Kumpi on ruosteessa vanne vai pinnan nippa eli mutteri? Nipat voi vaihtaa mutta se tietää rihtausta uudelleen.
Eipä tuossa paljon tekemisellä tilannetta paranna jos vika on vanteessa.
En haluaisi ohjailla juttua herjaamistasolle mutta olen vastaavaa nähnyt mp-rakentelijoilla jotka ovat tilanneet erittäin edullisen vanteen kaukoidästä. Kromaus on silloin tehty ilman kuparointia ja niklausta poraamattomaan vanteeseen ja reiät porattu vasta sen jälkeen.
Toinen syy voi olla että kromi on kesinyt reiän reunoilta kun nippoja on kiristetty. Ruoste kertoo vääjäämättömästi että rauta on näkyvissä. Omatoimisäästäjä, jos ruostetta ei ole kuin pinnojen rei'issä, purkaa vanteen, hio ruosteen pois ja maalaa vanteen sisäpuolelta ja kokoaa pinnauksen uudelleen.
Jos ruostetta on jo ulkopuolellakin ja kromi hilseilee niin kromaus on poistettava kauttaaltaan ja tehtävä uusi kromaus tai muu pintakäsittely. Purku, kromauksen poisto ja maalaus on edullisin tapa. Kromi lähtee joko sähkökemiallisessa kylvyssä tai mekaanisesti poistamalla.
Pinnauksen rihtaus on taas oma ammattitoimensa. Sen voi opetella itsekin ja netissä on ohjeita ja filmejä miten homma tapahtuu. Ennen amiksessa käytiin rihtaus läpi parissa tunnissa. Silloin muinoin kun oli vielä autoja joissa oli pinnavanteet. Yleensä brittejä.