Kirjoittaja Aihe: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.  (Luettu 11262 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #15 : Kesäkuu 01, 2017, 23:08:35 ip »
Lainaus
loiskelevystäkö apu
Apua ei ymmärtääkseni V11 tapauksessa tarvita :).
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5275.0
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #16 : Kesäkuu 01, 2017, 23:32:53 ip »
Ok. Spine-runkoinen onkin tehty kilpapyörän pohjalta. Ovat soveltaneet kovassa käytössä toimivan huohotuksen myös tuotantoon - otaksun ;)

Mutta aiheeseen eli pikkulohkon öljymäärä on tarkka, jotta voi nauttia huolettomista kilometreistä.

Mittaus aina samalla tavalla - yön yli seisoneesta koneesta saa oikean tuloksen.
Lainaus
Olen pitänyt öljyn suunnillen sentin yli tuon ainoan merkin. Lienee tarpeeksi hyvä.
Kyllä vaan ja ylärajan saat selville seuraavan suodattimen ja öljynvaihdon yhteydessä, kun laitat mitatun öljymäärän koneeseen.


T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #17 : Kesäkuu 02, 2017, 06:25:39 ap »
Miksiköhän noihin pikkulohkoihin on rakenneltu vakiona niin tukkoinen huohotus? Omassa on avarrettu ja öljyä aina tikullinen. Siis se vanhan mallinen muovinen ja rasva ei pyri pihalle mistään välistä. Ajo ei ole ainakaan tylsimmästä päästä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #18 : Kesäkuu 03, 2017, 10:27:37 ap »
Agip Racing 4T 10W-60 tekniset tiedot: "tiheys = 0,895".
1,8 kg = 1,611 L...
Eikös öljy ole vettä kevyempää eli tiheys tarkoittaisi 1,8 kg = 2,01 L .
*****************************************************************************
Nevada -04 (sama Breva moottori) käyttö+huolto kirjan mukaan öljytilavuus on 1780cc
( http://cadrecycle.com/manuals/manuals/Nevada%20750%20IE%20MY%2006%20English.pdf )
sivun 77 mukaan. Sivulla 49 ( liitekuva) on mielenkiintoinen öljyntarkistus ohje:
- öljy pitää tarkistaa lämpimästä moottorista mittatikku täysin kiristettynä
- jos tarkistat kylmästä koneesta, niin öljytaso voi väliaikaisesti laskea alle MIN merkin
  Tämä ei ole ongelma jollei öljynpaineen merkkivalo syty (toim.huom. "aika hurja" ohje...)
- huom. MIN ja MAX merkkien väli on suunilleen 400cc

Mahtavaa tämä Italialaisen teknisen laitteen kirjava ohjeistus.  :P
En yhtään epäile, että joka Guzzi yksilöllä on lisänä vielä oma sielunelämänsäkin  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2017, 12:01:48 ip »
Ohjeita on kai monia erilaisia vuosien varrelta eri vuosimalleihin. Omassa Annin käyttöohjekirjassa sanotaan nimenomaan: "Älä kierrä tikun kierrettä pohjaan." Ja jos laittaa käsikirjan öljymäärän 1,7 l niin liikaa menee. Tikku kastuu juurta myöten. Arvaan, että öljy ei kokonaan poistu koneesta lämpimänäkään öljynvaihdossa. Ja mittaus on tehtävä lämpimästä koneesta 20 min pysäytyksen jälkeen vapisemattomalla kädellä. Muitakin ohjeita siis on, eikä Luigi ole aina ollut huolellinen niitä kirjoitellessaan.


P.S. En pääse nyt skannaamaan sitä käsikirjan sivua kun istun parhaillaan M/S Finnladyn baarissa jossain Skoonen rannikon tuntumassa. Juhannukseen asti on meininki kiertää Eurooppaa. Reittisuunnitelma selviää vasta kun se on ajettu. Tässä paatissa, vaikka hieno onkin, on hitaat netti- ja puhelinyhteydet. Satelliitin kautta kaiketi. Puhelun vastaanottaminenkin maksaa 7,05 € minuutti. Sähköpostia ei saa luetuksikaan. Gruppon sivu kyllä aukeaa näköjään.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #20 : Kesäkuu 03, 2017, 12:26:17 ip »
Lainaus
öljy ole vettä kevyempää
Tottahan se on… öljy painaa alle kilon per litra – ajatusvirheen tapainen – jotenkinhan sitä piti päästä lähemmäs ”oikeaa” täyttömäärää…
Lainaus
Italialaisen teknisen laitteen kirjava ohjeistus
Sitten vielä päälle ”asiasta tavallisesti perillä olevien tahojen” ohjeet, nekin vaihtelevat. Italialaisia koneita joku 25 vuotta myyneenä ja käynnistäneenä on tullut myös vastaan se että kun esittää ongelman tehtaalle, käypä vastaus on olankohautus.
En voi kuvitella tilannetta, että olisin "motoristi" - ajaisin esim. BMW:llä, jossa kaikki toimisi aina kuin ihmisen mieli ja pyörä kävisi kerran vuodessa merkkiliikkeessä huollossa...harrastukset erikseen :).

Lainaus
M/S Finnladyn
Onnea matkaan. Hieno fiilis tuossa tilanteessa yleensä. Joku vuosi sitten tosin koin noilla laivoilla elämäni ensimmäisen black-out -tilanteen. Aika hurja tunne kun päämoottorit pysähtyvät ja kaikki sähköt menevät. Siinä sitä sitten tunti mentiin tuulen viemänä...kunnes taas matka jatkui, nou hätä. Ja kuinka ollakaan - missä tuo laiva on tehty: Italiassa...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2017, 02:36:51 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #21 : Kesäkuu 03, 2017, 19:41:47 ip »
Lainaus
En voi kuvitella tilannetta, että olisin "motoristi" - ajaisin esim. BMW:llä, jossa kaikki toimisi aina kuin ihmisen mieli ja pyörä kävisi kerran vuodessa merkkiliikkeessä huollossa...harrastukset erikseen
Onpa noitakin verstaalla käynyt. Taannoin oli kerhokaveri kolme viikkoa pyörättä kun uutta perävaihdetta odoteltiin Saksasta. Sitten viikko asennusta. Varapyörää odotteluajaksi ei merkkiliikkeestä saanut mutta sen viimeisen viikon sai. Meni siinä kesälomasta yli puolet pyörättä.

Täysin viatonta pyörää en ole nähnyt. Tilastojen mukaan, tosin tutkimus tehtiin USA:ssa, oli viattomin Yamaha. Viallisin oli BMW. Mutta BMW:n omistajat olivat tyytyväisimpiä pyöriinsä. Myös H-D:n omistajat olivat tyytyväisiä hankintaansa. Se oli vähempivikaisempi kuin BMW.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/418/Japanilaisissa-moottoripy%C3%B6riss%C3%A4-v%C3%A4hemm%C3%A4n-ongelmia-kuin-Bemareissa-tai-Harrikoissa-Yamaha-Kawasaki-Harley-Davidson-Suzuki-Honda-BMW-Triumph.htm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #22 : Kesäkuu 03, 2017, 20:31:28 ip »
Ei ole mikään yllätys, että japanilaisissa moottoripyörissä on vähemmän ongelmia kuin Bemareissa tai Harrikoissa, mutta se on yllättävää, että vikoja on jopa 20-30 prosentissa.

Italialaisista ja espanjalaisista ei sanota mitään.  ;)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #23 : Kesäkuu 03, 2017, 20:55:02 ip »
Lainaus
Italialaisista ja espanjalaisista ei sanota mitään.
Vastuullinen tutkija ei ilmoita tietoja totuutena jos otos on vajavainen.
Merkit olivat ne joiden omistajat vastasivat tutkimuskyselyyn.
Toisella tavalla suoritettu tutkimus olisi voinut antaa toisenlaisen tuloksen.

Se hämmästyttää että parhaiden pyörien omistajat eivät ole sitoutuneet omistamaansa merkkiin. Japanilaisilla olisi siis jonkinlaista ongelmaa sitouttamisessa. BMW on tehnyt sen parhaiten ja H-D:llä ei liene isompia ongelmia sitouttamisessa.

"Off the record": Aina parjataan H-D:tä vikamääristä ja huonosta suunnittelusta. Jälkimmäiseen on jonkinlaista perustetta ja vanhaa rasitetta tekniikan osalta. Väitetty vikamäärä on totta mutta se kertyy enimmiltään vanhasta kalustosta ja epämääräisestä ylläpidosta. Tekijämiehet niilläkin pärjäävät. Monet kaverini ajelevat malleilla joiden uutuuden aikaan olivat vielä pilke tulevien isäin silmäkulmissa menestyksellisesti. Uudempi kalusto on, mitä omaan kokemukseeni tulee, on varsin käyttökelpoista ja kestävää mutta ei lainkaan mielenkiintoista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #24 : Kesäkuu 03, 2017, 22:44:18 ip »
Se on muuten ihme juttu, että kalliit merkit nimen omaan koukuttavat vakavaraiset ostajat. Vai tuleeko niiden mukana joku näyttämisen halu, jota koitetaan ruokkia uudella saman merkkisellä? Ei ne kuitenkaan sen ihmeellisempiä ajovehkeinä ole..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #25 : Kesäkuu 03, 2017, 23:47:49 ip »
<snip>
Se hämmästyttää että parhaiden pyörien omistajat eivät ole sitoutuneet omistamaansa merkkiin. Japanilaisilla olisi siis jonkinlaista ongelmaa sitouttamisessa. BMW on tehnyt sen parhaiten ja H-D:llä ei liene isompia ongelmia sitouttamisessa.
<snip>

Nimenomaan Harley-Davidson on tehnyt sen parhaiten - HOG eli HD Owners Group on erittäin hyvin organisoitu.
Guzzi yrittää samaa, mutta perusjoukko ei riitä: HD 300.000 pyörää/vuosi, Guzzi 8.000 pyörää/vuosi, ei riitä maailmanlaajuisen klaanin muodostamiseen.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #26 : Kesäkuu 04, 2017, 09:28:27 ap »
En ole ymmärtänyt tuollaista maailmanlaajuista yhtenäiskulttuuria. Siinä kuitenkin kansalliset erot ovat suuria. Tosin H-D on kyennyt tekemään sen että ainakin perusta on samantyyppinen ja perustuu tiettyyn kulttuuriseen peruskäyttäytymiseen.
Uusien H-D pyörien ostajat liitetään automaattisesti kyseiseen järjestöön. On sitten itsestä kiinni onko sille jatkoa. Tuntemistani H-D:n omistajista on yksi HOGin jäsen. Ja tunnen sentään aika monta...
Olen sitoutunut enimmäkseen kotimaisiin yhteisöihin ja toiminut joidenkin hallituksissakin. Silloin on teoilla suora vaikutus havaittavissa. Harvat organisaatiot ovat kyenneet tuottamaan sellaista lisäarvoa itselleni että siitä olisi ollut pidempiaikaista hyötyä. Enempi olen ollut antavalla puolella kuin saavalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #27 : Kesäkuu 04, 2017, 10:15:19 ap »
Huvittavimpia ovat ne, jotka jäävät kerrasta koukkuun. Jopa ensimmäisen pyörän ollessa HD, lähtee heti Harley-lifestyle päälle  :D Sitten on kalsareita myöten musta-oranssia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #28 : Kesäkuu 04, 2017, 19:06:36 ip »
Se on pätevä syy pysyä kaukana moisista... Bemareissa vähän samaa.
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Breva 750 vm.2005 öljynvaihdosta vähän kysyttävää.
« Vastaus #29 : Kesäkuu 04, 2017, 20:07:20 ip »
Jopa ensimmäisen pyörän ollessa HD,

Hyvähän se on jos heti pääsee hommasta kiinni, säästöä tulee kun jää kaiken maailman välivaiheet pois, kuitenkin noihin ajan kanssa ajaudutaan ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125