Kirjoittaja Aihe: R M Heino  (Luettu 18861 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: R M Heino
« Vastaus #30 : Syyskuu 21, 2017, 13:16:38 ip »
Alalle koulutettuja on edelleen aivan liian vähän. Opetusministeriössä ollaan edelleen sitä mieltä että pienkonemekaanikon (perämoottorit, ruohonleikkurit, moottorisahat, ym) koulutuksella ja perustutkinnolla pärjää myös pätevänä mp-asentajana.

On olemassa aikuiskoulutuspuolella laajempi pienkoneasentajan oppisopimuskoulutus jossa voi käytännön opin saada myös moottoripyörähuollossa työskennellen. Palkkaus on kuitenkin varsin alhainen eikä siihen hommaan ole tulossa pidemmälle ammattitaidossa ehtineitä. Ammattimies laittaa oman pajan pystyyn. Lisähommiksi on otettava ruohonleikkureita ym muuta sälää.

Moottoripyöräjärjestöt ovat esittäneet asiaan muutosta mutta ministeriössä asialle ei ole lämmetty.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: R M Heino
« Vastaus #31 : Syyskuu 21, 2017, 13:20:47 ip »
Mutta tuokaan ei selitä sitä, että perusasioissa mennään metsään. Ruohonleikkureissakin on tiivisteet ja filtterit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: R M Heino
« Vastaus #32 : Syyskuu 21, 2017, 15:49:07 ip »
Itse kauan sitten ajoneuvoasentaja-linjalta valmistuneena olen aina miettinyt, että mihin tarvitaan erikseen pienkoneasentajaa tai siis sitä titteliä.

Jos autojen kanssa kestää jakari kädessä, niin en usko ollenkaan ettei se ruohonleikkurin, halkomiskoneen, moottorikelkan tai prätkän kanssa homma onnistuisi yhtä hyvin.
Toki siellä on jotain pientä alakohtaista paneutumista, mutta niin on eri automerkkienkin kanssa.

Niin, että pitääkö se pienkoneasentaja erikseen kouluttaa vai riittäisikö, että autopuolen koulutuksessa olisi valinnaisena pienkonepuoli.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: R M Heino
« Vastaus #33 : Syyskuu 21, 2017, 20:09:37 ip »
Itse kauan sitten ajoneuvoasentaja-linjalta valmistuneena olen aina miettinyt, että mihin tarvitaan erikseen pienkoneasentajaa tai siis sitä titteliä.

Jos autojen kanssa kestää jakari kädessä, niin en usko ollenkaan ettei se ruohonleikkurin, halkomiskoneen, moottorikelkan tai prätkän kanssa homma onnistuisi yhtä hyvin.
Toki siellä on jotain pientä alakohtaista paneutumista, mutta niin on eri automerkkienkin kanssa.

Niin, että pitääkö se pienkoneasentaja erikseen kouluttaa vai riittäisikö, että autopuolen koulutuksessa olisi valinnaisena pienkonepuoli.

Hyvä avaus aiheesta.
Arvonsa tunteva autonasentaja ei pääse mp-huoltoon töihin koska pyytää liikaa palkkaa ja on selkeästi ylikoulutettu mielestään. Mp-asennus ei ole yhtä hohdokasta hommaa kuin hienojen autojen kanssa työskentely.
Omasta autonasentajan koulutuksesta on aikaa mutta totesin jo silloin moottoripyörän hankkineena että pitää tietää tekniikasta aika lailla enemmän kun korjaa prätkää mitä auton ylläpitoon edellytetään. Ja silloin rassailin 60-luvun ja seitkyt alun prätkien kanssa kun uudempiin ja monimutkaisempiin ei ollut varaa. Edelleenkin tulee oppia liki joka päivä kun vain viitsii sitä hankkia. Silti ei ole vastauksia läheskään aina tälläkin palstalla esitettyihin kysymyksiin.

Se korjaamisesta. Huoltaminen ei ole niin vaativaa.

pekkos

  • Viestejä: 45
Vs: R M Heino
« Vastaus #34 : Syyskuu 28, 2017, 15:49:34 ip »
Jos mahd., viekää ihmeessä laite Rautapyörään Eevalle, jos haluatte laadukasta ja luotettavaa. Olen siellä neljästi käyttänyt, ja kaikki tehdään hyvin ja kokemuksella.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: R M Heino
« Vastaus #35 : Syyskuu 29, 2017, 21:36:41 ip »
Arvostan J-P Eevaa suuresti hänen laajan teknisen osaamisensa vuoksi. Mutta hän ei lue pyörän digitaalisia tiedostoja eikä siten tee mitään can-väyläjärjestelmän ilmoituksien ohjaamia toimia.
Voisi sanoa että hän on ns. Vanhan Liiton Asentaja. Nykypyörien huolloista ei siis mene tehtaalle tietoja internetin kautta.

Mutta se ei estä jos on yksinomaan mekaniikkaan liittyviä juttuja korjattavaksi. Toki vanhempien pyörien vianetsintä, korjaus ja säätäminen sujuu paremmin kuin esim itseltäni. Välillä pitää hakea konsultaatiota.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: R M Heino
« Vastaus #36 : Syyskuu 29, 2017, 22:56:44 ip »
Jos käyttää koodien luvussa Heinolla ja korjuussa oikealla ammattilaisella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kivirta

  • Viestejä: 27
Vs: R M Heino
« Vastaus #37 : Lokakuu 23, 2017, 16:00:23 ip »
Onneksi saa viedä Guzzin Piikkiöön hoitoon silloin kun tarvitsee. Virallinen huolto Pro Italia on asiantunteva paikka. Näyttää käyvän asiakkaita Helsingistä asti.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: R M Heino
« Vastaus #38 : Marraskuu 05, 2017, 13:26:55 ip »
Tervehdys, selailin aikani kuluksi RM Heinon verkkosivujen osiota "tarvikkeet ja varaosat". (yli 150 sivua) Guzzeihin sopivia tarvikkeita löytyi tasan 2 kpl, tankkilaukun kiinnike ja Stelvioon sopivat käsisuojat. Ilmesesti kaikki muu on sitten tilaustavaraa   :(
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: R M Heino
« Vastaus #39 : Marraskuu 05, 2017, 13:55:55 ip »
Viime vuonna tilasin, talviaikaan vielä, melkoisen setin uuden 1400:sen hankinnan yhteydessä lisätarvikkeita Heinon kautta. Settiin sisältyivät iso pleksi, kaksivärinen geelisatula, tavarateline jossa takalaukkua varten kiinnityskohdat, sivulaukut ja ohjaustangon sähkökytkimet, kaasuvaijerit sekä pidemmät jarru- ja kytkinletkut. Leveä ohjaustanko ja sivulaukkujen sisälaukut tulivat muuta kautta. Tarvikeluettelo löytyi Heinon myymälän tietokoneelta. Sitten tilattiin.

Pleksi tuli oikean kokoinen mutta väärä kiinnityssarja. Oikea setti tulikin sitten pikavauhtia. Osat saapuivat hieman eri aikoihin ja koska oli hinku asentaa lisäosat saapumisjärjestyksessä niin piti poiketa Tampereen myymälässä useamman kerran. Muuten homma sujui.

Kesäkaudella homma olisi lähestynyt katastrofia koska monien osien asennus olisi vienyt kauan aikaa ja pyörää olisi pitänyt purkaa ja koota useamman kerran erikseen osien saapumisjärjestyksessä. Asennustyö (kaasuvaijerit ja pieni jarrumuutostyö) vaati lisäksi pientä ohjelmointia OBD-väylän kautta. Kaikki asennukset tein itse. Talvella homma tuli tehtyä ilman päänsärkyä tai ihottumaa.

Tässä myymälässä on ehkä enemmän lisäkilkkeitä: http://www.tlm.nl/webshop/?___store=en

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: R M Heino
« Vastaus #40 : Marraskuu 05, 2017, 20:30:55 ip »
Tervehdys, selailin aikani kuluksi RM Heinon verkkosivujen osiota "tarvikkeet ja varaosat". (yli 150 sivua) Guzzeihin sopivia tarvikkeita löytyi tasan 2 kpl, tankkilaukun kiinnike ja Stelvioon sopivat käsisuojat. Ilmesesti kaikki muu on sitten tilaustavaraa   :(


Palvelu lienee muillekin merkeille ihan sama. Rahaa ei kannata sitouttaa varastoon.

Jyväskylän Storm lopettaa vuoden vaihteessa ja siellä on nyt sille pienelle varastolle loppuunmyynti. Ilmeisesti ei kannata tällä seudulla pienemmän, pelkästään tarvikkeisiin keskittyneen mp alan liike.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: R M Heino
« Vastaus #41 : Marraskuu 06, 2017, 13:40:43 ip »
Pirkkalan Stormilta olen saanut, nykyisin, hyvää palvelua. Myös hintoja on soviteltu niin että kaupat syntyvät.
Silloin alkuaikoina kun Stormille tuli myymälä Tampereelle olivat nuoret miehet tiskin takana ylimielisiä ja piti muutaman kerran osoittaa heille heidän paikkansa ja tehtävänsä nimenomaan palvella asiakasta. En esimerkiksi siedä että kysytään että "mitäs pappa täältä hakee?"
Näinkin on käynyt.
Nykyisessä liikepaikassa on vakiintuneempi myyjäkunta ja he myös ymmärtävät että ei tietokone kaikkea tiedä. Siihen ruutuun tukeutuminen on tyypillistä nuorukaisille. Sama myös Motonetissa. Siellä kun on henkilökunnan vaihtuvuus suurta.
Euroopassa valmistetuissa moottoripyörissä (Yamaha, Honda, Ducati, BMW, ym) kun on paljon ristiin sopivaa osaa niin ei pidä tuijottaa vain siihen yhteen merkkiin tai varaosanumeroon. Kokeneemmat myyjät tietävät jo paremmin.

Stormilla on rahaa kiinni varastoissa, arvatenkin miljoonia. Firma on silti pysynyt pystyssä kauan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: R M Heino
« Vastaus #42 : Marraskuu 06, 2017, 13:59:58 ip »
Pyörien kanssa on vaan hankalampaa pysyä yhteensopivuuksien kanssa kelkassa, kun uutta mallia pukkaa yhtenään pihalle. Pitää ihan tosissaan tehdä osakauppaa, että huomaa yhteneväisyydet. Vanhemmat mopot sitten erikseen, siis sellaiset, jotia on jo tehty maailman sivu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: R M Heino
« Vastaus #43 : Marraskuu 06, 2017, 14:08:24 ip »
Joo, mutta kun voisi edes netistä selata, mitä on mahdollista tilata   8)
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: R M Heino
« Vastaus #44 : Marraskuu 06, 2017, 14:47:00 ip »
Joo, mutta kun voisi edes netistä selata, mitä on mahdollista tilata   8)
Siinä olet ainakin osittain oikeassa jos Stormista puhutaan. Myymälöissä ja päävarastossa on paljon tavaraa jotka eivät näy heidän omallakaan tietokoneella, oletan, saati sitten asiakkaalle päin auki olevassa markkinointisivustolla. Käyminen paikan päällä tai edes sellainen toimi kuin puhelimella soittaminen saattaa avata saloja.

MotoItalian aikana kysyin Heipalta erästä Guzzin melko yleistä varaosaa eikä heillä ollut sitä hyllyssä. Heippa soitti Stormille, siellä oli. Ajelin sitten Stormin myymälän kautta kotiinpäin.

Toinen, mutta jo kaukainen tapahtuma, oli kun tarvitsin Benelli 750 Seihin koneen tiivistesarjaa. MotoItaliassa ei ollut, eikä Stormilla puhelimella tiedustellen. Mutta sain vinkin että Nakkilan Pyörässä ja Mopossa voisi olla. Soitin sinne ja myyjä nauroi kysymykselleni. Nokkaannuin asiasta ja melko kylmästi sanoin että yhdistäpä johtajalle. Yhteys kuitenkin katkesi. Soitin suoraan johtajalle. Hän kysyi hieman närkästyneesti miksi hänelle soitan kun heillä on asiakaspalvelu erikseen. Kerroin että ei kuulemma ole saatavilla haluamaani tuotetta mutta olen saanut tietää että Teillä on. Vastakysymys tuli heti: Kuka niin sanoi? Kerroin että se ja se sanoi. No toki sitten löytyi. Parin päivän päästä jo niputin Benellin konetta. Sittemmin sain harvinaisempiakin osia helpommin kyseistä kohteesta. Puhelin on hyvä väline. Parempi vielä kun käy henkilökohtaisesti.

Nykyisin kyseisiä tiivistesarjoja saa Stormilta. Centauro merkkisiä. Guzzeihinkin useisiin malleihin.