Olen alkanut vaihtaa itse öljyt kun korjaamot eivät osaa. Aina on huollon jälkeen liikaa moottoriöljyä. Kerrankin poistin puoli litraa. Se on paljon noin pienessä öljytilavuudessa. Liika öljy aiheuttaa käynnin kakomista ja sinistä savua.
Oikean määrän löytyminen on taitolaji. Kun tyhjennettyyn koneeseen lisätään litra, se on jo alaraja kylmään moottoriin. Tunnin seisonnan jälkeen ei enää tikku kastu. (Varmaan uuden suodattimen kastuminen syö pienen määrän.) Kun lisää 3 desiä, se on ylärajalla. Kun sitten ajaa 5 km ja heti mittaa, on öljy ylä- ja alamerkkien puolivälissä, joka on aika hyvä.
Vaihdossa siis öljyä kuluu 1,3 litraa. Jos laittaa ohjekirjan 1.8 saa kohta poistaa puolikkaan. En tiedä, missä se loppu öljy luuraa siellä koneessa kun se on laskettu kahdesta propusta ja suodattimen luukusta. Kai se on jossain yläkerran lokeroissa.
Ja öljymäärähän mitataan niin, että tikku kuivataan ja työnnetään vapisematta suoraan reikään, eikä kierretä kierteelle. Sitten vedetään kauniisti ulos ja katsotaan tulos. Kannattaa myös mitata useita kertoja, koska pieni viisto liike pystysuunnassa kastaa tikkua syvemmälle öljyyn.