. tien (Europavej) toisesta päästä ja pitkä tiehän se onkin. No, pyörä lavalle, kuski hyttiin. Ensimmäinen kysymys oli, että mihin pyörä? Horsensissa on lähin kunnollinen korjaamo. Selvä, mihin kuski? Hotelli on varattu, kuski viedään ensin sinne Fredericiaan, sitten pyörä.

Hotelli oli parhaimmat päivänsä nähnyt motelli keskellä ei mitään. Omistaja, vanhempi mies oli ainoa henkilökunta paikalla. Kun ruokaa kysyttiin, vastaus oli, että hän voisi jotain pyttipannutyyppistä paistaa. Se oli OK. Ja kyllähän siellä hyvin nukutti.

No, aamulla siis herättiin Fredericiassa, pyörä oli Horsensissa. Muutaman puhelinsoiton jälkeen saatiin selville korjaamo, johon saatiin yhteys ja sieltä kerrottiin, että pyörä otetaan heti työn alle. Ja vähän ajan päästä tuli tieto, että ei voi paikata, täytyy laittaa uusi. Micheliniä ei ole, käykö Bridgestone - totta kai. Oikeaa kokoa ei ole, laitetaanko numeroa isompi - totta kai. Ja niinpä heti puolen päivän jälkeen tuli tieto, että pyörä olisi noudettavissa.

Mutta miten? No tästä hotellilta voisi mennä taksilla juna-asemalle ja junalla Horsensiin ja sitten taksilla korjaamolle. Tosin junien aikatauluista ei ole tietoa. Taksilla sitten, mutta mitä maksaa? Enpä muista summaa, mutta enemmän se oli kuin Autoliiton asettama yläraja. No, taksi sitten tilattiin, jolloin hotellin kaveri ilmoitti, että kun hänellä ei ole mitään diiliä Tanskan autoliiton kanssa, hotelli pitäisi maksaa. No, mikäs siinä, Visa vinkumaan.

Taksi tuli, oikein viehättävä tyttö kuskina - ja ensimmäinen kysymys tietysti oli, että kun hänellä ei ole mitään diiliä Tanskan autoliiton kanssa, kyyti pitäisi maksaa. No, mikäs siinä, Visa vinkumaan.

No, korjaamolla pyörä oli valmis, Bridgestone BT30 alla, 292,12€ - ja heillä ei kortti käy. Omaa pyörää ei tietenkään saanut käyttää, korjaamo antoi ajettavaksi jonkin ikivanhan pikku pyörän ja neuvoi (väärin) mistä löytyy pankkiautomaatti. Automaatista sain tukun (kun ei kurssista ollut kunnon tietoa) kruunuja ja laskun hoidettua - ei muuta kun tien päälle kohti Saksaa.

Onnellinen loppu kuitenkin: Autoliitto korvasi hotellin ja taksin, hinaustahan minun ei tarvinnutkaan maksaa.  :)

Taidanpa kuitenkin seuraavalla kerralla kokeilla autopalveluvakuutusta.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajo tyhjällä kumilla
« Vastaus #14 : Kesäkuu 08, 2017, 21:16:13 ip »
Näitä seikkailuja sitten muistellaan oikein porukalla.....