Kirjoittaja Aihe: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.  (Luettu 11256 kertaa)

joino@luukku.com

  • Viestejä: 8
Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« : Toukokuu 16, 2017, 19:21:18 ip »
 Mites pikku Brevan 750 öljytilavuudet. Siis moottori, perä ja vaihdelaatikko (jos ei sama moottoriöljyn kanssa)
Onko öljyt kuinka tarkkoja ohjekirjan suosituksista vai voiko tarjota jotain muuta viskositeettia?
Olisin kiitollinen vastauksista :D

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2017, 20:41:15 ip »
Oliskohan vaikka tässä sopiva manuaali:
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/owners_manual_breva_750_ie_2006_en.pdf

Tuon mukaan moottoriin suositus on Agib Racing 4T 10W-60 ja tilavuus 1,8L.
Vaihdelaatikkoon Agib Rotra MP/S 80W-90, tilavuus 1L.
Perävaihteeseen Agib Truck Gear 85W-140, tilavuus 0,170L.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2017, 12:26:45 ip »
Vinkkinä, että täytä moottoriin öljyä vain mittatikun puoliväliin tai 2/3 osaan aluksi.
Jos on "yläreunaan" asti, niin saattaa nousta sylinterin kansipulttia pitkin ylös kanteen ja roiskauttaa ajossa polvelle.
100 kilsan jälkeen voi sitten tarkistaa, mutta 2/3 - 4/5 osaa tikun "rasteri"asteikolla on hyvä ohje.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2017, 13:13:39 ip »
Omassa Nevada-koneisessa on ollut vaihtelevasti alarajan yläpuolelta yläviivaan asti ilman vuotoja. Tuleeko sulla se öljy jostain venttiilikopan välistä vai kenties huohotusletkun (vuodon) kautta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2017, 14:31:15 ip »
Mites pikku Brevan 750 öljytilavuudet. Siis moottori, perä ja vaihdelaatikko (jos ei sama moottoriöljyn kanssa)
Onko öljyt kuinka tarkkoja ohjekirjan suosituksista vai voiko tarjota jotain muuta viskositeettia?
...
2003 ohjekirja ilmoittaa moottoriin SAE 5W-40 ja - 2006  10W-60 vaikka moottori on sama, eli viskositeetti ei ole kovin tarkka. Jos käyttää näitä ja näiden välissä olevia SAE arvoja, voi olla turvallisella alueella, esim 20W-50 on paljon käytetty ko. moottorissa.
Koskee siis Breva 750, ei hydr.nostimilla varustettuja moottoreita.
2002 Atlantic 500
2004 B750

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2017, 17:48:20 ip »
Tuleeko sulla se öljy jostain venttiilikopan välistä vai kenties huohotusletkun (vuodon) kautta?
Aikoinaan, kun ensikertaa öljyt vaihdoin, niin tuli tuosta oikean puolen sytytystulpan etupuolella olevasta kansipultin juuresta ja "mutterikupista". Ilmeisesti öljypinta oli liian ylhäällä ja kampikammion paine nousi liiaksi, vaikka olinkin täyttänyt vain oljytikun ylärajalle. Toistaa kertaa ei vahinkoa ole tapahtunut, kun olen vaihtaessa täyttänyt vain tikun puoli- tai 3/4 osa välille.
Öljy ja sadevesi tuossa kiehuivat ja housun lahje sai pintarasvauksen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #6 : Toukokuu 17, 2017, 19:57:01 ip »
Pikkulohko on tosiaan herkkä koneliukasteen liikatäytölle, miuluusti alle maksimin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #7 : Toukokuu 17, 2017, 20:03:52 ip »
Taitaa sitten johtua tuosta vakiosta huohotusjärjestelmästä. Omassa se on muutettu ja kärsii ajaa tötterö levällään pitempiäkin aikoja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #8 : Toukokuu 17, 2017, 21:19:10 ip »
Mulla ei kärsinyt - ~155 km/h alkoi woblaus. Pleksi ja laukut kylläkin oli aina kiinni.
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2017, 21:47:06 ip »
Olen alkanut vaihtaa itse öljyt kun korjaamot eivät osaa. Aina on huollon jälkeen liikaa moottoriöljyä. Kerrankin poistin puoli litraa. Se on paljon noin pienessä öljytilavuudessa. Liika öljy aiheuttaa käynnin kakomista ja sinistä savua.

Oikean määrän löytyminen on taitolaji. Kun tyhjennettyyn koneeseen lisätään litra, se on jo alaraja kylmään moottoriin. Tunnin seisonnan jälkeen ei enää tikku kastu. (Varmaan uuden suodattimen kastuminen syö pienen määrän.) Kun lisää 3 desiä, se on ylärajalla. Kun sitten ajaa 5 km ja heti mittaa, on öljy ylä- ja alamerkkien puolivälissä, joka on aika hyvä.

Vaihdossa siis öljyä kuluu 1,3 litraa. Jos laittaa ohjekirjan 1.8 saa kohta poistaa puolikkaan. En tiedä, missä se loppu öljy luuraa siellä koneessa kun se on laskettu kahdesta propusta ja suodattimen luukusta. Kai se on jossain yläkerran lokeroissa.

Ja öljymäärähän mitataan niin, että tikku kuivataan ja työnnetään vapisematta suoraan reikään, eikä kierretä kierteelle. Sitten vedetään kauniisti ulos ja katsotaan tulos. Kannattaa myös mitata useita kertoja, koska pieni viisto liike pystysuunnassa kastaa tikkua syvemmälle öljyyn.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2017, 22:23:16 ip »
Lainaus
Aina on huollon jälkeen liikaa moottoriöljyä
Tuli tämä vastaan, uudet ohjeet tulleet jo 2003 (Breva, Nevada).
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2017, 21:53:58 ip »
Lainaus
engine oil quantity (1.8 kg).

Nyt pitäisi vain tietää: paljonko tuo on litroina?

Lainaus
The correct quantity of oil wets the dipstick up to around 10-11
mm under the maximum level reference mark.

Ja sitten pitäisi tietää: missä on maximitason merkki?

Kun on vain yksi merkki koko tikussa ja missään ohjekirjassa ei ole sellaista kuvaa. Olen tulkinnut ainoa merkin olevan alaraja ja öljypinnan olevan mikä tahansa sen yläpuolella litteällä alueella. Olen pitänyt öljyn suunnillen sentin yli tuon ainoan merkin. Lienee tarpeeksi hyvä. Silloin pinta ei laske alamerkkiin asti ajon aikana. Melko lähelle se menee, jos mittaa heti pysäytyksen jälkeen. Jos käy ensin kahvilla ja mittaa sitten se on jälleen sentin verran yli alamerkin.

Nevadan öljyn määrän säätö on seikkailu.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2017, 22:09:39 ip »
Perinteistä öljytikkua käyttäneenä sanoisin että tarkoitus on esittää öljymäärä tuon litistetyn kohdan alueella jossa on selkeä ala- sekä yläraja. Mutta tässä tapauksessa se ei olekaan oikein ylärajan osalta.
Jossain vaiheessa taisi tulla vaikeammin "luettavan" muovisen öljytikun mukana vielä se ero että kierretäänkö öljytikku pohjaan vai jätetäänkö kiertämättä. Tämäkin ero on saattanut hämmentää öljymäärän suhteen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #13 : Kesäkuu 01, 2017, 22:25:55 ip »
Lainaus
paljonko tuo on litroina
Tässä todisteluketju :P:

Moto Guzzi Technical Communication No. 02-2003: "correct engine oil quantity (1.8 kg)".

Moto Guzzi Technical Note No. 010-2006: "750 SERIES (Breva and Nevada) engine oil = Agip Racing 4T 10W-60".

Agip Racing 4T 10W-60 tekniset tiedot: "tiheys = 0,895".

1,8 kg = 1,611 L...


Aika hintsusti... itse täytän 4,0 L (V11, manuaali pyytää 3,5 L).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2017, 12:36:09 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #14 : Kesäkuu 01, 2017, 22:49:39 ip »
Tonteissa, pikkulohkoissa ja carcissa on ollut pari, kolme desiä ohjearvoa vähäisempi määrä sopiva - ei puske ehjästä koneesta ylimääräisiä pihalle.

V11 lienee edessä sijatsevan öljypumppunsa vuoksi poikkeus - loiskelevystäkö apu?


T,
Jukka