Kirjoittaja Aihe: Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.  (Luettu 3212 kertaa)

Styry

  • Viestejä: 26
Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.
« : Toukokuu 25, 2017, 16:20:52 ip »
Siinapa ongelma. Mitas tuolle tehtais, ja missa, vai pannaanko uutta vannetta alle. Pyora on edelleen se Nevada Club.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2017, 18:10:53 ip »
Kumpi on ruosteessa vanne vai pinnan nippa eli mutteri? Nipat voi vaihtaa mutta se tietää rihtausta uudelleen.

Eipä tuossa paljon tekemisellä tilannetta paranna jos vika on vanteessa.
En haluaisi ohjailla juttua herjaamistasolle mutta olen vastaavaa nähnyt mp-rakentelijoilla jotka ovat tilanneet erittäin edullisen vanteen kaukoidästä. Kromaus on silloin tehty ilman kuparointia ja niklausta  poraamattomaan vanteeseen ja reiät porattu vasta sen jälkeen.

Toinen syy voi olla että kromi on kesinyt reiän reunoilta kun nippoja on kiristetty. Ruoste kertoo vääjäämättömästi että rauta on näkyvissä. Omatoimisäästäjä, jos ruostetta ei ole kuin pinnojen rei'issä, purkaa vanteen, hio ruosteen pois ja maalaa vanteen sisäpuolelta ja kokoaa pinnauksen uudelleen.

Jos ruostetta on jo ulkopuolellakin ja kromi hilseilee niin kromaus on poistettava kauttaaltaan ja tehtävä uusi kromaus tai muu pintakäsittely. Purku, kromauksen poisto ja maalaus on edullisin tapa. Kromi lähtee joko sähkökemiallisessa kylvyssä tai mekaanisesti poistamalla.

Pinnauksen rihtaus on taas oma ammattitoimensa. Sen voi opetella itsekin ja netissä on ohjeita ja filmejä miten homma tapahtuu. Ennen amiksessa käytiin rihtaus läpi parissa tunnissa. Silloin muinoin kun oli vielä autoja joissa oli pinnavanteet. Yleensä brittejä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2017, 20:25:57 ip »
Jonkin verran saat jatkoaikaa vanteelle, kun peset ensin liuotinpesuaineella vanteen, puhdistat kaiken irtoavan messinkiharjalla. Tämän jälkeen käsittelet ruostuneet kohdat pariin kertaan Annitrolilla (saa motonetista). Tämä on laimennettua fosforihappoa ilmeisesti. Tekee pintaan kevyen fosfaattipinnan. Tämä pysäyttää ruosteen. Kun vanteen sisäpinta on kuiva (voi parantaa tulosta kevyesti lämmittämällä) suihkuttaa jokaisen nipan juureen kotelosuojasprayta. Siis sellaista, joka kuivuu vahamaiseksi. Sitten vaan uusi vannenauha päälle ja kumit ylle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.
« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2017, 21:25:43 ip »
Kärsisikö maalata vanteen siitä pinnarivstön kohdalta. Ruosteet pitää toki ensin poistaa edellä esitetyillä
keinoilla. Sellainen siisti koristeraita pinnarivistön kodalle. Vaikkapa Hammeritella.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.
« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2017, 22:07:38 ip »
Kärsisikö maalata vanteen siitä pinnarivstön kohdalta. Ruosteet pitää toki ensin poistaa edellä esitetyillä
keinoilla. Sellainen siisti koristeraita pinnarivistön kodalle. Vaikkapa Hammeritella.

Pekan esitys on kannatettava. Sellaisia maalauksia on joissakin pyörissä ihan vakiona. Eihän se ongelmaa poista mutta peittää oireet. Myös sieltä vannenauhan alta kannattaa puhdistaa ja maalata. Tarkka teippaus näkyvälle puolelle. Jos siis ruoste on vanteessa eikä nipoissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.
« Vastaus #5 : Toukokuu 25, 2017, 23:07:02 ip »
Ja tosiaan uusi vannenauha kun kasaa. Siihen vanhaan on nimittäin suurella todennäköisyydellä tarttunut sitä ruostemateriaalia. Lähtee itkemään kun saa kosteutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Styry

  • Viestejä: 26
Vs: Vanteet ruostuu pinnojen liitoksista.
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2017, 17:18:36 ip »
Taa ongelma on varmaan peraisin niilta ajoilta, kun pyora seisoi vuosikausia kylmassa tallissa... Kukahan Suomessa/Eestissa ottaisi tulevana talvena hommakseen uusia vanteet ja pinnat. Keskiothan on kunnossa...